Poseidons framtid. (Topic ändrat)

Här diskuterar vi allt som rör Lakers Lakejers klubblokal Poseidon.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Poseidons framtid. (Topic ändrat)

Inläggav Piggelin » lör feb 05, 2011 2:27 pm

Är inte Poseidon öppet på måndag innan Mora-matchen :?:
Jag är Lakers-fan, vad fan är du?
Det ÄR pappa som bestämmer!
Användarvisningsbild
Piggelin
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3846
Blev medlem: ons maj 21, 2003 9:51 pm
Ort: Växjö

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav PutteA » lör feb 05, 2011 2:46 pm

Nope, beslut på styrelse möte idag. Läs hemsidan.

Det finns gränser, och fortsätter det så kanske den så småningom går i graven.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16437
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav Coffe #800 » lör feb 05, 2011 8:02 pm

det är förjävla illa att vi ska behöva hålla stängt för att det är för få folk som hjälper till med en så pass VIKTIG del som Poseidon !

se till att hjälpa till nu ni där ute,
det är inte meningen att samma personer ska driva detta helt själva !?!?!
" Jävla Moped" :D
" Det Är Tajt " ;)
Användarvisningsbild
Coffe #800
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 10695
Blev medlem: tis nov 09, 2004 4:56 pm
Ort: Växjö Stad

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav alfax » sön feb 06, 2011 12:27 am

Håller helt med dej Coffe, jag har gjort vad jag lovade och lite till när du ringde mej inför säsongen.men det håller aldrig att vissa sliter röven av sig på att andra ska ha trevligt.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11970
Blev medlem: fre apr 12, 2002 3:04 pm
Ort: Växjö

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav Coffe #800 » sön feb 06, 2011 4:51 am

visst är det så Alfax!

Minsta lilla hjälpen underlättar!
man behöver inte ta allt för mycket ansvar utan det behövs bara hjälp med saker som underlättar och avlastar alla andra som jobbar röven av sig !
" Jävla Moped" :D
" Det Är Tajt " ;)
Användarvisningsbild
Coffe #800
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 10695
Blev medlem: tis nov 09, 2004 4:56 pm
Ort: Växjö Stad

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav PutteA » sön feb 06, 2011 1:42 pm

Om 20 stycken av våra besökare ställde upp en gång per säsong var och hjälpte till med serveringen, skulle detta avlasta nått kopiöst. Vi har ca 60 öppningstillfällen varje säsong, och om vi fick uppbackning av er som frekvent besöker oss 1/3 del av detta skulle göra att saker och ting blev mycket enklare. Puben finns till för er medlemmar, och är en medlemsförmån, och dom som jobbar gör det helt ideelt. Vill vi alla ha kvar den här puben på sikt måste vi alla kanske försöka dra vårt strå till stacken. Som sagt, om många hjälper till, blir det väldigt lite belastning på var och en. Vi måste sluta ta Poseidon för givet.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16437
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav Anna » mån feb 07, 2011 9:48 am

Bra beslut att hålla stängt. Jag räknade ut att jag har jobbat på Poseidon 21 gånger denna säsongen. Om vi kan jobba varannan eller var tredje gång så kan väl vem som helst orka med ett enda öppningstillfälle! Tråkigt att folk tar för givet att Poseidon är öppet.
Användarvisningsbild
Anna
Forumdemon
 
Inlägg: 1480
Blev medlem: ons apr 21, 2010 8:53 am
Ort: Växjö

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav Klonis » mån feb 07, 2011 12:16 pm

Hoppas några av våra 689 medlemmar tar till sig detta och kan ställa upp nån gång räcker att man kanske kan hjälpa till 2-3 gånger per säsong med att stå i dörren ,eller hjälpa till i köket man behöver inte jobba i baren om man inte vill finns mkt annat man kan hjälpa till med för att underlätta för övriga så släng iväg ett mail till posediongruppen eller kontakta oss vid infodisken så ber vi att dom tar kontakt med dig och berättar lite om vilken hjälp som behövs


http://www.lakerslakejer.se/nyheter.html?id=71
Hockeybussen till Malmö 28 oktober mindre än 90 platser kvar
Användarvisningsbild
Klonis
Ordförande Lakers Lakejer
 
Inlägg: 15079
Blev medlem: lör okt 19, 2002 6:52 pm
Ort: Landet

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav PutteA » mån feb 07, 2011 12:27 pm

Jag måste säga att jag tycker detta är bedrövligt ärligt talat! Vi har många som besöker Poseidon varje tillfälle vi har öppet, men ingen är ens villig att debattera detta i denna tråd. Piggelin frågade om det inte var öppet mot Mora, därefter ingenting från någon. Om detta är ett svar från samtliga så innebär det ett svar på frågan om det finns nått engagemang över huvud taget. Denna tysthet från er avläser jag på följande sätt. Att vi har en egen Pub med bra priser uppskattas, men vi är inte beredda att slåss för vår egen Pub genom att bidra med en ynka del. Om valet är att behålla klubblokalen men då bidra med en liten del varje säsong eller lägga ner och istället nyttja pub på stan eller i Vida Arena med betydligt högre priser och sämre nyttjandemöjligheter, så verkar svaret från er alla vara det andra. I så fall måste vi under våren titta över Poseidons framtida existens.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16437
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav serra » mån feb 07, 2011 12:40 pm

jag kan ju bara svara för min egna del
hade jättegärna jobbat i puben om jag hade hunnit, men med tvillingarna hemma och ett jobb 10 timmar om dagen så finns inte ork eller tid.
Hinner ju precis se matcherna
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7007
Blev medlem: fre sep 06, 2002 12:00 pm
Ort: växjö

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav Putte#24 » mån feb 07, 2011 1:50 pm

Föreslår en diskussion på Poseidon idag ex kl 18.
Användarvisningsbild
Putte#24
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8000
Blev medlem: lör apr 13, 2002 2:16 pm
Ort: Gemla

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav Daniel » mån feb 07, 2011 1:52 pm

instämmer med putte kör ett möte
Daniel
Forumterrorist
 
Inlägg: 2944
Blev medlem: lör apr 13, 2002 12:26 pm
Ort: Växjö

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav dolitle » mån feb 07, 2011 2:10 pm

Ett möte vore bra, men kanske med lite mer framförhållning. Hinner själv inte vara med idag. Samt att 30-40 minuter kanske inte räcker.

Kanske nästa tisdag alt torsdag ?
Klubb Poseidon is the shit
Användarvisningsbild
dolitle
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8709
Blev medlem: tor apr 11, 2002 10:09 pm
Ort: Växjö

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav Bamse_78 » mån feb 07, 2011 3:36 pm

Tyvärr så är det samma problem som det var förra säsongen :(
Användarvisningsbild
Bamse_78
Forumproffs
 
Inlägg: 714
Blev medlem: lör dec 29, 2007 1:45 pm
Ort: Alvesta

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav Putte#24 » mån feb 07, 2011 3:47 pm

Kan det vara typ 10-15 stammisar som alltid är där innan match? (riktigt dåligt intresse enligt mig med tanke på medl.antalet) Hur många av dem läser regelbundet forumet?

Själv känner jag ju till detta problem sen förra säsongen. Då var vi riktigt dåliga på att rekrytera nytt folk, har ni haft någon plan för detta denna säsongen? Är det några problem med att ha stängt vissa matcher i serielunken? Ekonomin är tydligen bra nu? Mot "ointressanta lag" på vardagar är det ju ändå ingen succé. Måste det verkligen vara 3 pers alltid?

Hur har ni tänkt nästa säsong? Själv tycker jag ärligt talat en nybyggd arena med pubar/restaurang lockar mer än Poseidon. Angående bortamatchsändningar så är det ju inte säkert att Viasat fortsättar med att visa alla Lakers bortamatcher. Kommer Lakers att köra bortamatcherna? Vet att Öman snackade om det för länge sen.
Användarvisningsbild
Putte#24
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8000
Blev medlem: lör apr 13, 2002 2:16 pm
Ort: Gemla

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav Linda » mån feb 07, 2011 4:10 pm

Det är svårt att rekrytera ideellt folk.

Ett av problemet med att få av de som besöker puben kontinuerligt redan gör eller har gjort en helt del. Det behövs nytt folk.

De gånger jag har varit på puben innan match är det ytterst sällan det varit mer än "de gamla vanliga" en tio-tal drygt. Alltid samma folk med något undantag. Är det lönt att ha puben öppen för dessa?
Är det bara dessa få så borde en person kunna ha öppet själv.
Skulle det köra ihop sig så går det säkert att be någon av de som är där om hjälp eller så får folk helt enkelt vänta och vara tacksamma för att det är öppet överhuvudtaget.

För egen del känner jag att jag orkar inte, jag går gärna dit ibland för att stödja med lite pengar och snacka lite men jagg känner att jag har gjort mitt. Har inte den som "jobbar" roligt så märks det jättetydligt och det är inte heller bra
Jag tänker inte ha dåligt samvete för att jag har varit på puben denna säsongen utan att hjälpa till. Är det meningen att jag ska ha det?
Användarvisningsbild
Linda
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3759
Blev medlem: sön apr 14, 2002 12:15 pm
Ort: Öja

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav alfax » mån feb 07, 2011 5:00 pm

I ditt och Puttes fall Linda tycker inte jag att Ni ska ha dåligt samvete,jag vet hur mycket arbete ni under årens lopp lagt ner för Lakejernas bästa.Har förstått att vissa ifrågersätter vad jag uträttar efter som de aldrig ser mej jobba på puben,jag har lovat att göra inköpen och dessutom städa köket och varulagerslokalen och detta är vad jag bidrager med.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11970
Blev medlem: fre apr 12, 2002 3:04 pm
Ort: Växjö

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav Daniel » mån feb 07, 2011 5:05 pm

Linda skrev:

.

För egen del känner jag att jag orkar inte, jag går gärna dit ibland för att stödja med lite pengar och snacka lite men jagg känner att jag har gjort mitt. Har inte den som "jobbar" roligt så märks det jättetydligt och det är inte heller bra
Jag tänker inte ha dåligt samvete för att jag har varit på puben denna säsongen utan att hjälpa till. Är det meningen att jag ska ha det?



jag funderar på det samma.
Daniel
Forumterrorist
 
Inlägg: 2944
Blev medlem: lör apr 13, 2002 12:26 pm
Ort: Växjö

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav Niles » mån feb 07, 2011 5:38 pm

Jag är inte jätteofta på Poseidon, men nån gång emellanåt blir det. Jag är full av beundran för alla ni som jobbar häcken av er för att det skall funka där, och det har blivit superfint. Men jag känner igen problemet med att få nytt folk att ställa upp, blir nästan alltid så att en klick får slita järnet tills man tappar sugen.

Hakar på Putte G lite, hur har ni tänkt nästa säsong i och med den nya arenan? Det är ju ingen vågad gissning att restaurang och pubar i Vida Arena kommer att kunna locka mycket folk innan matcherna. Hade det gått att ha ett samarbete där i nån av Sportsbarerna? Det hade ju kunnat komma ut nåt riktigt bra ur ett sånt samarbete..kanske. Vi skall komma ihåg att Vida Arena är nåt helt annat än vi varit bortskämda med i ishallen. Poseidon ger en annan frihet för supporterklubben och ger medlemmarna mervärde, men..

Det är svårt, men det är bra att det kommer till en rejäl diskussion.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav Coffe #800 » mån feb 07, 2011 6:19 pm

vi har tagit beslutet att vi kommet att fortsätta med Poseidon även nästa säsong.
vi har fått ett förslag från VLH som vi har tackat nej till, av den enkla anledningen att vi inte har tillgång till Puben när vi vill utan de måste vara en ansvarig person som har hand om detta, och då inte från våran egen ledning,

vi kan med andra ord inte ha öppet när vi vill. tex grillfesten, 10 års jubileumet ingenting sådant kommer vi kunna göra och då har vi valt att köra vidare med Poseidon.
det är ju ändå en lokal som vi har byggt upp ifrån grund och botten!
" Jävla Moped" :D
" Det Är Tajt " ;)
Användarvisningsbild
Coffe #800
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 10695
Blev medlem: tis nov 09, 2004 4:56 pm
Ort: Växjö Stad

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav Niles » mån feb 07, 2011 6:34 pm

Nån enstaka fest då och då kan man väl iofs ha ändå, utan en fast lokal. Men har ni tagit beslutet så är ju det överspelat, även om jag personligen tyckt det hade varit en spännande lösning och logistiskt perfekt. Sen har jag samtidigt förståelse för fördelarna med Poseidon.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav serra » tis feb 08, 2011 10:43 am

jag kan ju bara tala för egen del, men det blir nog vida arena nästa säsong dom få matcherna man hinner gå upp och ta en öl.
En pub i anslutning till hallen är ju vad alla fans vill ha.

Är inte alls insatt i frågan och detta är inte riktat som kritik, men är det verkligen värt att driva en pub när vida area finns där bara för att vi inte få ha tillgång till puben när vi vill?

Kan man inte fixa grillfester, jubileum ändå?
Jag menar, dom få gångerna vi skulle ha dom festerna så skulle väl någon från Lakers "öppna" åt oss i arenan?
Eller tänker jag helt fel?
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7007
Blev medlem: fre sep 06, 2002 12:00 pm
Ort: växjö

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav dolitle » tis feb 08, 2011 11:43 am

Om vi ger upp klubblokalen så har vi ingen klubblokal mer.
Vida arena är isåfall precis som vilken pub på stan som helst, inte vår klubblokal.

Är det vad medlemmarna vill är det så det blir.
Jag hoppas inte att vi har lagt ner alla pengar i investeringar och inte minst all energi onödan.
Klubb Poseidon is the shit
Användarvisningsbild
dolitle
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8709
Blev medlem: tor apr 11, 2002 10:09 pm
Ort: Växjö

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav majkel » tis feb 08, 2011 12:37 pm

Men många andra klubbar har ju sin "egen" klack pub i hallen eller i närheten som vi.
Tror inte det kommer påverka att vi måste lägga ner poseidon.
VÄXJÖ LAKERS
SINCE nittonhundrafrösihjäl!
http://www.flyfishingnerds.se
Användarvisningsbild
majkel
Forumproffs
 
Inlägg: 548
Blev medlem: fre dec 28, 2007 6:42 pm
Ort: VLH

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav Linda » tis feb 08, 2011 1:07 pm

I onödan kan vi/ni aldrig lagt ner allt jobb, så mycket roligt som många har haft i lokalen.! :clap:
Nu stundar dock nya tider och förutsättningarna förändras.

Vad är det medlemmarna vill ha?
Är det någonstans att träffas innan match och en timma eller tre kvart efter match samt någonstans att se bortamatcherna? i samband med detta vill man kunna ta en öl eller två utan att bli ruinerad. Kan Lakers erbjuda det också utan att några eldsjälar behöva jobba ihjäl sig så är det kanske ett alternativ. Men detta har ni väl säkert diskuterat med Lakers eftersom Coffe skrev att ni tackat nej till det förslag ni fick.

LL får nog räkna med hård konkurrens från nya hallen i samband med matcherna. Jag tycker att det är mycket konstigt om de INTE kommer att visa bortamatcherna i någon av pubarna i nya arenan nästa säsong. Det finns ju många som följer matcherna som inte är medlemmar hos oss och Lakers vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt de också förståss.

Om jag ska vara helt ärlig så känns det som att väldigt få har riktigt roligt nu förtiden överhuvudtaget. Det kanske det vi ska fokusera på, hur vi får tillbaka glädjen.

Den nya ståplatsen i nya arenen (jag förutsätter nu att det blir den placering vi vill) kommer att få en helt ny publik och där kommer krävas rätt mycket tror jag för att få bra tryck. det kommer förhoppningsvis komma nya människor hela tiden där. Det blir en utmaning.

Även om vi vill behålla Poseidon och tror att det kommer att fungera ekonomiskt så är det värt det om den bara suger energi från de engagerade? Är det värt allt jobb när så få av medlemmarna besöker den? Kommer dessa besökare att fortsätta att gå till Poseidon när vi har den nya arenen och pub där?
Jag tror att det kommer att bli mycket tufft att få det att gå runt men jag kan mycket väl ha fel, det vore ju inte första gången.
Användarvisningsbild
Linda
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3759
Blev medlem: sön apr 14, 2002 12:15 pm
Ort: Öja

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav PutteA » tis feb 08, 2011 1:45 pm

Hur det blir är det ingen som vet, därför tog styrelsen beslutet förra året att köra Poseidon även under säs 11/12, och utvärdera. Pubarna i Vida Arena kommer bli som vilken pub på stan som helst, lika dyrt etc. Även om en pub skulle bli s.k Lakej Pub, så kommer vi inte att få nått att säga till om där. Inga intäkter eller dylikt. Vi kommer inte bara att kunna ringa och säga att vi vill in. Personalen som kommer att jobba i arenan är anställd personal, som det betalas skatt och sociala avgifter för, anställda av Växjö Lakers. Växjö Lakers är ansvariga rent alkoholmässigt, och då vet ju de flesta vilka regler som gäller. After Hockey kan vi för det mesta glömma, pubarna är öppna innan och under match, efter match nån enstaka gång vid speciella tillfällen. Om en bortamatch sänds är helt upp till Växjö Lakers. Har dom ingen personal vid tillfället, blir det inget. Öppethållande innan bussresor kan vi glömma helt. Fester och dylikt blir det ju som vanligt att man får hyra en lokal eller anordna något via Lakers om möjlighet finns. Vi får också tänka på att Arenan tillhör i första hand ett idrottsområde, och kan ibland vara känsligt för fetser o.d innehållande alkohol. Hur ser det ut om vi har fest en lördag och samtidigt pågår ungdomsmatcher runt om i arenorna. Detta var en av anledningarna vi diskuterade för ett år sedan, är det positiva med att ha en egen lokal som ligger en liten bit från Arenan.

Själv skulle jag känna en stor besvikelse om Poseidon gick i graven, då jag anser oss väldigt unika med det vi har.

När det gäller varför inte glädjen finns där, har jag min uppfattning om varför, men den håller jag för mig själv just nu. Många tår är för ömma just nu.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16437
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav Klonis » tis feb 08, 2011 2:00 pm

Poesidongruppen har ett möte i helgen där dom ska diskutera lite i sin grupp sen efter det kommer vi att hålla ett möte för alla medlemmar och då kanske vi kan diskutera och komma på lite olika ideer ang Poseidon

För egen del så vill jag verkligen behålla Poseidon som den härliga samlingsplats för alla medlemmar i LL
men man kanske måste göra vissa förändrinagr till nästa år i takt med intresset med Vida Arena
Hockeybussen till Malmö 28 oktober mindre än 90 platser kvar
Användarvisningsbild
Klonis
Ordförande Lakers Lakejer
 
Inlägg: 15079
Blev medlem: lör okt 19, 2002 6:52 pm
Ort: Landet

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav Putte#24 » tis feb 08, 2011 3:53 pm

Lite funderingar på det du skriver

PutteA skrev:Pubarna i Vida Arena kommer bli som vilken pub på stan som helst, lika dyrt etc.


Nja, det är ju ändå VLH:s pub i nya fina Vida Arena o den kan ju bli riktigt bra, dessutom tjänar ju VLH på allt vi handlar.

PutteA skrev:så kommer vi inte att få nått att säga till om där. Inga intäkter eller dylikt.


Varför skulle inte LL kunna få igenom några önskemål? Lyssnar inte VLH på LL längre? Måste vi ha en inkomst från en "pub"? Vi får ju inga utgifter..

PutteA skrev:Vi kommer inte bara att kunna ringa och säga att vi vill in.

Är detta viktigt?

PutteA skrev:Växjö Lakers är ansvariga rent alkoholmässigt, och då vet ju de flesta vilka regler som gäller.

Vilka regler gäller?

PutteA skrev:After Hockey kan vi för det mesta glömma, pubarna är öppna innan och under match, efter match nån enstaka gång vid speciella tillfällen. Om en bortamatch sänds är helt upp till Växjö Lakers. Har dom ingen personal vid tillfället, blir det inget.. Öppethållande innan bussresor kan vi glömma helt


Är det så? Tänk om det finns intresse, vill inte Lakers ha öppet då?

PutteA skrev:Fester och dylikt blir det ju som vanligt att man får hyra en lokal eller anordna något via Lakers om möjlighet finns..


Kan ju bli skitbra, vi hade 2 fester i Parken förr för 2-300 pers. Borde väl gå att ha på arenaområdet, man måste ju uppföra sig på Poseidon också.
Användarvisningsbild
Putte#24
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8000
Blev medlem: lör apr 13, 2002 2:16 pm
Ort: Gemla

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav Klonis » tis feb 08, 2011 4:18 pm

Lakers är väl inte klara med om dom skall sköta restaurangerna själva eller om dom ska ha extern krögare?
Hockeybussen till Malmö 28 oktober mindre än 90 platser kvar
Användarvisningsbild
Klonis
Ordförande Lakers Lakejer
 
Inlägg: 15079
Blev medlem: lör okt 19, 2002 6:52 pm
Ort: Landet

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav PutteA » tis feb 08, 2011 9:37 pm

-Reglerna som gäller för Alkoholservering. Alltså måste det alltid finnas personal från Lakers eftersom det är deras tillstånd som gäller. Sen tror jag det är annorlunda regler för VLH jämnfört med vår idag (rätta mig om jag har fel Håkan), då VLH är ett bolag och är till skillnad från oss momsskyldigt. Samt att man har avlönad personal, skatter, arbetgivaravgifter etc. Har för mig att det är andra lagar och regler som styr deras alkoholtillstånd.

- Jodå, VLH lyssnar på LL. Men i detta fallet så har vi haft möte med VLH i denna fråga en gång, då vi fick förutsättningarna för en Lakej Pub i Arenan. Och Nej, här får vi ingenting. Lakers personal, avlönad sådan (eller ev. personal från inköpt krögare). När det gäller inkomst, NEJ, vi behöver ingen inkomst från Pub, vi klarar vår verksamhet ändå, har vi ju gjort innan. Dock finns kanske inte den stora möjligheten till framtida stora subventioneringar av resor etc. Men det har ju snackats från vissa håll att vi kan lägga ner resorna med, då de flesta matcher ändå går på tv. (Vart är vi på väg???)

-Öppethållande på våra vilkor funkar ju inte Putte, det fattar väl du med. LL driver idag en pub på ideel basis, inga kostnader alls. Alltså spelar det ingen roll om vi håller öppet för 10 personer eller 50 personer. Vi förlorar inget. Tror du VLH vill hålla öppet och avlöna serveringspersonal, vakter och dylikt för att där finns 10-15 lakejer som vill ta en öl eller två efter match. Tror inte dom vill ta dom kostnaderna. Lätt att glömma att det fungerar lite annorlunda för Lakers än vad det gör hos oss.

-Fester: Ja, det kan säkert bli bra. Men samma sak här, Arenapersonal ska vara på plats, och dom kostar timpengar, arbetsgivaravgifter och sociala avgifter varje timme. Nån ska betala. Åter igen, vi har ingen egen tillgång till Arenan för att genomföra sånt här, och kommer aldrig att få.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16437
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav Putte#24 » ons feb 09, 2011 10:24 am

Vänder o vrider lite till på frågorna, vill absolut inte motarbeta på något vis. Försöker se lite möjligheter med Vida Arena. Debatt efterlystes, råkade bara nämna lite om framtiden, kanske gällde tråden mer att lösa problemet med för få som hjälper till.

Jo att det måste vara någon anställd i baren är jag med på och det är nog inget problem om intresse finns.

"Lakejpub"?
För min del tycker jag det vore kul om alla VLH:are (sponsorerna kommer ju att hålla till på andra ställen) kan samlas på samma ställe istället för att ha en pub för Lakejer och en för övriga.

Att kunna subventioner resor med hjälp av lokalens inkomst låter ju bra men då måste nog intresset för lokalen öka en hel del eller har jag fel? Att lägga ner resorna låter riktigt riktigt sjukt, har jag inte hört ett knyst om.

Angående ev öppettider i Vidas pubar så skulle väl de kunna anpassas efter kundernas intresse. Kan ju bli en krögare med ett gott hjärta för VLH o LL (som de vi tidigare genom åren samarbetat med) som kan tänka sig att ha öppet bara för att täcka sina kostnader. Men det är klart är det bara 10-15 Lakerssupportrar av 3500 som vill ta en öl efter matchen så är det ju lönt. Frågan är om LL i längden har ork att ha öppet för dessa 10-15 pers efter matcherna. Om det kommer 10 el 50 pers är väl rätt stor skillnad, det är ju ändå 3 pers i pesonalen. 50 besökare ger mer inkomster och det är ju mycket mer motiverande att ha öppet.

Klonis skrev:Lakers är väl inte klara med om dom skall sköta restaurangerna själva eller om dom ska ha extern krögare?

Riktigt intressant fråga, finns det inget svar på den?
Användarvisningsbild
Putte#24
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8000
Blev medlem: lör apr 13, 2002 2:16 pm
Ort: Gemla

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav Cobra » ons feb 09, 2011 12:23 pm

Jag tycker att båda "Puttar" har många bra argument. Personligen känner jag en svag övervikt till att Poseidon kvarstår som det är idag. Skulle det vara så att det blir ett mycket stort tryck där nästa säsong så kan man ju utvärdera om det vore bättre att flytta till hallen. Problematiken då är ju om lokalen är uthyrd till annan verksamhet, då kanske det tåget har gått. Men annars tycker jag att LL ska "äga" sin egen lokal, det är trots allt som så att money talks och ingen krögare kommer, i längden, hålla öppet för 10-15 pers.

Sedan kan man alltid ponera att intresset för en pub på arenan generellt skulle vara större än på Hejaregatan. Den blir mer lättillgänglig, den syns alltid i arenan så folk blir påminda om att den finns, det borde även ligga i krögarens intresse att marknadsföra sin verksamhet vilket i sin tur kan dra mer folk. Men fortfarande har vi problematiken med högre priser och avsaknad av samma flexibilitet som om LL drev den själva. Just idag kanske inte flexibiliteten utnyttjas så mycket men det känns mer framtidssäkert att ändå ha tillgång till den.

Det finns två sidor av myntet och vi kan nog debatera vad som är bäst i all evighet, jag tror inte det finns något rätt eller fel utan de olika förslagen har bara olika för- och nackdelar. Min röst ligger i alla fall, som sagt, på att ha kvar Poseidon som det är, men känner mig inte helt övertygad. Kanske kan man intensifiera marknadsföringen för Poseidon, jag tror det kan bli fina synergieffeker bara vi får dit mer folk, folk drar folk så att säga så bara man får igång flödet så tror jag det kan bli bra med gäster i puben. Inte minst under bortamatcher. Jag tror Linda är rätt ute när det kommer till att "konkurrensen" kommer att öka när VIDA Arena står klart, Poseidon behöver en "edge" för att stå sig. Att kunna göra vinst på puben (vilket LL redan gör?) är ju kanon och kan sättas in i andra delar av LL:s verksamhet, kanske inte det primära men visst är det en bra bieffekt. Sedan har jag full förståelse för om ni tar min åsikt med en nypa salt då jag aldrig satt min fot där (än) då det var länge sedan jag var aktiv i LL på grund av andra prioriteringar i mitt liv. Dock är jag på väg tillbaka, om jag släpps in… :-).

/Cobra
Användarvisningsbild
Cobra
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 1039
Blev medlem: tis sep 24, 2002 7:12 pm
Ort: Växjö

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav Linda » ons feb 09, 2011 1:27 pm

Cobra, kul att du är tillbaka! Vi har saknat dig :)

Grundfrågan här var väl egentligen hur vi får fler att engagera sig i att hjälpa till så att vi överhuvudtaget kan ha öppet.
Det kanske inte kostar pengar eftersom det är ideellt när vi har öppet men det kostar en massa energi, energi som de som är engagerade inte har. Det är en väldigt stor kostnad tycker jag.

Om vi för en stund struntar i vad som är beslutat tidigare, hur skulle ni vilja ha det? Vad finns det för planer och mål som kanske kan entuiasmera fler att hjälpa till? Hur hittar vi "nya" pigga och glada medlemmar som vill hjälpa till.
Det handlar ju inte bara om puben om inte jag är helt ute och cyklar. Vi behöver väl nya krafter till att ta hand om bussresor mm också.

Vi kanske i första hand borde diskutera HUR vi gör för att få fler att hjälpa till? Vad finns det för plan för det?

Jag säger det igen, det viktiga är att det är roligt. Att andra känner att vi har roligt. Vi ägnar oss åt vår hobby och då vill vi ha roligt, det ska inte kännas som att man går till jobbet. Har vi roligt? Om vi inte har det vad är det som gör att vi inte har det? Har vi tagit på oss för mycket? Är vi byxade att driva en egen lokal, ordna bortaresor, ge järnet på alla matcher mm, om vi inte har folk som vill hjälpa till?

Vi har många medlemmar men blir färre och färre som hjälper till. Vad beror det på? Varför blir man medlem i LL?

Stora och svåra frågor.

Det är tråkigt att inte fler är här inne och diskuterar, det borde angå oss alla. Hur känner ni som är engagerade?
(jag brukar inte vara en flitig skribent denna säsongen men detta tycker jag är viktigt) Ta för guds skull inte detta som kritik, jag vill bara hjälpa till och få till en bra diskussion.
Användarvisningsbild
Linda
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3759
Blev medlem: sön apr 14, 2002 12:15 pm
Ort: Öja

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav Talismanen » ons feb 09, 2011 1:55 pm

Ja som du säger Linda mer och mer medlemmar men färre och färre som hjälper till. Att få in nytt folk som vill och kan hjälpa till är problemet som ligger över hela LL. Vi har brottats med problemet i klacksektionen nu ett par år och det är nått djävulskt svårt att få in nytt folk som har tid, lust och ork. Och det är ju samma problem i alla sektioner. Så den stora frågan är ju, varför??
Den som inte sjunger är taifare!!!
Användarvisningsbild
Talismanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4260
Blev medlem: mån dec 10, 2007 11:15 pm
Ort: Växjö

Re: Lakers-Mora 7/2

Inläggav alfax » ons feb 09, 2011 4:28 pm

Talismanen :detta är något som förekommer i alla föreningar ,förr i tiden var det en ära att bli tillfrågad om man var villig att hjälpa till med något i en förening,jag har varit på olika befattningar i olika föreningar inom idrotten och annat och har gjort detta med glädje ,men tiderna har förändras och idag är det svårt att få folk att ställa upp nu ska man bara ha många ggr och tar för självskrivet att detta ordnar andra åt mej.OBS! nu skyller jag inte ungdomen på detta är lika svårt i den pensionärsförening i Bowling (ca 100 medlemmar)som jag tillhör att få folk att ställa upp på styrelseuppdrag och annat som behövs hjälp till, samhället har alltså förändras kan man konstatera.

Vad det beträffar LL så blev jag tillfrågad av Linda tror jag det var tror det var 2005 om jag kunde komma till parken för ett möte och det har jag aldrig ångrat att jag gick dit ,jag lovade att hjäpa till med vad jag kunde och så har det fortsatt.Tack vare det mötet fick jag insyn hur lakejerna jobbade och dessutom umgås med vänner som kämpade för samma sak.För min del hoppas jag att det är mer villiga att hjälpa till inom LL där de behöver hjälp ju fler som hjälper till ju mer avlastar det de som idag börjar tröttna.
Jag är också splittrad vad som är bäst för framtiden med egen lokal eller Vida arenas, men skulle gärna att vi körde ett år till med Poseidon och sedan utvärderade och efter vad jag förstår så är detta styrelsens mening.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11970
Blev medlem: fre apr 12, 2002 3:04 pm
Ort: Växjö

Nästa

Återgå till Poseidon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster