Landslagshockey

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » mån dec 02, 2019 6:19 pm

Skrällarna avlöser varandra. Ingen lakersspelare i Tre Kronor. Avgå alla! :lol: (närmast - utan att vara nära - skulle väl McD vara)

Melart - Koivisto kom väntat med. I den förstnämndas fall vill givetvis coach Jalonen se den pånyttfödda hockeyprofeten med egna ögon. Skadar inte Lejonen direkt att de båda spelar tillsammans i klubblaget. Kiitos valmentaja Hallam!
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13979
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav Baker » mån dec 02, 2019 8:16 pm

Varanen skrev:Skrällarna avlöser varandra. Ingen lakersspelare i Tre Kronor. Avgå alla! :lol: (närmast - utan att vara nära - skulle väl McD vara)

Melart - Koivisto kom väntat med. I den förstnämndas fall vill givetvis coach Jalonen se den pånyttfödda hockeyprofeten med egna ögon. Skadar inte Lejonen direkt att de båda spelar tillsammans i klubblaget. Kiitos valmentaja Hallam!


Ännu ett kvitto på hur uselt säsongen varit så här långt. Kanske inget för klubben att sträva efter men säkert ett lyft för spelaren. Samtidigt som jag kan bänka mig framför dumburken med ett klart större intresse.
Baker
Forumproffs
 
Inlägg: 727
Blev medlem: ons jan 19, 2005 1:58 pm

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » tis dec 03, 2019 12:24 am

Jag skiljer mig från ett flertal på forumet eftersom jag anser att det är bra att ha landslagsspelare. Att spela matcher på internationell nivå är utvecklande. Både på ett personligt plan, och givetvis hockeymässigt. Dessutom kan det kännas fräscht att lyssna på någon annans syn på hockey ett tag mitt i lunken.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13979
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav Baker » tis dec 03, 2019 9:44 am

Varanen skrev:Jag skiljer mig från ett flertal på forumet eftersom jag anser att det är bra att ha landslagsspelare. Att spela matcher på internationell nivå är utvecklande. Både på ett personligt plan, och givetvis hockeymässigt. Dessutom kan det kännas fräscht att lyssna på någon annans syn på hockey ett tag mitt i lunken.



Håller med dig, är givetvis en ära och merit att spela i Tre Kronor. Tyvärr finns inga av våra svenskar i närheten av spel. Vi gläds åt två finnar och en tjeck. Är sämre ter det sig när tre lag spelar CHL och har inga spelare är med.
Baker
Forumproffs
 
Inlägg: 727
Blev medlem: ons jan 19, 2005 1:58 pm

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » lör feb 08, 2020 2:13 pm

Kollar på Finland-Tjeckien. Härligt att få se lite fart och tjofräs när hockeyvardagen mest är seg sirap och tårar. 1-1 efter första perioden. Horák gjorde 0-1 i SH. Vårt bastubadande backpar har spelat helt ok. Melart har avlossat bössan ett par gånger. Lite oroad är jag över att de verkar vilja göra en VLH och säkra pucken, med temposänkning som följd. Emedan resten av Lejonen kör fullt ös framåt. Minimera misstag är givetvis bra, men inte om dina anfallare räknar med snabbt pass uppåt i banan. Då bör man anpassa sig och räkna med fler avvägda chansningar.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13979
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav vlk » lör feb 08, 2020 2:28 pm

Varanen skrev:Kollar på Finland-Tjeckien. Härligt att få se lite fart och tjofräs när hockeyvardagen mest är seg sirap och tårar. 1-1 efter första perioden. Horák gjorde 0-1 i SH. Vårt bastubadande backpar har spelat helt ok. Melart har avlossat bössan ett par gånger. Lite oroad är jag över att de verkar vilja göra en VLH och säkra pucken, med temposänkning som följd. Emedan resten av Lejonen kör fullt ös framåt. Minimera misstag är givetvis bra, men inte om dina anfallare räknar med snabbt pass uppåt i banan. Då bör man anpassa sig och räkna med fler avvägda chansningar.


Hahaha. Våra finnar har tagit med sig sirapen in i lejonens kula.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8401
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » lör feb 08, 2020 2:58 pm

MiikaMelart var inne på 1-2 med 6 sek kvar av andra. Först går Melart ut mot sargen och förlorar sin kamp där, sedan förlorar Koivisto sin kamp mot målskytten. Så typiskt VLH den här säsongen. De förlorade kampmomentens förbannelse.

Horák leder den interna VLH-matchen klart.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13979
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav bratsson » lör feb 08, 2020 3:02 pm

Varanen skrev:MiikaMelart var inne på 1-2 med 6 sek kvar av andra. Först går Melart ut mot sargen och förlorar sin kamp där, sedan förlorar Koivisto sin kamp mot målskytten. Så typiskt VLH den här säsongen. De förlorade kampmomentens förbannelse.

Horák leder den interna VLH-matchen klart.
Annars verkar ju Junttila het [emoji16]
bratsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3892
Blev medlem: sön sep 11, 2011 4:11 pm

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » lör feb 08, 2020 3:20 pm

Sedan har vi ju en av mina absoluta favoriter i VLH genom tiderna, Jani Lajunen, i matchen. Han har bredare axlar än alla våra forwards kombinerat. :lol:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13979
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav Svartvadet » lör feb 08, 2020 3:50 pm

Lajunen alltså, briljant! Kanske den bästa defensiva centern vi någonsin haft.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » lör feb 08, 2020 5:17 pm

Dahlbeck - Lundberg

Everberg - Rydahl - Strömvall

Ingen pjåkig femma man kan slänga ihop av fd VLHre i Tre Kronor.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13979
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav PutteA » sön feb 09, 2020 9:19 am

Varanen skrev:Dahlbeck - Lundberg

Everberg - Rydahl - Strömvall

Ingen pjåkig femma man kan slänga ihop av fd VLHre i Tre Kronor.


Lite sorgligt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Landslagshockey

Inläggav vlk » sön feb 09, 2020 11:06 am

PutteA skrev:
Varanen skrev:Dahlbeck - Lundberg

Everberg - Rydahl - Strömvall

Ingen pjåkig femma man kan slänga ihop av fd VLHre i Tre Kronor.


Lite sorgligt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


Just nu är vår klubb inne i ett riktigt djupt hål. Men tidigare har nog många andra klubbar haft tårar i ögonen då de sett hur ”deras” spelare utvecklats hos oss. Men som sagt, där är vi inte nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8401
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Landslagshockey

Inläggav Primeau » sön feb 09, 2020 12:43 pm

vlk skrev:
PutteA skrev:
Varanen skrev:Dahlbeck - Lundberg

Everberg - Rydahl - Strömvall

Ingen pjåkig femma man kan slänga ihop av fd VLHre i Tre Kronor.


Lite sorgligt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


Just nu är vår klubb inne i ett riktigt djupt hål. Men tidigare har nog många andra klubbar haft tårar i ögonen då de sett hur ”deras” spelare utvecklats hos oss. Men som sagt, där är vi inte nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Nu är det snarare tvärtom: spelare som lämnar Lakers tar jättekliv i utvecklingen. Vi kan nog snart addera både Holmberg och Cederqvist till gänget ovan... Kul för dom såklart, men ändå lite tråkigt att konstatera. Lakers kan slå sig för bröstet och säga att dom varit en del i dessa spelares utveckling, vilket är helt sant, men det verkliga lyftet har resp. spelare fått i annan miljö och omgivning.

”Tiden är ute, festen är slut å de’ é dax att dra” :whistle:
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4546
Blev medlem: tor apr 06, 2006 8:38 am

Re: Landslagshockey

Inläggav Person » sön feb 09, 2020 1:42 pm

PutteA skrev:
Varanen skrev:Dahlbeck - Lundberg

Everberg - Rydahl - Strömvall

Ingen pjåkig femma man kan slänga ihop av fd VLHre i Tre Kronor.


Lite sorgligt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Vadå sorgligt? Är ju inte så att de, bortsett från Lundberg, varit här senaste åren.
Dahlbeck lämnade för att spela superelit. Vi var då en allsvensk klubb med urusel juniorverksamhet.

Lundberg fick vi ”låna” några säsonger. Stora anledningen till att Lundberg lämnade SAIK var att Robertson var där.

Rydahl platsade inte när han var här. Han har utvecklats mycket men det tog också lång tid.

Strömwall lika så. Han var inte på SHL-nivå då vilket visade sig genom att han inte tog plats i varken HV, Luleå eller hos oss.

Everberg lämnade för KHL då han hade en out i kontraktet. Inget som Evertsson kan klandras för. Att han valde Rögle när han flyttade hem är fullt logiskt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Person
Forumdemon
 
Inlägg: 1830
Blev medlem: lör jan 13, 2018 11:22 pm

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » sön jun 07, 2020 5:34 pm

Hockeyabstinensen är svår. Passade på att kolla in Lejonens hela väg till Guldet 2019: https://www.youtube.com/watch?v=fmKEwHkvVtM

Kvarten mot Tre Kronor börjar 1:25:05 in i klippet om någon är intresserad. Kanadensiska kommentatorer. Slående om man kollar hela sammanfattningen är arbetet framför motståndarmålet under turneringen.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13979
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav Svartvadet » tor dec 17, 2020 7:44 pm

Fy fan vad bra Dennis Rasmussen är alltså!! Hur han inte spelar i NHL är helt galet
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Landslagshockey

Inläggav Towen » tor dec 17, 2020 8:54 pm

Kan Dennis - teoretiskt - ansluta till Lakers under senvåren?

Kul att EP14 hänger gummi. Jag vill se Emil landa på 50+ canacas vid serieslutet.
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » lör dec 19, 2020 10:08 am

Ville bara tipsa om att Sverige - Finland börjar nu. Lätt att missa med tanke på tiden. Karlströms landslagsdebut.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13979
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav Svartvadet » lör dec 19, 2020 10:39 am

Du menar Finland mot statister?
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Landslagshockey

Inläggav vlk » lör dec 19, 2020 11:07 am

Emil dominerar t o m på landslagsnivå


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8401
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Landslagshockey

Inläggav Svartvadet » lör dec 19, 2020 11:13 am

Japp, inte bra för oss. Luktar KHL/NHL långa vägar nästa säsong...
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » lör dec 19, 2020 11:24 am

Svartvadet skrev:Du menar Finland mot statister?

Du menar nog Sverige mot statister? :lol:

Otroligt vad psyket påverkar hockeyprestationerna. Finlands sista PP var av ett lag som tappat all självförtroende. Otroligt märkligt att professionella spelare kan kollapsa på det sättet. Men vi har sett det gång efter gång.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13979
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav Towen » lör dec 19, 2020 8:20 pm

Det är väl jä***** bra om Emil löser N-/ KHL till sommaren. Du vill inte ha spelare som gör 80% hos oss - du vill ha de som gör 110%, toppar karriären och drar vidare. Det är så vi blir 2018 igen, hänger metall och suger upp Sverige-talang..

Stagnation är degraderingens (och LHC:s) moder.
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: Landslagshockey

Inläggav Svartvadet » lör dec 19, 2020 8:39 pm

Du har helt rätt! Det är mer abstinensen av att man inte får se honom live, nu när han är så bra igen.

Hoppas detta hokuspokus, som Corona är, tar slut snart
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Landslagshockey

Inläggav Person » mån feb 01, 2021 2:14 pm

Fasth gör comeback i landslaget. Den trodde jag inte på efter förra säsongen, det gjorde nog ingen.
Vainio och Koivisto med det finska laget. Koivisto kändes given, Vainio hr nog smugit sig in med sitt fina spel senaste månaden.

Även Persson, Petterson och Holmberg är med. Persson och Pettersson är givna, Holmberg känns som att han är med för att få en ny chans. För han är verkligen inte på den nivå som han var i september/oktober.

Hur många skador vänder spelarna tillbaka med? Gissar på att en blir skadad och en kommer hit som halvskadad och gör en Gynge 19/20 (spelar skadad resterande del av säsongen vilket kommer synas på prestationen).
Person
Forumdemon
 
Inlägg: 1830
Blev medlem: lör jan 13, 2018 11:22 pm

Re: Landslagshockey

Inläggav StenhårtSlagskott » mån feb 01, 2021 5:21 pm

Ja, där rök det guldet. Faaaan!
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Landslagshockey

Inläggav Towen » mån feb 01, 2021 5:55 pm

Nej då. Hög nivå - plus goodwill för klubben: lirar du i Lakers hamnar du i blågult. Hyggligt löfte för 'Chief' att använda sig av när han säljer sig..

Jag kan tycka CALOF spelat till sig en plats i Tre Kronor - DJÄFLAR vilket stort hjärta för klubben, staden, landet..
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: Landslagshockey

Inläggav StenhårtSlagskott » mån feb 01, 2021 6:09 pm

Jag är skeptisk. Sen när har växjö gynnats av att någon spelare spelat i landslaget? Och en mellanmjölks turneringen som denna. Mitt under brinnande pandemi. Självklart unnar jag de uttagna spelarna om de nu gärna vill åka. Men ser ingen hockeymässig fördel för andra än möjliga holmberg.

Sedan fattar jag väl att de kanske vill försöka slå sig in i ett B-VM men får hoppas att alla kommer tillbaka friska och hela.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Landslagshockey

Inläggav Person » tis nov 09, 2021 7:43 pm

Kalnins, Koivisto, Rieder och Holmberg. Hur många skador har vi efter helgen? Två känns rimligt va?
Person
Forumdemon
 
Inlägg: 1830
Blev medlem: lör jan 13, 2018 11:22 pm

Re: Landslagshockey

Inläggav Svartvadet » tis nov 09, 2021 11:54 pm

Jag tänkte mycket på det sättet innan med (ultra-jinx nu) men det är aldrig något vi kan vara missnöjda över när en spelare får reppa sitt land!

Erfarenhet, annat tempo, självförtroende etc.

Koivisto kommer köra sitt och vara samma som vanligt - han löser det direkt. Rieder? Kan typ bara bli bättre av mer EU-hockey på hög nivå. Holmberg kommer få mer självförtroende än hittills på året. Kalnins? Samma som Holmberg. Hoppas han kan få med sig bra resultat så han växer rejält!
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » ons nov 10, 2021 5:09 pm

Skönt att inte vara ensam om den uppfattningen längre. Jag förstår oron, och frustrationen om skada inträffar, vid landslagssamlingar. Men hockeyspelare ska spela hockey. En orsak till skadorna kan vara skillnaden i domarbedömningarna i SHL vs Internationellt, samt givetvis tempot. Vi måste införa internationell regelbedömningar i SHL och vi måste våga vara öppna om att hockeyn har oskrivna regler. T ex vem som är tacklingsbar.

Landslagsspel är utvecklande vilket gynnar oss direkt.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13979
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav bratsson » ons nov 10, 2021 9:20 pm

Det är lite som att inte våga skicka sin personal på utbildning för dom kan ju krocka på vägen dit.

Förövrigt har Holmberg kollat in Rieder och la in en backhand i landslagsmatchen ikväll [emoji108]
bratsson
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3892
Blev medlem: sön sep 11, 2011 4:11 pm

Re: Landslagshockey

Inläggav Varanen » lör nov 13, 2021 2:56 pm

Jag tycker Tre Kronor har lite backproblem. I det konstruktiva spelet är de excellenta, men de tittar alldeles för mycket puck i egen zon. De ryska kidsen leker hockey, vilket kids brukar göra. Och joxeri stoppas genom att spela rejält. Inte genom att hypnotiseras av magisk puckbehandling. Nu står Folin över idag. Jag tycker förbundet bör leta efter fler backar med de egenskaperna. Spelare som är skickliga på att stoppa motståndaren med kropp även i dagens blixtsnabba hockey.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13979
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Landslagshockey

Inläggav Svartvadet » sön dec 26, 2021 11:58 pm

Härligt med lite JVM!

Nästa år är Stjernan i princip given, frågan är om Hagman gör sällskap?
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

FöregåendeNästa

Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster