Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Hur anser du domarstandarden är i Eliteserien?

1. Bra
8
13%
2. Okey, men inte mer
31
49%
3. Dålig
24
38%
 
Antal röster : 63

Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav PutteA » fre jan 20, 2012 5:36 pm

Kom idag ett brev till samtliga supporterklubbar i ES från Goa Gubbar, Frölundas Supporterklubb. Brevet är en protest mot den dåliga domarstandarden och bedömmningsnivån i Elitserien. Brevet finns i sin helhet här under, och vi startar denna tråd för att få igång en debatt i ämnet, samtidigt som vi också gör en liten omröstning.

BREVET FRÅN GOA GUBBAR GÖTEBORG
Goa Gubbar skrev:
Protest mot den dåliga domarnivån i elitserien
Av Frölundas supporterklubb Goa Gubbar 20 januari 2012

Goa Gubbar kommer under fredagens match mot Modo att protestera mot domarkåren i svensk ishockey. Många av våra medlemmar har efterfrågat åtgärder mot domarna då man tyckt att det får räcka nu med den låga nivån som match efter match uppvisas av herrarna i randigt. Att domarna gör misstag ibland i enstaka matcher, det kan vi köpa, men som det är nu missar man hur mycket som helst i varje match man dömer. Hakningar och slashingar är mer regel än undantag i dagens hockey vilket gynnar de lagen som ej spelar med högt tempo och fartfyllt spel. De spelförstörande momenten var något man verkligen skulle ta bort från ishockeyn men de sista åren har trenden pekat åt rakt motsatt håll.
Trots att man idag har fyra domare på isen så blir det inte bättre, snarare tvärt om. Är det så att domarna inte klarar av att följa regelboken idag och göra korrekta tolkningar av de regler som finns kanske man på förbundet bör fundera på om reglerna inte ska göras om så att dom inte kan tolkas. Till exempel ska kanske en icing vara en icing så fort pucken inte är över rödlinjen och inte som idag då linjedomaren ska göra en massa övriga bedömningar i icingregeln innan han avgör om det ska vara en icing eller inte?
Fansen börjar nu tröttna på detta och så även Goa Gubbar. Vi har mailat Frölunda våra åsikter och kräver att Mats Grauers tar upp detta med förbundet samt domarbasen omedelbart. Vi har tidigare år haft kontakt med domarbasen angående problemet men de vägrar att lyssna. Budskapet har varit att förbundet tycker domarna är bra och då finns det inget problem. Men det är inte förbundet som lägger ner hela året i tid och spenderar en massa pengar på att titta på hockeyn utan det är vi supportrar som gör detta. Flera av Goa Gubbars medlemmar överväger starkt att inte köpa säsongskort nästa år eftersom man inte tycker det är värt pengarna längre när fyra stycken domare ska förstöra match efter match. Detta är självklart ett jätteproblem som måste tas tag i direkt av domarbasen för vi kan inte ha den utvecklingen på domarna som vi har nu.
Många av oss tittar också på NHL-matcher och där finns knappt problemet med de spelförstörande momenten. Om inte svenska domarkåren klara av att hantera reglerna i dagens ishockey kanske det är dags för förbundet och domarbasen att snegla över Atlanten och se vad de har gjort där för att få bort alla spelförstörande moment som gör publiken helt vansinnig idag?

Goa Gubbars Styrelse / Daniel Persson Ordförande tel 0709-285726 efter kl 16..00



P.s Glöm inte rösta!!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Daste » fre jan 20, 2012 5:43 pm

Som föreningsdomare i lakers har jag kanske inte helt samma åsikt. Visst ser man fel på isen, men i 80-90% av fallen är faktiskt bedömningarna korrekta enligt min åsikt.
EDIT: Kanske ska förtydliga att jag menar när publiken börjar bua och klaga på domslut. Många gånger börjar folk skrika över saker som de inte har koll på, men som är enligt/mot regelboken, beroende på situation.

Sen missas det så klart en del, men inte så jag reagerat på det upprepade gånger.

Mycket i regelboken tolkas annorlunda i elitserien där domarna får helt andra direktiv från förbundet. Nått att ha i åtanke när man nämner saker som icing, där linjedomaren kan slå av icingen, exempelvis om han bedömer att det var en passning som var nåbar, men att en klubba kanske kan ha lyfts eller dyl.
Senast redigerad av Daste fre jan 20, 2012 6:33 pm, redigerad totalt 1 gång.
Daste
Forumdemon
 
Inlägg: 1380
Blev medlem: ons sep 19, 2007 5:35 pm
Ort: Vxo

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Räven » fre jan 20, 2012 6:04 pm

Jag tycker inte att standarden är så dålig som beskrivs.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Charlamov » fre jan 20, 2012 6:10 pm

Jag håller med i stort. Vi kan se samma domarpar göra en bra match och i omgången därefter göra en usel insats.

Icingregeln har blivit helt missbrukad. Att slå av en icing för ett lag i numerärt överläge bör vara omöjligt såvida inte spelaren hoppar över pucken, men det har förekommit ett par sådana. Offside kan man ibland missa men att fria solklara offside är bara för dåligt.

Standarden på både huvud- och linjedomare har blivit sämre. Eller snarare alldeles för ojämn. Vi ska kunna förvänta oss samma bedömningsnivå i alla matcher men verkligheten är långt därifrån.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist
 
Inlägg: 2877
Blev medlem: sön jan 09, 2005 10:41 pm
Ort: CSKA, Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Lakershjärta71 » ons jan 25, 2012 6:45 pm

Jag tycker att domarstandarden är ett skämt på denna nivån det jag har sett hittills under en längre tid, både på tv och "live". Jag förutsätter ju att domarna på ES-nivå ska vara de allra bästa i landet, och nästintill ska vara "proffs" på det de gör. Så länge domarna håller varandra bakom ryggen (vilket man som åskådare ibland kan tro!) i var och varannan match, i till synes självklara utvisningssituationer där åtminstone 1 av domarna borde ha sträckt upp armen (men tydligen fegar också!?!) så instämmer jag att domarstandarden inte har blivit bättre med hjälp av fyra domare. Just nu är det ett skämt!

Jag tycker att man borde diskutera om hur man skulle kunna höja domarstandarden. ??

Jag tror att det är samma problem i fotbollen. Domarna dömer lite som de själva tycker..
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav teddy » tor jan 26, 2012 10:10 am

Det finns två problem som jag ser det.
1. När det är ett tvådomar system så när en situation uppstår så blir det lite känslan. Ojdå han tar den utvisningen säkert, nehe det gjorde han inte. Såg han det inte? då måste jag ta den. Eller? Vågar jag det. Äää fan skit i det.
Problemet där är att den andre domaren tänker precis lika dant. Två domare tar ut varandra. Man förlitar sig på att den andre ska göra jobbet.

2. Svenska domare klarar inte av publiktrycket. Dom måste köra med kompensations utvisningar. Om en domare tar en tveksam utvisning mot hemmalaget och folk börjar bua något fruktansvärt, då ska ni se att inom kort så får hemmalaget en minst lika tveksam utvisning med sig.
Just därför som vi i Vida Arena MÅSTE sätta press på domarna. Bua och vissla även om dom gör rätt.
För som nykomling så får du inget gratis idag. Vår chans är få domarna och bortalaget ur balans när dom kommer till Vida. Spelare ledare och domare ska känna obehag. Dom ska känna att dom bara vill hem. För i Vida ska vi inte ge bort något gratis.
Vida är VÅRT Colosseum där spelarna är våra gladiatorer. Med hjälp av oss i publiken så ska varje hemmamatch i Colosseum (VIda) vara en slakt.

Sen finns det undantag för regeln. Per Claesson hatar oss. Med honom spelar det inget roll hur mycket vi buar. Han kommer aldrig ge oss ens ett lillfinger. Han känner mer glädje om han kan göra oss förbannade.
I always tell the truth, even when i lie
Användarvisningsbild
teddy
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3967
Blev medlem: fre okt 29, 2004 11:00 pm
Ort: Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Lakersfan_03 » sön feb 05, 2012 1:00 pm

Enligt lite rapporter så gillar spelarna när det hettar till lite även på läktaren. När publiken verkligen lever sig in i matchen och sätter press på både motståndare och domare.. Det är våra spelare vi ska hjälpa..

Domarna håller en OK nivå, Hockeyallsvenskan däremot var det en bedrövlig nivå.
Ibland har dem en bra resp dålig dag på jobbet, men de känns som att de släpper lite mer i Elitserien än de hade gjort i Hockeyallsvenskan.. Sen beror de givetvis också på att spelarna är skickligare här och inte drar på sig lika mycket onödigt..
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6968
Blev medlem: lör dec 11, 2004 12:17 am
Ort: Växjö

Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav PutteA » sön feb 05, 2012 1:06 pm

Lf_03: Du måste förklara för mig detta återkommande snack om att bua och sätta tryck på domaren osv, som ironiskt påpekas hela tiden, eller är det jag som missuppfattat?? Får en känsla av LL förbjuder denna typ av läktaraktivitet, eller??? Personligen är jag för all typ av läktaraktivitet som sätter press på både motståndare och domare och som ger fördelar till våra egna, så länge det inte rör sig om löjliga organiserade hatramsor.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Talismanen » sön feb 05, 2012 5:08 pm

Det är nog mer en uppmaning tror jag Putte för att få mer folk att haka på och på så sätt skapa ännu mer tryck och press från vår sida.
Den som inte sjunger är taifare!!!
Användarvisningsbild
Talismanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4260
Blev medlem: mån dec 10, 2007 11:15 pm
Ort: Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav AN » sön feb 05, 2012 5:51 pm

Jag förstår inte alls denna konstiga debatt - den vilar på mycket grumliga antaganden om vilka psykologiska eller social-psykologiska mekanismer som styr en domares "blåsreflexer". På vilket sätt skulle domarna blir mer "positiva" eller döma mer till vår fördel, eller ens döma "mer rätt", om vi buar ut dem varje gång VS tycker att de gjort något fel?

Om vi tar Per Claesson och Morgan Johansson som exempel - de två som ofta ondgör oss över - kanske mer Claesson än Johansson. De är ju båda sportsligt förankrade i ett mycket litet område runt Växjö - 20 resp 60 km. Både två måste ju för sina karriärers skull se till att det inte uppstår några misstankar om att de skulle döma till fördel för VLH. Domarkontrollanterna håller sannolikt också ett vakande öga på detta. Den risk som kan finnas i att de båda dömer VLH är naturligtvis att de hellre fäller än friar när det gäller VLH. Vi får väl titta igenom statistiken för att se om vi upptäcka några systematiska avvikelser i resultat eller utvisningar med dessa två jämfört med resten av domargänget.

MEN, jag är ju fullständigt övertygad att om det finns någon systematisk skillnad att upptäcka så kommer vi inte till rätta med den genom att bua ut dem så snart de tar en utvisning som vi inte gillar, eller underlåter att ta en utvisning på motståndarna. Snarare låser vi in domarna i avog inställning till oss.

rawspont - du som kan SPSS - hur varierar sannolikheten för vinst eller förlust beroende på vilka domare vi har? Kanske kan vi räkna ut det med hjälp av statstiken på www.domarna.se
Användarvisningsbild
AN
Forumentusiast
 
Inlägg: 255
Blev medlem: mån sep 27, 2010 4:39 pm

Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav PutteA » sön feb 05, 2012 6:06 pm

Med erfarenhet av 17 år som domare på hög nivå inom en annan intensiv lagsport (ganska lik hockeyn ;)) så kan jag säga att den domare som säger att dom INTE på nått sätt påverkas av stämningen i arenan ljuger både för sig själv och andra.

Man påverkas omedvetet på olika sätt. Ex. Tar jag en utvisning på hemmalaget som det uppstår missnöje med från både laget och publiken så påverkas man. Man tänker alltid "satan, var jag så fel ute där". En domare ändrar inte ett beslut som en utvisning, däremot så kan protesterna göra att domaren blir extra uppmärksam på bortalaget en stund framöver och en lite svagare domare kanske tom kompenserar pga trycket från läktaren. En proffsig domare tar inte illa vid sig av protesterna från läktaren, det är nått en domare förväntar sig och en hel del tom gillar det, lite självtortyr ;).

Självklart ska vi högljutt visa vårt missnöje. Vi tillhör nog en av de snällaste arenorna i detta fallet.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Talismanen » sön feb 05, 2012 6:57 pm

:clap: putteA
Den som inte sjunger är taifare!!!
Användarvisningsbild
Talismanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4260
Blev medlem: mån dec 10, 2007 11:15 pm
Ort: Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav friberg » sön feb 05, 2012 7:19 pm

sätt på Putte ettpar skrillor och svartvitt ställ å sänd ut han i hetluften ja tror på succe direkt :roflol: :roflol:
friberg
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3926
Blev medlem: fre okt 20, 2006 9:46 pm

Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav PutteA » sön feb 05, 2012 7:52 pm

Hehehe!!!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Lakersfan_03 » sön feb 05, 2012 8:50 pm

PutteA skrev:Lf_03: Du måste förklara för mig detta återkommande snack om att bua och sätta tryck på domaren osv, som ironiskt påpekas hela tiden, eller är det jag som missuppfattat?? Får en känsla av LL förbjuder denna typ av läktaraktivitet, eller??? Personligen är jag för all typ av läktaraktivitet som sätter press på både motståndare och domare och som ger fördelar till våra egna, så länge det inte rör sig om löjliga organiserade hatramsor.


Nej LL förbjuder inte det. Men jag tycker det är viktigt att påpeka detta en gång extra ändå. För ni kommer väl ihåg vad Evertsson sa en gång i tiden? Om att han önskade att publiken var mer som de är i Ängelholm. Det var många som tog åt sig, en del positivt, men en del tog åt sig väldigt negativt. Men vad hände efter det? - Vi tog åt oss och gjorde en positiv grej av det, nu är vi kallade som en av Sveriges mest enögda publik. Det är så det ska vara.

Men jag tycker att vi kan bli ÄNNU bättre på att sätta press. Som du säger man kan få domare ur balans, och jag är lika övertygad om att vi kan få motståndare lika mycket ur balans. Men ibland känns de som att en del inte förstår att detta är till vår fördel. Vi måste hela tiden gå igenom olika faser för att bli bättre. Elitserien är inte samma sak som Hockeyallsvenskan, vi måste upp ett par snäpp till.

Vi kan bli mycket bättre, eller hur?
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6968
Blev medlem: lör dec 11, 2004 12:17 am
Ort: Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Malul » tis feb 21, 2012 10:56 pm

Känslan är att domarna inte direkt blir bättre och bättre.
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7962
Blev medlem: tor apr 11, 2002 8:58 pm
Ort: Växjö Lakers

Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav PutteA » tis feb 21, 2012 11:46 pm

Malul skrev:Känslan är att domarna inte direkt blir bättre och bättre.


Amen!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Räven » tis feb 21, 2012 11:52 pm

De gör så gott man kan och mer kan man inte begära. så länge de inte blåser sönder spelet, så är jag nöjd.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav PutteA » ons feb 22, 2012 12:09 am

Njae Räven, vett i fan om jag håller med dig. Såg Late Night Elitserien, och man kan väl säga att herr Sören Persson drog ner domarnas tillit ytterligare med sina horribla beslut på Hovet ikväll. Samt att han pinsamt hindrade Gorens och Mihaliks uppgörelse mellan SAIK -TIK igår. Nä, håller med Malul, det blir fan inte bättre.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Räven » ons feb 22, 2012 12:14 am

Vad jag menade var att jag inte tror att domarna medvetet gör felaktiga beslut. Allt går så fort och med dagens teknik, kan man få allt precis dit man vill. Det blir lite som att man ska sätta in målkameror på fotbollsmatcher. Jag tror inte vi vill att allt ska vara hundra rättvist.

Men givetvis ska förbundet göra allt för att utbilda domarna, så att standarden hela tiden har möjlighet att öka.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav ollebolle » tor feb 23, 2012 1:16 pm

En underhållningsvideo med namnet Sören Perssons greatest hits hade kunnat bli en höjdare.
"Take care to get what you like or you will be forced to like what you get" George Bernhard Shaw
Användarvisningsbild
ollebolle
Forumproffs
 
Inlägg: 859
Blev medlem: sön jan 29, 2012 4:21 pm
Ort: Solna

Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Power Play » tor feb 23, 2012 1:51 pm

Jag tror det har med cojones att göra. För lite cojones. Hos domarna alltså.
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon
 
Inlägg: 1893
Blev medlem: tis aug 21, 2007 9:17 am
Ort: Tofta, Tävelsås

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Lakershjärta71 » tor feb 23, 2012 7:22 pm

Hur mycket felbeslut får en ES-domare göra egentligen innan han sparkas ut från ES? Ska han fisa i ansiktet på Gerber, eller vad?
Tvådomarsystemet är som en "Pandemi"! :wallbang: Offsiden som Timrå gjorde mål på näst senast var ju så solklar. Om inte två domare kan se så klara offsider så borde domare få böta, åtminstone på så hög nivå, få någon slags påföljd.

Powerplay! Vad är cojones?
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav alfax » tor feb 23, 2012 10:57 pm

Någon som vet ? hur är regeln när man föser ut pucken med handen ur målområdet ?
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11960
Blev medlem: fre apr 12, 2002 3:04 pm
Ort: Växjö

Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav PutteA » tor feb 23, 2012 11:03 pm

Tillåtet så länge du inte greppa den eller blockerar den.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav alfax » tor feb 23, 2012 11:06 pm

Tack för svaret.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11960
Blev medlem: fre apr 12, 2002 3:04 pm
Ort: Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav alfax » lör feb 25, 2012 10:42 pm

Jaha vad säger ni om kvällens insats av domarna,vilka pajaser och då ser jag det bara inte ur Lakersögon.
Horribel insats av dem åt båda hållen.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11960
Blev medlem: fre apr 12, 2002 3:04 pm
Ort: Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Räven » lör feb 25, 2012 10:44 pm

Nja, det fanns väl mer att önska, men de tog inga felaktiga utvisningar, som jag såg. Att de släpper på en hel del, kan man ha olika uppfattningar om, men de måste vara konsekventa och de var de ikväll.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav friberg » lör feb 25, 2012 10:45 pm

det måste ju faan till en förrändring av dessa pajjaser nu så djävla dåliga matchen rakt igenom.
friberg
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3926
Blev medlem: fre okt 20, 2006 9:46 pm

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Räven » lör feb 25, 2012 10:46 pm

Jag delar ju inte den åsikten.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Baker » sön feb 26, 2012 12:09 am

Domarna var ikväll inte sämre än spelarna i VLH i kväll och det gäller i sort sett i alla matcher i ES.
Baker
Forumproffs
 
Inlägg: 727
Blev medlem: ons jan 19, 2005 1:58 pm

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Varanen » sön sep 16, 2012 10:08 pm

Förra säsongen och Linder/Raffl-fadäsen under preseason gjorde mig orolig inför denna. Men hittills har jag sett 3,5 match (LIF-KHK, BIF-VLH, MIF-Mora och VLH-FHC) och tycker domarna har skött sig bra. Rättsskiparna har inte agerat hysteriskt vid minsta lilla närkamp, gruff eller tjafs. Tror det uppskattas av spelarna själva. Tränarna, för övrigt världens gnälligaste släkte, gillar nog hockey innerst inne även om de mest verkar vara professionella domarkritiker. Men kvällspressen kommer inte ge sig. Dessa gräsätare kommer fortsätta sin kamp för att disney-anpassa hockeyn. Nedan är det senaste exemplet. De inblandade spelarna tycker inte det är något att älta men expressenjournalisten ger sig inte. Han är upplärd av sin tidning till att förakta hockeyns särart och kommer därmed aldrig att förstå. Saker och ting kan hända i vår sport utan att det ligger något kriminellt bakom.

http://www.expressen.se/sport/hockey/el ... -sig-illa/
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Lakershjärta71 » mån dec 17, 2012 1:39 pm

Tycker det är synd att diskussionen inte levde vidare här för att reflekrera om hur domarstandarden kan bli bättre eftersom det är ett ständigt återkommande problem (så även inom ex fotbollen) där toleransen varierar kraftigt. Det är ju inte bara ett nationellt problem utan ett internationellt problem.

Har ni förslag på hur domarstandarden kan bli avsevärt bättre i framtiden? KAN den bli bättre?? Vad kommer i så fall att krävas?

En annan sak.
Vad tycker ni om att öka straffpåföljden för (ALLA?) utvisningar från 2 min till 4 min istället? Fundera på om det finns något bra med det.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Anders83 » sön jan 06, 2013 1:46 pm

Igår har jag rejäla synpunkter på utvisningar som sker i direkt följd av ett kampmoment .

Bör man inte vara lite mer varsam med att blåsa i matchen när det går till krig?

Jag upplever inte att domarna har plockat bort spelförstörelsen alls ärligt talat , det blir bara värre och värre.

Ett tag fick du inte tacklas alls i princip men nu upplever jag att kampmomenten blir uddlösa när två stycken grötat vid sargen och en bryter sig ut och rent av snubblar över klubbor och får utvisningar med sig?

Holdning , hooking tycker jag är de regler som är sämst behandlade. Det kan vara okey att åka ryggsäck en hel jävla match för att sedan få åka ut så snart en klubba snuddar magtrakten... fysisk omöjligt att trilla emellanåt men domarna köper eländet och där tycker jag spelförstörelsen är värst!
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 5945
Blev medlem: tor nov 15, 2007 1:43 pm
Ort: VÄXJÖ

Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav PutteA » sön jan 06, 2013 2:45 pm

Håller med när det gäller spelförstörelse. Bedrövligt är ett milt uttryck. Sämst av alla på detta är den som borde vars bäst, Marcus Winnerborg.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Nästa

Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster