Lakers vs Örebro 5 dec.

Här diskuterar kring Växjö Lakers kommande och spelade matcher. En tråd för varje match.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: Lakers vs Örebro 5 dec.

Inläggav teddy » fre dec 06, 2019 9:28 am

Hur var Bailey ni som studerade honom?

Är han värd en Baileys flagga?
Mmmm Baileys och kaffe Karlsson.
I always tell the truth, even when i lie
Användarvisningsbild
teddy
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3967
Blev medlem: fre okt 29, 2004 11:00 pm
Ort: Växjö

Re: Lakers vs Örebro 5 dec.

Inläggav venomizer » fre dec 06, 2019 10:18 am

Min åsikt är att han kämpade och hade bra fart på benen, jag är nöjd för att vara en första match. Syns att han inte blivit smittad, på de få träningarna, av det viruset som går denna säsongen
venomizer
Forumproffs
 
Inlägg: 569
Blev medlem: sön apr 17, 2011 3:30 pm

Re: Lakers vs Örebro 5 dec.

Inläggav Härmapan » fre dec 06, 2019 10:21 am

Nu handlar det ju bara om att få näsan över vattnet ingjuta och lite lugn och ro i truppen! Hur det ser ut kvittar! Vi har inte råd att chansa i dagsläget!

Jag är helt övertygad om att det kommer in ytterligare någon/ra spetsiga spelare runt jul och när även Gynge är tillbaka kan det förhoppningsvis börja takta igång ordentligt.

Sen tillhör jag de ryggradslösa nickedockorna som fortfarande tror på laget och slutspel!

Jag kan inte se det omöjliga i att ta in 1 poäng på Brynäs och nå tiondeplatsen och play in när det är 87 poäng kvar att spela om...

Jag är så hopplöst flat och "syltryggig" att jag inte ens förstår det fullständigt omöjliga i att ta in 12 poäng (med en match mindre spelad - förhoppningsvis 9 poäng) på Rögle...

Svårt? - Absolut! Krävs både en jävla arbetsinsats och lite flyt? - Absolut! Omöjligt? - Fan heller!

Oavsett utfall så får inte negativt kval plats i min världsbild!

NU börjar jakten!
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: Lakers vs Örebro 5 dec.

Inläggav Jocke86 » fre dec 06, 2019 11:30 am

Vi har vunnit två i rad, utan att glänsa. Det tar jag med mig.

Bailey börjar lovande med fina pass och bra tekningar.

Vi gör mål i PP! Sen att vi knappt får några med oss är helt sjukt.

Ett insläppt på två matcher.

Andrèn gör en riktigt bra match och verkar tagit 3 målvakterssituationen helt rätt.

Lite slarvigt i försvaret men helt klart bättre på att hålla Örebro på utsidan än tidigare.

Summering, hur det än ser ut är det poängen som räknas.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Användarvisningsbild
Jocke86
Forumterrorist
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: fre dec 19, 2008 6:04 pm
Ort: Uppsala

Re: Lakers vs Örebro 5 dec.

Inläggav Varanen » fre dec 06, 2019 12:13 pm

Som jag skrev innan i denna tråd så är jag nöjd med vad jag såg av Bailey. Jag tog upp hans närvaro - i brist på ett bättre ord - på isen som följer de oskrivna hockeyreglerna. Sund hockeyilska. Han agerar som en professionell hockeyspelare. Vi har många gråtmilda spelare i laget och behöver få in spelare som Melart och Bailey som agerar med ryggmärgen. En ryggmärg som är injicerad med en djupare kunskap om hockeyns väsen.

Spelmässigt har man nämnt en del ovan. Jag kan lägga till att han fick upp en j-a speta på rören när det osade kontring. Typisk transa.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Lakers vs Örebro 5 dec.

Inläggav vlk » fre dec 06, 2019 12:59 pm

Jag fick en första positiv bild av nya transan. Han var inne i matchen , tog för sig , visade god blick för spelet och retade upp ett par örebrospelare. Att han var lite vildsen i egen zon ett par byten kommer att slipas bort när han blir lite mer varm i kläderna. Å andra sidan, vilka lakersspelare har inte varit vildsna i egen zon ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8403
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Lakers vs Örebro 5 dec.

Inläggav Lakershjärta71 » fre dec 06, 2019 3:23 pm

StenhårtSlagskott skrev:Tempot är inte det stora problemet. Passning däremot och mottagningarna usla. När vi sedan får PP har vi inte 5 gubbar med tillräcklig puckskill. Horak,Shinnimin, Pettersson, två finnar på backen sedan hoppas vi att det händer något. Ser inte riktigt någon plan här.

Måste ju ha två på direktskott i cirklarna vilket är lättaste sättet att göra mål på i PP. Sedan blanda med instick och skott från back bland för att tvimg upp boxen lite. Styr UPPP!

Shinnimin ska inte spela pp.
Bara Melart av backarna som kan skjuta på direktskott värt namnet.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Lakers vs Örebro 5 dec.

Inläggav Lakershjärta71 » fre dec 06, 2019 3:28 pm

StenhårtSlagskott skrev:Tempot är inte det stora problemet. Passning däremot och mottagningarna usla. När vi sedan får PP har vi inte 5 gubbar med tillräcklig puckskill. Horak,Shinnimin, Pettersson, två finnar på backen sedan hoppas vi att det händer något. Ser inte riktigt någon plan här.

Måste ju ha två på direktskott i cirklarna vilket är lättaste sättet att göra mål på i PP. Sedan blanda med instick och skott från back bland för att tvimg upp boxen lite. Styr UPPP!

Shinnimin ska inte spela pp.
Bara Melart som kan skjuta på direktskott. De andrs tycks inte ha tränat på det alls eller så vet de inte att det är en viktig ingrediens.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Lakers vs Örebro 5 dec.

Inläggav PutteA » fre dec 06, 2019 3:58 pm

Lakershjärta71 skrev:
StenhårtSlagskott skrev:Tempot är inte det stora problemet. Passning däremot och mottagningarna usla. När vi sedan får PP har vi inte 5 gubbar med tillräcklig puckskill. Horak,Shinnimin, Pettersson, två finnar på backen sedan hoppas vi att det händer något. Ser inte riktigt någon plan här.

Måste ju ha två på direktskott i cirklarna vilket är lättaste sättet att göra mål på i PP. Sedan blanda med instick och skott från back bland för att tvimg upp boxen lite. Styr UPPP!

Shinnimin ska inte spela pp.
Bara Melart som kan skjuta på direktskott. De andrs tycks inte ha tränat på det alls eller så vet de inte att det är en viktig ingrediens.


Jag undrar om inte Bailey har potential att nypa direkt också, från en vänster position!! Jag skulle vilja ha Koivisto som point med Melart till höger och Bailey till vänster. Sen Martin Lundberg i slottet och Emil P på en fri roll. Då hotar vi från flera håll!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Lakers vs Örebro 5 dec.

Inläggav StenhårtSlagskott » fre dec 06, 2019 6:53 pm

Lakershjärta71 skrev:
StenhårtSlagskott skrev:Tempot är inte det stora problemet. Passning däremot och mottagningarna usla. När vi sedan får PP har vi inte 5 gubbar med tillräcklig puckskill. Horak,Shinnimin, Pettersson, två finnar på backen sedan hoppas vi att det händer något. Ser inte riktigt någon plan här.

Måste ju ha två på direktskott i cirklarna vilket är lättaste sättet att göra mål på i PP. Sedan blanda med instick och skott från back bland för att tvimg upp boxen lite. Styr UPPP!

Shinnimin ska inte spela pp.
Bara Melart som kan skjuta på direktskott. De andrs tycks inte ha tränat på det alls eller så vet de inte att det är en viktig ingrediens.


Om så är fallet parkera Melart i en av cirklarna med höjd klubba och tvinga motståndarna att flytta ut en gubbe på honom så blir det 3 mot 4 på övriga isen och mer yta.

På blå gör han ingen nytta. Kör finne nummer två på blå.

Pettersson bakom mål och lite fri roll. Horak framför och Bailey i andra cirkeln på direktskott då. Kan lova att det händer mer då.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Lakers vs Örebro 5 dec.

Inläggav smashinlovely » fre dec 06, 2019 7:31 pm

Gött med en rightare, även om han inte vore en superskytt så blir det ändå bättre.
Användarvisningsbild
smashinlovely
Forumdemon
 
Inlägg: 1798
Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:00 am

Re: Lakers vs Örebro 5 dec.

Inläggav StenhårtSlagskott » fre dec 06, 2019 7:37 pm

smashinlovely skrev:Gött med en rightare, även om han inte vore en superskytt så blir det ändå bättre.


Håller med. Fast han används inte för direktskott eftersom någon som bestämmer i PP tycker tydligen att det är lämpligt att ha två backar på blå istället för en och istället ha en gubbe bakom mål så boxen tvingas vända på på sig ibland vilket gör det svårare att markera och ger mer ytor. :bash:
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Lakers vs Örebro 5 dec.

Inläggav Varanen » fre dec 06, 2019 8:30 pm

Jag gillar två backar i PP. Helst två där båda kan skjuta direkt på ass. Är det något backar är ÖVERLÄGSNA forwards på så är det:

1) Området framför egen kasse

2) Försvara offensiva blå

I PP är det givetvis punkt 2 som är viktigast. Motståndet har mycket svårare att rensa pucken ur zon med två backar i PP. Men, säger då den moderna hockey finsmakaren, motståndet skall inte röra pucken när vi har PP. Mmm...det ska de inte. Men verkligheten är en annan. Min grundläggande PP-strategi är Bomba Direktskott från Blå, BDB. Om inte båda backarna kan skjuta direkt så kan den svagare skytten, förutom att assistera skottbacken, ha "smygandet" som alternativ. Sjunka ner mot mål på den sida pucken inte är. Titta puck är en storfavorit i SHL (tyvärr även i vårt lag) och det bör vi kunna utnyttja bättre.

Däremot förstår jag inte lagledningens idé med att splittra Melart-Koivisto i PP. Ok att de anser Koivisto bättre som ensam point än Erixon, men allvarligt hur lyckat har det varit? Låt Erixon ha den rollen eftersom den ändå inte innebär direktskott mer än undantagsvis, och ändra om så att 2back-pp uppställningen startar (ger Melart mer PP tid).
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Lakers vs Örebro 5 dec.

Inläggav StenhårtSlagskott » fre dec 06, 2019 8:40 pm

Försvara blå? Och stoppa pucken vid blå?

Visst. Men PP är ett offensivt spel där laget måste lita på sin förmåga att skapa snarare än att tappa puck och återta den.

Två backar på blå resulterar i skott längre ifrån målet med fler gubbar ivägen samt att alla 4 försvarare har näsan mot pucken.

Dessutom blir det ofta 3 mot 3 framför mål efter skott vilket oftare 4 mot 3 med en back på blå.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Lakers vs Örebro 5 dec.

Inläggav Varanen » fre dec 06, 2019 9:14 pm

Alla har inte näsan mot skytten. Det är just därför man skjuter direkt. Man måste konstant få keepern och vims-pellarna i boxen att försöka förstå vad som händer.

Men du har rätt i den här frågan eftersom 99% av tränarna håller med dig.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Föregående

Återgå till Matchsnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster