Invasion Bönköping 26/1.

Här diskuterar kring Växjö Lakers kommande och spelade matcher. En tråd för varje match.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: Invasion Bönköping 26/1.

Inläggav Svartvadet » lör jan 26, 2019 11:34 pm

Du är på det PutteA! Lite därför jag tänker på ett "mellanår".

Fröberg, Josen, M. Lundberg, Netterberg, Reddox är på SHL-nivå utfyllnad. Ingen av dessa kan agera mentor åt en offensiv talang. Cederqvist gör det ruggigt bra - för att han får spela sin roll. För hans roll så har vi uppbackning, det finns en hel drös som löser det.

Framåt då? Bokk har grym talang, han kommer troligtvis vara en habil NHL-spelare på sikt á 40-50 poäng/säsong. Dansken? Njae, känns som om att han är lika bra nu som för två år sedan. Ortega? Bra skott, men helt vilsen i vårt spel i Sverige. Behöver vara utlånad till HA/Div.1 för att få igång allt (om det ens hjälper).

Fröberg är för mig ett gigantiskt frågetecken - varför? Därför att han, om jag sticker ut hakan, är Sveriges BÄSTA tredjecenter! Han har allt man vill ha på den positionen - vettigt tvåvägs-tänk, kan briljera framåt ibland, har en balans i sitt spel. Men som andrecenter då? Jag ska inte säga horribel, men han är lååååångt ifrån.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Invasion Bönköping 26/1.

Inläggav StenhårtSlagskott » lör jan 26, 2019 11:46 pm

Credd till alla i klacken och väckte mycket förvåning på nedre etage. Bra jobbat.

Åkte mest dit för att käka korv i pauserna. Alkoholfri bira, stekt med bröd för 40 kr är en bra deal att köra många mil för.

Första perioden var vi med och skulle absolut haft med oss ett oavgjort här med lite flyt/skill i avsluten. Andra perioden var bara bedrövlig och ketchupen var slut i andra pausen. Katastrof! Tredje var väl hyfsad med lite lägen hit och dit men egentligen var vi inte när idag.

Om evertsson ska värva?
Det är ju tyvärr inte bara upp till evertsson. Verkar ju finns rekordfå spelare tillgängliga. Men någon som kan panga dit puckarna skulle vara trevligt. Shinnimins solo-åkning var matchens behållning. Blev såklart inte mål men en mycket fin aktion!

Att shinnimin är spelaren som både stilar och gör mål säger lite hur svagt vissa presterar just nu.
Tror åndå på topp6 med lite flyt, förutsatt vi får tillbaks kiiski snarast. Och gärna någon till.

Kanske är den enda optimisten här efter ännu en tung bortaförlust. Laget presterar inte bra just nu. Men såhär dåliga ska de inte behöva vara efter såhär många matcher.

Tighta upp försvaret och igångsättande av spel. Ingen jävel får slarva i hemjobbet. INGEN!
Senast redigerad av StenhårtSlagskott lör jan 26, 2019 11:59 pm, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Invasion Bönköping 26/1.

Inläggav Lackis » lör jan 26, 2019 11:57 pm

PutteA skrev:Det här laget är helt och hållet felbalanserat. Mycket talang i laget, men talang behöver uppbackning av rutin och erfarenhet. Vi har inte tillräckligt med den varan. Vi förlitar oss för mycket på spelare som Ortega, Röndbjerg, Bokk, Cederqvist och Högberg. Sen har vi nästa nivå av spelare med Fröberg, Netterberg som också tillhör talangskiktet men som behöver understöd av rutin och erfarenhet. Återstår gör den spets vi ska förlita oss på i Pesonen, Kiiskinen, Horak och Juntilla. 50 % av dessa har varit för mycket borta pga sjukdom och skador. Kvar är Juntilla som trampar vatten och Horak som är den enda positiva delen den här säsongen tillsammans med Shinnimin! Sen har vi andra spelare som är borta hela tiden så som Reddox och Lundberg som ska vara vårt försvarsfundament ihop med Josen. OBALANSEN är totalt. Förändringar krävs för att vi ska nå slutspel, det är bara så. Om inte Hallam kan förvandla sig själv till Labero med kort varsel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


Håller med dig helt här. Och obalanserat är helt rätt ord.
Lackis
Forumamatör
 
Inlägg: 62
Blev medlem: fre jan 06, 2017 10:19 am

Re: Invasion Bönköping 26/1.

Inläggav smashinlovely » sön jan 27, 2019 12:37 am

Lackis skrev:
PutteA skrev:Det här laget är helt och hållet felbalanserat. Mycket talang i laget, men talang behöver uppbackning av rutin och erfarenhet. Vi har inte tillräckligt med den varan. Vi förlitar oss för mycket på spelare som Ortega, Röndbjerg, Bokk, Cederqvist och Högberg. Sen har vi nästa nivå av spelare med Fröberg, Netterberg som också tillhör talangskiktet men som behöver understöd av rutin och erfarenhet. Återstår gör den spets vi ska förlita oss på i Pesonen, Kiiskinen, Horak och Juntilla. 50 % av dessa har varit för mycket borta pga sjukdom och skador. Kvar är Juntilla som trampar vatten och Horak som är den enda positiva delen den här säsongen tillsammans med Shinnimin! Sen har vi andra spelare som är borta hela tiden så som Reddox och Lundberg som ska vara vårt försvarsfundament ihop med Josen. OBALANSEN är totalt. Förändringar krävs för att vi ska nå slutspel, det är bara så. Om inte Hallam kan förvandla sig själv till Labero med kort varsel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


Håller med dig helt här. Och obalanserat är helt rätt ord.


Obalanserat och uddlöst. Som att komma med smörkniv till en pistolduell.
Användarvisningsbild
smashinlovely
Forumdemon
 
Inlägg: 1798
Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:00 am

Re: Invasion Bönköping 26/1.

Inläggav vlk » sön jan 27, 2019 12:46 am

Lackis skrev:
PutteA skrev:Det här laget är helt och hållet felbalanserat. Mycket talang i laget, men talang behöver uppbackning av rutin och erfarenhet. Vi har inte tillräckligt med den varan. Vi förlitar oss för mycket på spelare som Ortega, Röndbjerg, Bokk, Cederqvist och Högberg. Sen har vi nästa nivå av spelare med Fröberg, Netterberg som också tillhör talangskiktet men som behöver understöd av rutin och erfarenhet. Återstår gör den spets vi ska förlita oss på i Pesonen, Kiiskinen, Horak och Juntilla. 50 % av dessa har varit för mycket borta pga sjukdom och skador. Kvar är Juntilla som trampar vatten och Horak som är den enda positiva delen den här säsongen tillsammans med Shinnimin! Sen har vi andra spelare som är borta hela tiden så som Reddox och Lundberg som ska vara vårt försvarsfundament ihop med Josen. OBALANSEN är totalt. Förändringar krävs för att vi ska nå slutspel, det är bara så. Om inte Hallam kan förvandla sig själv till Labero med kort varsel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


Håller med dig helt här. Och obalanserat är helt rätt ord.


Hur är det möjligt att tighta upp försvaret när man agerar som vi gör just nu, kolla Bokk på ett av deras mål. Han skiter fullständigt i om dom gör mål eller ej. Det är allvarligt...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8403
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Invasion Bönköping 26/1.

Inläggav Primeau » sön jan 27, 2019 2:15 am

Alla VLH:s matcher ser numera ut ungefär som då man torskade mot Cardiff i CHL... :zzz:
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4546
Blev medlem: tor apr 06, 2006 8:38 am

Re: Invasion Bönköping 26/1.

Inläggav PutteA » sön jan 27, 2019 2:15 am

Ja, men tänk igen på det jag skrev och på det svartis skrev. Bokk kommer vara en NHL spelare vad det lider. Men han behöver inte bara guidning av tränare och ledare under träning och i båset. Han behöver rutinerat folk omkring sig på isen som visar honom vad som krävs varje enskild dag när han kommer till jobbet. Det ska sitta i ryggraden att hänga på Teden som en ryggsäck så han inte når returen. Men för att detta ska sätta sig i ryggraden behöver han ha rätt folk omkring sig på isen, som guidar honom.

Men tyvärr är inte detta laget uppbyggt på det sättet. I årets lag är det meningen att vi ska lägga mycket ansvar på en spelare som Bokk. En press han inte riktigt kan leva upp till just nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Invasion Bönköping 26/1.

Inläggav StenhårtSlagskott » sön jan 27, 2019 9:52 am

När det gäller Bokk finns det inga garantier att han blir en NHL-spelare. Han kommer försöka. Många bättre(läs äldre och mer kompletta) spelare som tex Emil P får inte chansen. Dahlen få lira i AHL tills han förbättrat sin defensiv. Bokk spelare med förlite fart. Stoppar upp spelet.
Men eftersom han är ung kan det bara smälla till och saker och ting faller på plats. En sak är säker. Han får väldigt mycket istid och förtroende av Sam.
Sedan om han har förtjänat den istiden låter jag vara osagt.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Invasion Bönköping 26/1.

Inläggav vlk » sön jan 27, 2019 11:06 am

StenhårtSlagskott skrev:När det gäller Bokk finns det inga garantier att han blir en NHL-spelare. Han kommer försöka. Många bättre(läs äldre och mer kompletta) spelare som tex Emil P får inte chansen. Dahlen få lira i AHL tills han förbättrat sin defensiv. Bokk spelare med förlite fart. Stoppar upp spelet.
Men eftersom han är ung kan det bara smälla till och saker och ting faller på plats. En sak är säker. Han får väldigt mycket istid och förtroende av Sam.
Sedan om han har förtjänat den istiden låter jag vara osagt.


Vi har inga andra att slänga in...att i omgång 35 fortfarande tvingas se ortega och fröberg leda vårt PP är en plåga.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8403
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Invasion Bönköping 26/1.

Inläggav Piggelin » sön jan 27, 2019 12:26 pm

Sam Hallam är nöjd! 8O
Jag är Lakers-fan, vad fan är du?
Det ÄR pappa som bestämmer!
Användarvisningsbild
Piggelin
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3846
Blev medlem: ons maj 21, 2003 9:51 pm
Ort: Växjö

Re: Invasion Bönköping 26/1.

Inläggav Varanen » sön jan 27, 2019 12:55 pm

Jag tror det beror på att vi spelade 1-1 i andra perioden. "Långt-till-båset"-strejken är över. Skönt.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Invasion Bönköping 26/1.

Inläggav Aleks » sön jan 27, 2019 1:36 pm

Oerhört viktigt att gå till slutspel även om vi som det verkar inte har chans på guld. Klart man alltid vill vinna men känns som många här inte lärt sig acceptera mellanår än, vi är helt klart bortskämda med sportslig framgång. De som snackar om att man köpt sitt sista säsongskort inser inte att de är viktiga för att kunna vända trenden redan i år eller skapa ekonomiska förutsättningar till att bygga nytt i framtiden.

Har för mig att en slutspelsmatch är värt mellan 1-2 miljoner rakt ner i fickan, därav kan ett nyförvärv av klass vara värt mer än att spara pengarna.
Aleks
Forumdemon
 
Inlägg: 1291
Blev medlem: tor jan 24, 2013 3:22 pm

Re: Invasion Bönköping 26/1.

Inläggav StenhårtSlagskott » sön jan 27, 2019 1:42 pm

Aleks skrev:Oerhört viktigt att gå till slutspel även om vi som det verkar inte har chans på guld. Klart man alltid vill vinna men känns som många här inte lärt sig acceptera mellanår än, vi är helt klart bortskämda med sportslig framgång. De som snackar om att man köpt sitt sista säsongskort inser inte att de är viktiga för att kunna vända trenden redan i år eller skapa ekonomiska förutsättningar till att bygga nytt i framtiden.

Har för mig att en slutspelsmatch är värt mellan 1-2 miljoner rakt ner i fickan, därav kan ett nyförvärv av klass vara värt mer än att spara pengarna.


+1
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Invasion Bönköping 26/1.

Inläggav Kloker » sön jan 27, 2019 5:27 pm

Piggelin skrev:Sam Hallam är nöjd! 8O

Han påstår också att;
...tycker att laget tävlar på ett väldigt bra sätt...

...många spelare i laget som ligger på en väldigt hög individuell nivå och det var kul att se...

...många spelare som idag gör en riktigt riktigt bra match men det studsar inte vår väg...

...många visar uppe en härlig mentalitet...

Upplysningsvis för er som inte visste det (sägs på PK'n) så har Samhall Am en fru, tre barn och två hästar att fokusera på också förutom som tränare för VLH. Lite Bärt-Fjärt vibbar på det utspelet.
Användarvisningsbild
Kloker
Forumterrorist
 
Inlägg: 2564
Blev medlem: fre sep 17, 2010 12:53 pm

Re: Invasion Bönköping 26/1.

Inläggav Aleks » sön jan 27, 2019 6:26 pm

Kloker skrev:
Piggelin skrev:Sam Hallam är nöjd! 8O

Han påstår också att;
...tycker att laget tävlar på ett väldigt bra sätt...

...många spelare i laget som ligger på en väldigt hög individuell nivå och det var kul att se...

...många spelare som idag gör en riktigt riktigt bra match men det studsar inte vår väg...

...många visar uppe en härlig mentalitet...

Upplysningsvis för er som inte visste det (sägs på PK'n) så har Samhall Am en fru, tre barn och två hästar att fokusera på också förutom som tränare för VLH. Lite Bärt-Fjärt vibbar på det utspelet.


På frågan om vad som oroar honom :).

Men jag satt också och skakade på huvudet genom hela PK:n, menar han verkligen det han säger eller är det bara ett spel? Kanske har han koll på läget, svaret får vi om drygt en månad.
Aleks
Forumdemon
 
Inlägg: 1291
Blev medlem: tor jan 24, 2013 3:22 pm

Re: Invasion Bönköping 26/1.

Inläggav StenhårtSlagskott » sön jan 27, 2019 6:41 pm

Hallam bygger laget. Finns ingen anledning att ta fram sågen i media för så dåligt var det inte. Internt låter det garanterat inte lika.

Vi hade 5 forwards födda 99/20 medanz HV hade 1. Brukar sällan hjälpa att såga unga spelare. Det gör liksom inte de bättre på något vis. Säker på att ledarstaben coachar dem hårdare på träning.

Nu har vi:
LHC hemma, Rögle borta/hemma nästa vecka. Två lag vi vill ha bakom om som tyvärr har bra form.

6 poäng här minst och kom in i vinnarsoåret igen!

KÖTTA! :clap:

BTW vad var det med kiiskinen?
Senast redigerad av StenhårtSlagskott sön jan 27, 2019 6:54 pm, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Invasion Bönköping 26/1.

Inläggav Svartvadet » sön jan 27, 2019 6:48 pm

StenhårtSlagskott skrev:När det gäller Bokk finns det inga garantier att han blir en NHL-spelare. Han kommer försöka. Många bättre(läs äldre och mer kompletta) spelare som tex Emil P får inte chansen. Dahlen få lira i AHL tills han förbättrat sin defensiv. Bokk spelare med förlite fart. Stoppar upp spelet.
Men eftersom han är ung kan det bara smälla till och saker och ting faller på plats. En sak är säker. Han får väldigt mycket istid och förtroende av Sam.
Sedan om han har förtjänat den istiden låter jag vara osagt.


Det finns garantier, i princip iaf. Emil är en mycket mer komplett spelare, men hans typ av spelare finns det redan en uppsjö av. Bokk har den där x-faktorn när han är som bäst, som så få andra har. Otroligt bra klubbteknik på små ytor, makalöst bra slagskott när han väl träffar och handledsskottet är ännu bättre om han får tid på sig.

Hans problem just nu är att han inte är tillräckligt ödmjuk och blir inte pushad till att utvecklas. Han är bara 18 år och har en helt gjuten plats i laget, både i PP och i topp två kedjor. Det är inte bra någonstans alls. Just nu kommer han undan med att "lalla" och "skjuta-allt-vad-jag-kan-i-PP-utan-att-sikta" för att han är ohotad och har inte ödmjukheten till att göra jobbet själv på sin fritid likt Elias.

Elias stod VARJE pass i minst 20 min till och sköt. Varje pass. Direktskott, handledsskott, prickskytte, teknik - you name it. Det gjorde att han gick från att ha ett halvdassigt skott till ett utav de bästa i Världen just nu (om jag sticker ut hakan).
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Invasion Bönköping 26/1.

Inläggav StenhårtSlagskott » sön jan 27, 2019 7:11 pm

Svartvadet skrev:
StenhårtSlagskott skrev:När det gäller Bokk finns det inga garantier att han blir en NHL-spelare. Han kommer försöka. Många bättre(läs äldre och mer kompletta) spelare som tex Emil P får inte chansen. Dahlen få lira i AHL tills han förbättrat sin defensiv. Bokk spelare med förlite fart. Stoppar upp spelet.
Men eftersom han är ung kan det bara smälla till och saker och ting faller på plats. En sak är säker. Han får väldigt mycket istid och förtroende av Sam.
Sedan om han har förtjänat den istiden låter jag vara osagt.


Det finns garantier, i princip iaf. Emil är en mycket mer komplett spelare, men hans typ av spelare finns det redan en uppsjö av. Bokk har den där x-faktorn när han är som bäst, som så få andra har. Otroligt bra klubbteknik på små ytor, makalöst bra slagskott när han väl träffar och handledsskottet är ännu bättre om han får tid på sig.

Hans problem just nu är att han inte är tillräckligt ödmjuk och blir inte pushad till att utvecklas. Han är bara 18 år och har en helt gjuten plats i laget, både i PP och i topp två kedjor. Det är inte bra någonstans alls. Just nu kommer han undan med att "lalla" och "skjuta-allt-vad-jag-kan-i-PP-utan-att-sikta" för att han är ohotad och har inte ödmjukheten till att göra jobbet själv på sin fritid likt Elias.

Elias stod VARJE pass i minst 20 min till och sköt. Varje pass. Direktskott, handledsskott, prickskytte, teknik - you name it. Det gjorde att han gick från att ha ett halvdassigt skott till ett utav de bästa i Världen just nu (om jag sticker ut hakan).


Ett problem iallafall att alla jämnför med Elias. Han är bästa junis genom ALLA tider. Foppa, Bäckis, sedinarna kunde inte matcha EP. Så hoppas inte bokk tittar för mycket på det utan bygger det på sitt sätt.

Hans slagskott har som du pratar om har jag nog missat. X-faktorn kan han bara leva på något år. Sedan måste han omvandla den till mer poäng. Han måste dominera mer om han ska dominera i NHL. Han är en poängspelare. Hoppas att hans NHL anser att han behöver ett år till i VLH för att bli en av de där stabila ledande spelaren som generar poäng.

Oklart om han lallar. En rutinerad center i hans lina bör styra upp honom om han lallar runt. För det ska inte accepteras. Sätt han med Horak så ska du få se att han skärper sig. Om det nu är som du säger.
Men sedan kan man inte förvänta sig att en ungtupp ska spela stabilt seniorspel. Kan inte vara så att du glömmer hur ung han är?
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Föregående

Återgå till Matchsnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster