VI06/LL Våga Ultras/TöntUltras

Här diskuterar du ämnen som har med klacken att göra.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

VI06/LL Våga Ultras/TöntUltras

Inläggav Talismanen » lör feb 18, 2012 1:15 am

Ja jävlar. Kan detta snack någonsin få ett slut? Förmodligen inte. Och varför skulle det? Däremot kan vi kanske hålla oss sansade och framförallt hålla det till en och samma tråd. Kanske denna?? Och ber om ursäkt i förväg för en otroligt lång post. Varnar härmed långpostshatare :)

Svårt att veta var jag ska börja i denna soppan. Så jag gör nog såhär....

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ultras

En kort och bra sammanfattning för Ultras och kanske lärorikt för många som inte riktigt vet vad det innebär utan som lätt tar till "äh vaddå dom bara hatar ju".

Så vad har detta med Växjö att göra då? Jo det vet vi ju nu. Iaf dom som är aktiva här på forumet. Det va bara en tidsfråga innan detta skulle komma till oss. Det gjorde det dock redan -06 i ett mindre lyckat försök. Nu är det över oss igen. Jag snackar såklart om grupperingar. Det har redan diskuterats att VI06 är igång igen och vi såg dom en match mot Modo i december. Efter det ganska tyst. Frågar ni mig så står dom kvar i startgroparna.
PCT har bildats. En helt fristående förening med inriktning på Tifoverksamhet. Dock med ett samarbete med LL och dock efter en hel del diskussioner. Och vad jag förstår är alla fortfarande inte helt nöjda med detta. Iaf inte inom LL. Men det låter jag vara "osagt". Vi hoppas såklart på en bra stämning mellan PCT och LL.

VI06 vill som många andra skapa ett enormt drag på läktarna i form av sång och ev. visuella arrangemang. Bra så långt. VI06 vill även (som de flesta andra Ultrasgrupper) skapa en otäck atmosfär i vår hemmaborg som ska göra det riktigt jobbigt för motståndare att komma hit. Då snackar vi inte bara om att alla klappa händerna och sjunga högljutt utan en satans jobbig stämning för motståndarna. Bua och skrika mot dom i alla möjliga lägen. Inte bara vid klara situationer utan även vid tveksamma och t om rent löjliga situationer där många andra tycker det är pinsamt att bua just för det va ju verkligen ingen utvisning. Som exempel. Vad fan gör det? Gynnar det laget så har vi ju gjort vårt för laget. Och det är ju därför denna skaran är här. Att göra SITT för laget. Av samma anledning är många andra också där men för den "vanliga" supportern blir det pinsamt att bua vid fel tillfällen. Det blir det inte för en Ultrasgrupp. Evertsson önskade mer av denna stämingen för några år sen och han hänvisade till Ängelholm där AIA (och kanske nån gruppering vad vet jag) skapade en riktigt jobbig atmosfär. Evertsson fick en hel del av den stämningen efter det. En Ultrasgrupp försöker såklart också att skapa samma stämning även på bortamatcher så laget i fråga kan känna hemmaplanskänslor även där. Men det finns verkligen mycket kvar att jobba på vad gäller den där riktigt jobbiga stämningen.

Fast är det till den stämningen alla strävar? Nä såklart inte. Många är jättenöjda med att få se Leo tramsa runt, att få se ett häftigt intro och en klack som trummar och sjunger sådär superbra. Många är nöjda med showen och den mysiga stämningen där halva potten är det viktigaste inslaget eller att få gnälla på köerna till baren och för att inte tala om köerna på väg ut från Vida. Dom personerna är såklart lika viktiga dom men dom vårdar VLH själva ömt. Lika ömt som LL vårdar sina medlemmar. Men hur kan vi då vårda och utveckla den där hardcorestämningen som vissa supportrar står för/vill ha? Dom som tycker det är lika viktigt att vinna på läktarn som på matchen? Finns det plats för den mentaliteten? Om ja så tro jag VI06 kunna hjälpa till OM.....

VI06 på ett seriöst sätt verkligen går ut med vad dom vill. Sluta hatta omkring med drömmar och mål. Gör verklighet av det. En Ultrasgrupp i sann Ultrasanda utan våldsinriktning behöver inte va nått negativt.Tvärtom om ni frågar mig. Men det funkar inte att babbla omkring på detta forum om att ditt och datt är uselt inom LL och att LL uppför sig illa och gör si och så. Det blir tröttsamt. Om vissa är så missnöjda och vill ha en egen grupp, gå ur LL och satsa på denna gruppen då och gör det helhjärtat. Det behöver inte bli skit. LL är en förening på nästan 1000 medlemmar. För mig är det inte förvånande att inte alla tycker likadant. Men om man är så pass missnöjd så går man ur.

Jag personligen vill gärna se ett seriöst VI06 på Västra Stå. Vill själv ha mer nävar i luften i ramsorna. Ännu mer liv,stök och buande åt motståndarna. Ännu mer triggande klackarna emellan. Sjunga ut varandra. Att högljutt svara en motståndarklacks ramsa med nått fyndigt och i vissa fall förnedrande. Vinna den matchen till varje pris i form av sång och liv. För mig och många andra är klackmatchen lika viktig som hockeymatchen. Det är inte livsfarligt att försöka sjunga ut en motståndarklack även om man gör det på stan innan en match. Det hör till. Det är passion. Det är Klubbkänsla. Man gör det för färgerna, för staden, för folket. Inte för att provocera. Varför ska man bara sjunga i "buren"? Sjung för fan. I bussen, på puben, på stan. Det är ju det enklaste och mildaste sättet att stå upp för sitt lag. Och helt klart det roligaste. Att vinna en sångfight. Mumma det! För att återkomma till medlemsantalet så måste ju LL förstå att på så här många medlemmar så finns det ju även supportrar som känner såhär som jag nyss nämnt. Sen är det givetvis inte alla supportrar som klara av detta drömscenario av klackfighter. Tyvärr! Men här kommer man ju långt på sunt förnuft. Att välja läge. Utsätter jag mig själv och andras säkerhet här om vi drar igång denna ramsan nu? Eget ansvar snackas det om på VS. Funkar bra här också.

Men jag är väl medveten om gränsen. Gränsen mellan ovannämnda och våld. Och den är hårfin tyvärr. Men så länge man själv eller som grupp endast lägger fokus på att knäcka motståndare och motståndarsupportrar på detta vis så kan man gå rakryggad ut från både hemma och bortamatcher.

LL är f.ö helt klart ett föredömme. Jag är såklart medlem för er som inte vet det. Jag har heller inga funderingar på att gå ur även om jag gärna vill se en Ultrasgrupp på VS. Jag beundrar LL enormt och det dessa eldsjälar gör. Det är fantastiskt att kunna bedriva en pub med rättigheter där man kan ladda upp innan match och även se de flesta matcher på storbild. Det är fantastiskt att kunna ta fram så mycket fina erbjudanden på bortaresor och på så många. Det är fantastiskt att ständigt öka i antal medlemmar. Att bedriva sms-verksamhet med info om ditt och datt. Att ha en sån levande och uppdaterad hemsida. Fet cred!!!

Så vad vill jag ha sagt egentligen? Jo om ena hållet sansar sig lite och sätter upp klara regler och mål och verkligen satsar istället och gör det på ett bra och positivt sätt så tror jag det kan slå väl ut. Och om andra hållet i sin tur slutar se bakåt och öppnar ögonen en smula för "främlingar" så blir nog allt mycket enklare. Och om båda hållen slutar smutskasta varandra och ger varandra en chans så kan det ju t om bli mycket bra. Allt är inte svart och vitt. En del är kanske gult och rött. Och vad blir det? Jo det blir färgen orange och det är ju faktiskt den färgen vi alla älskar.

En för alla. Alla för VLH!!!
Den som inte sjunger är taifare!!!
Användarvisningsbild
Talismanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4260
Blev medlem: mån dec 10, 2007 11:15 pm
Ort: Växjö

VI06/LL Våga Ultras/TöntUltras

Inläggav PutteA » lör feb 18, 2012 2:12 am

Bra skrivet Talis, mycket tänkvärt. LL är inga bakåtsträvare, tvärtom, vi gör allt för att hitta vägar fram i alla lägen. Dock ska man veta en sak och det skrev jag i en annan tråd, LL är i ett samarbete med VLH. Och när det gäller supportergrupperingar/ultrasgrupper m.m så har VLH en viss säkerhetspolicy som är hårdare nu i ES än tidigare, där både polis och svenska Hockeyligan har kravspecar. Detta innebär även krav på oss som samarbetspartner till VLH.

Men mycke ligger på VI06, inte LL. Vi håller oss ganska passiva så länge det är lugnt, därför kan man knappast kalla bl.a Teddys attacker på LL som speciellt smarta och genomtänkta, framför allt när det är rena lögner och påhitt en del av det.

Sen är inte LL emot buande och visslande, och försök till att pressa domaren. Det hör till. Det vi inte accepterar är organiserade hatramsor. Och det mest för att det låter så patetiskt, och att vi tycker det är bättre att lägga energin på att sjunga fram våra egna.

Till sist kan jag säga att det finns ingen i LL:s ledning som är emot PCT:s existens. Visst, vi har haft en tuff debatt på vägen, men har hittat ett mycket bra sätt att samarbeta på.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: VI06/LL Våga Ultras/TöntUltras

Inläggav Talismanen » lör feb 18, 2012 9:03 am

Är väl medveten om allt du skriver Putte. Jag försökte bara få inte lite infallsvinklar från båda hållen då jag har bra kontakt med båda hållen. Så mycket av det jag skrivit är som jag uppfattat det hela och därmed behöver det ju inte va så till 100%. Vet att ni är överens med PCT och är ju jättebra om alla är nöjda med det. Fick en annan känsla bara av ett inlägg på facebook. Men skitbra om allt är frid och fröjd.
Den som inte sjunger är taifare!!!
Användarvisningsbild
Talismanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4260
Blev medlem: mån dec 10, 2007 11:15 pm
Ort: Växjö

Re: VI06/LL Våga Ultras/TöntUltras

Inläggav Modig » lör feb 18, 2012 10:55 pm

Bra skrivet!
"Du missar 100% av skotten du inte skjuter" - Wayne Gretzky
Användarvisningsbild
Modig
Forumentusiast
 
Inlägg: 327
Blev medlem: ons mar 23, 2011 11:04 pm

Re: VI06/LL Våga Ultras/TöntUltras

Inläggav Lakersfan_03 » mån feb 20, 2012 10:09 am

Bra punkter Talismanen!
Det är inte så farligt som det låter i vissa ögon.
Om man inte går med inställningen att allt är skit förstås.
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6968
Blev medlem: lör dec 11, 2004 12:17 am
Ort: Växjö


Återgå till Klacken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster