'FULEÅ' borta 30/1

Här diskuterar kring Växjö Lakers kommande och spelade matcher. En tråd för varje match.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: 'FULEÅ' borta 30/1

Inläggav Härmapan » lör feb 01, 2020 10:18 am

PutteA skrev:Som Wikegård sa, vi har värvat alldeles för många ”mjuka” spelare. Det kommer inte bli så där jätte mycket bättre än vad det är. Det här är inte ett lag för SHL. Det krävs mycket mer hårdhet och jävlar anamma för att hävda sig som lag i den här ligan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


Tror att det är en grav förenkling att säga att det generellt saknas hårdhet...

I det bästa och mest överlägsna laget som SHL sett bestod stommen av ”hårdingar” som RR, EP, Pesonen, Miele, Kiiski mfl.

De ”hårdingar” som fallit ifrån sen dess (och som platsade - jag räknar ex inte in Netterberg mfl) är: Rasmussen, Reddox och Fröberg.

Nu har vi Nilsson, Bailey, en pånyttfödd Lundberg och Horak istället...

Jag tror inte att det är där skon klämmer! Jag tror mer på ”jävlar anamma” och att komma in i flow!

Ett första steg vore ju att dela på 10 och 14 för att försöka få igång åtminstone en av dom!

Jag tillhör den lilla skara som inte gett upp och som ff tror att det går att kräma ur mer ur laget och att gå till slutspel!
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: 'FULEÅ' borta 30/1

Inläggav PutteA » lör feb 01, 2020 11:25 am

Jag tror ni missuppfattat både mig och Wikegård när jag säger mjuka spelare. Jag pratar inte om spelare som åker runt och är fysiska och smäller på. Jag pratar om spelare som är oömma i sitt spel. Spelare som vågar och vill gå in och de områden och situationer där det troligtvis kommer att göra ont. Ta tex EP, han är en mjuk spelare. Tekniskt skicklig men är inte den som vill in där det bränns. Han behöver den typen av spelare runt sig istället, och då kan han vara gubben i lådan. Han spelar ihop med en annan mjuk spelare i Gynge. Därför det inte funkar för dessa. Ingen av dom vill in där. Dom har en tredje länk i den kedjan i Ludvig som är den oömma spelaren, men det räcker inte. Du måste ha minst två tredjedelar i en kedja som har kapacitet gå in i tuffa situationer. Dessutom är inte Ludvig någon framspelare eller målskytt utan mer en bra brunkare. Dom spelarna som vi har av den mer hårdare typen är oftast brunkare. Dom som egentligen ska göra det för oss, så som Gynge, EP, JFK är alla mjuka spelare. Dom här behöver spelskicklighet i kombo med hårdhet runt omkring sig. Vi har fått in lite mer av den hårda varan i Bailey och Paulsson och så har vi Horak och Shinnimin också. Därför som jag tror att vi går lite bättre nu än vad vi gjorde i höstas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: 'FULEÅ' borta 30/1

Inläggav StenhårtSlagskott » lör feb 01, 2020 11:54 am

Jo, det försår vi nog men är nog mer än det. Men om är spelarna tillräckligt bra med pucken så kan man åka sig fri ändå. Hockey är inte längre en tuff sport utan bygger snarare på fart och puckskicklighet. När Växjö var som bäst var det inte det oömma spelet som gjorde det. Det var avlastning i försvarsspelet, puckskicklighet och passningspel och Calof och EP40 skott som gjorde det. Det tuffa spelet fanns där, liksom idag...så det är inte endast där det brister. Man kan ropa om fler spelare bäst man vill men sitter inte pucken på bladet hjälper det inte att ha Jimmie Ericsson, Lundqvist eller liknande i längden.

En annan sak som svider är att vi inte längre är tillräckligt skickliga för att byta spelsystem med att backa hem och styra blandat med hög press vilket de bästa lagen i ligan klarar.
Senast redigerad av StenhårtSlagskott lör feb 01, 2020 12:25 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: 'FULEÅ' borta 30/1

Inläggav Primeau » lör feb 01, 2020 12:09 pm

Det är ju detta som Andrén är inne på i dagens SMP-intervju: VLH vinner inte momenten i matcherna, dom viker ner sig där. Man kan tycka att vi långa stunder spelade rätt ok mot Luleå, hade en hel del puckinnehav osv. Men sanning är ju den att vi knappt skapade ett vettigt läge, vi förlorar momenten, kampen framför mål osv.
Detta laget ser ut som en grå klump, med några få undantag saknar man spetskvaliteter.
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4546
Blev medlem: tor apr 06, 2006 8:38 am

Re: 'FULEÅ' borta 30/1

Inläggav Härmapan » lör feb 01, 2020 12:17 pm

PutteA skrev:Jag tror ni missuppfattat både mig och Wikegård när jag säger mjuka spelare. Jag pratar inte om spelare som åker runt och är fysiska och smäller på. Jag pratar om spelare som är oömma i sitt spel. Spelare som vågar och vill gå in och de områden och situationer där det troligtvis kommer att göra ont. Ta tex EP, han är en mjuk spelare. Tekniskt skicklig men är inte den som vill in där det bränns. Han behöver den typen av spelare runt sig istället, och då kan han vara gubben i lådan. Han spelar ihop med en annan mjuk spelare i Gynge. Därför det inte funkar för dessa. Ingen av dom vill in där. Dom har en tredje länk i den kedjan i Ludvig som är den oömma spelaren, men det räcker inte. Du måste ha minst två tredjedelar i en kedja som har kapacitet gå in i tuffa situationer. Dessutom är inte Ludvig någon framspelare eller målskytt utan mer en bra brunkare. Dom spelarna som vi har av den mer hårdare typen är oftast brunkare. Dom som egentligen ska göra det för oss, så som Gynge, EP, JFK är alla mjuka spelare. Dom här behöver spelskicklighet i kombo med hårdhet runt omkring sig. Vi har fått in lite mer av den hårda varan i Bailey och Paulsson och så har vi Horak och Shinnimin också. Därför som jag tror att vi går lite bättre nu än vad vi gjorde i höstas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


Håller med i allt du säger men anser ändå inte att problemet endast ligger i oömma spelare!

Vilka två tredjedelar räknar du som oömma i 2018-kedjan med EP, RR och Calof (som väl ändå får anses som relativt framgångsrik)?

Som sagt, jag säger inte att ditt resonemang är fel men jag anser att det är lite mer komplext än så!
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: 'FULEÅ' borta 30/1

Inläggav PutteA » lör feb 01, 2020 12:22 pm

Primeau skrev:Det är ju detta som Andrén är inne på i dagens SMP-intervju: VLH vinner inte momenten i matcherna, dom viker ner sig där. Man kan tycka att vi långa stunder spelade rätt ok mot Luleå, hade en hel del puckinnehav osv. Men sanning är ju den att vi knappt skapade ett vettigt läge, vi förlorar momenten, kampen framför mål osv.
Detta laget ser ut som en grå klump, med några få undantag saknar man spetskvaliteter.


Precis, och detta handlar mycket om vilken typ av spelare du har. Och jag säger inte att mjukheten är den ensamma faktorn, men en stor faktor. Mjuka spelare viker ner sig, mjuka spelare vinner inte kampmomenten. Mjukhet, mjukhet, mjukhet. Leder i sin tur till att man inte skapar så mycket trots att man kanske i mellanåt har mycket puck. Det krävs MOD i dagens hockey, mod och vilja att i den höga farten som råder våga ta sig in på insidan. Mjuka spelare håller sig på utsidan där det är bekvämt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

'FULEÅ' borta 30/1

Inläggav vlk » lör feb 01, 2020 12:24 pm

Härmapan skrev:
PutteA skrev:Jag tror ni missuppfattat både mig och Wikegård när jag säger mjuka spelare. Jag pratar inte om spelare som åker runt och är fysiska och smäller på. Jag pratar om spelare som är oömma i sitt spel. Spelare som vågar och vill gå in och de områden och situationer där det troligtvis kommer att göra ont. Ta tex EP, han är en mjuk spelare. Tekniskt skicklig men är inte den som vill in där det bränns. Han behöver den typen av spelare runt sig istället, och då kan han vara gubben i lådan. Han spelar ihop med en annan mjuk spelare i Gynge. Därför det inte funkar för dessa. Ingen av dom vill in där. Dom har en tredje länk i den kedjan i Ludvig som är den oömma spelaren, men det räcker inte. Du måste ha minst två tredjedelar i en kedja som har kapacitet gå in i tuffa situationer. Dessutom är inte Ludvig någon framspelare eller målskytt utan mer en bra brunkare. Dom spelarna som vi har av den mer hårdare typen är oftast brunkare. Dom som egentligen ska göra det för oss, så som Gynge, EP, JFK är alla mjuka spelare. Dom här behöver spelskicklighet i kombo med hårdhet runt omkring sig. Vi har fått in lite mer av den hårda varan i Bailey och Paulsson och så har vi Horak och Shinnimin också. Därför som jag tror att vi går lite bättre nu än vad vi gjorde i höstas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


Håller med i allt du säger men anser ändå inte att problemet endast ligger i oömma spelare!

Vilka två tredjedelar räknar du som oömma i 2018-kedjan med EP, RR och Calof (som väl ändå får anses som relativt framgångsrik)?

Som sagt, jag säger inte att ditt resonemang är fel men jag anser att det är lite mer komplext än så!


Dels var hela RR kedjan inte rädda för att gå in i gröten , dels var varje spelare så mycket bättre än EP kedjan.

Det handlar om det mentala hos varje spelare. Vi har för många som verkar hänga med huvudena med EP och JFK i spetsen. De har inga krigarskallar som det ser ut. Inte Davidsson och Gynge heller.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av vlk lör feb 01, 2020 12:29 pm, redigerad totalt 1 gång.
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8403
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: 'FULEÅ' borta 30/1

Inläggav PutteA » lör feb 01, 2020 12:27 pm

Härmapan skrev:
PutteA skrev:Jag tror ni missuppfattat både mig och Wikegård när jag säger mjuka spelare. Jag pratar inte om spelare som åker runt och är fysiska och smäller på. Jag pratar om spelare som är oömma i sitt spel. Spelare som vågar och vill gå in och de områden och situationer där det troligtvis kommer att göra ont. Ta tex EP, han är en mjuk spelare. Tekniskt skicklig men är inte den som vill in där det bränns. Han behöver den typen av spelare runt sig istället, och då kan han vara gubben i lådan. Han spelar ihop med en annan mjuk spelare i Gynge. Därför det inte funkar för dessa. Ingen av dom vill in där. Dom har en tredje länk i den kedjan i Ludvig som är den oömma spelaren, men det räcker inte. Du måste ha minst två tredjedelar i en kedja som har kapacitet gå in i tuffa situationer. Dessutom är inte Ludvig någon framspelare eller målskytt utan mer en bra brunkare. Dom spelarna som vi har av den mer hårdare typen är oftast brunkare. Dom som egentligen ska göra det för oss, så som Gynge, EP, JFK är alla mjuka spelare. Dom här behöver spelskicklighet i kombo med hårdhet runt omkring sig. Vi har fått in lite mer av den hårda varan i Bailey och Paulsson och så har vi Horak och Shinnimin också. Därför som jag tror att vi går lite bättre nu än vad vi gjorde i höstas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


Håller med i allt du säger men anser ändå inte att problemet endast ligger i oömma spelare!

Vilka två tredjedelar räknar du som oömma i 2018-kedjan med EP, RR och Calof (som väl ändå får anses som relativt framgångsrik)?

Som sagt, jag säger inte att ditt resonemang är fel men jag anser att det är lite mer komplext än så!


Jag ser faktiskt alla tre som ganska oömma spelare. Men här är nog svaret mer att alla tre är så enormt skickliga och listiga i sin hockey att dom med den vetskapen vågar sig in på på jobbigare områden på isen. EP40 är ju definitivt ingen mjuk spelare, och ännu mindre idag. I NHL fungerar inte mjukhet och det förstod han nog ganska tidigt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: 'FULEÅ' borta 30/1

Inläggav Härmapan » lör feb 01, 2020 12:47 pm

Ok, men jag tycker ofta att ex Gynge är inne framför mål, gräver och skapar sig typ samma lägen som tidigare. Problemet är att 19 av 20 avslut sitter mitt i magen på målvakten..
Hade han satt sina frilägen och klara chanser hade han legat på 2” mål nu...

Men nåt är ju helt klart vajsing - det gäller att hitta rätt nyckel...

Tror fortfarande mest på ”jävlar anamma” är det som behövs!
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: 'FULEÅ' borta 30/1

Inläggav PutteA » lör feb 01, 2020 1:28 pm

Härmapan skrev:Ok, men jag tycker ofta att ex Gynge är inne framför mål, gräver och skapar sig typ samma lägen som tidigare. Problemet är att 19 av 20 avslut sitter mitt i magen på målvakten..
Hade han satt sina frilägen och klara chanser hade han legat på 2” mål nu...

Men nåt är ju helt klart vajsing - det gäller att hitta rätt nyckel...

Tror fortfarande mest på ”jävlar anamma” är det som behövs!


Ja in och böka kan vem som helst och ställa sig jämte målvakten och vara beredd på returer, absolut. Men det kräver oömma medspelare som kan göra jobbet fram dit. Men hans kedjekamrat är ju likadan. När det gäller Gynge beror nog hans mjukhet idag mer på att han är skadad och därmed bl.a har svårt att skjuta, vilket syns ganska tydligt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: 'FULEÅ' borta 30/1

Inläggav vlk » lör feb 01, 2020 1:49 pm

PutteA skrev:
Härmapan skrev:Ok, men jag tycker ofta att ex Gynge är inne framför mål, gräver och skapar sig typ samma lägen som tidigare. Problemet är att 19 av 20 avslut sitter mitt i magen på målvakten..
Hade han satt sina frilägen och klara chanser hade han legat på 2” mål nu...

Men nåt är ju helt klart vajsing - det gäller att hitta rätt nyckel...

Tror fortfarande mest på ”jävlar anamma” är det som behövs!


Ja in och böka kan vem som helst och ställa sig jämte målvakten och vara beredd på returer, absolut. Men det kräver oömma medspelare som kan göra jobbet fram dit. Men hans kedjekamrat är ju likadan. När det gäller Gynge beror nog hans mjukhet idag mer på att han är skadad och därmed bl.a har svårt att skjuta, vilket syns ganska tydligt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


Om det hade stannat vid skjuta, han kan ju knappt åka skridskor


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8403
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Föregående

Återgå till Matchsnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster