Landslagshockey

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » lör feb 09, 2019 1:36 pm

Pesonen - Junttila mot Horák just nu i Beijer Hockey Games. Den gamle spelar i första kedjan med en center jag tycker verkar intressant, Mikael Ruohomaa. Verkar vara en riktig latebloomer. Alltid skoj när sådana får chansen och tar den.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav Svartvadet » tor maj 23, 2019 7:38 pm

Ska Sam vara med på någon av Sveriges matcher? Inte sett honom i rutan än
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Landslagshockey

Inläggav Flanders » tor maj 23, 2019 8:10 pm

...och där dök han upp. :D

Kom igen Sverige, nu kör vi över våra bleka ostbröder.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Användarvisningsbild
Flanders
Forumdemon
 
Inlägg: 1494
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:16 pm
Ort: Harlem

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » tor maj 23, 2019 8:50 pm

Jag skyller redan nu allt på domaren och oslipade skridskor. :wink:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav Svartvadet » tor maj 23, 2019 9:26 pm

Tycker det är lite fantastiskt att kolla på denna matchen, speciellt med tanke på vårt lagbygge hittills.

Kolla på Lejonen, vad mycket det gör att ha en GRUPP som gör ALLT och som TROR på det omöjliga - har det hellre VARJE DAG istället för lallare
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » tor maj 23, 2019 9:46 pm

Helt rätt. Dessutom ser vi betydelsen av backskott. Det går inte att vara framgångsrik i längden om man saknar en backbesättning som inte kan skjuta någorlunda. Behöver inte vara stenhårda skott i krysset.

Nu kommer säkert Sverige ta hem den här matchen, men måste se över sitt spel i egen zon om man ska gå hela vägen.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav Svartvadet » tor maj 23, 2019 10:10 pm

Det är det gamla hederliga att "motivation slår klass", något som aldrig går ur tiden.

Kakko, på tal om, otroligt lik en viss Forsberg i sitt sätt att spela. Hungrig, tävlar i allt, vill göra mål i varje situation. Vågar. Fy fan att vi ska få möta han otaliga gånger framöver med Svenska-ögon sett.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Landslagshockey

Inläggav vlk » tor maj 23, 2019 10:28 pm

Sveriges attityd i matchen påminner om lakers förra säsongen. Passivt och lojt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Landslagshockey

Inläggav PutteA » tor maj 23, 2019 10:29 pm

Jag måste säga att finns det nån rättvisa så ska Finland vinna det här. Dom går för det, dom vill, dom spelar offensivt och vågar i alla lägen. Sverige är lite som att se tillbaka på Lakers säsong. Så fruktansvärt beklämmande att se ett så bra lag spela så passivt och intetsägande.

Sen frågar man ju sig VARFÖR??


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » tor maj 23, 2019 10:36 pm

Förhoppningsvis har ni rätt om liknelsen mellan förra säsongens VLH mot kommande.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav Svartvadet » tor maj 23, 2019 10:42 pm

Klart det är surt att vara Svensk, men på något sätt är det fan i mig läckert för sporten. Finland blir hånade, speciellt av Expressen "ska bli 8-0 till Sverige" och sedan får de k*k pga inställning. Så jävla rätt på något vänster.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » tor maj 23, 2019 10:54 pm

De visade precis ett klipp där jag funderade på vad den svenska backen sysslade med? Slängde sig för skott 0,5m från mål, slänger sig på nytt och ligger ner i sekvensen efter. Backar vet att de ger bort all kontroll om de ligger ner. Visade sig att det var#58 Lander. Varför var han 0,5 m framför egen kasse när pucken var hos finsk back? Dessutom kan ALDRIG en anfallare, hur klok och defensivt stark han än är, kompensera en back framför kassen. Centern ska ta defensivt ansvar och täcka mitten, men aldrig agera sweeper. En sekvens som symboliserar matchen på ett bra sätt. Tre Kronors spel i egen zon var anskrämlig.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav PutteA » tor maj 23, 2019 11:17 pm

Jag tycker TK:s spel överlag var anskrämligt. Jag funderar lite på hur mycket av ansvaret för detta ligger hos förbundskaptenen, som jag tycker utstrålar lika mycket passivitet som spelarna visar på isen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » tor maj 23, 2019 11:21 pm

Jag gillar inte Grönborg, men han har två raka VM-guld dessförinnan. Så lite hockey kan han nog. Nästan så man börjar misstänka att lagledningen inte vågade styra upp spelet med så många stjärnor. En bedrift i sig att kunna spela så dåligt i egen zon med det laget han förfogade över.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav PutteA » tor maj 23, 2019 11:32 pm

Nej, jag gillar inte heller Grönborg. Gillar däremot Jalonen och hans förmåga att vrida och vända och justera, och få spelarna att synka så bra som dom gör. Jag hade förväntat mig att Finland skulle ge TK en match med den typiskt finska inställningen, men jag hade inte förväntat mig att ett Liiga lag skulle dominera så fullständigt över 21 NHL spelare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » tor maj 23, 2019 11:38 pm

Ingen utanför den finska truppen förväntade sig ens en jämn match. Och efter 1-3 tror jag inte ens de gjorde det. Och allra minst TK som slutade spela. Har vi sett det förut? Ett lag tar en enkel ledning och tror matchen är över. Med facit i hand var det negativt för TK att de återtog ledningen i slutet på andra. Med ett lika resultat inför tredje hade de inte varit lika passiva.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav PutteA » fre maj 24, 2019 7:06 am

Är det så, så är det ju definitivt ett coach misslyckande.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Landslagshockey

Inläggav Kenpa » fre maj 24, 2019 8:56 am

Försvarsspelet och målvaktsspelet var horribelt hela turneringen. Finland spelade precis lika bra som jag förutspådde. NHL backarna kändes otrygga och ovana stor rink och gav finnarna hur mycket utrymme som helst längs sargerna.
Kenpa
Forumamatör
 
Inlägg: 111
Blev medlem: mån aug 22, 2016 2:47 pm

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » fre maj 24, 2019 10:32 am

Just det har diskuteras så länge vi haft NHL-spelare i VM. Faktum är att backarna knappt behöver röra på sig i NHL, dessutom deltar inte alla 5 i defensiven på samma sätt som i Europa. Mycket möjligt att det är den största förklaringen. Inte NHL-backarna i sig, utan att vissa av de spelade NA-style och andra anpassade sig tillbaka till Europa-hockey. Man borde åtminstone bestämt sig och kört likadant. En lagledningsfråga.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav venomizer » fre maj 24, 2019 11:27 am

Henke var ju bedrövlig. Sa tidigt att Markström borde stått. Det står jag fast vid.
venomizer
Forumproffs
 
Inlägg: 569
Blev medlem: sön apr 17, 2011 3:30 pm

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » fre maj 24, 2019 11:35 am

Visst var Henke sunkig. En turnering för mycket, men hur är det möjligt att ett lag med 19 VM-debutanter från SM-liiga maler sönder ett stjärnspäckat NHL-lag på det sättet som skedde? Det är inte Henkes fel att laget slutade spela vid ledning 3-1. Det är inte Henkes fel att hans utespelare var vilsna i egen zon som om de aldrig befunnit sig där innan. Det är inte Henkes fel att TK vägrade anfalla utan bara gav bort pucken och initiativet.

Tre Kronor borde kunnat vinna matchen med vilken keeper som helst med erfarenhet från en valfri högsta liga.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav venomizer » fre maj 24, 2019 1:19 pm

Verkligen, säger inte emot ett skvatt.
Men han ingav inte det förtroende ett vilset lag behöver.
venomizer
Forumproffs
 
Inlägg: 569
Blev medlem: sön apr 17, 2011 3:30 pm

Re: Landslagshockey

Inläggav DeLarge » fre maj 24, 2019 8:15 pm

Vi var ett suddenmål från semi och då hade det inte varit "FIASKO" a lá kvällpostjournalistik.

Shit happens, det är VM varje år.
Användarvisningsbild
DeLarge
Forumdemon
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: sön jan 22, 2012 3:01 am
Ort: Suffragette City

Re: Landslagshockey

Inläggav Sura-pelle » lör maj 25, 2019 5:32 pm

Riktigt sjukt av finland
Användarvisningsbild
Sura-pelle
Forumproffs
 
Inlägg: 578
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:43 pm
Ort: Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » lör maj 25, 2019 5:40 pm

Jag har hellre dåliga spelare som vinner sina matcher än bra som förlorar sina. :D
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav vlk » lör maj 25, 2019 5:57 pm

NHL är överskattat , definitivt att tillföra i slutet av maj.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » lör maj 25, 2019 8:28 pm

Bizarrt lågt tempo i den andra semin. Tjeckien är urusla i sin forcheck. Varför ge de kanadensiska backarna lugn och ro med puck i egen zon? En dröm att spela som back då. Man ser hur tjeckerna bara "markerar" närvaro för att direkt båga hem, men ändå är man inte täta i mittzon. Antingen forcheckar man på riktigt eller så ställer man upp i mittzon. Alibispel är det värsta jag vet.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » lör maj 25, 2019 9:08 pm

Otroligt tragiskt att Tjeckien inte ville göra match om finalplatsen. Inte ok någonstans.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav Svartvadet » lör maj 25, 2019 9:51 pm

Det är ett väldigt intressant VM på den punkten.

Till alla som någonsin trott att "bästa laget vinner". Alla som trott "detta vinner de med 8-0". Alla som inte har tillräckligt med respekt för sporten, utan tar statistik framför verklighet. Tack Finland, tack för att ni skickar ett stort jävla fuck you-finger till alla "förståsigpåare". Tack för att ni visar att ALLT är möjligt. Hjärta, hårt jobb och laget före jaget - ett koncept som aldrig kommer dö ut
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Landslagshockey

Inläggav smashinlovely » lör maj 25, 2019 9:53 pm

Svartvadet skrev:Det är ett väldigt intressant VM på den punkten.

Till alla som någonsin trott att "bästa laget vinner". Alla som trott "detta vinner de med 8-0". Alla som inte har tillräckligt med respekt för sporten, utan tar statistik framför verklighet. Tack Finland, tack för att ni skickar ett stort jävla fuck you-finger till alla "förståsigpåare". Tack för att ni visar att ALLT är möjligt. Hjärta, hårt jobb och laget före jaget - ett koncept som aldrig kommer dö ut

+1
:clap:
Användarvisningsbild
smashinlovely
Forumdemon
 
Inlägg: 1798
Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:00 am

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » lör maj 25, 2019 10:05 pm

Ja, namn och plånböcker vinner inga matcher.

Det talas om att Tjeckien helt enkelt var trötta. Jag vet inte hur de matchat laget under turneringen, men jag utgår i alla fall från att de har samma återhämtningsförmåga som de andra spelarna i toppnationerna. Dessutom var tempot i deras semi inte hög. Har de haft träningar med lägre tempo än så här under turneringen är det inte konstigt de kände sig trötta.

Återstår att se hur det påverkar finalen imorgon att Kanada fick vila sig till matchen. Inte alls säkert det är en fördel.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » lör maj 25, 2019 10:41 pm

Kanadas Mark Stone ger ett klockrent svar på tjatet om hur överraskande det är att Finland är i final, vilket det givetvis är men segrar och finalplatser förtjänar man - det är ingen slump. Något som är solklart i den nordamerikanska hockeykulturen.

En finsk journalist försöker då förklara att de ju alla är överraskade över att Finland nått final.

– Det tyder väl bara på att ni inte kan ishockey lika bra som jag gör, säger Stone och går sedan därifrån.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » sön maj 26, 2019 10:38 pm

Så j-a enkelt! :hbang:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » mån maj 27, 2019 5:28 pm

En taktisk detalj jag tyckte mig se i detta VM var att finnarna ofta försökte (och lyckades) ta in pucken i anfallszon längs sargerna. Forwarden dumpade inte bara ner pucken om en back kom ut mot honom utan försökte även då kränga sig förbi. I kvarten var Tre Kronor inte med så det var öppet lite varstans, i semin fokuserade ryssarna på att vara stenhårda framför egen kasse och släppte kanterna rätt ofta. Kanadensarna bjöd absolut bäst motstånd taktiskt, men det var intressant att se de otaliga sargduellerna och hur bra de finska (europeiska) spelarna ändå hävdade sig.

Fokus har länge varit på att man absolut inte får släppa mitten i defensiven, och att det i anfallsspelet är absolut förbjudet att tappa puck vid offensiv blå. Men Lejonen körde ändå en variant där man utnyttjade den nuvarande metan med stort fokus på mitten.

Kanske är det bara något jag tyckte mig se. Men jag fick lite oldschool vibbar och motståndet verkade överraskade över att man inte bara dumpade pucken eller åkte in några meter bara för att vända upp och invänta nästa våg. Kanadickerna hanterade det bra, men då blev det kamp om det vilket nästan aldrig sker i en SHL-match.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav Flanders » mån maj 27, 2019 8:11 pm

Sen har du ju den taktiska motpolen i Canadas sätt att spela, som inte känns oldschool alls. Sättet som backar fyllde på i anfallen och center/forwards tog defensivt ansvar kändes väldigt charmigt.

Har Växjö tillräckligt många smarta centrar i årets lag för att testa det när grundspelet har låst sig?
Men framför allt, har vi några backar som det ens är värt att de går över egen blå?
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Användarvisningsbild
Flanders
Forumdemon
 
Inlägg: 1494
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:16 pm
Ort: Harlem

FöregåendeNästa

Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster