av Varanen » mån feb 11, 2013 1:35 pm
Jag tror inte problemet ligger i att matcherna är målsnåla eller att "produkten är felpaketerad" som det heter på slipsspråket. Problemet låg aldrig heller i att det var för få domare, avsaknad av målkameror eller för litet utrymme bakom målen. Hockey var tokskoj 1983. Hockey var tokskoj 1993. Hockey var tokskoj 2003. Det grundläggande problemet nu är det trauma som den tappade positionen på världsrankingen innebär för klubbhockeyn. Kvaliteten har sjunkit. Höjer vi verkligen standarden genom att flytta linjerna och ändra måtten på rinken? Tittar vi på NHL, KHL eller de få stjärnor vi har kvar i svensk hockey så har de en gemensam nämnare: Förmåga att skjuta direkt på en rörlig puck. Matcherna i NHL och KHL skulle också vara målsnåla om alla först behövde ta emot och behandla en puck innan ett skott vore möjligt.Det kanske låter som jag raljerar nu, men jag är helt ärlig. Vi kan givetvis hålla på och flytta linjer, minska skyddstorlekar (vilket jag är för), paktera produkten bättre, öka helhetsupplevelsen, införa ett warroom, ha populärare musik, stänga hela skiten osv. Men i grund och botten vill 99% av alla som tar sig till en hockeyarena se högkvalitativ hockey först och främst. Tappar vi fokus på det är vi illa ute.
Problemet är som vanligt komplext. Svensk hockey har alltid varit defensiv till sin natur. Men i och med KHL:s framgång och svensk hockeys strutsmentalitet så har vi tappat kunnande. Våra offensiva spelare väljer om möjlighet ges andra ligor före spel i ES, emedan backarna idag är bättre utbildade, rörligare...skickligare än de var 83, 93, 03. Den stramare regeltolkningen som först infördes i NHL och sedan spred sig hit har starkt bidragit till detta. Du kan inte längre ha försvarare som åker på lädret och agerar skogshuggare. Självklart har de offensiva spelarna också anpassat sig till de nya förhållandena, men de spelar inte här många år och är därför för få. Tidigare kunde det kompenseras genom att alla finska stjärnor som inte platsade i NHL hade ES som andrahandsalternativ. Så är det inte längre. Medelbacken är alltså relativt sett bättre än medelmålgöraren idag.
Så innan vi börjar "rätta till" faktorer som inte hör till själva hockeykunnadet bör vi fokusera på att se till att spelarna har tillräcklig kompetens för att spela attraktiv hockey. Förmågan att kunna skjuta på en rörlig puck är helt avgörande för antalet gjorda mål. Dettta gäller i alla ligor världen över. Statistik ska tydligen nu plockas fram eftersom man av någon anledning inte kan det här. Varför vet man inte redan detta i ett av världens största hockeynationer? Visst är det bra att man tar fram siffror på pränt som visar detta, men det borde inte behövas. Känslan är att hockeykunnandet i klubbarna just nu är på kvällspressnivå.