Saik - VLH 18/11 2021

Här diskuterar kring Växjö Lakers kommande och spelade matcher. En tråd för varje match.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: Saik - VLH 18/11 2021

Inläggav PutteA » tor nov 18, 2021 10:21 pm

vlk skrev:
PutteA skrev:
vlk skrev:[quote="PutteA"]Jag undrar fortfarande varför vi blivit sååååå svaga med puck. Det är vår puckhantering som ger motståndaren momentum.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Ett resultat av att vi inte har ett så skickligt lag länge ??


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Vi ligger trots allt topp 6 i tabellen, men det är kanske bara tur så långt??


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Du frågade varför vi inte hade samma skicklighet med pucken. Vad motsäger att vi har ett lag idag som är lite sämre än förra säsongen. Jag säger att det beror på det. Dock har vi varit tillräckligt bra för att ligga topp 6. Jag tippar att vi kommer att dala en bit under november december om inte något drastiskt händer med truppen.

Men det är för min del fritt fram att tycka som man vill. Det kan finnas andra förklaringar , otur, andra lagen är bättre, osv osv . Jag säger att vi är sämre på alla positioner än laget som vann guld. Betydligt sämre.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Prop[/quote]Njae, jag skulle nog hellre säga att det är en kombo av att många viktiga spelare är borta, samt att många av dom som spelar just nu har tagit ett rejält kliv ner i prestanda. Våra backar tex har ju tappat allt SHL tempo i sitt spel. Första passet kommer flera sekunder försent hela tiden. Man kör fast med pucken i utsatta lägen. Trots svagt spel med puck ska man ändå spela på svårast möjliga sätt. Sen fungerar inte Hallams tråkhockey med det här laget. Förra säsongen kunde vi hantera en lång sekvens med puckinnehav för motståndaren. Dom fick åka runt på utsidan. Den här säsongen resulterar det nästan uteslutande i mål i baken, varenda gång. Det som är oroväckande är att vi är inte spelmässigt med i matcherna. Vi är med resultatmässigt, men i år slutar det oftast med att motståndet till slut ändå drar ifrån tillräckligt för att stänga matchen.

Jag håller med dom som lägger detta på vår sportchef. Men jag ger även klubben i sig en känga som väljer att reducera spelarbudgeten med 10 mille. Kontentan ser vi nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Saik - VLH 18/11 2021

Inläggav Svartvadet » fre nov 19, 2021 2:06 am

Fast samtidigt så vidhåller jag att resultatet med denna budget är OK. Säger inte det är bra, men absolut inte haveri.

Var matchen idag bra? Nej för satan. Långt ifrån. Vi är sårbara, det märks. Tydligt. Jag tror vi är eniga med att Fasth, Melart & Folin inte är ersatta på den nivån man vill. Dessutom är det inte hållbart att #87 bär sådant ansvar som han gör.

Jag tycker dock, vilket jag återigen vidhåller, att det är klokt och sunt förnuft att man är återhållsamma i budgeten. Det vore idioti att värva ihjäl sig om laget inte befinner sig i en KRIS! Vi är topp-6 just nu. Det är inte vackert, men vi är där. Det handlar om att överleva däruppe ett tag till, för att sedan vara fullkomligt OSLAGBARA när det väl gäller! Häng inte läpp nu redan, snälla. Givetvis ska vi inte vara nöjda, men ni som tror vi ska vara topp-3 med denna truppen lever i en fantasi - så är det.

Jag har hellre ett VLH i SHL, med en god ekonomi, än att vi chansar med massa dyrgripar för att "allt annat än etta är skämmigt"...
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Saik - VLH 18/11 2021

Inläggav Varanen » fre nov 19, 2021 2:54 am

Faktum är att tabellplaceringar sällan ljuger. Topp3 är för starka för oss, särskilt när nyckelspelare är borta. Men vi befinner oss i skiktet under. Den ekonomiska aspekten som Svartvadet tar upp är korrekt. Tänk att vara FBK. Inte konstigt att styrelsen agerar mot kompisgänget. Sämst hockey/krona i mannaminne. Vi ska givetvis inte jämföra oss med fiaskon, men det gäller att hålla ett realistiskt perspektiv.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Saik - VLH 18/11 2021

Inläggav Primeau » fre nov 19, 2021 8:16 am

Svartvadet skrev:Fast samtidigt så vidhåller jag att resultatet med denna budget är OK. Säger inte det är bra, men absolut inte haveri.

Var matchen idag bra? Nej för satan. Långt ifrån. Vi är sårbara, det märks. Tydligt. Jag tror vi är eniga med att Fasth, Melart & Folin inte är ersatta på den nivån man vill. Dessutom är det inte hållbart att #87 bär sådant ansvar som han gör.

Jag tycker dock, vilket jag återigen vidhåller, att det är klokt och sunt förnuft att man är återhållsamma i budgeten. Det vore idioti att värva ihjäl sig om laget inte befinner sig i en KRIS! Vi är topp-6 just nu. Det är inte vackert, men vi är där. Det handlar om att överleva däruppe ett tag till, för att sedan vara fullkomligt OSLAGBARA när det väl gäller! Häng inte läpp nu redan, snälla. Givetvis ska vi inte vara nöjda, men ni som tror vi ska vara topp-3 med denna truppen lever i en fantasi - så är det.

Jag har hellre ett VLH i SHL, med en god ekonomi, än att vi chansar med massa dyrgripar för att "allt annat än etta är skämmigt"...


För att detta laget ska bli oslagbara måste typ halva laget bytas ut, det kommer såklart inte ske. Man kommer säkert få in ett par spelare, men det kommer mest vara spel för galleriet, bara för att visa alla att man ”satsar”.
VLH inledde starkt men i takt med att dom andra lagen har börjat takta igång tappar man placeringar, jag är inte ens säker på att det blir slutspel, så illa är det. Dock, det som skiljer denna upplagan mot det lama lagbygge vi hade för två år sedan är att laget nu åtminstone försöker - men inte räcker till. Mer kan man som supporter inte begära egentligen. Sen svider det såklart; regerande mästare, snack om att försvara guldet, snack om att revanschera sig i CHL, extra bred trupp osv. Vi har inte facit än, men det ser inte ut som löftena och målsättningarna infrias.

Inga nyförvärv får misslyckas, var Evertssons egna ord med anledning av den bantade budgeten. Det är ganska många av hans nyförvärv som trampar vatten just nu. Är det att göra hyggligt ifrån sig och försvara sin plats i SHL så kanske nyförvärven kan anses som lyckade, det kommer säkert nån luddig summering när allt är klart.
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4546
Blev medlem: tor apr 06, 2006 8:38 am

Re: Saik - VLH 18/11 2021

Inläggav Varanen » fre nov 19, 2021 2:45 pm

Varför skulle vi falla som en sten genom tabellen? För att IKO, Örebro och LHC är så mycket bättre? Det anser inte jag. Med laget vi har just nu rår vi inte på topp3, men topp6 är absolut realistiskt och troligt.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Saik - VLH 18/11 2021

Inläggav Svartvadet » fre nov 19, 2021 7:05 pm

Ni har helt orimliga förväntningar...

Hoppas ingen av er bedriver verksamhet, hade konkat allihop
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Saik - VLH 18/11 2021

Inläggav PutteA » fre nov 19, 2021 7:43 pm

Jag tror nog ändå att man ska ha lite respekt för hur fort man kan trilla genom tabellen. Förlust på lördag och vi kan vara utanför topp 6. Vinner IKO mot Timrå och Örebro mot Lule så är vi 7:a. Vinner dessutom Malmö mot Brynäs så är både 8:e och 9:e platsen i sikte. Så man måste nog snart börja vinna lite igen om vi ska hålla oss borta ifrån den där krisstämpeln.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Saik - VLH 18/11 2021

Inläggav Svartvadet » fre nov 19, 2021 9:48 pm

Handlar ju inte om det alls.

Hade varit 100 gånger mer orolig om vi var pank. Men jag är så SJUKLIGT allergisk mot alla dessa panikvärvningar, som egentligen säger noll. Vi har en dipp nu, det kan man inte sticka under stolen med.

Har vi ersatt målvaktssidan? Nej. Där är vi alla överens. Kan man ens ersätta Fasth/Källe? Tror fan inte det.

Har vi ersatt Melart&Folin? Nej. Där är vi också alla överens. Här är det faktiskt underbetyg.

Har vi ersatt Drury? Återigen - går det ens? Killen var fenomenalt bra för sin ålder.

Har vi ersatt EP, Karla, Sylve & Gaunce? Ja, det tycker jag faktiskt! EP kanske är snäppet över Nättinen. Karla och Lycksell är jämnt skägg i min bok. Sylve mot Glenn? Tar Glenn alla dagar i veckan. Gaunce mot Rieder? Tar nog även här Rieder.

Klart vi behöver värva, alla fattar ju det. Men vi vet också hur lite vi får ut utav Holmberg, Calof, JP & Häman just nu. Det är faktiskt tungan på vågen.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Saik - VLH 18/11 2021

Inläggav bratsson » fre nov 19, 2021 9:56 pm

Som sagt, vi släpper nästan in 3 mål/match.
Det är bakåt vi har problem, MEN Rosén/Gynge har överproducerat så vi behöver även sprida poängen mer och för det behövs det nog en toppforward till, även fast Nättinen kommer tillbaka. Inte för att hålla oss kvar för det gör vi men för att klara topp 6.
Luleå och Örebro lär röra sig uppåt, även Färjestad? Oskarshamn är vi nog rätt jämsides med.
bratsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3892
Blev medlem: sön sep 11, 2011 4:11 pm

Re: Saik - VLH 18/11 2021

Inläggav bratsson » lör nov 20, 2021 10:36 am

Frågan är om det är Robert Olssons spelsätt som passar noll/nada för Växjö? Hur många matcher vann vi mot Djurgården när han var tränare där? 1? [emoji28]
bratsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3892
Blev medlem: sön sep 11, 2011 4:11 pm

Re: Saik - VLH 18/11 2021

Inläggav PutteA » lör nov 20, 2021 2:39 pm

Svartvadet skrev:Handlar ju inte om det alls.

Hade varit 100 gånger mer orolig om vi var pank. Men jag är så SJUKLIGT allergisk mot alla dessa panikvärvningar, som egentligen säger noll. Vi har en dipp nu, det kan man inte sticka under stolen med.

Har vi ersatt målvaktssidan? Nej. Där är vi alla överens. Kan man ens ersätta Fasth/Källe? Tror fan inte det.

Har vi ersatt Melart&Folin? Nej. Där är vi också alla överens. Här är det faktiskt underbetyg.

Har vi ersatt Drury? Återigen - går det ens? Killen var fenomenalt bra för sin ålder.

Har vi ersatt EP, Karla, Sylve & Gaunce? Ja, det tycker jag faktiskt! EP kanske är snäppet över Nättinen. Karla och Lycksell är jämnt skägg i min bok. Sylve mot Glenn? Tar Glenn alla dagar i veckan. Gaunce mot Rieder? Tar nog även här Rieder.

Klart vi behöver värva, alla fattar ju det. Men vi vet också hur lite vi får ut utav Holmberg, Calof, JP & Häman just nu. Det är faktiskt tungan på vågen.
Vad är det det inte handlar om alls. Hur tror du känslan blir i gruppen, eller rubrikerna i tidningarna eller för den delen tongångarna här inne om vi om en vecka ligger på 9:e plats och målskillnaden vänt från + till -. Tror du alla sitter lugnt i båten fortsättningsvis då också. Nä, det är så paniken sakta kommer och risken för s.k panikvärvningar infinner sig. Jag ser hellre att man på nått sätt agerar när allt fortfarande är ganska lugnt. Eller är det bättre när man hanterar situationer när det redan havererat? Vår regering de senaste åren har jobbat mycket på det sättet. Ser inget lyckat i det alls. Agera nu istället, när vi ser att trenden neråt är tydlig och vi inte får tillbaka tongivande spelare inom en överskådlig framtid.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Saik - VLH 18/11 2021

Inläggav Svartvadet » lör nov 20, 2021 3:01 pm

Jo, men vi kan ju för fan inte agera om det inte finns marknad? Ska han trolla med knäna eller vad tycker du?

Givetvis väntar han ut KHL i den mån det går.

Att ens jämföra det mer regeringen är så dumt så jag finner inte ord...
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Saik - VLH 18/11 2021

Inläggav PutteA » lör nov 20, 2021 3:20 pm

Det finns en marknad Svartis. Men det kostar, och just nu så är vår GM ganska lugn i sin båt och känner ingen stress över situationen då han innehar en femte plats. Sen är det ju så att jag kanske inte i grunden menar att man ska värva, utan man kanske ska agera genom att låna in nånting som kan klara av att avlasta ett skade drabbat lag som får slita ont just nu, och där samtidigt många ledande spelare inte levererar.

Och vad var det för fel att jämföra med regeringen. Det var ju just hur man hanterar problematiska situationer. Sved det verkligen så in i helvetes menar du. Jisses???? Du om nån måste väl fan kunna läsa mellan raderna??


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Föregående

Återgå till Matchsnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster