Övrigas matcher

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: Övrigas matcher

Inläggav Varanen » lör okt 10, 2020 6:11 pm

Ingen rolig lördag så här långt, såtillvida man inte vill skratta åt professionella hockeyspelare som inte kan mer än låga skott. För det är ju som vi alla vet jätteeffektivt mot v-stilen.

Men nu får vi hoppas våra evil cousins i norr också åker på däng mot dansbandet så vi åtminstone får känna skadeglädje.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13978
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Övrigas matcher

Inläggav Flanders » lör okt 17, 2020 4:03 pm

Kan någon förklara hur Gustafsson kan få assist på Berglunds 1-0 i matchen Luleå-Malmö? Berglund-Fabricius kommer ju 2-mot-1 och passar fram och tillbaka, pucken hamnar bakom mål, Malmöspelare touchar, sen lyckas pucken gå i mål.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Användarvisningsbild
Flanders
Forumdemon
 
Inlägg: 1494
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:16 pm
Ort: Harlem

Re: Övrigas matcher

Inläggav Jocke86 » tis okt 20, 2020 6:19 pm

LHC - IK ställs in på torsdag alltså. Covid-19 i LHC. Lär ju påverka fler matcher för deras del.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Användarvisningsbild
Jocke86
Forumterrorist
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: fre dec 19, 2008 6:04 pm
Ort: Uppsala

Re: Övrigas matcher

Inläggav Svartvadet » ons okt 21, 2020 9:40 am

Ja, bara möjligheten att inte få träna ihop. Sitta i karantän lär inte påbättra liret direkt.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Övrigas matcher

Inläggav bratsson » ons okt 21, 2020 10:23 pm

Hv71 - LHC flyttas också...

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
bratsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3892
Blev medlem: sön sep 11, 2011 4:11 pm

Re: Övrigas matcher

Inläggav PutteA » tis okt 27, 2020 9:12 pm

Jag har nog aldrig sett ett lag med sånt megaflyt som IKO. Spelmässigt totalt sönderkörda av Frölunda men dom behöver bara halvchanser för att få utdelning. Fattar ingenting.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Övrigas matcher

Inläggav vlk » tis okt 27, 2020 9:15 pm

Oskarshamn tror jag inte rasar ihop denna säsongen. De har något bra på gång.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8400
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Övrigas matcher

Inläggav PutteA » tis okt 27, 2020 9:33 pm

vlk skrev:Oskarshamn tror jag inte rasar ihop denna säsongen. De har något bra på gång.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Menar du att det kan hålla över tid att bli överkörda spelmässigt och bara skapa halvchanser för att vinna. Det jag sett så här långt så har dom ju enormt flyt i allt dom gör. Dom förlorade skotten i andra mot Frölunda med 5-11 och har egentligen ingenting mer än två halvchanser och gör mål på bägge och leder med 3-1. Det kan inte hålla, inte en chans.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Övrigas matcher

Inläggav PutteA » tis okt 27, 2020 9:34 pm

.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Övrigas matcher

Inläggav vlk » tis okt 27, 2020 9:50 pm

PutteA skrev:
vlk skrev:Oskarshamn tror jag inte rasar ihop denna säsongen. De har något bra på gång.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Menar du att det kan hålla över tid att bli överkörda spelmässigt och bara skapa halvchanser för att vinna. Det jag sett så här långt så har dom ju enormt flyt i allt dom gör. Dom förlorade skotten i andra mot Frölunda med 5-11 och har egentligen ingenting mer än två halvchanser och gör mål på bägge och leder med 3-1. Det kan inte hålla, inte en chans.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Dom möter seriens bästa lag. De kommer garanterat ha två lag bakom sig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8400
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Övrigas matcher

Inläggav PutteA » tis okt 27, 2020 10:10 pm

Nej, jag har svårt att tro på ett lag över tid som lever på flyt. Dom är två nummer för små mot Frölunda och vinner ändå med 3-2.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Övrigas matcher

Inläggav vlk » ons okt 28, 2020 10:39 am

PutteA skrev:Nej, jag har svårt att tro på ett lag över tid som lever på flyt. Dom är två nummer för små mot Frölunda och vinner ändå med 3-2.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Dom matcher jag sett mot sämre lag än Frölunda har de fört spelet , eller åtminstone haft minst lika mycket spel., vi får se


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8400
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Övrigas matcher

Inläggav Svartvadet » ons okt 28, 2020 1:15 pm

Jag har kollat tre IKO-matcher, får tyvärr hålla med PutteA här...

De har levt på ett sylvasst PP och tight defensiv. Påminde om vår Grishockey när vi kvalade mot SHL. Tror inte det fungerar över tid, isf har de bräckt allt vad Corsi innebär. För i den statistiken ligger de dyngsist.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Övrigas matcher

Inläggav Towen » ons okt 28, 2020 7:09 pm

De kan mycket väl få en fribiljett i år igen. Fortsätter det nya LHC-viruset sprida sig i SHL kan ligan komma att stängas för nedflyttning. Klart utbrotten startar hos östgötarna. LHC:s looser-stämpel börjar bli viral..

LHC. Vilka loosers.
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: Övrigas matcher

Inläggav MalZon » mån nov 09, 2020 10:09 pm

Ser ut som full omgång imorrn. Är alla lagen friska nu då?
MalZon
Forumentusiast
 
Inlägg: 386
Blev medlem: sön dec 02, 2012 3:45 pm

Re: Övrigas matcher

Inläggav Härmapan » mån nov 09, 2020 10:26 pm

Inte HV
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: Övrigas matcher

Inläggav vlk » tis nov 10, 2020 7:17 am

Även om landslaget är en drivkraft för många så borde det skäras rejält i landslagssamlingar. Det är för många skitturneringar som sliter på spelarna och där spelarna riskerar att komma hem halta och lytta som Holmberg. Till vilken nytta? För att under pandemi spela i ett Max d-landslag där till sist ett juniorlag vann. Ingen bryr sig om den turneringen om en vecka. För detta kan säsongen vara spolierad. Klubbarna betalar spelarnas löner och det är deras arbetsplats. Jag tycker att klubbarna ska sätta ner foten och begränsa förbundets möjlighet att plocka spelare till alla skitturneringar. Men pengafrågan är väl avgörande för förbundet. De ser möjligheten att sälja tv-avtal dyrt även till dessa pajasturneringar som man inte ens ser på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8400
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Övrigas matcher

Inläggav Varanen » tis nov 10, 2020 1:17 pm

Utan förbundet riskerar svensk hockey att bli riktig skit. Förbundet är inte hockeyns fiende. Om man nu hatar landslagshockey förutom när NHL i sin godhet tillåter turneringar med de bästa, så är alternativet att klubbarna pumpar in stålarna, alternativt att spelarna beläggs med en extra "skatt". Säkert inte populära förslag. Man kan inte både äta, och ha kvar, kakan.

Stampar klubbarna ner foten och förbjuder deltagande i landslagen kräver jag uteslutning av klubbarna från förbundet.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13978
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Övrigas matcher

Inläggav vlk » tis nov 10, 2020 1:34 pm

Varanen skrev:Utan förbundet riskerar svensk hockey att bli riktig skit. Förbundet är inte hockeyns fiende. Om man nu hatar landslagshockey förutom när NHL i sin godhet tillåter turneringar med de bästa, så är alternativet att klubbarna pumpar in stålarna, alternativt att spelarna beläggs med en extra "skatt". Säkert inte populära förslag. Man kan inte både äta, och ha kvar, kakan.

Stampar klubbarna ner foten och förbjuder deltagande i landslagen kräver jag uteslutning av klubbarna från förbundet.


Hatar är ett starkt ord. Det får stå för dig. Jag tycker att det är för många små obetydliga turneringar. Någon borde kunna skalas bort.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8400
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Övrigas matcher

Inläggav Varanen » tis nov 10, 2020 1:55 pm

Jag säger inte att landslagsspelet inte kan reformeras på något sätt. Men det här med att spelarna är så j-a slitna kan inte stämma. I så fall tränas det fel. Det fanns en tid då spelarna jobbade heltid i ett fysiskt arbete, spelade/tränade i sin klubb med minimal arbetstidsförkortning OCH representerade landslaget. Ja, jag vet att allting går så mycket snabbare nu. Kanske dags att införa redline-offside igen för det verkar gå lite för snabbt.

Och det här med att hoppa över en turnering...jag kollade runt i Europa och alla var överens att den svenska turneringen kan skippas. :wink: :lol:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13978
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Övrigas matcher

Inläggav Varanen » lör nov 14, 2020 3:52 pm

Jag tycker det är en otroligt konstig debatt angående att MIF satt coach Mattsson på läktaren. Enligt Kronwall har man inget annat perspektiv på läktaren än i båset. Han kallar det skitsnack. Jag håller verkligen inte med. En blick från fågelperspektivet ger en annan bild än om du ser hockey rakt från sidan.

Personligen skulle jag alltid ha en ass på läktaren. Jag tror största anledningen till att inte fler lag har det är känslomässig. Ledarna (som ofta är fd spelare) vill vara nära laget och därför stå i båset.

Den här diskussionen skulle aldrig ske i NFL exempelvis.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13978
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Övrigas matcher

Inläggav vlk » ons nov 18, 2020 10:12 pm

Fan vad jag är glad att vi inte längre har stefan Sten i mål. Fan vad kass han är. Lider med Karlskoga som har honom längst bak


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8400
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Övrigas matcher

Inläggav PutteA » lör nov 21, 2020 10:00 pm

Vad tycker ni om Larssons tackling på Oscar Sundh ikväll?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Övrigas matcher

Inläggav bratsson » lör nov 21, 2020 10:41 pm

Jag tycker den är olycklig men sjukt onödig.
bratsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3892
Blev medlem: sön sep 11, 2011 4:11 pm

Re: Övrigas matcher

Inläggav Härmapan » sön nov 22, 2020 12:35 am

Egentligen en helt perfekt tackling - men otäckt att han inte är beredd och slår i isen som han gör!
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Övrigas matcher

Inläggav PutteA » sön nov 22, 2020 12:55 am

Personligen tycker jag den går under vårdslös och respektlös. Själva träffen är inte ful på så sätt att den träffar huvud eller så, utan det är hur den utförs. Sen är det nog svårt för Larsson som troligtvis i ett tidigt läge vill sätta stopp i spelet och därför inte har möjlighet att avbryta tacklingen. Jag vet inte, men jag tycker inte den är okej.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Övrigas matcher

Inläggav AN » sön nov 22, 2020 3:45 pm

La in kommentar till detta i tråden om domarstandard. Det som är märkligt är att Morgan (som är ansvarig för arbetet mot hjärnskakningar) står så långt från disciplinnämnden i sina bedömningar (5 matcher och 55.000:- i böter).

Samma sak med Morgan när han släppte Högströms överfall på Everberg förra året.
Användarvisningsbild
AN
Forumentusiast
 
Inlägg: 255
Blev medlem: mån sep 27, 2010 4:39 pm

Re: Övrigas matcher

Inläggav Varanen » sön nov 22, 2020 4:53 pm

Jag tycker tacklingen är 100% ok. En tackling i bröstet. Det är inga tacklingar jag vill ska försvinna. Faktiskt bra spelat av Larsson. Sundh har inte hunnit bli icke-puckförare. Jag retar mig på när motståndet ostört får åka in i vår zon. Här försvarar Larsson egen blå, precis som man ska göra. Om denna är blinside är alla tacklingar det.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13978
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Övrigas matcher

Inläggav Person » mån nov 23, 2020 8:13 am

Varanen skrev:Jag tycker tacklingen är 100% ok. En tackling i bröstet. Det är inga tacklingar jag vill ska försvinna. Faktiskt bra spelat av Larsson. Sundh har inte hunnit bli icke-puckförare. Jag retar mig på när motståndet ostört får åka in i vår zon. Här försvarar Larsson egen blå, precis som man ska göra. Om denna är blinside är alla tacklingar det.
Den är inte blindside men den är ändå ruskigt ful. Han är definitivt icke-puckförare i situationen. Och det är inte min åsikt som menar det utan regelboken som säger det. Att gå in med den kraften så sent är som att be om att skada motståndaren, han har ingenting att vinna på den tacklingen.
Person
Forumdemon
 
Inlägg: 1830
Blev medlem: lör jan 13, 2018 11:22 pm

Övrigas matcher

Inläggav PutteA » mån nov 23, 2020 8:28 am

Varanen skrev:Jag tycker tacklingen är 100% ok. En tackling i bröstet. Det är inga tacklingar jag vill ska försvinna. Faktiskt bra spelat av Larsson. Sundh har inte hunnit bli icke-puckförare. Jag retar mig på när motståndet ostört får åka in i vår zon. Här försvarar Larsson egen blå, precis som man ska göra. Om denna är blinside är alla tacklingar det.


Jag förstår inte hur du kan se den som okej i sin helhet. Håller med om vissa saker. Den tar inte i huvudet och som tackling isolerat är den rätt okej. Men du bortser från alla andra parametrar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Övrigas matcher

Inläggav Varanen » mån nov 23, 2020 10:51 am

Jag bortser inte alls från alla andra parametrar. Spelaren tar sats och åker mot offensiv blå, kastar i väg en passning mot höger, upptäcker motståndaren och försöker göra en undanmanöver som läses och han åker på en korrekt bröstvärmare. Fortfarande räknad som puckförare.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13978
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Övrigas matcher

Inläggav bratsson » mån nov 23, 2020 1:01 pm

Varanen skrev:Jag bortser inte alls från alla andra parametrar. Spelaren tar sats och åker mot offensiv blå, kastar i väg en passning mot höger, upptäcker motståndaren och försöker göra en undanmanöver som läses och han åker på en korrekt bröstvärmare. Fortfarande räknad som puckförare.
Som Enestubbe skriver idag, räcker det inte med att stoppa killen i fråga? Måste det bröstvärmas med alla risker det medför?

Sedan kommer innebandyargumentet säkerligen fram här men tja.... Jag vet inte. Man kan inte ta bort alla risker heller.

Ne jag är kluven.....
bratsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3892
Blev medlem: sön sep 11, 2011 4:11 pm

Re: Övrigas matcher

Inläggav Varanen » mån nov 23, 2020 1:23 pm

Men hur skulle han annars stoppat killen menar du? Bett honom åka tillbaka till egen zon? :lol: Tacklingar är det enda sättet. Tråkigt att det tog illa. När man sysslar med vilken närkampssport som helst händer det olyckligheter ibland.

Jag märker i diskussionen att för sporten ovidkommande saker tas upp som att samhället förändrats. Varför skulle tacklingar inte vara ok i det här samhället? Trams. Det här samhället kanske inte vill ha hårda slagskott heller. Lite respektlöst att skjuta en hård puck mot människor.

Ta bort användandet av klubborna till annat än puckhantering och tillåt närkamper. Domarna har hittills varit inne på helt rätt linje den här säsongen. Tyvärr riskerar DNs dom här förstöra det. Jag kommer följa det med största intresse kommande omgångar. Blir det trams som slewfoots-hysterin eller alla nolltolerans satsningar senaste åren varit tar jag en paus från inhemsk hockey.

Alla kommer vara helt förvirrade igen och inte förstå vad som är tillåtet och inte. Den träningsperioden är jag inte intresserad av att följa. Och om DNs dom blir prejudicerande får jag byta till en annan liga.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13978
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Övrigas matcher

Inläggav bratsson » mån nov 23, 2020 1:25 pm

Varanen skrev:Men hur skulle han annars stoppat killen menar du? Bett honom åka tillbaka till egen zon? [emoji38] Tacklingar är det enda sättet. Tråkigt att det tog illa. När man sysslar med vilken närkampssport som helst händer det olyckligheter ibland.

Jag märker i diskussionen att för sporten ovidkommande saker tas upp som att samhället förändrats. Varför skulle tacklingar inte vara ok i det här samhället? Trams. Det här samhället kanske inte vill ha hårda slagskott heller. Lite respektlöst att skjuta en hård puck mot människor.

Ta bort användandet av klubborna till annat än puckhantering och tillåt närkamper. Domarna har hittills varit inne på helt rätt linje den här säsongen. Tyvärr riskerar DNs dom här förstöra det. Jag kommer följa det med största intresse kommande omgångar. Blir det trams som slewfoots-hysterin eller alla nolltolerans satsningar senaste åren varit tar jag en paus från inhemsk hockey.

Alla kommer vara helt förvirrade igen och inte förstå vad som är tillåtet och inte. Den träningsperioden är jag inte intresserad av att följa. Och om DNs dom blir prejudicerande får jag byta till en annan liga.
Tja... Stoppa honom men inte så hårt... Eller något [emoji28]
bratsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3892
Blev medlem: sön sep 11, 2011 4:11 pm

Re: Övrigas matcher

Inläggav Härmapan » mån nov 23, 2020 6:32 pm

En tackling kan ju även handla om att få motståndaren lite ur balans, att få honom att faktiskt hålla ögonen öppna i fortsättningen och på det viset tappa lite fokus från att åka runt och vicka och trixa.

I den perfekta världen vill man väl träffa precis lagom hårt så att motståndaren tappar luften och måste åka och byta men inte får några bestående skador...?

Sen är det självklart så att det av olika anledningar blir fel ibland. Men om man inte längre får tackla puckföraren med axeln rakt framifrån - då får vi ju ta bort alla tacklingar!

Eller handlar det bara om hårdhet? Får bara de lite mindre och klenare spelarna spela fysiskt på de stora och starka när de förvissat sig om att de är beredda att ta emot tacklingen...?

Det är obehagligt med skador men i min (icke-expert) värld är inte detta oschysst - lite vårdslöst ja - regelvidrigt njä...
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

FöregåendeNästa

Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster