LL/Tifo

Här diskuterar du ämnen som har med klacken att göra.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

LL/Tifo

Inläggav teddy » ons mar 30, 2016 8:24 am

Måste stämma in i hyllningskören och lyfta på hatten för pöjkarna Oskar och Oscar.
Frågan är dock, har man lagt allt krut på denna magiska flagga, eller kommer det att komma fler tifon nu till semifinalerna samt eventuella finalmatcher?
Det är ju väldigt tidskrävande, och den osynliga tifo koden säger ju att en tifogrupp aldrig får använda sig av samma tifo två gånger. Allt för att utvecklas och sträva framåt.
Hoppas att folk inser att efter detta magiska tifo så är grabbarna riktigt duktiga samt hur viktigt det är med tifon. Bara kolla den senaste uppståndelsen efter just nämnda tifo, hur folk berättat hur dom fick gåshud när flaggan vecklades upp. Det ingav mod och stolthet bland publiken. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så motiverar ett tifo hemmapubliken lika mycket som William Wallace brandtal inför sina skotska landsmän vid slaget vid Sterling i filmen Braveheart.

Så, hoppas nu att folk är mer villiga att hjälpa till när ni ser effekten och resultatet av det hårda arbetet som lagts ner. Ju fler som hjälper till, desto större chans är det att det blir fler tifon. Eftersom det tar oändligt mycket tid att färdigställa.
I always tell the truth, even when i lie
Användarvisningsbild
teddy
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3967
Blev medlem: fre okt 29, 2004 11:00 pm
Ort: Växjö

Re: LL/Tifo

Inläggav alfax » ons mar 30, 2016 7:17 pm

Vet inte hur det är tänkt ,men jag hoppas verkligen den kommer att andvändas fler gånger. Ett mästerverk som den " osynliga tifo-koden " får ge vika för.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11960
Blev medlem: fre apr 12, 2002 3:04 pm
Ort: Växjö

Re: LL/Tifo

Inläggav Piggelin » ons mar 30, 2016 7:33 pm

Självklart skall den användas säsongen ut, efter det enorma jobbet som dom har gjort, dessutom är den så djävla snygg. :clap: :clap: :clap:
Jag är Lakers-fan, vad fan är du?
Det ÄR pappa som bestämmer!
Användarvisningsbild
Piggelin
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3846
Blev medlem: ons maj 21, 2003 9:51 pm
Ort: Växjö

Re: LL/Tifo

Inläggav smashinlovely » ons mar 30, 2016 8:58 pm

Får använda den som mål-tifo då, borde vara OK även för den mest inbitne hardcore äkta super huligan supportern som eldar klappor så fort tillfälle bjuds. Dock ser jag det som högst omöjligt att genomföra så mycket som en enda ned/upphissning av "flaggan" efter ett mål i vida :roflol:
Användarvisningsbild
smashinlovely
Forumdemon
 
Inlägg: 1798
Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:00 am

Re: LL/Tifo

Inläggav Aleks » ons mar 30, 2016 9:07 pm

Riktigt grymt tifo, bra jobbat Oskar x2!

Tycker det är kul med supporterkultur och mycket av den codex som finns inbyggt i den. Personligen vill jag inte ha den som ett tifo under match igen men kanske kan man hänga den över entrén? Mäktigt om det är vad som möter en när man ska gå in i Vida.
Aleks
Forumdemon
 
Inlägg: 1291
Blev medlem: tor jan 24, 2013 3:22 pm

Re: LL/Tifo

Inläggav Härmapan » ons mar 30, 2016 9:20 pm

Den "osynliga tifo-koden" suger röv!

Vi är Lakers, vi är ett plastlag, vi skiter i vad andra tycker och vi gör som vi vill...

Eller så kan vi låta tajfare och andra motgångssupportrar bestämma hur vi ska bete oss...
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: LL/Tifo

Inläggav mollers » ons mar 30, 2016 9:33 pm

Jätte imponerad av tifot LL-tifo lyckats göra!
Men vad är charmen med att återanvända ett tifo?
Härmapan skiter du i att stå i kö också eller för att du skiter i andra och gör som du vill?
Nej vissa regler följer man bara, nu har LL tagit ett steg framåt så nu är det bara att lägga sig på betonggolvet igen och börja om på nytt :clap:
mollers
Forumdemon
 
Inlägg: 1642
Blev medlem: lör nov 08, 2008 2:20 pm

Re: LL/Tifo

Inläggav utep » ons mar 30, 2016 10:26 pm

Även om dagens tidning var jävligt bra så är det gamla nyheter nu. Vill inte ha samma tidning imorgon, då tappar jag intresset.

Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk
2015
Användarvisningsbild
utep
Forumentusiast
 
Inlägg: 345
Blev medlem: tor sep 22, 2011 10:34 pm
Ort: Växjö

Re: LL/Tifo

Inläggav vlk » ons mar 30, 2016 10:34 pm

Göra vad fan man känner för brukar vara det bästa. Att gå och oroa sig för vad andra ska tycka blir jobbigt i längden....


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: LL/Tifo

Inläggav Jocke86 » ons mar 30, 2016 11:58 pm

Mäkta imponerad av Er som kan göra sådana här grejer! Hade gärna lagt in tid men avstånd sätter stopp. Kommer dock stötta LL tifo och Pct med en slant. Bra jobbat Oskar och Oscar

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Användarvisningsbild
Jocke86
Forumterrorist
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: fre dec 19, 2008 6:04 pm
Ort: Uppsala

LL/Tifo

Inläggav Härmapan » tor mar 31, 2016 1:08 pm

mollers skrev:Jätte imponerad av tifot LL-tifo lyckats göra!
Men vad är charmen med att återanvända ett tifo?
Härmapan skiter du i att stå i kö också eller för att du skiter i andra och gör som du vill?
Nej vissa regler följer man bara, nu har LL tagit ett steg framåt så nu är det bara att lägga sig på betonggolvet igen och börja om på nytt :clap:


Nä, det gör jag nog inte...
Däremot så använder jag ex mina kläder flera gånger och bryr mig inte ett smack om vad tajfare o annat löst folk har för synpunkter på det!

Intressant att du har samma syn på dessa "regler", för mig är det ganska stor skillnad på att anamma kösystem och återsnvända en flagga...

...vid närmare eftertanke hade jag nog faktiskt kunnat tänka mig att gå före tajf, dif, aik (eller vad dom fräcka klackarna du vill vara till lags heter) i någon kö om det hade irriterat dom -ja!
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: LL/Tifo

Inläggav teddy » tor mar 31, 2016 1:56 pm

Men om man återanvänder samma saker så utveckals man ju inte som tifogrupp.
Det är ju just därför som den osynliga koden finns. Så att man alltid hittar på nya saker, strävar framåt, utvecklas.
Bakåtsträvare har vi tillräckligt av.

Publiken och övrigt "löst folk" tröttnar ju och den där wow känslan försvinner ju om man kör samma saker om och om igen.
Har du verkligen samma kläder på dig som för trettio år sedan? Man köper ju nya, man hittar nytt mode och nya saker som ser snygga ut.
Har du en tv? eller lyssnar du bara på radion.
Bor du i hus eller lägenhet, eller bor du i en grotta?
Går du på hockey eller kollar du på tornespel?
Allt utvecklas, allt går framåt, av en anledning. Att hela tiden bli bättre. Kolla bara på historieätarna. Vi äter ju inte samma mat som vi gjorde för 20, 30, 50, 100, 500 år sedan.

Ett tifo handlar ju om få en wow känsla, att trigga igång publiken, att överraska dom. Precis som det förra gjorde. Skulle vi köra samma flagga om och om igen så kommer den känslan inte att finnas mer. Folk kommer att tycka att det är blasé. Nyhetens behag har lagt sig.
Den flaggan göt mod i publiken. Triggade igång den, gav den gåshud. Nu gäller det att göra nya tifon som kan skapa samma känsla. Få publiken förväntansfull. Längta till tifon.

Som sagt. Nu vet vi vad dom går för. Så se till att hjälpa till om det behövs, så ser vi till att vinna den här semifinalserien mot bonnjävlarna från lapphelvete ;-)
I always tell the truth, even when i lie
Användarvisningsbild
teddy
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3967
Blev medlem: fre okt 29, 2004 11:00 pm
Ort: Växjö

Re: LL/Tifo

Inläggav Aleks » tor mar 31, 2016 2:31 pm

Okej, man tycker olika i denna fråga. I grunden är det de aktiva som gör tifo och bygger läktarkulturen som får avgöra vilken väg man ska gå. Tycker däremot det är löjligt att prata om att man vill vara andra till lags bara för man tycker det är kul att följa oskrivna lagar inom supporterkulturen.

Det som däremot är intressant är att de som är mest aktiva inom supporterföreningar tenderar att tycka det är kul med den kodex som finns. Läs att kodexen är en viktig del inom supporterkulturen och precis som teddy skriver är den något som driver utvecklingen framåt. Det är med andra ord kul att LL tifo just nu presenterat slutspelets största OH-tifo och andra ser på det och imponeras. Det är däremot inte så kul om det ska rullas ut varje match bara för att det var ett lyckat tifo.
Aleks
Forumdemon
 
Inlägg: 1291
Blev medlem: tor jan 24, 2013 3:22 pm

Re: LL/Tifo

Inläggav alfax » tor mar 31, 2016 2:56 pm

12 veckors arbete, 517,5 kvm tyg. 130 liter färg. 7 km tråd. och detta ska andvändas 1 gång.
Jag har lagt en hel del pengar till tifon under årens gång men nu kommer jag inte göra det mer . Ni får kalla mej gammalmodig eller vart ni vill mej berör det inte men jag tycker detta är fel.
TACK Oskar och Oskar för ett kanonjobb !!
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11960
Blev medlem: fre apr 12, 2002 3:04 pm
Ort: Växjö

Re: LL/Tifo

Inläggav Aleks » tor mar 31, 2016 3:16 pm

Se det som ett fyrverkeri. På några minuter kan flera miljoner smällas upp och efteråt kan man fundera på om det var värt det, men oftast skapade det magi för stunden i alla fall. Likaså tycker jag att tifon ska ses som ett konstverk som visas upp för stunden och oftast har ett budskap för just den matchen.
Aleks
Forumdemon
 
Inlägg: 1291
Blev medlem: tor jan 24, 2013 3:22 pm

Re: LL/Tifo

Inläggav teddy » tor mar 31, 2016 3:29 pm

Aleks skrev:Se det som ett fyrverkeri. På några minuter kan flera miljoner smällas upp och efteråt kan man fundera på om det var värt det, men oftast skapade det magi för stunden i alla fall. Likaså tycker jag att tifon ska ses som ett konstverk som visas upp för stunden och oftast har ett budskap för just den matchen.


Jag Alfaxar på Aleks ;-)

Varför se samma film om och om och om och om igen?
I always tell the truth, even when i lie
Användarvisningsbild
teddy
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3967
Blev medlem: fre okt 29, 2004 11:00 pm
Ort: Växjö

Re: LL/Tifo

Inläggav Härmapan » tor mar 31, 2016 5:25 pm

teddy skrev:Men om man återanvänder samma saker så utveckals man ju inte som tifogrupp.
Det är ju just därför som den osynliga koden finns. Så att man alltid hittar på nya saker, strävar framåt, utvecklas.
Bakåtsträvare har vi tillräckligt av.

Publiken och övrigt "löst folk" tröttnar ju och den där wow känslan försvinner ju om man kör samma saker om och om igen.
Har du verkligen samma kläder på dig som för trettio år sedan? Man köper ju nya, man hittar nytt mode och nya saker som ser snygga ut.
Har du en tv? eller lyssnar du bara på radion.
Bor du i hus eller lägenhet, eller bor du i en grotta?
Går du på hockey eller kollar du på tornespel?
Allt utvecklas, allt går framåt, av en anledning. Att hela tiden bli bättre. Kolla bara på historieätarna. Vi äter ju inte samma mat som vi gjorde för 20, 30, 50, 100, 500 år sedan.

Ett tifo handlar ju om få en wow känsla, att trigga igång publiken, att överraska dom. Precis som det förra gjorde. Skulle vi köra samma flagga om och om igen så kommer den känslan inte att finnas mer. Folk kommer att tycka att det är blasé. Nyhetens behag har lagt sig.
Den flaggan göt mod i publiken. Triggade igång den, gav den gåshud. Nu gäller det att göra nya tifon som kan skapa samma känsla. Få publiken förväntansfull. Längta till tifon.

Som sagt. Nu vet vi vad dom går för. Så se till att hjälpa till om det behövs, så ser vi till att vinna den här semifinalserien mot bonnjävlarna från lapphelvete ;-)


Har inte sagt att jag är emot nya Tifon - det är helt fel!
Jag är full av respekt för de som lägger ner all tid och känner de att de vill och har den tiden så får de jättegärna göra nya tifon till varje match!

Har heller inte sagt att vi ska använda det gång på gång på gång på gång... men att säga att den är förbrukad efter en gång tycker jag känns lite märkligt?
Tycker också att det känns lite fånigt att bestämma sig för att resultatet av tre månaders jobb, efter 30 sekunders användning, inte går att återanvända pga. av någon oskriven regel (som någon/ra som vi egentligen inget heller vill än reta upp) dikterat!

Sen är ju frågan vem som är bakåtsträvare? Någon som tycker att vi ska anamma och bejaka den nya plastkulturen eller de som vill följa gamla konservativa klack-hederskoder från formtiden?

Precis som du säger så utvecklas allt - möjligen undantaget den ytterst konservativa klackkulturen...
Lite paradoxalt resonemang att vara framåtsträvare men ha väldigt strikta ramar att förhålla sig till...?

Nu använder jag samma retorik som du även om jag inte tycker att det är speciellt relevant i sammanhanget:

-Använder du verkligen bara dina kläder en gång? Eller du byter kanske så fort någon sett dig i dem?
-Köper du ny tv så fort du har tittat på ett program, eller kanske ett halvt om det är en långfilm?
-Hinner du flytta in några möbler innan du byter till nyare hus? Eller du kanske byter alla möbler också?
-Varför går du på hockey flera gånger om du redan har sett en match?

Men en sak som du definitivt har rätt i är att de som gjorde tifot gjorde ett fantastiskt arbete ;)
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: LL/Tifo

Inläggav Klonis » tor apr 07, 2016 1:44 pm

http://www.lakerslakejer.se/?p=4618

Va gärna med och bidra och sprid gärna infon
Hockeybussen till Malmö 28 oktober mindre än 90 platser kvar
Användarvisningsbild
Klonis
Ordförande Lakers Lakejer
 
Inlägg: 15079
Blev medlem: lör okt 19, 2002 6:52 pm
Ort: Landet

Re: LL/Tifo

Inläggav Klonis » fre okt 21, 2016 10:49 am

Har ni en liten slant över skänk gärna till Tifograbbarna



http://www.lakerslakejer.se/?p=5103

Swishnr 1233200839
Märk inbetalning: TIFO
Hockeybussen till Malmö 28 oktober mindre än 90 platser kvar
Användarvisningsbild
Klonis
Ordförande Lakers Lakejer
 
Inlägg: 15079
Blev medlem: lör okt 19, 2002 6:52 pm
Ort: Landet


Återgå till Klacken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster