SHL premiären Luleå - Växjö 14/9 18:00

Här diskuterar kring Växjö Lakers kommande och spelade matcher. En tråd för varje match.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: SHL premiären Luleå - Växjö 14/9 18:00

Inläggav VLHeartofhockey » mån sep 16, 2019 10:41 am

Svartvadet skrev:Det är ett par frågetecken som kommer ta ett tag att rätas ut, så är det bara. Hur man än vrider och vänder.

Gynge - Skadad hela förra året, måste få sin tid trots han är stjärna för vi vet vad vi får.
Pettersson - Inte lirat i SHL på två säsonger, vi vet vad vi får.
Bodie - Aldrig spelat i SHL, behöver tid att vänja sig.
Horak - Inte spelar ytter på flera år, behöver tid.
JFK - Inte spelat seniorhockey i Sverige. Dock lirat i Boston förra året, vi vet vad vi får.
Lundberg - Skadad hela förra året, har en högsta nivå som håller i NHL.
Sylvegård - Flyttat hemifrån första gången, mycket annat runtom.
Erixon - Inte spelat i Sverige på åtta år. Alla vet vad han kan.

Klart många ursäkter, men de flesta känns ganska legit. Känslan är ändå, men ovan ursäkter, att vi gör ändå en hel del bra mot Luleå borta. Vi vinner tekningarna, vi vinner skotten (trots färre PP), vi har en tredjekedja som glänser något otroligt redan nu.

Är bara en riktig PP-back som behövs, sedan vettifan om det går att önska något mer. Det är knappt.


Ibland kan det vara på sin plats att hissa analyserna i forumet. Denna tråd gillar jag! Tycker du "Svartvadet" sätter det på ett tydligt och nyanserat sätt. Många spelare som kommer från spel i Nordamerika har jobbigare än vi ibland kan förstå med omställningen till SHL. Men det är ju också en coachfråga att minimera den omställningsproblematiken. Luleå är satans disciplinerade över hela banan och har spelare med skills och självförtroende.
Själv kan jag känna också lite oro för hur Lakers ledning ser på målvaktsfrågan. Skyller inte förlusten på Andrén, men ändå. Tvekar de på Fasth?
VLHeartofhockey
Forumamatör
 
Inlägg: 23
Blev medlem: tor maj 09, 2019 11:07 am
Ort: Småland såklart

Re: SHL premiären Luleå - Växjö 14/9 18:00

Inläggav Varanen » mån sep 16, 2019 4:45 pm

En aspekt som gör att kritiken efter första matchen är hårdare än den borde vara efter en normal premiär är spelet (särskilt på bortais) förra säsongen. En säsong som för mig var den tråkigaste rent underhållningsmässigt under hela mitt hockeyliv. För mig är kampmomenten kanske den viktigaste delen av hockeyn. Och vi saknade vad jag kallar sund hockeyilska under större delen av säsongen. Därför utmärkte sig Cederqvist på ett positivt sätt. Han kämpade i situationerna och följde inte lagets moral, vilket är något för många proffs märkligt nog gör. Finns egentligen ingen anledning för dig att hänga med huvudet och slarva med de tråkiga detaljerna för att resten gör så. En egen yrkesstolthet och ett ödmjukt självförtroende vill jag se fler ha i dagens trupp. Varenda spelare på den här nivån kan hockey.

Med allt det sagt så konstaterar jag redan efter en match att laget är roligare och har mer potential än förra året. Hoppas de hittar mer glädje och tjofräs när grunderna och samspelet sitter tajtare. Hockey ska vara tokskoj. Fundera mindre och agera mer.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14034
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Föregående

Återgå till Matchsnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster