Växjö - Djurgården 17/9

Här diskuterar kring Växjö Lakers kommande och spelade matcher. En tråd för varje match.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: Växjö - Djurgården 17/9

Inläggav Towen » tor sep 19, 2019 2:14 am

Jag vill se en revolution kring statistik och utvärdering av matchspelet. Varför krångla till det? Egentligen är det ganska enkelt - fokusera på supporterupplevelsen för att nå en slutprodukt både spelare, ledare och supportrar är nöjda med:

Fritt översatt; mätpunkt efter 60 minuters spel:

Euphoric Supporter = Corsi High (Action: Save money to bid on gold jerseys)
Happy Supporter = Corsi Medium (Action: Hold)
Sad Supporter = Corsi Low (Action: Player/s in?)
Suicidal Supporter = Corsi N/A (Action: Management Wash Out?)

Kristallklart för alla parter. Hur svårt skall det vara? :wink:
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1623
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: Växjö - Djurgården 17/9

Inläggav bratsson » tor sep 19, 2019 6:12 am

[emoji106][emoji28]
Där har du det

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
bratsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3928
Blev medlem: sön sep 11, 2011 4:11 pm

Re: Växjö - Djurgården 17/9

Inläggav Varanen » tor sep 19, 2019 1:57 pm

Corsi är en konspiration skapad av gräsätarna för att förvirra hockeyfolket så att vi lägger ner vår sport. För mycket fokus på corsi skapar lathet och förnöjdsamhet. Vill man analysera på djupet måste man gå igenom matcherna play by play.

- Vem har tid med det?

Att gå igenom en match bör en professionell hockeyorganisation ha tid med. Och det finns redan verktyg för det vilket jag hoppas VLH har. Matcherna består av en följd av spelsekvenser och man måste förstå vem som är inblandade i vilka, och jämföra med vilka som hanterar de olika sekvenserna bäst. Sedan gäller det att matcha så att rätt spelare tar hand om rätt sekvens, och analysera de svagheter man har i truppen och stärka upp de.

Corsi är en budget +/-. Inte så värst intressant. Varför behöver man egentligen veta vem som skulle kunna ha bra +/- om skotteffektiviteten vore bättre. Skotteffektivitet är en viktig del av hockeyn, sk underliggande stats är loser-mentalitet. Om man inte bara har den som en liten del i den större analysen.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14038
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Växjö - Djurgården 17/9

Inläggav bratsson » tor sep 19, 2019 2:01 pm

Varanen skrev:Corsi är en konspiration skapad av gräsätarna för att förvirra hockeyfolket så att vi lägger ner vår sport. För mycket fokus på corsi skapar lathet och förnöjdsamhet. Vill man analysera på djupet måste man gå igenom matcherna play by play.

- Vem har tid med det?

Att gå igenom en match bör en professionell hockeyorganisation ha tid med. Och det finns redan verktyg för det vilket jag hoppas VLH har. Matcherna består av en följd av spelsekvenser och man måste förstå vem som är inblandade i vilka, och jämföra med vilka som hanterar de olika sekvenserna bäst. Sedan gäller det att matcha så att rätt spelare tar hand om rätt sekvens, och analysera de svagheter man har i truppen och stärka upp de.

Corsi är en budget +/-. Inte så värst intressant. Varför behöver man egentligen veta vem som skulle kunna ha bra +/- om skotteffektiviteten vore bättre. Skotteffektivitet är en viktig del av hockeyn, sk underliggande stats är loser-mentalitet. Om man inte bara har den som en liten del i den större analysen.
Måste ju gå att kombinera både och?
Lågt Corsi men gör mål så tycker jag man mest har tur att få in puckarna? [emoji4]
Bra Corsi = bra grundspel. Eller?

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
bratsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3928
Blev medlem: sön sep 11, 2011 4:11 pm

Re: Växjö - Djurgården 17/9

Inläggav Varanen » tor sep 19, 2019 2:26 pm

Mmm...jag skojar till det givetvis. Men faktum är att just det du tar upp är en del av problemet. Med all sk underliggande statistik finns risken att man nöjer sig med det eftersom effektiva hockeyspelare bara har tur, emedan ens egna corsi-titaner borde dra det längsta strået i längden. Om corsi-titanerna nu inte gör det har man slösat bort en hel säsong där man kunnat vidta åtgärder (lex VLH 2018/19). Men visst kan corsi användas som en LITEN del i den större analysen. Underliggande statistik vinner inga matcher - det gör verkligheten.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14038
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Växjö - Djurgården 17/9

Inläggav bratsson » tor sep 19, 2019 2:30 pm

Hmm är nog så.
Kör dom med iceberg (Eller vad det ryska programmet hette) rakt av är det illa.
Men sedan så har det fungerat bra innan dess så det är svårt det där.

Mer mål och Corsi åt folket. [emoji106]

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
bratsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3928
Blev medlem: sön sep 11, 2011 4:11 pm

Re: Växjö - Djurgården 17/9

Inläggav Varanen » tor sep 19, 2019 2:34 pm

Hehe...nä mer BANY LAGG åt folket!
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14038
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Växjö - Djurgården 17/9

Inläggav smashinlovely » tor sep 19, 2019 4:48 pm

Varanen skrev:Hehe...nä mer BANY LAGG åt folket!

Rögle har bra BANY LAGG, det är därför de leder serien.
Användarvisningsbild
smashinlovely
Forumdemon
 
Inlägg: 1805
Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:00 am

Föregående

Återgå till Matchsnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 21 gäster