Försäsong säsongen 21/22

Här diskuterar kring Växjö Lakers kommande och spelade matcher. En tråd för varje match.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: Försäsong säsongen 21/22

Inläggav Svartvadet » tor aug 19, 2021 8:13 pm

Sista två perioderna skapar vi nio bra målchanser - NIO! Runt 33% på bra målchanser ska man ha, dvs vi skulle haft tre mål då.

Malmö hade tre bra målchanser sista två, varav de gör ett mål. Egentligen inte konstigare än så.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6415
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Försäsong säsongen 21/22

Inläggav Varanen » tor aug 19, 2021 8:17 pm

Men att få lyft på pucken ingår i sporten. Klarar man inte av det förlorar man. Dagens målvakter täcker nästan allt längs isen ändå envisas vi med att avsluta lågt och gör motståndarkeepern till hjälte. Är det verkligen så skämmigt i elithockeykretsar att skjuta över så att man hellre förlorar än lägger en puck över ribban? Sluta med det tramset i så fall. Kör tvärtom. Avslutar du lågt ska du smiskas med våta handdukar i duschen efter match. :lol:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14033
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Försäsong säsongen 21/22

Inläggav vlk » tor aug 19, 2021 8:41 pm

Försvarsspelet ser hyfsat ut över lag. Målvaktsspelet kunde varit bättre på Åhman.

Framåt är det problem. Vi har gjort 3 mål på tre matcher. Då blir det svårt att få med sig resultaten. Våra backar oroar inte alls framåt. Forwards verkar det redan ha satt sig i huvudet på. De väljer passning då de skulle avslutat och de avslutar i dåliga lägen. Det är inget bra tecken.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8483
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Försäsong säsongen 21/22

Inläggav StenhårtSlagskott » tor aug 19, 2021 9:34 pm

DeLarge skrev:Viktigaste att komma ihåg är att dessa matcher har absolut ingen som helst betydelse huruvida säsongen kommer att gå.

HV var överlägsa i fjolårets försäsong och vi alla vet hur det slutade.


Skönt
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4852
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Försäsong säsongen 21/22

Inläggav Svartvadet » tor aug 19, 2021 9:39 pm

Ja alltså, nu när jag har lite distans så kändes första inge bra. Dåligt PP och valpigt spel överlag.

Däremot sista två perioderna så är det ju MÅL som saknas - plus lite tryggare målvaktsspel!

Holmberg, Claesson, Calof, Glenn, Stjernborg och även Lycksell (en rejäl tavla bakåt dock) hade bra flow idag. Tycker även Hugo G är spännande, får ju Holma-vibbar där! Sedan är ju Martin Lundberg alltid bra, liksom Forslund m.fl.

Rosén, Joel, Gynge & Co har väl blivit så pass rutinerade att träningsmatcher inte väcker några känslor alls. Därav det slarviga spelet stundtals.

Spelar vi såhär, med lite bättre avslut, så är vi egentligen ganska överlägsna Malmö. Var skotten 34-18 korrekt eller hörde jag fel?
Senast redigerad av Svartvadet tor aug 19, 2021 9:46 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6415
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Försäsong säsongen 21/22

Inläggav Varanen » tor aug 19, 2021 9:39 pm

DeLarge har helt rätt. Jag är bara bitter efter två raka torsk. Känns alltid för jävligt vilka matcherna än är. :x
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14033
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Försäsong säsongen 21/22

Inläggav bratsson » fre aug 20, 2021 8:10 am

Svartvadet skrev:Ja alltså, nu när jag har lite distans så kändes första inge bra. Dåligt PP och valpigt spel överlag.

Däremot sista två perioderna så är det ju MÅL som saknas - plus lite tryggare målvaktsspel!

Holmberg, Claesson, Calof, Glenn, Stjernborg och även Lycksell (en rejäl tavla bakåt dock) hade bra flow idag. Tycker även Hugo G är spännande, får ju Holma-vibbar där! Sedan är ju Martin Lundberg alltid bra, liksom Forslund m.fl.

Rosén, Joel, Gynge & Co har väl blivit så pass rutinerade att träningsmatcher inte väcker några känslor alls. Därav det slarviga spelet stundtals.

Spelar vi såhär, med lite bättre avslut, så är vi egentligen ganska överlägsna Malmö. Var skotten 34-18 korrekt eller hörde jag fel?
Ja spelet sitter ju där, men frågan är hur bra Malmö egentligen är?

Och vi som klagar på Nätigen, hur bra och framstående var NHlveteranen Carl Söderberg? [emoji3061]
Nätigen visade förutom att han har ett bra skott(jag har inte märkt av det ännu men säger Rosén att han har det så stämmer det) att han även är en skicklig puckhållare som slår passen i rätt tid och även mer avancerade pass.

Nä, det känns bra, bara vi orkar lyfta pucken några decimeter till när det väl gäller [emoji28]
bratsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: sön sep 11, 2011 4:11 pm

Re: Försäsong säsongen 21/22

Inläggav Svartvadet » fre aug 20, 2021 9:02 am

Man måste ändå älska Sylvegård:

MinHockey skrev:Det är din uppåkning som ger er 2–0 och avgör matchen. Vad säger du om den?

– Ja, det kändes bra att trampa förbi Joel Persson när han står på hälarna som vanligt. Sedan är det ett jättebra skott av (Alexander) Molldén som tillsammans med Marmenlind (målvakten Daniel) gör en magisk match.

Du gruffade också med din förre kedjekamrat Pontus Holmberg efter en avblåsning.

– Jag kände lite på honom. Han har blivit lite svag, var tvungen att ha två händer medan jag bara använde en hand. Pontus har alltid varit undergiven mot mig.

Har Växjö Lakers en plats i ditt hjärta?

– Alltid. Växjö Lakers kommer alltid att finnas kvar och ha en stor bit av mitt hjärta. Det var åren i Växjö som gjorde mig till man, jag har ett guld i minnet som gör att ingenting kan ta mig från Växjö. Jag har starkare band till Malmö men kommer alltid att ha en stor kärlek till Växjö.


Saxar inte allt, vill ni läsa hela får ni pröjsa MinHockey :wink:
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6415
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Försäsong säsongen 21/22

Inläggav Primeau » fre aug 20, 2021 1:15 pm

Försäsong eller inte, tre mål framåt på tre matcher är pissdåligt.
Är Calof bara ännu en gold digger? Fram till kontraktsförlängningen var han helt outstanding, en av SHL:s vassaste forwards, men efter det totalt iskall. Helt likgiltig under hela semi- och finalserien, t o m petad, och han ser dessvärre ut att fortsätta på den inslagna vägen?
Spelare som Calof och Nättinen måste börja göra det dom är här för att göra dvs. producera massvis med mål och poäng, med start redan mot Sparta.

Tror vi får se två nya forwards, två backar och en målvakt en bit in på säsongen…
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4546
Blev medlem: tor apr 06, 2006 8:38 am

Re: Försäsong säsongen 21/22

Inläggav Varanen » fre aug 20, 2021 1:33 pm

Det är inte konstigt att man är ineffektiv när man tar 34 låga avslut av de 34 man tog. Något är knas när man inte vågar försöka ett enda högt avslut trots stort spelövertag. Gå igenom matchen - analysera - och tillåt varierade avslut. För det kan omöjligen bero på att spelarna saknar tekniken att kunna avsluta högt. Men om så skulle vara fallet måste vi omedelbart anlita en teknik-tränare som kör skott-teknik 24/7 med spelarna.

Gör skott i nättaket coolt igen! 8)
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14033
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Försäsong säsongen 21/22

Inläggav Svartvadet » fre aug 20, 2021 2:16 pm

PP är jag inte direkt orolig för heller, det märks ganska tydligt att det är Rahm som får bestämma där helt och hållet nu. Han vill köra "paraply" och få upp tempot i pass, för öppna till sidledsförflyttning.

Sam förespråkar mer back-back eller instick bakom förlängda.

Rahm tog över ansvaret för HVs PP från 19/20 och hade ansvaret tills han fick kicken. Då gick HV från 15%-ish till 23,6% 19/20 och till otroligt bra 28,48% 20/21. Då hade VLH med ett riktigt bra PP förra året - så förhoppningen är att de kan slå sina kloka huvuden ihop
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6415
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Försäsong säsongen 21/22

Inläggav Aleks » fre aug 20, 2021 4:28 pm

Tycker det är bra om man testar Åhman mycket under försäsongen för att få en klar bild över om han håller för SHL. Tror ändå även Evertsson resonerade om honom som lite av en chansning, att det inte fanns någon klockren på marknaden för tillfället men att det går att hitta någon senare om han inte håller.

Är inte orolig än över laget som helhet, men det kan bli åka av redan nästa vecka mot Prag om man inte höjer nivån ett snäpp.
Aleks
Forumdemon
 
Inlägg: 1296
Blev medlem: tor jan 24, 2013 3:22 pm

Re: Försäsong säsongen 21/22

Inläggav Primeau » fre aug 20, 2021 5:38 pm

Varför agerade man inte tidigare då? Det har varit flera bättre målvakter än Åhman i HA som plockats av seriekonkurrenter innan Evert vaknade.
Förde man ingen dialog alls i vintras med Källgren om en förlängning, eftersom han plötsligt var klar för Frölunda / Toronto? Det kan knappast heller ha slagit ner som en bomb att 38-åringen Fasth skulle sluta.

Nu står vi här med Taifs andremålvakt. ”Inget nyförvärv får misslyckas”, Everts egna ord angående den bantade budgeten :whistle:
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4546
Blev medlem: tor apr 06, 2006 8:38 am

Re: Försäsong säsongen 21/22

Inläggav bratsson » fre aug 20, 2021 6:16 pm

Svartvadet skrev:PP är jag inte direkt orolig för heller, det märks ganska tydligt att det är Rahm som får bestämma där helt och hållet nu. Han vill köra "paraply" och få upp tempot i pass, för öppna till sidledsförflyttning.

Sam förespråkar mer back-back eller instick bakom förlängda.

Rahm tog över ansvaret för HVs PP från 19/20 och hade ansvaret tills han fick kicken. Då gick HV från 15%-ish till 23,6% 19/20 och till otroligt bra 28,48% 20/21. Då hade VLH med ett riktigt bra PP förra året - så förhoppningen är att de kan slå sina kloka huvuden ihop
Älskar när du tar med konkreta siffror!

Vi får väl hoppas det bara är att lyfta över siffrorna rakt över och Nättinen är Forsberg.
bratsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: sön sep 11, 2011 4:11 pm

Föregående

Återgå till Matchsnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster