Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Här diskuterar kring Växjö Lakers kommande och spelade matcher. En tråd för varje match.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav StenhårtSlagskott » lör jul 28, 2018 5:27 pm

Sitter här i solstolen och fick ett plötligt hockeysug. Börjar bli dags att formera styrkorna med ca 10 dagar till första nedsläpp. Så tänkte dra igång matchtråd redan nu! Häng på.

Hur ska vi formera laget i den här matchen tycker ni?

1. Forwardslinor
2. Backpar
3. Vem ska stå
4. Första PP och andra PP!

Dags att börja lägga grunden till att försvara guldet!

Edit: ok. Ni verkar lite tveksamt inställda till hockey i sommarvärmen. Jag går först.

Kisskinen-Horak-Pesonen
Rönnbjörg(ortega)-shinnimin-Bokk
Carnbäck(Holmberg)-Fröberg-Netterberg
Lundberg-Josefsson-Reddox

Men eftersom alla förmodligen inte är tillgängliga kommer någon att bytas rakt av ortega och Holmberg kan gå in i andra eller tredje och ut med rönnbjörg och Carnbäck. Pesonen kommer förmodligen centra i andra men vill få igång honom direkt.

Lundberg-Burström
Persson-Rahimi
Högberg-Bohm
Andersson-Johansson

PP1
Kiiskinen bagom mål
Lundberg framför kassen.
Horak och pesonen på skott.
Persson på blå

PP2
Rönnbjörg på kassen.
Shinnimin bakom kassen.
Ortega/Netterberg och Bokk på skott.
Burström på blå

Fasth i kassen och andren mot LHC.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav Varanen » sön jul 29, 2018 6:16 pm

Slänger in lite spontana kedjor för diskussionens skull. För varmt för att analysera.

Kiiskinen - Horak - Bokk

Smartness i överflöd.

Röndbjerg/Shinnimin - Pesonen - Ortega

Bra balans.

Shinnimin/Röndbjerg - Fröberg - Netterberg

Jobbig kedja att möta. Klarar inte bara av att försvara. Kan även producera.

Reddox - Josefsson - Lundberg/Holmberg

Seriens överlägsna 4a.

Extra: Carnbäck (Måste piggna till. Hockey ska vara tokskoj). Om spelet inte flyter ska man stöka, buffla, skapa yta, markera revir framför kassen, gnugga bort skäggstubb med svettig handske, kanske tom tala om hur sexig motståndarens mamma är (moget). :wink:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav StenhårtSlagskott » sön jul 29, 2018 9:16 pm

Varanen skrev:Slänger in lite spontana kedjor för diskussionens skull. För varmt för att analysera.

Kiiskinen - Horak - Bokk

Smartness i överflöd.

Röndbjerg/Shinnimin - Pesonen - Ortega

Bra balans.

Shinnimin/Röndbjerg - Fröberg - Netterberg

Jobbig kedja att möta. Klarar inte bara av att försvara. Kan även producera.

Reddox - Josefsson - Lundberg/Holmberg

Seriens överlägsna 4a.

Extra: Carnbäck (Måste piggna till. Hockey ska vara tokskoj). Om spelet inte flyter ska man stöka, buffla, skapa yta, markera revir framför kassen, gnugga bort skäggstubb med svettig handske, kanske tom tala om hur sexig motståndarens mamma är (moget). :wink:


Ser bra ut!

Är svårt att analysera. Främst beroende på att vi inte vet vad Horak, ortega går för. Även Röndbjerg och Bokk är oskrivna kort när det gäller att leda produktionen framåt. Får vi se dem i någon match borde det klarna. Egentligen är det ju bara 4:e linan som är given. Kanske också att kiiskinen lirar i första. I övrigt känns det ganska öppet.

250kr för en träningsmatch? Klart, kommer Sverige bästa lag då ska det mjölkas :D

I övrigt hoppas jag Rahimi sätter någon lättare tackling på lasch så han inte vågar hålla i pucken på hela säsongen. En blöt handske i fejan kanske räcker för att han ska springa hem till Rönnberg i båset och lipa :D
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav Kenpa » mån jul 30, 2018 5:36 pm

Varanen skrev:Slänger in lite spontana kedjor för diskussionens skull. För varmt för att analysera.

Kiiskinen - Horak - Bokk

Smartness i överflöd.

Röndbjerg/Shinnimin - Pesonen - Ortega



Shinnimin + Ortega är något som absolut måste testas ett tag! Jag tycker för de första två linorna så här:

Shinnimin - Horak - Ortega
Kiiskinen - Pesonen - Bokk

Pesonen och Kiiskinen måste hjälpa till att få igång Bokk, ser inte det som en förstaformation till att börja med. Har Ortega problem med att anpassa sig så får han byta plats med Bokk. Carnbäck får gärna lämnas utanför laget helt, ser inget positivt i hans utveckling.
Kenpa
Forumamatör
 
Inlägg: 111
Blev medlem: mån aug 22, 2016 2:47 pm

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav Varanen » mån jul 30, 2018 7:14 pm

Helt klart intressanta linor. Trans-magi är något som alltid borde testas och du har rätt i att Kiiskinen - Pesonen är en grymt rutinerad och ansvarsfull omgivning för Bokk att kunna utvecklas i. Bra tänkt.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav StenhårtSlagskott » mån jul 30, 2018 7:50 pm

Tycker inte vi ska matcha ortega eller bokk i förstafemman i den första matchen. Horak är en annan sak då han får anses vara på en annan nivå med internationalla turneringar och rutin under bältet.
Bokk och ortega ska få kämpa lite för att komma dit.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav StenhårtSlagskott » fre aug 03, 2018 9:40 pm

Här har ni lite att suga på i sommarvärmen!

Rögle är skrällgänget, Mora får kvala igen och Växjö försvarar SM-guldet.

När Sportbladets hockeyexperter blickar in i spåkulan kommer flera intressanta svar.

Växjö upprepar bedriften och vinner både grundserien och SM-guldet, spår Mats Wennerholm.
FOTO: ROBERT GRANSTRÖM/TT / TT NYHETSBYRÅN
Växjö upprepar bedriften och vinner både grundserien och SM-guldet, spår Mats Wennerholm.
MATS WENNERHOLM
✓ Tabellen
1) Växjö
Ganska underskattade nu efter alla spelartapp. Men truppen är fortfarande stark och jag tror på nya genombrott i vinter. Vem trodde på Elias Petterssons resa när säsongen startade i fjol? Ingen.
2) HV 71
Är revanschsugna efter fiaskot i fjol. Litet frågetecken på målvaktssidan, men backsidan är kanske bäst i hela SHL. Mycket rutin framåt och spelare som vill visa att fjolårets dipp var en tillfällighet.
3) Färjestad
En potentiell seriesegrare, som många andra av lagen i toppsegmentet. Tränarrookien Johan Pennerborn har fått bygga vidare på det han tog över i fjol. Ser välbalanserat och starkt ut rakt igenom.
4) Skellefteå
Går inte som tåget längre och utskåpade i SM-finalen mot Växjö i våras. Men fortfarande ett lag för toppen och jag ser tränaren Tommy Samuelsson som klubbens bästa värvning. Skellefteå behövde en ny röst mer än något annat.
5) Frölunda
Stabilt topplag i grundserien och inte sämre än trea de senaste fem säsongerna. Men jag tycker Frölunda tappat lite av sin göteborgsidentitet de senaste åren. Hade velat se fler goa gubbar i omklädningsrummet.
6) Djurgården
Tappade många spelare efter succén i fjol, men har också värvat bra och namnkunnigt. Stockholmarna är på övre halvan för att stanna, men jag tror inte på samma topplacering (2) som i fjol.
7) Rögle
Det blir ett rejält lyft i tabellen. De avslutade starkt i våras när bröderna Abbott tog över. Nu har de värvat klokt och spelare med Rögle-hjärta inför den här säsongen. Jag ser ingen annan väg än uppåt.
8) Luleå
I mitt första och extremt tidiga SHL-tips var jag mer optimistisk vad gällde Luleå. Men lagbygget och nyförvärven har inte riktigt blivit som jag trodde. Däremot tror jag Robin Kovacs får ett stort genombrott i vinter.
9) Linköping
Jag tippade LHC högt i fjol och nu ser de ännu bättre ut. På papperet. Men östgötarna har alltid svårt att få ihop det. Det känns som det kan sluta hur som helst under nye tränaren Tommy Jonsson.
10) Örebro
Har som vanligt skrällpotential i en jämn, tuff och oförutsägbar serie. Jag gillar tränartrojkan med Niklas Sundblad i spetsen och det finns en växtkraft i truppen, som gör att jag inte dömer ut en bättre placering än så här.
11) Malmö
Det har blivit två raka SM-semifinaler, efter betydligt sämre placeringar i grundserien. Det kan bli så nu också, men jag ligger lågt inför seriestart. Har svårt att se att skåningarna ska ha fler lag bakom sig än så här.
12) Brynäs
Det var en ny tung grundserie i fjol. Det blev en tiondeplats, som det faktiskt blivit tre av de fyra senaste säsongerna. Och jag kan inte se att Brynäs blivit bättre än förra vintern.
13) Mora
Allt utom ett nytt kvalspel är en framgång. Tunn trupp och tufft att tappa Jacob Nilsson så sent. Han kändes som enda hoppet. Det blir en ny, kämpig säsong i trånga Jalas Arena.
14) Timrå
Första året i SHL handlar bara om att överleva för nykomlingen. Efter den fantastiska resan i hockeyallsvenskan i fjol står de inför en helt ny verklighet nu. Målvakten Niklas Svedberg får jobba för traktamentet.
✓ Bästa värvningen
– Mattias Sjögren, Rögle.
✓ Största genombrottet
– Dominik Bokk, Växjö.
✓ Största floppen
– Juhamatti Aaltonen, Skellefteå.
✓ Poängligavinnare
– Olle Liss, Rögle.
✓ Tränaren som sparkas först
– Mats Lusth i Mora.
✓ SM-guld
– Växjö.
✓ Åker ur
– Ja, Mora.
FOTO: MIKAEL FRITZON/TT / TT NYHETSBYRÅN
HV71 tar SM-guld, tippar Linus Norberg.
LINUS NORBERG
✓ Tabellen
1) Färjestad
I truppen finns både spets och bredd. Viktigt att laget fick behålla Mikael Wikstrand också. Enda frågetecknet är målvaktssidan, men kan Markus Svensson motsvara förväntningarna har Färjestad ett guldlag.
2) Växjö
Efter en segstartad säsong växlar Växjö upp i februari, efter några tunga förstärkningar i vanlig ordning, och blir tvåa.
3) Djurgården
Stockholmarna levererade över förväntan förra ­säsongen och Robert Ohlssons aggressiva hockey är inpräntad. Djurgården har värvat namnkunnigt och är i toppen för att stanna. Väldigt stark centersida.
4) Rögle
Vi har saknat en fet skräll de senaste åren, en frisk fläkt som rör om lite i tabellen. Jag tror att Rögle är en sådan. Kanske inte den spetsigaste truppen, men den är bred – och konkurrenskraftig.
5) Frölunda
Det är mycket som känns osäkert här. Backsidan? Bredden? Klubben får lita på att Ryan Lasch öser in poäng och att Chay Genoway motsvara förväntningarna – annars får Frölunda det tufft.
6) HV71
Här borde det finnas en rejäl revanschlusta. HV har ligans kanske bredaste trupp, men den riktiga spetsen saknas. Laget behöver en förstecenter om de ska upp några placeringar.
7) Skellefteå
Glansdagarna är förbi, trots en finalplats förra säsongen. Även Skellefteå saknar en förstecenter och jag är tveksam till hur länge till Joakim Lindström levererar.
8) Brynäs
Gävlelaget har i mina ögon SHL:s, i särklass, bästa backuppsättning. Och visst kommer de vara täta i egen zon, men framåt? Nej, nej – offensiven är för uddlös.
9) Linköping
”Cluben” har snarare gått bakåt än framåt de senaste åren och jag vet inte riktigt vart laget står. Känslan är att Linköping tappat sin identitet.
10) Luleå
Det känns inte som att Luleå är bättre än i fjol. Det finns mycket talang i laget, men de kommer att få brottas extremt hårt för att ens nå slutspel.
11) Örebro
För några år sedan trodde jag på Örebro som ett framtida topplag i svensk hockey. Klubben har alla förutsättningar, så...vad har hänt? Nu känns det som att en degradering är närmare än att Örebro ska etablera sig i toppen.
12) Malmö
Ekonomiska bekymmer kommer innebära ett väldigt jobbigt år för Malmö. De tunga namnen har uteblivit när sportchef Sylvegård har värvat, och klubben får hoppas på att kontinuiteten kan vara vägvinnande.
13) Timrå
Medelpads stolthet får fokusera på att överleva. Men värvningen av Niklas Svedberg är häftig och klubben har alla förutsättningar för att hålla sig kvar. Ett lag med mycket SHL-erfarenhet, dock.
14) Mora
Dalarnas SHL-representant åkte på en käftsmäll när Jacob Nilsson lämnade och det gör forwardsuppsättningen tunn. Vem ska producera? Men bakåt ser det godkänt ut, dock.
✓ Bästa värvningen
Erik Gustafsson, Luleå.
✓ Största genombrottet
Linus Johansson, Färjestad.
✓ Största floppen
– Juhamatti Aaltonen, Skellefteå.
✓ Poängligavinnare
– Andreas Engqvist, Djurgården.
✓ Tränaren som sparkas först
– Mats Lusth, Mora.
✓ SM-guld
– HV 71.
✓ Åker ur
– Mora.
FOTO: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Le Mat-pokalen hamnar i huvudstaden och hos Djurgården, tror Hans Abrahamsson.
HANS ABRAHAMSSON
✓ Tabellen
1) Växjö
Det lär bli bra. Igen. Åtminstone när Evertsson vässat till forwardsuppställningen.
2) Färjestad
På pappret bästa laget just nu. Men finns strukturen för att vara bäst över 52 omgångar?
3) Djurgården
Bygger vidare på fjolåret. Tydlig, enkel spelidé och bra dagliga vanor adderat med några intressanta värvningar.
4) Frölunda
Säsongen känns som ett vägskäl. Är Rönnberg-magin på väg att tyna bort?
5) Skellefteå
Får ingen puls alls av värvningarna. Har dock som klubb en struktur och en grundtrygghet som räcker en bit.
6) Luleå
Thomas Berglund är en garant för tydlig spelidé och noggrannhet. SHL-säsongen 18/19 är känslan att räcker det ganska långt.
7) HV71
Att vara ett topplag igen höll bara en säsong. En del tunga värvningar nu, ändå är jag lite skeptisk när det gäller toppstrid och guldchans.
8) Malmö
I princip noll lyx och flärd över truppen. Dumpat det mesta av så kallad stjärnglans och har ett lag som det osar blåställ om. Tror ändå det räcker en bit.
9) Brynäs
Tja, en del tunga namn, inte minst på backsidan, men finns strukturen och den offensiva spetsen?
10) Linköping
Har känts lite vingligt under flera år. Även den här säsongen finns en del tunga namn, men fungerar helheten, inte minst i slutspel? Och hur fungerar Tommy Jonsson 2018?
11) Rögle
Förväntningarna har skruvats upp, och visst känns det spännande och fräscht med bröderna Abbott. Men det gäller att leverera också.
12) Örebro
Jag har svårt att gå igång på Örebros lagbygge. Och Sundblads ledarstil fick inget vidare fotfäste förra säsongen.
13) Mora
Kändes både trubbigt och ihåligt förra säsongen och känslan nu är något liknande.
14) Timrå
Allt annat än bottenstrid skulle förvåna stort.

✓ Bästa värvningen
Jacob Josefson, Djurgården.
✓ Största genombrottet
Nils Lundqvist, Luleå.
✓ Största floppen
Juhamatti Aaltonen, Skellefteå.
✓ Poängligavinnare
Ryan Lasch, Frölunda.
✓ Tränaren som sparkas först
Niklas Sundblad, Örebro.
✓ SM-guld
Djurgården.
✓ Åker ur
– Inget lag som det ser ut nu. Även om både Mora och Timrå känns svaga.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav teddy » lör aug 04, 2018 9:23 am

Tänkte se matchen. Är i Falkenberg då.
Men 250kr plus serviceavgift för samtliga är ett hån mot alla hockeysupportrar.

En träningsmatch ska inte kosta mer än 50-100kr.
Eftersom det är träningsmatch.

Men giriga jävlar vill alltid ha mer och tjäna så mycket pengar som möjligt.
Givetvis kommer det komma folk. Men ändå. Riktigt vidrigt gjort av Varberg.
Deras anseende och respekt är borta och dom har tack vare detta svartat ner och skämt ut klubben.
I always tell the truth, even when i lie
Användarvisningsbild
teddy
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3967
Blev medlem: fre okt 29, 2004 11:00 pm
Ort: Växjö

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav Lackis » tis aug 07, 2018 9:39 pm

Någon med smp som kan klippa klistra lite hehe, vill veta uppställningen inför imorgon
Lackis
Forumamatör
 
Inlägg: 62
Blev medlem: fre jan 06, 2017 10:19 am

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav StenhårtSlagskott » tis aug 07, 2018 11:01 pm

Liam R och Joel P missar matchen på grund av någon form about skada.

Ska bli intressant att se nyförvärven. Mest intresserad är jag av att se Ortega. Värvad som en målskytt. Men gör han jobbet hemåt också eller glider han hem lite lugnt. Vet inte exakt vad vi kan förväntar oss här.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav Flanders » ons aug 08, 2018 12:08 pm

Har det inte framför mig, men tror det var så här:

Kiiskinen-Horák-Ortega
Shinnimin-Pesonen-Netterberg
Röndbjerg-Fröberg-Bokk
Holmberg-Josefsson-Lundberg
Carnbäck

Burström-Rahimi
Lundberg-Andersson
Högberg-Bohm
Johansson

Målvakt inte klart
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Användarvisningsbild
Flanders
Forumdemon
 
Inlägg: 1494
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:16 pm
Ort: Harlem

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav Lackis » ons aug 08, 2018 2:01 pm

Tack! Så som de har tränat tidigare också då alltså.. ser intressant ut.
Lackis
Forumamatör
 
Inlägg: 62
Blev medlem: fre jan 06, 2017 10:19 am

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav noneedforaname » ons aug 08, 2018 2:24 pm

Andrén står ikväll.
noneedforaname
Forumentusiast
 
Inlägg: 278
Blev medlem: sön aug 03, 2014 4:52 pm

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav StenhårtSlagskott » ons aug 08, 2018 2:27 pm

Bra med de yngre i 3:e och 4:e! Precis som jag vill ha det! Där har de råd att misslyckas och har även möjlighet att jobba sig upp i sin takt klarar de att fylla ut kostymen i 2:a eller 1:a så är det roligare att flyttas upp.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav Person » ons aug 08, 2018 7:08 pm

Se där ja! Ortega och Horak presenterade sig efter 4.05.
Person
Forumdemon
 
Inlägg: 1830
Blev medlem: lör jan 13, 2018 11:22 pm

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav vlk » ons aug 08, 2018 8:14 pm

Lekande lätt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav nature » ons aug 08, 2018 8:17 pm

Ortega har redan 1+1, hur ser det ut?
nature
Forumdemon
 
Inlägg: 1119
Blev medlem: ons nov 10, 2010 3:25 pm

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav Sura-pelle » ons aug 08, 2018 8:22 pm

Lakers är ju rätt överlägsna efter två perioder. Framförallt avslutsmässigt.
Användarvisningsbild
Sura-pelle
Forumproffs
 
Inlägg: 578
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:43 pm
Ort: Växjö

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav vlk » ons aug 08, 2018 8:54 pm

Andren är väldigt rostig


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav Person » ons aug 08, 2018 9:01 pm

vlk skrev:Andren är väldigt rostig


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är första matchen, alla är det...
Person
Forumdemon
 
Inlägg: 1830
Blev medlem: lör jan 13, 2018 11:22 pm

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav vlk » ons aug 08, 2018 9:03 pm

Person skrev:
vlk skrev:Andren är väldigt rostig


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är första matchen, alla är det...


Domaren också, solklart 4-4


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav vlk » ons aug 08, 2018 9:08 pm

Avgå alla....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav Svartvadet » ons aug 08, 2018 9:37 pm

Ömsom vin, ömsom vatten

Kändes som om att vi gjorde 3-0 och kände "ahapp, nu kan vi träna på lite annat" ungefär
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav Anders L » ons aug 08, 2018 10:40 pm

Svartvadet skrev:Ömsom vin, ömsom vatten

Kändes som om att vi gjorde 3-0 och kände "ahapp, nu kan vi träna på lite annat" ungefär

Jepp så kändes det!
LAKERS framgång är guld värd!
Andra lags motgång är ej heller att förakta!
Anders L
Forumdemon
 
Inlägg: 1658
Blev medlem: sön apr 14, 2002 11:40 am
Ort: Ranchen.

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav teddy » tor aug 09, 2018 11:21 am

Det blev 4-4.
5-3 räknas inte eftersom Växjö gjorde mål.
Ok för säsongens första match.
Men tragiskt att tappa en 3-0 ledning.
Vårt försvar ska ju vara lika bra om inte bättre än förra säsongen.

Framåt ser det skralt ut. Riktigt skralt.
Tappen av Rosén, Calof, Pettersson och Rasmussen gör sig smärtsamt påminda.
Jäkligt kul ändå att dom två personer som jag tror mest på inför säsongen fick utmärka sig mest.
Ortega med 1+1 samt Kalle Johansson som sprätter upp 4-4. Sweet.
Tror att dom kommer att fylla vissa luckor och producera en klart godkänd poängskörd när säsongen är över.
I always tell the truth, even when i lie
Användarvisningsbild
teddy
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3967
Blev medlem: fre okt 29, 2004 11:00 pm
Ort: Växjö

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav Svartvadet » tor aug 09, 2018 7:13 pm

Finns bara en människa på Jorden som kan ta en träningsmatch så seriöst och vara så bitter - Teddy
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav teddy » tor aug 09, 2018 8:04 pm

Vem är bitter?
Inte jag i alla fall. Men du läste nog inte mitt inlägg. Blir lätt fel då.
Är helt nöjd med 4-4
I always tell the truth, even when i lie
Användarvisningsbild
teddy
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3967
Blev medlem: fre okt 29, 2004 11:00 pm
Ort: Växjö

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav StenhårtSlagskott » tor aug 09, 2018 9:26 pm

Svårt att veta var vi står egentligen. Men nog kommer vi före rönnbergs pojkar.

Tycker FHC var väldigt tama.

Bra med lite låtsas förluster som den här så blir vi lite underskattade iår. Vi flyger lite under radarn med alla tappade poäng.

Men att vi skulle förlora mot LHC känns väl högst tveksamt.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav Kenpa » fre aug 10, 2018 11:37 am

Ungefär vart vi står kommer inte visa sig förrän efter 12-15 matcher i SHL. Den som påstår något annat har ju uppenbarligen inte följt ishockey särskilt länge.

Många tror att träningsmatcher är samma som försäsongs-tävlingsmatcher. Det här handlar om att prova olika kedjor, matcha pp, grundspelets kvalitet, skapa en identitet inom laget. Det handlar INTE om motståndares svagheter, videomaterial, psyka motståndare eller hårt fysiskt spel. Klyschan ”fokus på vårt spel” är allt vad det handlar om.

Hur kan man säga att spelet framåt ser halvtaskigt ut när man ändå gör 4 mål? Får inte ihop den där logiken.
Kenpa
Forumamatör
 
Inlägg: 111
Blev medlem: mån aug 22, 2016 2:47 pm

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav StenhårtSlagskott » fre aug 10, 2018 1:01 pm

Visst. Men jag tillhör ändå den kategorin som anser träningsmatcher som viktiga och även att lagen kan få endel svar. Träningsmatcher är väl som grundseriematcher för slutspel. Det ger en indikation på hur laget presterar vid ett givet tillfälle.

8 segrar i träningsmatcher och CHL är bättre än 8 förluster tex. Tittar man sedan på alla matcher kan man också få en indikation på ungefär hur laget står sig.

Jag är kanske naiv men nog kan man dra slutsatser efter försäsongsmatcher. Kanske inte en. Men absolut flera.

Sedan att de kan slå fel. Visst. Men det kan det göra efter en bra start i SHL också för pucken är rund.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav Svartvadet » fre aug 10, 2018 1:41 pm

Du har fel, StenhårtSlagskott.

SAIK förlorade 8 av 9 matcher på försäsongen ett av åren de vann (tror det var 2013) som exempel.

En träningsmatch spelar istället för en internmatch för att man ska kunna hitta fel i spelet. Svårt att träna på "video" när det är egen träning. Då kan man korrigera nya spelare, försöka se kemi i olika konstellationer och hitta en balans i spelet som man vill ha.

Sedan att man ska tävla - absolut. Det gör alla proffs per automatik. Men, jag kan lova dig, det kittlar inte i pungen på en spelare som Horak eller Kiiskinen när vi leder med 3-0 i en träningsmatch. Det inspirerar absolut noll.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav Towen » fre aug 10, 2018 3:05 pm

--> Svartis --> Är du säker på att kittlande pung är någonting BRA och önskvärt hos våra forwards? I min värld är det ett högst störande moment om jag just före en viktig tekning vid offensiva, drabbas av genuin KLÅDA under suspen..
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav StenhårtSlagskott » fre aug 10, 2018 4:08 pm

Svartvadet skrev:Du har fel, StenhårtSlagskott.

SAIK förlorade 8 av 9 matcher på försäsongen ett av åren de vann (tror det var 2013) som exempel.

En träningsmatch spelar istället för en internmatch för att man ska kunna hitta fel i spelet. Svårt att träna på "video" när det är egen träning. Då kan man korrigera nya spelare, försöka se kemi i olika konstellationer och hitta en balans i spelet som man vill ha.

Sedan att man ska tävla - absolut. Det gör alla proffs per automatik. Men, jag kan lova dig, det kittlar inte i pungen på en spelare som Horak eller Kiiskinen när vi leder med 3-0 i en träningsmatch. Det inspirerar absolut noll.


Kan visst ha fel. Men du får nog plocka fram mer än en säsong hit eller dit och hävda att du har rätt.

Bättre att det är upp till var och en att bedöma än att det sitter någon allsmäktig och säger rätt/fel. Träningsmatcher säger såklart inte hur Slutspelet och SHL slutar. Liksom SHL inte säger hur slutspelet slutar. Men även här ger det en indikation. Skillnaden här är antalet matcher.

I min värld ger träningsmatcher och chl en hyfsad indikation på ungefärlig nivå när SHL drar igång. Är övertygad om att även chefen och hallam får svar på ett antal frågor med alla försäsongsmatcher och utvärderar försäsongen och laget grundligt och sätter mål därefter.

Förutom att titta på spelare och kedjor gillar jag även resultat. Inte enskilda matcher men totalen. Inte antal mål hit eller dit, men gärna antal poäng. Det är bra ingångsvärden för spel och odds tillsammans med historik mot lag som inte heller ska underskattas.

Att det sedan är några lag som är väldigt stor skillnad på. Förra året slutade Brynäs tex 2:a i försäsongsligan och HV slutade sist. Var väl främst Brynäs som felade mest. Även djurgården var kanske någon placering för långt ner i flrhållande till slutplacering.

https://www.shl.se/artikel/kd3eaj5t9-40 ... -2017-2018

Men ändå intressant att titta på.

Men hur som helst hoppas åtminstone jag på så många vinster som möjligt. Försäsong eller ej.

Slakta LHC!

Förresten. Vad hade ni tykt om en jippomatch mot Tingsryd på försäsongen? Eller luktar det förmycket koskit i deras fula islada?
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav Kenpa » lör aug 11, 2018 9:39 am

StenhårtSlagskott, nu blev det lite självmål igen då även den listan du länkade inte säger någonting om hur det gick i serien eller slutspelet.

Jag tror inte att någon tycker det är oviktigt med träningsmatcher men att dra några större slutsatser eller ens lägga någon vikt vid poängsnitt på försäsong är naivt.

Likt koskit på hagen är Tingsryd gödslet som behövs för att få deras blomkruka till arena att gå runt. Nej tack!
Kenpa
Forumamatör
 
Inlägg: 111
Blev medlem: mån aug 22, 2016 2:47 pm

Re: Träningsmatch FHC-VLH 8/8 Varberg

Inläggav StenhårtSlagskott » lör aug 11, 2018 10:22 am

Kenpa skrev:StenhårtSlagskott, nu blev det lite självmål igen då även den listan du länkade inte säger någonting om hur det gick i serien eller slutspelet.

Jag tror inte att någon tycker det är oviktigt med träningsmatcher men att dra några större slutsatser eller ens lägga någon vikt vid poängsnitt på försäsong är naivt.

Likt koskit på hagen är Tingsryd gödslet som behövs för att få deras blomkruka till arena att gå runt. Nej tack!


Tycker jag inte. Vad jag skrev var att det ger en indikation på hur laget ser ut när serien startar. Varken mer eller mindre. Och Växjö låg med i toppen i inledningen. Tolkar det som att ni har en annan syn på det och det är väl bara bra.

Om du tar den listan så är den nästan bättre än många tips från experter och andra. Vilket kan vara intressant.

Så vad tycker ni om uppställningen mot FHC. Köra samma mot LHC. Var ska Pesonen, Persson och reddox in om de frisknar till?
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Nästa

Återgå till Matchsnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster