Andra lags Silly Season

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Varanen » tor jun 13, 2019 10:06 pm

Den finns på Instagram tror jag. Har inte sett den själv och använder inte den plattformen.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav vlk » tor jun 13, 2019 10:17 pm

Letade som en galning på instagram men hittade inget


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Towen » tor jun 13, 2019 10:23 pm

CENTERMATCHEN - En våt dröm. Det är här vi täljer guldet i år. Vem ser ni spontant som "1:a" - EP eller JFK? EP är ju mer etablerad i SHL medan JFK faktiskt har de större meriterna (NHL-matcher) av de två. Tror McDAVID kan få en sporre att växa i det här klimatet också.
I ett RIKTIGT GULDLAG spelar det ingen roll vem som centrar en "1:a", "2:a" el "3:a" - linorna skall bara pumpa på, i ett hockeypoetiskt system, en maskin, ett L-A-G.
(Att vara "4:an" däremot.. ..vilken looser-stämpel 8) 8) 8) )
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Varanen » tor jun 13, 2019 11:40 pm

Hittade inte heller något. Finns kanske ingenting sparat. Im too old for this shit, som det sägs i alla buddy cop filmer. Kan någon hjälpa till med att försöka få fram chiefens snack från idag eller måste vi kontakta ryska hackers? :lol:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Andra lags Silly Season

Inläggav vlk » tor jun 13, 2019 11:44 pm

Varanen skrev:Hittade inte heller något. Finns kanske ingenting sparat. Im too old for this shit, som det sägs i alla buddy cop filmer. Kan någon hjälpa till med att försöka få fram chiefens snack från idag eller måste vi kontakta ryska hackers? :lol:


Min dotter lärde mig hur det fungerar. Man trycker på lakerssymbolen. Väljer se livesändning. Jag lyssnade. Bästa intervjun någonsin med Evertsson. Avspänd, humoristisk och ändå ett allvar. Det är något stort på gång känns det som.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav smashinlovely » tis jun 18, 2019 8:13 pm

Holøs till LHC.
Jag har alltid tänkt mig att han är äldre än vad han är, men 31 är ju ingen ålder, kändes som han var i den åldern redan när han spelade hos oss. . Känns som en bra värvning men det är ju inte så man skakar tänder när det är till Linköping.
Användarvisningsbild
smashinlovely
Forumdemon
 
Inlägg: 1798
Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:00 am

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Aleks » ons jun 26, 2019 5:47 pm

Leskinen klar för FBK, varit på tal ett tag men nu officiellt. Alltid lite osäker på hur bra toppspelarna i Liiga kommer producera i SHL. Efter Junttila passar jag gärna på denna gosse.

https://www.farjestadbk.se/artikel/p01j ... rjestad-bk
Aleks
Forumdemon
 
Inlägg: 1291
Blev medlem: tor jan 24, 2013 3:22 pm

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Kloker » ons jun 26, 2019 6:10 pm

Jag hade samma tanke angående Junttila när lag tidigare läste om FBK's supervärning...

Producerar Leskinen ungefärligt som Malte Strömwall (och som ovanstående) i Finska ligan så är man en satans säärrna i SHL!

8)
Användarvisningsbild
Kloker
Forumterrorist
 
Inlägg: 2564
Blev medlem: fre sep 17, 2010 12:53 pm

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Varanen » ons jun 26, 2019 6:56 pm

Det jag funderar på är varför Leskinen spelat så få landskamper (5 EHT-matcher förra säsongen). Latebloomer? Svag skridskoåkning? För soft (6 utvisningar på 58 matcher)?.

En bättre version av J-M Aaltonen är en vanligt förekommande beskrivning. Bättre i bemärkelsen jobbar mer i det "tråkiga" spelet. Men vill (ska? behöver?) han underordna sig FBKs taktiska disciplin? Bättre än JMA säger inte så mycket faktiskt. Ribban måste ställas högre än så.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Aleks » ons jun 26, 2019 8:42 pm

Glad att vi inte chansar med "Liiga-särnor" i år. Junttila kändes lite panikvärvning även om jag där och då tänkte att det kunde bli intressant, han hade ju trots allt blivit MVP i slutspelet året innan och dessutom producerat en hel del under säsongen. Nu vet vi hur det blev...
Aleks
Forumdemon
 
Inlägg: 1291
Blev medlem: tor jan 24, 2013 3:22 pm

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Varanen » tor jun 27, 2019 1:56 pm

Kollade lite sammandrag från hans säsonger. Leskinen är definitivt en naturlig målskytt. Han gör det enkelt och är där han ska vara. Jag har en väldigt "konstig" jämförelse, och det är med Ilkkas första säsong i VLH. Ilkka var förvånad att det tjatades om hans skott i Svedala, eftersom han själv tyckte att det inte var något speciellt. Han klev fram i rätt spelsekvens och sköt tunga, men inga överdrivna, skott på mål. Jag får samma känsla av Leskinen. Han gör inget speciellt, utan mer det man borde kunna förvänta sig av den rollen.

Kommer det räcka? Jag är tveksam eftersom SHLs grundserie mer är som ett maraton-lopp där vissa taktiska grunder i lagen skall sitta, för att sedan släppa på tyglarna i slutspelet. Tanken är logisk. Grunden, disciplinen, ska vara helgjuten för att improvisationen ska ha en stabil grund att stå på. Precis som det är i musikens värld. Jazz-virtuoserna börjar inte med tokiga solo-initiativ innan de kan musikens ABC.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Varanen » tor jun 27, 2019 4:03 pm

Hela svenska folket rasar: Varför har Varanen slutat citera sig själv?

Ok då. Sluta tjata! På allmän begäran 2013-12-02:
Varanen skrev:Örebro tar in en av mina favoritspelare i Europa, Marko Anttila. Inte bäst på någonting, men med en härlig närvaro på isen. Det är brist på karaktärer i svensk hockey just nu. De finns, men får gärna vara fler.

Det bidde ingen succé i Örebro. Bara ännu ett bevis på att "liiga-säärnor" inte fungerar i SHL? Ja, faktiskt. Rollbesättningen är tydligare i finsk hockey. Här kräver alla föräldrar till kidsen långt upp i åldrarna att deras barn minsann inte ska placeras i något fack. Precis som med allt annat, så är det inte svart eller vitt. Sverige producerar de bästa allroundspelarna i världen. Hockeyutbildningen är excellent. Men svensk hockey missar en del defensivt/fysiskt/taktiskt/mentalt starka spelare i gallringen.

Med det sagt så saknas det förståelse för att allt i Världen inte är som i gamla hederliga Svedala. Värvar man från finsk hockey kan man inte bara se till tekniska färdigheter, utan måste lägga större vikt vid rollen spelaren utfört tidigare. Det tycker jag har brustit sedan Svensk hockey kunde plocka de bästa finnarna efter NHL, och det har man inte haft möjlighet att göra på länge. Dags att professionalisera scoutingen, sitt eget lagbyggande och förståelse för internationell hockey.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Kenpa » tor jun 27, 2019 8:31 pm

Varanen skrev:
Med det sagt så saknas det förståelse för att allt i Världen inte är som i gamla hederliga Svedala. Värvar man från finsk hockey kan man inte bara se till tekniska färdigheter, utan måste lägga större vikt vid rollen spelaren utfört tidigare. Det tycker jag har brustit sedan Svensk hockey kunde plocka de bästa finnarna efter NHL, och det har man inte haft möjlighet att göra på länge. Dags att professionalisera scoutingen, sitt eget lagbyggande och förståelse för internationell hockey.


Det är ju givetvis enkelt och bekvämt att anta att ”Svedala” bara är efter(producerar flest hockeystjärnor per capita?). Det går ju även att vara hyfsat nykter och inse att det är mer konkurrens om bra spelare, mindre fördomar i alla ligor, att Liiga är en svårbedömd liga som knappt ligger topp 5 i världen längre.

Jag vågar påstå att scouting är bättre än någonsin, förståelse för internationell hockey är bättre än någonsin. Inte minst på grund av all framgång från länder så som Tyskland, Lettland, Schweiz, Danmark.

Just sayin’
Kenpa
Forumamatör
 
Inlägg: 111
Blev medlem: mån aug 22, 2016 2:47 pm

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Varanen » tor jun 27, 2019 10:19 pm

Hur kan du få det jag skrev till att Svedala bara är efter? Om du läser det jag skrev en gång till ser du att jag faktiskt skriver precis tvärtom. Men bara för att Svedala är bäst i klassen bör man inte utgå från att man kan plocka spelare från andra ligor och tro att de har samma kunskap som du Kenpa.

Intressant att du vågar påstå att svensk hockeys scouting av finsk hockey är bättre än någonsin. Du vågar. Du påstår. Har du några som helst belägg för detta?

Trist att det blev en Swe/Fin-diskussion, vilket inte var mitt syfte. Om allt är bättre än någonsin finns ju inget att diskutera.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Jck » tor jun 27, 2019 10:59 pm

Tycker du gör en klockren analys Varanen.

För att byta ämne en sekund så sägs Leksand nu även ha gjort klart med https://www.eliteprospects.com/player/2 ... zackrisson

Om det stämmer är det verkligen anmärkningsvärt att en nykomling får in tre spelare av den kalibern som Ahnelöv, Fransson o Zackrisson. Har man tömt hela spargrisen på dessa eller kommer man även kunna mönstra ett habilt lag i övrigt? Det återstår att se men jag tycker mig se en betydligt mer spännande nykomling än de slagpåsar som vi haft uppe vissa år.

Bara att Thomas Johansson lyckats tävla om dessa spelare i en nykomling måste innebära att han gör något väldigt rätt.
Jck
Forumamatör
 
Inlägg: 189
Blev medlem: fre jan 13, 2012 11:20 am

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Kenpa » lör jun 29, 2019 7:56 pm

Varanen skrev:Hur kan du få det jag skrev till att Svedala bara är efter? Om du läser det jag skrev en gång till ser du att jag faktiskt skriver precis tvärtom. Men bara för att Svedala är bäst i klassen bör man inte utgå från att man kan plocka spelare från andra ligor och tro att de har samma kunskap som du Kenpa.

Intressant att du vågar påstå att svensk hockeys scouting av finsk hockey är bättre än någonsin. Du vågar. Du påstår. Har du några som helst belägg för detta?

Trist att det blev en Swe/Fin-diskussion, vilket inte var mitt syfte. Om allt är bättre än någonsin finns ju inget att diskutera.


1. Inte riktigt säker på vad du menar med paragraf 1. Men ok låt oss lämna det

2. Nej givetvis finns inga belägg. Det här med Internet, heltidsanställda scouter och agentfirmor är irrelevant.

3. Vad du menar med sista stycket låter jag vara osagt då det än en gång är oklart om du frågar eller påstår något.
Kenpa
Forumamatör
 
Inlägg: 111
Blev medlem: mån aug 22, 2016 2:47 pm

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Varanen » sön jun 30, 2019 11:04 am

Jag anser att det är möjligt att öka träffsäkerheten vad gäller liiga-säärnor. Det var min grundpoäng. Jag förde ett resonemang kring varför inte träffsäkerheten varit bättre och hur den kan bli det. Du höll inte med och såg det som kritik mot svensk hockey. Känns som att vi diskuterar olika saker.

Ja, agenturer, video och scouter finns. Jag spekulerade kring varför det så ofta blir fel ändå. Men kanske har jag fel i själva grundantagandet. Träffsäkerheten är redan optimal och vi får helt enkelt nöja oss med sakernas tillstånd?

Hursom - det ska bli intressant att se vilket avtryck Leskinen gör i SHL.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Kloker » sön jun 30, 2019 12:26 pm

Varanen skrev:Hursom - det ska bli intressant att se vilket avtryck Leskinen gör i SHL.

Det ska bli intressant och se hur Kniv-Sääärnan levererar i SHL. Du kommer att ha stenkoll på detta och kommer hålla oss uppdaterade. Det är jag övertygad om. Självciteringar, egna high-fives och massa bokstäver med intressant och mycket läsvärd hockeyprofetia.

Sääämpa SATAN!

(...jag tror att leskinen floppar...)

:D
Användarvisningsbild
Kloker
Forumterrorist
 
Inlägg: 2564
Blev medlem: fre sep 17, 2010 12:53 pm

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Svartvadet » tis jul 02, 2019 11:48 am

Färjestad slänger upp Vojtech Mozik... Aj aj
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav vlk » tis jul 02, 2019 12:03 pm

Svartvadet skrev:Färjestad slänger upp Vojtech Mozik... Aj aj


Äsch


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Kloker » tis jul 02, 2019 1:13 pm

Användarvisningsbild
Kloker
Forumterrorist
 
Inlägg: 2564
Blev medlem: fre sep 17, 2010 12:53 pm

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Varanen » tis jul 02, 2019 1:56 pm

Är han bara fit for fight så är det en otroligt jobbig spelare att möta. Han nyttjar sin storlek på ett bra sätt och kan trycka sig förbi försvararen. Om nu SHL kommer tillåta den typen av kamp nästa säsong. Slutar säkert med att Berglund blir mest utvisade spelaren pga alla offensiva foul. :lol:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Stupet » tis jul 02, 2019 2:00 pm

All heder åt JFK och Emil Pettersson men Berglund är utan tvekan den tyngsta värvningen av alla värvningar i SHL i år. Övriga spelare är inte änns i närheten.
Grattis Djurgården!! Bara att hoppas att Evertsson kan landa Gynge så att vår drömvärvning oxå slår in.
Tveksamt att Evertsson la ett bud på Berglund.
Användarvisningsbild
Stupet
Forumdemon
 
Inlägg: 1937
Blev medlem: tor jun 19, 2003 3:02 pm
Ort: Ingelstad

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Stupet » tis jul 02, 2019 2:21 pm

På pappret så känns toplagen i ligan väldigt jämna även i år.
Frölunda ser extremt bra ut med både Lundqvist, Sundström och Lasch i laget.
Sen har vi nu Djurgården med Josefsson, Berglund och Högström.
Färjestad med Leskinen, Blum och Ejdsell.
Brynäs med Sigalet, Scott och Rödin.
Rögle med Everberg, Bokk och Bristedt.
Luleå med Lassinantti, Tyrväinen och Connoly.
Och vi då med JFK, Pettersson och Shinnimin.
Visst att vi har fått in både JFK och Pettersson och förhoppningsvis Gynge. MEN för att vi ska hänga med i toppen i år så måste våra unga lovande spelare ta kliv. Rejäla kliv. Annars blir det tufft för våra toppspelare att dra hela laget framåt själva.
Användarvisningsbild
Stupet
Forumdemon
 
Inlägg: 1937
Blev medlem: tor jun 19, 2003 3:02 pm
Ort: Ingelstad

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Kloker » tis jul 02, 2019 2:35 pm

En fräsch och motiverad Berglund kommer med all säkerhet att sätta avtryck. Måste erkänna att jag har lite dålig koll på honom. Något skit har han i bagaget (fått sparken och en del andra konstigheter) men huruvida det kommer att påverka hans spel får tiden utvisa. Det jag klarast minns var när han spelade i Västerås (HA) och bokstavligen på egen hand spelade röven av oss i Lakerdome. Så visst innehar pajken respektfulla skills och nu värdefull erfarenhet efter sin tid i NHL.

Njaajaa, vi får hoppas på att Hönan presenterar något riktigt respektingivande framöver. Personligen så ser jag gärna TVÅ tunga offensiva pjäser för det finns det ekonomiska muskler för utan tvekan.

Kul värvning för SHL i vilket fall!
Användarvisningsbild
Kloker
Forumterrorist
 
Inlägg: 2564
Blev medlem: fre sep 17, 2010 12:53 pm

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Towen » tis jul 02, 2019 3:48 pm

Kanske var det BERGLUND som var vårt möjliga SUPERSPJUTH? Det var inte BACKLUND, han har kontrakt. Och PANARIN skrev ett $$uperkontrakt med NY Rangers igår så han är det inte heller. Kan 'CHIEF' varit och nosat på Västeråsaren? Tror inte det. Hoppas som Bulldog ändå på TVÅ spetsar till in.

LAKERDOME - Varför kunde vi inte behållt coolaste arenanamnet i hockeyhistorien? Hade blivit ett begrepp i hela SHL. T o m over there.
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Lakershjärta71 » tis jul 02, 2019 6:36 pm

Backlund låter mer som en Evertsson-värvning än Berglund.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Varanen » tis jul 02, 2019 11:53 pm

En så kallad typisk Evertsson-värvning ska ju snarare vara en Tom Hutchinson, 26. En ytter som senast huserat i Rockford (AHL). Ok stats, haft några kaptensbindlar under karriären. Spelat både center och vinge omväxlande under karriären. R-fattad.

En evig AHL-dräng eller en diamant som älskar bidra på högerkanten till ett SM-guld i JFKs enhet?

Ingen mening att söka på spelaren jag har som EXEMPEL. Om inte spelaren är tänkt i en ny roll så är alla namn vi känner till inte klassiska E-värvningar.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav vlk » fre jul 12, 2019 11:53 am

Tycker jag hänger med mycket vad som händer i hockeyn och ser alla matcher jag kan, även utan lakers deltagande. Men tydligen ser jag inte tillräckligt för jag hajade verkligen till över detta. Står bara som ett frågetecken.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Person » fre jul 12, 2019 12:29 pm

vlk skrev:Tycker jag hänger med mycket vad som händer i hockeyn och ser alla matcher jag kan, även utan lakers deltagande. Men tydligen ser jag inte tillräckligt för jag hajade verkligen till över detta. Står bara som ett frågetecken.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Riktigt bra backsida imo. Jag tycker att DIF och HV har de bästa backbesättningarna i serien.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Person
Forumdemon
 
Inlägg: 1830
Blev medlem: lör jan 13, 2018 11:22 pm

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav DeLarge » fre jul 12, 2019 6:37 pm

Ja, googlar man överskattade backar så kommer många av ovanstående namn upp.
Användarvisningsbild
DeLarge
Forumdemon
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: sön jan 22, 2012 3:01 am
Ort: Suffragette City

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Towen » fre jul 12, 2019 8:07 pm

Jag streamar "SOLSIDAN" med HERNGREN o co i sommar. Hade gärna sett 'Ove SUNDBERG' i en matchvärdsroll för besökande motståndarlag i höst - Vi skulle gå rent hemma i år 8)
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Primeau » fre jul 12, 2019 8:16 pm

åh FAN, säger du DET?
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4546
Blev medlem: tor apr 06, 2006 8:38 am

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Towen » fre jul 12, 2019 8:41 pm

Nu tycker jag du låter lite som 'MICKAN' när kreditkortet är spärrat :roll:
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: Andra lags Silly Season

Inläggav Person » ons jul 17, 2019 4:10 pm

Peppe Lundh till LHC. Oväntad värvning, men något som LHC verkligen behövde. Ser riktigt tunt ut.

Är dock förvånad att DIF inte höll en plats för honom om han varit på gång till SHL, men kan ju dykt upp rätt plötsligt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Person
Forumdemon
 
Inlägg: 1830
Blev medlem: lör jan 13, 2018 11:22 pm

FöregåendeNästa

Återgå till Silly Season

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster