Nya och gamla ramsor

Här diskuterar du ämnen som har med klacken att göra.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Nya och gamla ramsor

Inläggav Bamse_78 » sön sep 25, 2011 11:47 am

Här är mina tankar om förväntningarna och irritationerna i klacken.
Alla i klacken är överens om att vi ska köra in dom nya ramsorna så att så många som möjligt lär sig dom.

Folk måste acceptera att det inte låter lika mycket om klacken när vi kör dom nya ramsorna även om vi är på god väg.

Vi MÅSTE använda oss av dom gamla ramsorna för att kunna skapa det tryck vi är vana vid att leverera.

Vi kan inte köra dom nya ramsorna om och om igen när det går dåligt, i det läget måste vi ta och ryta i med dom gamla ramsorna så att det kokar i hallen.

Sen kan inte alla börja dra igång flera ramsor på samma gång. VI HAR 2 st klackledare som kommunicerar med trumslagaren för att ramsorna ska komma igång på bästa sätt.

Sen verkar det som om alla som är vana vid att det låter mycket tror att vi kan bli den röststarkaste klacken i sverige över natten bara för att vi har gåttupp i es.
Kom ihåg att när vi stod i isladan så tyckte vi att det var ett jäkla tryck på vs när det i självaverket inte lät speciellt mycket ute i arenan pga plattorna i taket och plexit som stoppade det mesta ljudet.

Idag så står majoriteten av den sjungande delan av klacken ovanför plexit och ljudet sprider sig väldigt bra i arenen.
Vi har fått beröm ifrån all tänkbar media dom matcherna vi har varit närvarande så något måste vi ju göra rätt.
Vi måste tänka på att det är mycket nytt folk på ståplats och vi får hoppas att fler och fler lockas med i sången ju längre fram i serien vi kommer.
Vi blir inte sveriges bästa klack i en handvändning men vi är fanimig på god väg och vi kommer aldrig att vika från den vägen.

På tisdag så är det dags för en ny match och vi kommer som vanligt att dominera i arenan och får hoppas att spelarna gör likaså.
Ta nu dom här dagarna och vila era röster så rockar vi Vida arena på tisdag.
Användarvisningsbild
Bamse_78
Forumproffs
 
Inlägg: 714
Blev medlem: lör dec 29, 2007 1:45 pm
Ort: Alvesta

Re: Nya och gamla ramsor

Inläggav PutteA » sön sep 25, 2011 12:08 pm

Det är precis som Bamse säger. Som jag skrivit innan, det hörs mer än ni tror. Jag uppfattade också i premiären att vi var väldigt låga och inte kom ut alls som jag trodde vi skulle göra. Sen såg man TV inslagen. Wow, vilket tryck de va. Likadant igår mina vänner. Såg tyvärr matchen från TV-soffan då frugan jobbade och ingen barnvakt. Det var en upplevelse att höra detta från de hållet. Så en gång för alla, DET LÅTER SKITBRA!!!! Vi kväver oss själva en aning på på VS tror jag, och därav så känns vi klena när vi står där, men verkligheten är en annan ;)
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16440
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Nya och gamla ramsor

Inläggav AN » sön sep 25, 2011 2:19 pm

Orange och vit och blå e VLH - kan väl duga bra istf röd och gul blå...alla kan hänga med - de nya är generellt sett för komplexa för att tusen pers eller mer ska kunna hänga med...
Användarvisningsbild
AN
Forumentusiast
 
Inlägg: 255
Blev medlem: mån sep 27, 2010 4:39 pm

Nya och gamla ramsor

Inläggav Power Play » sön sep 25, 2011 2:53 pm

Som Putte säger, det hörs riktigt bra! Jag satt mitt på södra långsidan, och trycket från VS är riktigt bra!! Bortaklacken hördes knappt, och väldigt sporadiskt. Nu vet jag iofs inte hur aktiva de var. Det kanske någon som satt närmre kan redovisa, men jag satt som sagt mycket nära LHC-klacken som försökte väsnas en hel del på den matchen, utan att lyckas överrösta VS.

Kan upplevelsen på VS ha så enkel förklaring som att plexit inte studsar tillbaka ljudet som det gjorde i gamla ladan? Till detta är det dessutom längre till taket i nya arenan. Eftersom alla som inte själva stått på VS upplever ett bra tryck så måste det ju ha att göra med något av detta.

Sen kan jag säga att delningsramsan som kördes igår fick skinnet att knottras över hela kroppen. Vilken ljudvägg det blir när hela kortsidan köttar på!
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon
 
Inlägg: 1893
Blev medlem: tis aug 21, 2007 9:17 am
Ort: Tofta, Tävelsås

Re: Nya och gamla ramsor

Inläggav PutteA » sön sep 25, 2011 4:06 pm

Exakt, det var mega bumps på armarna även hemma i soffan kan jag säga!

Inlägg via Tapatalk
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16440
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Nya och gamla ramsor

Inläggav Lakersfan_03 » sön sep 25, 2011 6:59 pm

Tack Bamse för att du skapade denna tråden.
Instämmer i allt det du säger. Låt klackledarna komma överens om vad som ska sjungas i kommunikation med Coffe. Förstår att Coffe blev förbannad och till slut inte ville trumma, vem hade inte blivit det om han själv ska banka när 10 pers klappar händerna hela tiden.

Vi får köra de gamla ramsorna vi kan för att skapa stämningen, sen testar vi de nya ramsorna lite då och då, till slut så sitter de med.

Och angående akustiken så är det bara att fortsätta som vi gjort, de hörs mycket mer än vi tror. men det kan bli ännu bättre. Jag känner att det är svårare o höra Anders o Malmström i Vida än det var i Lakerdome, vet inte vad det beror på förmodligen för att vi har en mycket större ståplats, vet inte om megafonen gör ngn skillnad heller.. Men vi måste låta dem säga vad som ska sjungas, även i matchen mot SAIK så gick de stundtals två olika ramsor, ibland samma ramsa men olika takter..
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6968
Blev medlem: lör dec 11, 2004 12:17 am
Ort: Växjö

Re: Nya och gamla ramsor

Inläggav Talismanen » sön sep 25, 2011 7:27 pm

Bra tråd Bamse. Och härligt att höra att det låter högt och bra trots att det kanske inte uppfattas på VS alltid. Gott så! Jag själv kan va väldigt hård i min kritik och ang. matchen igår då så hade jag uppenbarligen fel och det är jag glad för då.

Det här med att dra igång ramsor är ett litet problem men vi har ju en gigantsik ståplats och vi växer nog i det också tids nog. Men att bara klackledare ska dra igång ramsor ställer jag mig emot. Vi vill ju att så många som möjligt ska sjunga och då måste ju Frans och Agda också få dra igång nån ramsa när lusten faller på och det är tyst. Ska dom då inte FÅ dra igång? Då jobbar vi åt fel håll tycker jag. Det är ju sångglädjen vi vill ha fram då ska inte folk få känslan att dom bara måste stå där och sjunga på angiven signal. Vi har hört det innan att vi är som robotar som bara maler på i takt med trumman utan spontanitet och känsla. Detta skulle ju göra det ännu värre.

Det blir virrigt och kaos ibland men som sagt, jag tror vi också växer in i detta. Oftast är det ju lite större grupper som kör igång ramsorna och ibland är det otur när vi startar dom samtidigt men va fan, vi har ju bara 2 hemmamatcher i halsarna i VA.

Sen kör vi ju alltid i ett helt galet tempo. Ramsorna går fort och avlöser varandra i 200km/h. Tror vi måste dra ner på det tempot så folk orkar med mer. 30-60 sek vila emellan är ingen skam :)

Vi kör på. Stora stolta Västra Stå!!
Senast redigerad av Talismanen sön sep 25, 2011 8:23 pm, redigerad totalt 1 gång.
Den som inte sjunger är taifare!!!
Användarvisningsbild
Talismanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4260
Blev medlem: mån dec 10, 2007 11:15 pm
Ort: Växjö

Re: Nya och gamla ramsor

Inläggav Lakersfan_03 » sön sep 25, 2011 7:31 pm

Intressant det du skriver i sista stycket Talismanen har också tänkt på det. Vi har hur många som helst ''fulltösmedvetslös'' ramsor och det är ruskigt jobbigt. Vårt KOMIGEN LAKERS dör ut inom 10 sekunder den är riktigt jobbig. Det finns ett botemedel till allt detta. Mindre klapp så hörs vi mer. Det är klappandet som förstör och ökar tempot. Om vi bara lär oss att klappa mindre och inte i alla ramsor så kommer vi orka köra ramsorna.

När vi körde KOMIGEN LAKERS med aktiv sitt så funkade det bra ända tills vi började klappa, eller hur? och det var lagom takt
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6968
Blev medlem: lör dec 11, 2004 12:17 am
Ort: Växjö

Re: Nya och gamla ramsor

Inläggav Talismanen » sön sep 25, 2011 7:38 pm

Ja klappandet ökar nästan alltid upp tempot. Bort med klappet fram med sången.
Den som inte sjunger är taifare!!!
Användarvisningsbild
Talismanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4260
Blev medlem: mån dec 10, 2007 11:15 pm
Ort: Växjö

Re: Nya och gamla ramsor

Inläggav spaceghoat » sön sep 25, 2011 8:19 pm

som talismanen säger så ska ju alla kunna dra igång en ramsa men igår kändes de som att 4-5 stycken lekte klackledare och det tyckte jag i alla fall inte var något vidare.
spaceghoat
Forumamatör
 
Inlägg: 132
Blev medlem: sön sep 18, 2011 7:40 pm

Re: Nya och gamla ramsor

Inläggav Bamse_78 » sön sep 25, 2011 8:20 pm

Är oxå inne på spåret med att ta en liten pause mellan ramsorna. Man blir trött i halsen fort såhär i början på säsongen :)
Användarvisningsbild
Bamse_78
Forumproffs
 
Inlägg: 714
Blev medlem: lör dec 29, 2007 1:45 pm
Ort: Alvesta

Re: Nya och gamla ramsor

Inläggav skarza » sön sep 25, 2011 10:02 pm

Har ett litet förslag på en ändring av Vi på västra stå, vet att ni inte vill ändra men enligt mig så passar det bättre med Vi på västra stå - Vi älskar VLH .... ist för vit orange och blå, eller kör man båda för att få variation först vit orange o blå och sen vi älskar vlh.
haka pele perkele!
Användarvisningsbild
skarza
Forumentusiast
 
Inlägg: 494
Blev medlem: tor mar 02, 2006 8:01 pm
Ort: Växjö

Nya och gamla ramsor

Inläggav dolitle » sön sep 25, 2011 10:05 pm

En sak vi kan testa vid delningsramsor är att lägga in 2 trumslag.
Ex Kom igen Lakers
Västra Stå: Kom igen Lakers
2 trumslag
Aktiv Sitt: Kom igen Lakers
2trum slag
Västra Stå: Kom igen Lakers
2 trumslag
Aktiv Sitt: Kom igen Lakers
Osv

Detta för att vi inte ska skrika in i "varandras" stycke som jag tyckte vi gjorde senast.
Vad tror ni om det?

Då hinner man dessutom vila rösten i ett par sekunder och orka hålla ut längre.
Som vi brukar köra blir det väldigt jobbigt att hålla igång ramsan i ngn längre stund.
Klubb Poseidon is the shit
Användarvisningsbild
dolitle
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8709
Blev medlem: tor apr 11, 2002 10:09 pm
Ort: Växjö

Re: Nya och gamla ramsor

Inläggav Talismanen » sön sep 25, 2011 10:12 pm

Den frågan har varit uppe innan. Vet inte varför det inte testades. Va väl fler som va emot än för kanske. Minns iaf att jag va FETEFÖR för jag tror precis som du Håkan att vi då inte sjunger "in i varandra" + att vi får lite andrum. Tycker absolut det vore värt att testa det för vi kommer få upp satans mycket mer tryck just för att folk orkar.
Den som inte sjunger är taifare!!!
Användarvisningsbild
Talismanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4260
Blev medlem: mån dec 10, 2007 11:15 pm
Ort: Växjö

Re: Nya och gamla ramsor

Inläggav Coffe #800 » sön sep 25, 2011 10:59 pm

Problemet är ju att folk börjar klappa med... det är ju de som är lite jobbigt...
då springer ramsan iväg och då blir då så där...

men att köra trummslag mellan varje mening hade varit jäkligt bra tror jag !
" Jävla Moped" :D
" Det Är Tajt " ;)
Användarvisningsbild
Coffe #800
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 10695
Blev medlem: tis nov 09, 2004 4:56 pm
Ort: Växjö Stad

Re: Nya och gamla ramsor

Inläggav Talismanen » mån sep 26, 2011 7:48 am

Ska vi bestämma att vi testar den med 2 trummslag emellan då? Nu på tisdag blir ju toppen.

Hur ska vi göra för att få bort klappandet i var och varenda ramsa då? Vi har ju många ramsor som vi VET låter så jävla mycket bättre utan klapp och som oftast förstörs efter typ 5 sek när folk börjar klappa. Vi kanske får sammanställa våra ramsor och spotta ut nya lappar. Klapp-Inget klapp! Nån mer idé? Uppenbarligen är det ju ett rätt stort problem när många tycker illa om klappet och t om vår trummis.
Den som inte sjunger är taifare!!!
Användarvisningsbild
Talismanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4260
Blev medlem: mån dec 10, 2007 11:15 pm
Ort: Växjö

Re: Nya och gamla ramsor

Inläggav friberg » mån sep 26, 2011 8:29 am

blir nog förbenat svårt att få bort klappandet men man kan ju börja med att VS sluta klappa medan sitt klappa.
friberg
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3926
Blev medlem: fre okt 20, 2006 9:46 pm

Re: Nya och gamla ramsor

Inläggav Talismanen » mån sep 26, 2011 9:20 am

Jo det kommer nog ta sin tid men det är bara att börja jobba på det.
Den som inte sjunger är taifare!!!
Användarvisningsbild
Talismanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4260
Blev medlem: mån dec 10, 2007 11:15 pm
Ort: Växjö


Återgå till Klacken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster