SHL 19/20

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

SHL 19/20

Inläggav StenhårtSlagskott » lör aug 31, 2019 7:01 pm

Nu när vi börjar närma oss första SHL matcherna kan det vara lämpligt med en SHL-tråd. Tidningarna kommer tävla om att tippa ligan så tänkte dra igång det innan man blir påverkad av det. Hur tror ni det slutar?

1. Färjestad - Fantastisk offensiv med mängder av poänggörare på forwardsidan. Baksidan ser bra ut också.
2. Frölunda - bättre trupp kommande år än året de vann. forwardsidan ser mycket stark ut. Hur svarar backarna upp?
3. Luleå - Liksom Frölunda har de fått behålla sin stomme från föra året och det borde ge en toppplaseringen även 19/20.
4. Djurgården - Josef och bulan får leda det här laget. Får de med säg truppen som eventuellt kan toppas med en bemström kan de hota om en toppplacering.
5. Växjö - Bygga om lag från grunden tar tid med så stor omsättning som det varit. Spets finns, potential finns. Kan hota de flesta lag om truppen hittar kemi men rimligt är att Växjö slåss om en slutspelsplats.
6. Rögle - Rögle känns spännande och kan kanske få smaka på slutspel kommande år. Har värvar mycket utländskt men har bra möjlighet att ta en toppsex-plats.
7. Brynäs - Handlar mycket om en spelare. Klarar Rödin att komma upp i den ni ån alla för ängar sig?
8. Skellefteå - Här handlar allt om Lindström och Möller och de är bra. Men börjar tappa och frågan är om de orkar dra laget till något annat än play-in. Tveksamt.
9. Malmö - Stora tunga fysiska malmö. Kommer kämpa till sig många poäng men tyvärr brister spelskickligheten. Viktigt att de fick behålla Händemark.
10. HV-71 - värvat många bra spelare men saknar den där riktigt toppspelaren. Många breddspelare. Tror inte det lyfter 19/20.
11. Örebro - tappat Ebert och tycker inte de ersatt honom. Redan någon misslyckad värvning och det har inte lag som Örebro råd med. Har dock varit nära bottensträcket många och et. Ad det handlar om. Klara en 10:e plats.
12. Leksand - har värvar meriterat för en nykomling. Allt hänger på hur de börjar säsongen. Kan lätt börja knaka i det här bygget annars. Målet måste vara att klara sig kvar. Tror de klarar det.
13. Linköping - saknar riktig spets och de få toppspelare som finns är skadebenägna. Saknar lite identitet och klarar
inte att undvika kval av egen kraft.
14. Oskarshamn - 13:e eller 14:e platsen är så gott som säkrad av IKO redan. Kan överraska många inledningsvis men över en säsong är de chanslösa.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: SHL 19/20

Inläggav smashinlovely » lör aug 31, 2019 7:28 pm

Dif
Fbk
Fhc
Lhf
Hv
Vlh

SkAIK
Öhk
Rbk
Mif

Bif
Iko

Lhc
Lif
Användarvisningsbild
smashinlovely
Forumdemon
 
Inlägg: 1798
Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:00 am

Re: SHL 19/20

Inläggav Towen » lör aug 31, 2019 10:31 pm

Slapshot han har Lakers på femte plats han. Smashin' smyger strax bakom med att sia om en sjätteplats. Vågar någon vara djärv och tro på en fjärdeplacering..?

Jag trodde det här var ett SUPPORTERFORUM. Topp tre. Ser ingen anledning till att vi inte skulle få ihop grejorna redan i år.
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: SHL 19/20

Inläggav smashinlovely » lör aug 31, 2019 10:38 pm

Jag önskar och hoppas givetvis inte något annat än att vi vinner både serie och slutspel. Men ska det tippas och spekuleras/analyseras så lämnar jag drömmar åt sidan.
Användarvisningsbild
smashinlovely
Forumdemon
 
Inlägg: 1798
Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:00 am

Re: SHL 19/20

Inläggav Towen » lör aug 31, 2019 10:45 pm

Neej du Smashin'.. jag tror du är Djurgårdare jag..

Eller något riktigt löst.. som TAIF:are.. :P
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: SHL 19/20

Inläggav StenhårtSlagskott » lör aug 31, 2019 11:10 pm

Towen skrev:Slapshot han har Lakers på femte plats han. Smashin' smyger strax bakom med att sia om en sjätteplats. Vågar någon vara djärv och tro på en fjärdeplacering..?

Jag trodde det här var ett SUPPORTERFORUM. Topp tre. Ser ingen anledning till att vi inte skulle få ihop grejorna redan i år.


Ser ingen anledningen till att det inte skulle gå att vinna guld från en femteplats.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: SHL 19/20

Inläggav MalZon » sön sep 01, 2019 4:33 pm

MalZon
Forumentusiast
 
Inlägg: 386
Blev medlem: sön dec 02, 2012 3:45 pm

Re: SHL 19/20

Inläggav smashinlovely » sön sep 01, 2019 5:38 pm

MalZon skrev:Lite nya regler..

https://hockeybladet.nu/nyheter/regelan ... ATNRN26ppA

Mvh Jonas


Kommer bli stor förvirring återigen när det kommer till domare och domslut. Jag menar, hur många minuter per match blir det inte bara för "late hit"
Användarvisningsbild
smashinlovely
Forumdemon
 
Inlägg: 1798
Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:00 am

Re: SHL 19/20

Inläggav vlk » sön sep 01, 2019 11:20 pm

smashinlovely skrev:
MalZon skrev:Lite nya regler..

https://hockeybladet.nu/nyheter/regelan ... ATNRN26ppA

Mvh Jonas


Kommer bli stor förvirring återigen när det kommer till domare och domslut. Jag menar, hur många minuter per match blir det inte bara för "late hit"


Refusing to play the puck kommer att bli ett jäkla rabalder när de tar för


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: SHL 19/20

Inläggav Towen » sön sep 01, 2019 11:49 pm

Blir det inte en smula rörigt att blanda tabelltips med regelverk.. Separera korsbefruktningen i två trådar som gäller för hela säsongen? Just sayin'.. :wink:
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: SHL 19/20

Inläggav mollers » mån sep 02, 2019 9:13 am

Ser framför mig hur Josefsson skickar pucken över sargen i anfallszon för att få in förstafemman på tek :!
mollers
Forumdemon
 
Inlägg: 1642
Blev medlem: lör nov 08, 2008 2:20 pm

Re: SHL 19/20

Inläggav Svartvadet » mån sep 02, 2019 12:00 pm

Har pratat med de domare jag känner, råder ganska mycket förvirring där också.

De har fått förklaringen att allt handlar om skador/spelförstörande-moment.

Late hit: Ska ta bort tacklingar där spelaren inte har en chans att försvara sig, t.ex när en back hämtar pucken bakom förlängda, vänder upp och passar och sekunden efter får en propp. Däremot, om tacklingen är nord-syd så ska det inte rendera i utvisning (om jag fattat rätt)

Refusing to play the puck: Lär i princip endast ske i slutskedet av matcher. Det anses inte vara spelförstörande om det är 4v5 och man tar burskydd - där vill man ju att tiden ska gå.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: SHL 19/20

Inläggav Niles » mån sep 02, 2019 3:50 pm

Hatar regler som är hopplösa att efterleva. Den sistnämnda är ett sånt exempel. Hur man ska man kunna göra en konsekvent rättvis bedömning på den regeln övergår mitt förstånd. Kommer bli hejsan hoppsan och bara skapa ytterligare meningslöst tjafs. :ajaj:
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: SHL 19/20

Inläggav smashinlovely » mån sep 02, 2019 6:33 pm

mollers skrev:Ser framför mig hur Josefsson skickar pucken över sargen i anfallszon för att få in förstafemman på tek :!

Kommer säkert bli en del såna spel. Den enda fördelen jag ser med den nya regeln är att de situationer där det blir som ett hopslag så blir det inga tveksamheter eftersom det ändå blir tekning i samma zon. Puck out som i delay of game kommer det dock fortfarande bli likadant i.
I övrigt tycker jag helt klart att hockeyn skulle må bra av att ha ett regelverk för alla seniorer, internationellt då.
Användarvisningsbild
smashinlovely
Forumdemon
 
Inlägg: 1798
Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:00 am

Re: SHL 19/20

Inläggav StenhårtSlagskott » mån sep 02, 2019 8:40 pm

Har fulkaffetsSanny spikat min toppsexa. Undrar om han inte lägger in VLH som femma.

Sannys sluttabell växer fram.

1-
2-
3-
4- Djurgården
5-
6- Rögle
——————–
7-
8- HV71
9-
10- Brynäs
——————–
11-
12- Linköping
——————–
13-
14- Oskarshamn
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: SHL 19/20

Inläggav Towen » tis sep 03, 2019 12:30 am

Kan du din Sanny vet du att han tidigare imponerats av Lakers värvningar, och bl a myntat: "Jag ser Emil [PETTERSSON] som en klassforward i hela SHL och bärande i TOPPLAGET Växjö /.../"

Nej du, Sanny har Växjö TOPP 3. Det hade jag satsat mödomen på om hag haft någon.
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: SHL 19/20

Inläggav Person » tis sep 03, 2019 9:46 am

Jag är ganska övertygad om att Sanny placerar Lakers som femma. Han är fullkomligt förälskad i Luleå. Och den bredd som Frölunda och Färjestad har inte vi (på pappret). Fin utveckling på Holmberg och Karlström kan såklart förändra det men det är för enkelt att dra den slutsatsen på en försäsong. Frölundas, Luleås och Färjestads lag har bevisat mer tidigare på denna nivån skulle jag säga, och jag gissar på att Sanny resonerar liknande.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Person
Forumdemon
 
Inlägg: 1830
Blev medlem: lör jan 13, 2018 11:22 pm

Re: SHL 19/20

Inläggav Towen » tis sep 03, 2019 2:54 pm

Färjestad ser fina ut. Frölunda slåss mot mättnad. Sam sade det bra inför fjolåret: "Vi har en utmaning, i att av alla lag i serien är vi de enda som inte har någon REVANSCHLUSTA." - En brutalt potent tillgång som du inte kan köpa eller öva dig till.
Luleå å sin sida (förutom att scooter är lite ute) har värvat vassa finnar. Vi har värvat vassa - svenskar - Tror det talar till vår fördel under säsong och särskilt i slutspel. Just a thought..
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: SHL 19/20

Inläggav StenhårtSlagskott » ons sep 04, 2019 6:08 pm

4 av 8 gökar hos expressen har Frölunda som guldmedaljörer. 1 tror Luleå och 1 på Färjestad.

TVÅ PÅ VÄXJÖ.

Guldet ska hem! :clap:
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: SHL 19/20

Inläggav Svartvadet » tor sep 05, 2019 1:34 am

Det är så svårtippat i år att det knappt är värt...

Känslan är att vi saknar en riktig Point i PP. Sedan... inget, typ?

Skulle jag tippa VLH, så kommer det nog vara bergochdalbana genom säsongen. Våra toppar - tror inte något annat lag matchar. Våra dalar - då kan vi få pisk av vilket lag som helst.

Känslan är att vi landar 3-6. Med lite spy-eftersmak så tror jag tyvärr att Lulää tar hem Guldet
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: SHL 19/20

Inläggav Härmapan » tor sep 05, 2019 11:48 am

Tror också på 3-6-isch för Lakers - men tror inte på Luleå!

Tror att Luleå dansade en sommar förra året och var hyggligt jämna i slutet av grundserien.

Jag tycker inte att de imponerade i sin ”kross” av oss i kvarten heller utan hävdar att vi spöat dom med (för året ”mediokra”) fullt lag!

Vi hade: Fasth, Joel P, Shinimin, Kiiskinen, Pesonen, Martin L + ytterligare någon mer eller mindre borta/skadade/avstängda i kvarten.

Att Luleå däremot skulle få dyngstryk i semin, oavsett motstånd, kändes helt givet!

Men med ungefär samma spysmak tror jag dessvärre på Färjestad som SM-vinnare...
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: SHL 19/20

Inläggav PutteA » tor sep 05, 2019 3:34 pm

Och jag tror på Djurgården, också med en viss obehaglig smak i munnen!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: SHL 19/20

Inläggav Towen » tor sep 05, 2019 3:51 pm

Jag unnar Djurgården ett guld. Tycker klubben stått för någonting bra flera säsonger. Även lyckats med unga spelare och har en av ligans mest sympatiska tränare i Robert OLSSON.
Näst oss själva ser jag gärna dem lyfta bucklan. Att det sen finns dryga journalister som alltid skriker Djurgårn' i vart och varannan artikel - det är inte lagets eller spelarnas fel.
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: SHL 19/20

Inläggav Härmapan » tor sep 05, 2019 6:58 pm

Nä fy fan för högfärdiga dif!

Enda laget jag inte totalt missunnar ett guld är Oskarshamn!
Skulle nog ev överleva Örebro också...

Men vill absolut INTE se Dif, Färjestad, Luleå, Leksand, HV, Frölunda, Malmö eller saik få någon som helst framgång!
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: SHL 19/20

Inläggav Towen » tor sep 05, 2019 7:33 pm

Om OIK eller ÖHK vann SM-guld vore det väl en mardröm för ALLA i hela Hockeysverige - för det vore ju ett signum på att landets elithockey och första liga befann sig I FRITT FALL...
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: SHL 19/20

Inläggav PutteA » tor sep 05, 2019 10:47 pm

Ja särskilt om Olofström helt plötsligt ska lira i SHL. Då undrar man helt klart vad som händer! [emoji1787][emoji123] #OIK


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: SHL 19/20

Inläggav Svartvadet » fre sep 06, 2019 1:18 am

OIK är ju lite väl att skriva? Vi har ändå mött IKO tillräckligt många gånger kan jag tycka...
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: SHL 19/20

Inläggav Towen » fre sep 06, 2019 2:58 am

Gå och lägg dig igen Svartis, på vägen googlar du 'nättroll' och passerar badrumsspegeln :wink:
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: SHL 19/20

Inläggav PutteA » fre sep 06, 2019 9:56 pm

Hahaha!!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: SHL 19/20

Inläggav Varanen » mån okt 07, 2019 7:37 pm

Rätt intressant tabell: Poäng/krona

https://bunkersnack.se/shl/shl-tabellen-poang-krona/
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: SHL 19/20

Inläggav Primeau » sön okt 13, 2019 7:51 am

Bottenligan i +/-, innehåller en del bekanta namn:

Jaedon Decheneau, Brynäs -10
Calle Själin, Leksand -9
Jakob Forsbacka Karlsson, Växjö -8
Linus Högberg, Växjö -8
Mattias Ritola, Leksand -8
Rickard Gynge, Växjö -7
Adam Brodecki, Brynäs -7
Johan Ivarsson, Färjestad -7
Johan Ryno, Färjestad -7
Alexander Reichenberg, Oskarshamn -7
Roman Horak, Växjö -6
Jonathan Sigalet, Brynäs -6
Niklas Hardt, Oskarshamn -6
Thomas Valkvae-Olsen, Leksand -6
Jaako Rissanen, Linköping -6
Andrew Gordon, Linköping -6
Joe Whitney, Linköping -6
Emil Pettersson, Växjö -5
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4546
Blev medlem: tor apr 06, 2006 8:38 am

Re: SHL 19/20

Inläggav Baker » sön okt 13, 2019 8:01 pm

Primeau skrev:Bottenligan i +/-, innehåller en del bekanta namn:

Jaedon Decheneau, Brynäs -10
Calle Själin, Leksand -9
Jakob Forsbacka Karlsson, Växjö -8
Linus Högberg, Växjö -8
Mattias Ritola, Leksand -8
Rickard Gynge, Växjö -7
Adam Brodecki, Brynäs -7
Johan Ivarsson, Färjestad -7
Johan Ryno, Färjestad -7
Alexander Reichenberg, Oskarshamn -7
Roman Horak, Växjö -6
Jonathan Sigalet, Brynäs -6
Niklas Hardt, Oskarshamn -6
Thomas Valkvae-Olsen, Leksand -6
Jaako Rissanen, Linköping -6
Andrew Gordon, Linköping -6
Joe Whitney, Linköping -6
Emil Pettersson, Växjö -5


Blir så när man ligger dyngsist, men det är åt helvete när våra garanterast dyraste spelare finns på listan.
Baker
Forumproffs
 
Inlägg: 727
Blev medlem: ons jan 19, 2005 1:58 pm

Re: SHL 19/20

Inläggav mollers » sön okt 13, 2019 10:56 pm

Kan det vara så att de varit inne på många mål i tom bur? Vi har väl släppt in ungefär 8-9 st där. Ha det i åtanke när ni analyserar siffrorna.
mollers
Forumdemon
 
Inlägg: 1642
Blev medlem: lör nov 08, 2008 2:20 pm

Re: SHL 19/20

Inläggav Baker » mån okt 14, 2019 8:48 am

mollers skrev:Kan det vara så att de varit inne på många mål i tom bur? Vi har väl släppt in ungefär 8-9 st där. Ha det i åtanke när ni analyserar siffrorna.


Och får man väl även plus på kontot när man gjort mål i t.ex. 6 mot 5 och det här man inte sett mycket av från dessa topplirare.
Baker
Forumproffs
 
Inlägg: 727
Blev medlem: ons jan 19, 2005 1:58 pm

Re: SHL 19/20

Inläggav Primeau » mån okt 14, 2019 9:07 pm

mollers skrev:Kan det vara så att de varit inne på många mål i tom bur? Vi har väl släppt in ungefär 8-9 st där. Ha det i åtanke när ni analyserar siffrorna.

Så är det, men VLH har haft nån utvisad vid något/några tillfällen, och då räknas (väl?) inte mål i tom bur in i statistiken.
Ok att en eller två av Växjös spelare i listan säkert fått något extra minus på kontot för mål i röven i samband med tom bur, men det förklarar ju inte alla namnens dåliga stats. Detta är VLH:s absoluta toppspelare, dom som ska gå i täten och visa vägen...
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4546
Blev medlem: tor apr 06, 2006 8:38 am

Nästa

Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster