SM-slutspelet 2020

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav bratsson » fre mar 13, 2020 8:26 pm

MalZon skrev:Tänkte på kvalet...

Mest rättvisast i min värld, om inte kvalspelet spelas är att lagen stannar i den serien de är. De ska ju trots allt spela sig till en plats i SHL, om inte kvalet spelas så bör ju lagen inte byta serie "per automatik", eller andra lag ska läggas till.

Det finns inget som säger att allsvenska lagen tar sig upp och samma gäller SHL lagen att de åker ner. Då är det bättre att de bara får spela vidare i den serien de finns i dagsläget.
Ja precis.
Stryk allt som hänt den här säsongen i alla ligor.

Gladas av det? Leksand och Växjö Lakers .. [emoji16]
bratsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3892
Blev medlem: sön sep 11, 2011 4:11 pm

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav Svartvadet » lör mar 14, 2020 11:02 am

Kvalen måste spelas på något sätt. Det är alldeles för mycket pengar etc. det handlar om där.

Slutspelet är verkligen skitsamma. Ge Guldet till Luleå om det nu är viktigt.
Ett Slutspel utan publik är inte aktuellt.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav PutteA » lör mar 14, 2020 11:05 am

Svartvadet skrev:Kvalen måste spelas på något sätt. Det är alldeles för mycket pengar etc. det handlar om där.

Slutspelet är verkligen skitsamma. Ge Guldet till Luleå om det nu är viktigt.
Ett Slutspel utan publik är inte aktuellt.


Kan inte tänka mig att det finns en enda elitspelare eller klubb för den delen som skulle vilja få ett pris man inte sportsligt vunnit. Ska man skicka upp en flagga i taket ”Svensk Mästare 2020”. Jag hade skämts ihjäl.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav Svartvadet » lör mar 14, 2020 12:32 pm

Lite det jag menar. Lägger sig Lulä ned och lipar, då kan de få Guldet.
Jag skulle absolut inte tagit ett Guld som jag inte spelat mig till. Den glädjen är inte tillräcklig.

Dock hade jag skämts ännu mer om jag hade varit supporter till Löven eller MoDo i dagsläget:
"Vi kräver en plats i SHL. Det enda rätta är att vi bägge får flytta upp till SHL" :oops:

Samtidigt ser man Leksand "Nä, jag tycker säsongen ska vara över helt, så får vi spela om det på nytt till nästa säsong" :oops:

Därför måste kvalen spelas, om det så är utan publik så är det utan publik.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav Aleks » lör mar 14, 2020 6:10 pm

Svartvadet skrev:Lite det jag menar. Lägger sig Lulä ned och lipar, då kan de få Guldet.
Jag skulle absolut inte tagit ett Guld som jag inte spelat mig till. Den glädjen är inte tillräcklig.

Dock hade jag skämts ännu mer om jag hade varit supporter till Löven eller MoDo i dagsläget:
"Vi kräver en plats i SHL. Det enda rätta är att vi bägge får flytta upp till SHL" :oops:

Samtidigt ser man Leksand "Nä, jag tycker säsongen ska vara över helt, så får vi spela om det på nytt till nästa säsong" :oops:

Därför måste kvalen spelas, om det så är utan publik så är det utan publik.


En tanke om kvalet... går inte både LIF och IKO under allsvenskan just nu, per definition? Istället, som vissa förespråkar, att det ska vara 16 lag i SHL kan man nästa år utöka hockeyallsvenskan. Därmed blir det en säsong med 12 lag i SHL.

Kommande säsong går plats 1-2 i allsvenskan direkt upp till SHL. 3-4 kör playoff och 5-10 kör slutspelsserien precis som vanligt och möter sedan 11-12 i SHL i en matchserie bäst av 7. Lite av pengarna som lag 13-14 skulle haft i SHL skickas ner till hockeyallsvenskan för att kompensera att avtalspengarna ska delas på fler klubbar. Resten av de pengarna ges till LIF och IKO som en fallskärm ner i systemet.

Blir det inget kval känns detta som det mest rimliga både ur sportslig och ekonomisk synvinkel.
Aleks
Forumdemon
 
Inlägg: 1291
Blev medlem: tor jan 24, 2013 3:22 pm

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav Towen » lör mar 14, 2020 7:17 pm

Klubbdirektörerna i samtliga SHL:s klubbar har haft möte och vill enligt uppgift enhälligt ställa in säsongen med omedelbar verkan. Officiellt beslut väntas av Svenska Ishockeyförbundet. Ingen, observera ingen mästare utses. Både Aftonbladet och Expressen har uppgiften.
Helt rätt. Ishockey (i synnerhet slutspel) utan publik är en helt annan sport.

Nu kraftsamlar vi för att rida igenom det här och ser nya SM-guld med RR i laget framför oss.
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav smashinlovely » lör mar 14, 2020 7:18 pm

Själva SM-guldet är ju den lätta frågan. Det är ju helt enkelt bara att skippa sm-guldet i år och att enbart Luleå belönas som seriesegrare. Skullet nnebära att ingen le-mat delas ut, chl kvalificeringen utgår endast från serieplacering. Alltså ingen big deal.

Det svåra, som aldrig kommer gå att lösa på ett rättvist sätt, är ju kvalen. Funderat mycket på det och kan inte komma på något bra eller åtminstone rättvist sätt.

Skjuta upp kvaler till hösten = totalt omöjligt för inblandade lag att ha en normal förberedelse för säsongen.
Lottning = ...Nä
Låta lagen va kvar = Björklöven, modo och Timrå är 3 lag som förtjänar en plats i högsta ligan mer än IKO och Lif.
Låta björklöven och modo gå upp = inget pekar på att mer än ett av dessa lag ens skulle spela kval om ser det historiskt. Utöver det så vore det för jävligt mot Leksand men kanske framförallt Oskarshamn, som förmodligen enbart räknat med att kvala sig kvar första säsongen.

Vilket beslut som än fattas kan man vara säker på att 50% av alla hockeyfantaster kommer tycka det är det dummaste jävla beslut som någonsin fattats.
Senast redigerad av smashinlovely lör mar 14, 2020 7:20 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
smashinlovely
Forumdemon
 
Inlägg: 1798
Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:00 am

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav Varanen » lör mar 14, 2020 7:20 pm

SHL ställer in säsongen och ingen mästare utses. Det måste innebära att allt nollställs till hur det var dagen innan premiären 19/20. Eller är det något jag missar?

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... -sasongen/

Vi har lidit helt i onödan...damn you Lakers - damn you to HELL! :lol:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav Towen » lör mar 14, 2020 7:29 pm

Vi är alltså för överskådlig framtid fortsatt VICE MÄSTARE :clap: :clap: :clap:
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav Svartvadet » lör mar 14, 2020 8:29 pm

Håller inte med om kvalet.

Givetvis ska det spelas, dock utan publik. Risken att någon blir smittad i corona är inte större än med vanlig influensa. Det är snarare värre OM en spelare i något av lagen blir sjuk i corona - då går det inte göra något rättvist, hur man än vrider och vänder.

Det suger såklart dick när det gäller intäkter, men jag kan inte se det fungera på annat sätt.

Och, jag tycker inte Timrå eller de andra ska få en chans. De kom trea. Det är kasst, men det finns två lag som är vassare. Avsluta HA-Finalen och spela IKO-Löven och LIF-MoDo på direkten.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav Svartvadet » lör mar 14, 2020 8:35 pm

Vill även tillägga, då folk tycker synd om Lulä - jag tycker mest synd om Rögle!

RBK har varit laget med bäst spel denna säsong. Påminner mycket om oss 2018.
De har dessutom spelare som Kurran, Bristedt, Höglander m.fl. som knappt går att ersätta till nästa år.
Tveksamt om de når samma nivå igen mao.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav smashinlovely » lör mar 14, 2020 8:52 pm

Svartvadet skrev:Vill även tillägga, då folk tycker synd om Lulä - jag tycker mest synd om Rögle!

RBK har varit laget med bäst spel denna säsong. Påminner mycket om oss 2018.
De har dessutom spelare som Kurran, Bristedt, Höglander m.fl. som knappt går att ersätta till nästa år.
Tveksamt om de når samma nivå igen mao.


Man kan ju inte tycka synd om Luleå, det enda som talar till deras fördel i ett ev. slutspel hade varit tabellplaceringen, tror de skulle bli utslagna i en semifinal.

De enda det är synd om vid ett direkt avslut av alla serier där allt återgår till hur det var innan säsongen är Björklöven och modo, och visst rögle för all del.
Användarvisningsbild
smashinlovely
Forumdemon
 
Inlägg: 1798
Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:00 am

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav MalZon » lör mar 14, 2020 9:01 pm

Ok, inget slutspel, inget guldutdelande. Fine.

Men hur blir det med kvalet?
MalZon
Forumentusiast
 
Inlägg: 386
Blev medlem: sön dec 02, 2012 3:45 pm

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav vlk » lör mar 14, 2020 9:26 pm

Fan vilken jävla säsong, först en unken serie. Sen när vi väl ramlar oss in i en åttondel så blåses allt av. Jag har knappt gillat hockey på hela säsongen, en känsla som de flesta spelarna i lakers verkat dela med mig. Att sen två månader väntar där varje dag känns som en Långfredag, gör ju inte livet mer muntert.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav Härmapan » lör mar 14, 2020 10:11 pm

Perfekt!

Den här säsongen har aldrig hänt [emoji2]
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav DeLarge » lör mar 14, 2020 10:31 pm

Tråkigt om dem ställer in säsongen. Ett tredje guld vi går miste om
Användarvisningsbild
DeLarge
Forumdemon
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: sön jan 22, 2012 3:01 am
Ort: Suffragette City

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav smashinlovely » lör mar 14, 2020 10:36 pm

DeLarge skrev:Tråkigt om dem ställer in säsongen. Ett tredje guld vi går miste om

Jag tycker vi kan utropa oss till segrare, försäsongstips borde väga lika tungt som allt annat i dessa tider. Upp med en flagga direkt.
Användarvisningsbild
smashinlovely
Forumdemon
 
Inlägg: 1798
Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:00 am

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav Härmapan » sön mar 15, 2020 2:34 pm

Och där var det helt klart!

Inget guld delas ut och ingen flyttas upp eller ner!

Den här säsongen har aldrig funnits!


https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... n-avslutas
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav Svartvadet » sön mar 15, 2020 2:57 pm

Fy fan att hålla på MoDo eller Löven nu... Psykbryt 8O
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav PutteA » sön mar 15, 2020 3:18 pm

Svartvadet skrev:Fy fan att hålla på MoDo eller Löven nu... Psykbryt 8O


Ja och i Leksand och Oskarshamn är det karneval!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav vlk » sön mar 15, 2020 6:50 pm

PutteA skrev:
Svartvadet skrev:Fy fan att hålla på MoDo eller Löven nu... Psykbryt 8O


Ja och i Leksand och Oskarshamn är det karneval!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Mycket störande med Leksand kvar så där bara


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav smashinlovely » sön mar 15, 2020 7:04 pm

vlk skrev:
PutteA skrev:
Svartvadet skrev:Fy fan att hålla på MoDo eller Löven nu... Psykbryt 8O


Ja och i Leksand och Oskarshamn är det karneval!


Mycket störande med Leksand kvar så där bara


Leksand, som aldrig klarat ett negativt kvalspel, kommer alltså undan denna gången p.g.a. bristande hygien på en marknad i kina. Samtidigt som modo och framförallt björklöven missar sin bästa chans på evigheter av samma anledning. Helt jävla otroligt.

Det är dessutom till vår nackdel, ingen nykomling att luta sig tillbaka mot i kampen att undvika direktnedflyttning nästa år.
Användarvisningsbild
smashinlovely
Forumdemon
 
Inlägg: 1798
Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:00 am

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav Svartvadet » sön mar 15, 2020 7:35 pm

Kan bara hålla med.

Det är synd att det är sådant drev kring Corona. Vi pratar alltså om en influensa som har drabbat 0,0001% av vår befolkning. Utav denna 0,0001% är det 0,0000003% som har omkommit och samtliga av dessa 0,0000003% är äldre med underliggande sjukdomar. Sjukdomar som ganska troligt hade tagit deras liv ändå.

Kollar man över Jorden så är det 162.000 smittade av 7.770.000.000. Där 6000 har dött.

Så ska man istället stänga ned ligor, SAS varslar 10.000 anställda tillsvidare osv. Hur länge ska man stänga ner? Två veckor? Vad händer sen? Ska folk inte kunna bli smittade av någon som besöker Italien om ett halvår, eller vad?
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav vlk » sön mar 15, 2020 7:53 pm

Svartvadet skrev:Kan bara hålla med.

Det är synd att det är sådant drev kring Corona. Vi pratar alltså om en influensa som har drabbat 0,0001% av vår befolkning. Utav denna 0,0001% är det 0,0000003% som har omkommit och samtliga av dessa 0,0000003% är äldre med underliggande sjukdomar. Sjukdomar som ganska troligt hade tagit deras liv ändå.

Kollar man över Jorden så är det 162.000 smittade av 7.770.000.000. Där 6000 har dött.

Så ska man istället stänga ned ligor, SAS varslar 10.000 anställda tillsvidare osv. Hur länge ska man stänga ner? Två veckor? Vad händer sen? Ska folk inte kunna bli smittade av någon som besöker Italien om ett halvår, eller vad?


Orkar knappt argumentera olika saker gällande Corona. Men 1) mörkertalet är grymt gigantiskt gällande smittbärare 2) det handlar om att få ner takten i smittspridningen så sjukvården ges en rimlig möjlighet att ta hand om de som kommer in. Annars får typ du och jag slåss om vilken av våra föräldrar de ska vårda och vem som ska dö. Jag tror ingen är sugen på att sjukvården ska komma till ett läge där de ska tvingas till triage.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav vlk » mån mar 16, 2020 12:53 pm

Idag hade säsongen varit slut för Frölunda om det inte varit för Corona. Så egentligen påverkades deras säsong inte så mycket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav PutteA » mån mar 16, 2020 1:21 pm

vlk skrev:Idag hade säsongen varit slut för Frölunda om det inte varit för Corona. Så egentligen påverkades deras säsong inte så mycket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


[emoji23][emoji23][emoji23]


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav Varanen » mån mar 16, 2020 3:36 pm

vlk skrev:Idag hade säsongen varit slut för Frölunda om det inte varit för Corona. Så egentligen påverkades deras säsong inte så mycket.

Exakt. Precis som Bulan sade så har Mästarna spelat som ett bottenlag. Virusutbrottet räddade de från vidare skam. Medan det för oss kostade ett SM-guld. :wink: :lol:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav Towen » mån mar 16, 2020 5:38 pm

Samtidigt får vi ju ge honom rätt Roger, när han säger: "-Vi är det enda lag i Europa som vunnit något den här säsongen."..

(Om inte Spengler Cup spelats innevarande säsong? Förvisso mer klassisk och anrik än CHL, men den senare får väl anses sportsligt större?)
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav Daste » tis mar 17, 2020 1:09 pm

Towen skrev:Samtidigt får vi ju ge honom rätt Roger, när han säger: "-Vi är det enda lag i Europa som vunnit något den här säsongen."..

(Om inte Spengler Cup spelats innevarande säsong? Förvisso mer klassisk och anrik än CHL, men den senare får väl anses sportsligt större?)

Britterna har en massa knasiga cupper också, men men.
Daste
Forumdemon
 
Inlägg: 1380
Blev medlem: ons sep 19, 2007 5:35 pm
Ort: Vxo

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav Towen » tis mar 17, 2020 7:58 pm

Hockey-VM ställer in enligt Viasat. Internationella Ishockeyförbundets mest väntade beslut under hela efterkrigstiden.
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav Towen » ons mar 25, 2020 4:02 pm

..Och där avslår Riksidrottsnämnden (RIN) MODO:s begäran om prövning av Svenska Ishockeyförbundets beslut - D v s att scooter-tattarna från Ö-vik spelar tattarhockey i bonn'serien HA nästa 'sässe' igen. Me like :wink:
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav Varanen » tor mar 26, 2020 9:53 am

De här överklagandena till RIN har minskat tack och lov. Enbart ärenden som är av principiell betydelse för HELA idrotts-Sverige ska behandlas där. Hockeyn ska sköta hockeyn och badminton-sporten sin verksamhet.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav MalZon » sön mar 29, 2020 9:27 am

Från och med idag hade det vart omöjligt att spela match så spelet hade avbrutits här och nu i vilket fall.
MalZon
Forumentusiast
 
Inlägg: 386
Blev medlem: sön dec 02, 2012 3:45 pm

SM-slutspelet 2020

Inläggav vlk » sön apr 19, 2020 6:37 am

Morgonhockey....Bild
2018 glömmer man aldrig

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: SM-slutspelet 2020

Inläggav JackRichards » lör maj 02, 2020 7:50 pm

ja, nu tillbringar vi tid genom att titta på spelets härliga historia. inte mer spel för den här säsongen tror jag. minns de söta minnen från 2018
JackRichards
Forumamatör
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tor apr 30, 2020 7:57 pm

Föregående

Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster