Går SHL mot fel håll?

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Hur ser vi fler mål i SHL?

Det är Målvakternas fel. Deras skydd är för stora.
2
25%
Det är Backarnas fel. De spelar för mycket sarg-ut.
0
Inga röster
Det är Forwards fel. De vågar inte skjuta/gå på kassen.
0
Inga röster
Det är Domarnas fel. De tar för få utvisningar.
0
Inga röster
Det är Tränarnas fel. De vågar inte spela tillräckligt offensivt.
3
38%
Det är Ligans fel. Varje poäng är för värdefull.
0
Inga röster
Övrigt.
3
38%
 
Antal röster : 8

Går SHL mot fel håll?

Inläggav Svartvadet » lör nov 19, 2016 12:41 am

En sak som jag har lagt märke till senaste tiden är "0-0-matcher". En 0-0-match i hockey, är allt som oftast det tråkigaste att kolla på. Det handlar ytterst sällan om att det är två lag som spelar en "frejdig" hockey, utan den direkta motsatsen. Kollar man denna säsongen och de tre innan dess så har det sett ut såhär i antal matcher som slutat 0-0:

13/14: 2 matcher på en säsong
14/15: 2 matcher på en säsong
15/16: 1 match på säsongen
16/17: 4 matcher efter 18(!) omgångar

Anmärkningsvärt är att MIF och Örebro har två matcher. KHK, HV, Färjestad och SAIK har en vardera.

Kollar vi publiksnitt så ser det ut såhär:
5983 (13/14)
6024 (14/15)
5846 (15/16)
5617 (16/17)

På två år har SHL tappat 407 personer I SNITT per match!

Vad är lösningen tror ni?
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Går SHL mot fel håll?

Inläggav Daste » lör nov 19, 2016 5:46 pm

Tror det mest handlar om konkurrens med andra medier, främst streamade lösningar. Man måste helt enkelt erbjuda nått som får folk att lämna soffan. Det blir förmodligen svårare och svårare för varje säsong. Sen är jag lite tveksam till att plocka årets publiksnitt redan då, iaf i min erfarenhet, arenorna är svårare att fylla i början av säsongen än slutet.

Har hört lite olika diskussioner på ämnet i olika poddar och dylikt, men orkar inte leta upp alla källor.
http://danielenestubbe.blogg.smp.se/blo ... r-hockeyn/ var den enklast tillgängliga.

Sen var väl Lakers kontorsstab på studiebesök i Tampa för att lära sig hur de jobbat med frågan för nått år sen. Det hade varit intressant att höra vad deras recept var.
Daste
Forumdemon
 
Inlägg: 1380
Blev medlem: ons sep 19, 2007 5:35 pm
Ort: Vxo

Re: Går SHL mot fel håll?

Inläggav mollers » lör nov 19, 2016 6:04 pm

Jag tror avsaknaden av fysiskt spel och känslofattiga matcher är en del till minskat intresse. Spelarna vågar inte tackla för risk att bli avstängd, de vågar inte bli arga för risken att ta en dum utvisning.

Domarnivån är kass och klubbarna jobbar inte tillräckligt mycket med den normala supportern eller klackverksamheterna.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
mollers
Forumdemon
 
Inlägg: 1642
Blev medlem: lör nov 08, 2008 2:20 pm

Re: Går SHL mot fel håll?

Inläggav mollers » lör nov 19, 2016 6:09 pm

Tv är en stor konkurrent. Och man blir varje match irriterad för man inte får se repris på situationer som man vill..

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
mollers
Forumdemon
 
Inlägg: 1642
Blev medlem: lör nov 08, 2008 2:20 pm

Re: Går SHL mot fel håll?

Inläggav Varanen » lör nov 19, 2016 6:22 pm

Håller med Mollers. Dessutom kan vi lägga till alla idiotiska förändringar av linjerna. Hur många tycker det har blivit bättre hockey pga de större ytterzonerna? Målvaktsskydden vågar inte heller många prata om.

Hockey var roligt 1986, 1996, 2006 och förhoppningsvis även från 2017 och framåt. Back to basics vad gäller själva sporten. Resten kan de paketera bäst de vill.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Går SHL mot fel håll?

Inläggav Varanen » lör nov 19, 2016 6:54 pm

Sedan går det mode i olika knasigheter inom vår sport också. Just nu är det hippt att tappa klubban. Går nästan inte ett byte utan att någon slutar spela, vänder upp röven och letar efter sin klubba på isen. Publikfrieri på högsta nivå. :lol: :oops:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Går SHL mot fel håll?

Inläggav Svartvadet » lör nov 19, 2016 10:40 pm

Det tragiska är ju att om man hade börjat tillåta fem minuter för slagsmål i SHL, så hade siffran ökat markant.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Går SHL mot fel håll?

Inläggav Daniel » lör nov 19, 2016 11:34 pm

Sedan borde Shl pamparna förstå att Shl inte ska vara en kopia av Nhl.

Värna det som svensk hockey och Shl har som inte Nhl har
Supportrarna alla dem i den trogna skaran som vänder till baka till arenorna match efter match.
Alltså alla som älskar hockey och just är där för hockeyn

Så se till att gynna de med säsongskort.
Dem bettalar sina kort xx månader i förväg.
Daniel
Forumterrorist
 
Inlägg: 2944
Blev medlem: lör apr 13, 2002 12:26 pm
Ort: Växjö

Re: Går SHL mot fel håll?

Inläggav Lakersfan_03 » sön nov 20, 2016 10:03 am

Känns som att nivån i shl har gått ner rejält de senaste säsongerna. Jag vet inte hur mycket det har att göra med att vi utökat till 14 lag. Förra året var KHK dödssist blir det Leksand detta året ?

kHK var 30 poäng efter "säkrad match ifjol. Blir det samma avstånd i år ?

Att man ska utöka har jag själv efterfrågat men frågan är hur mycket det påverkar kvalitén av shl.
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6968
Blev medlem: lör dec 11, 2004 12:17 am
Ort: Växjö

Re: Går SHL mot fel håll?

Inläggav teddy » sön nov 20, 2016 11:26 am

Håller med Mollers och Daniel.
Ta vara på det som SHL har, som inte NHL har, men som dom är sjukt avundsjuka på.
Fansen.
Det är fantastiskt tråkigt och värdelöst att gå på en nhl match.
Såg Rangers i Madison Square Garden, 18000 på läktaren och du kunde höra en nål falla. Höll på att somna.
NHL i all ära och jättefin hockey. Men neeeeeeeeeeeej. Rekommenderar ingen att betala en massa pengar för skit.

Så vi har något fantastiskt som vi måste ta vara på. Fansen.
Säger som Richard Branson. Världens största och bästa entreprenör.
"-Jag skiter fullständigt i mina kunder. Jag bryr mig bara om mina anställda. Om jag tar hand om mina anställda, så kommer dom att ta hand om mina kunder"
Likaså bör SHL tänka. Om dom tar hand om fansen och ger dom de bästa förutsättningarna och möjligheterna att skapa grym stämning så kommer det bli grymt tryck och övriga folk kommer att lockas tillbaka till arenorna för att uppleva stämningen. Något som är svårt att känna via tv:n.
Det är en balansgång till varför man väljer att gå på en match. Man lockas dit för hockeyn och för stämningen. Om det ena dör ut (stämningen) och bara hockeyn finns kvar. Kan man lika gärna se den hemma.
Ge fansen möjligheten att rädda hockeyn. Få tillbaka publiken.
I always tell the truth, even when i lie
Användarvisningsbild
teddy
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3967
Blev medlem: fre okt 29, 2004 11:00 pm
Ort: Växjö

Re: Går SHL mot fel håll?

Inläggav Jocke86 » ons nov 23, 2016 2:05 pm

If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Användarvisningsbild
Jocke86
Forumterrorist
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: fre dec 19, 2008 6:04 pm
Ort: Uppsala

Re: Går SHL mot fel håll?

Inläggav Varanen » ons nov 23, 2016 4:09 pm

Intressant artikel. Tycker vår match igår förklarar en hel del. Vem vill kolla på ett oengagerat gäng motionera? Än mindre bjuda med andra. Hockeyn idag har bedövats så mycket att ett minskat intresse är fullt naturlig. Allt är likriktat och ingen bryr sig särskilt mycket. Säsongen börjar när slutspelet drar igång (förhoppningsvis).
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Går SHL mot fel håll?

Inläggav Orange » tor nov 24, 2016 3:10 pm

Vet inte om offensiv hockey alltid e mer för publik heller... Även när VL e som bäst så är alla ""överbetalda horor som inte bryr sig" så fort de e förlust. Så rätt att spela för att vinna.

Mer fart o fläkt :?: Mer svenskar :?: Drag i arenan som mot Saik så kommer alla tycka det är jätte härligt att va i Vida men hur får man det varje match :?:
Orange
Forumamatör
 
Inlägg: 239
Blev medlem: lör jul 13, 2013 2:51 am

Re: Går SHL mot fel håll?

Inläggav Varanen » tor nov 24, 2016 3:41 pm

När det gäller draget i arenorna så har jag haft en fundering under en längre tid. Och detta gäller inte bara oss, utan lika mycket runtom i Svedala. Som det är nu tycker jag sången/trycket i många matcher snarare förstärker tragiken. En skitmatch som betyder väldigt lite, två lag som bara vill att plågan ska vara över så fort som möjligt, och en publik (inklusive hårt jobbande klackar) som försöker låtsas som att det är fest.

Min högst personliga känsla är att det inte är äkta, eller väldigt krystat om jag ska vara snäll, och det ger mig en sämre inramning. Missförstå mig rätt. De som försöker ska ha cred för det, men jag tror inte nödvändigtvis det taggar någon. När känslorna är äkta kan magi skapas. Men så som det är nu är det väldigt sällan det händer. Vi måste få mer genuin inlevelse från alla aktörer. Inte minst de som utövar själva sporten. Och för att det ska hända måste varje match betyda mer. Dåligt ur investeringssynpunkt? Möjligen, men tryggheten för investerarna har nackdelar som vi måste våga ta upp.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Går SHL mot fel håll?

Inläggav AN » tor nov 24, 2016 4:44 pm

Gick in på VLH hemsida nyss, tre timmar kvar till match:

Överst en bild på Oliver Bohm som vill att vi ska spela på hästar.

Nästa block som drar blicken till sig är reklam för "Black Friday" med erbjudanden om låga priser på lakers-grejor.

I en liten ruta till höger upptäcker jag "förhands" för matchen. 80% av den texten är referat från Leksand och historiska återblickar på tidigare matcher mot LHC.

Vem uppmuntras av detta att köpa biljett i sista stund?

Ingen information om förutsättningarna för matchen. Vad står på spel just idag? Varför är just denna matchen viktig?

Inget om laget, ingen intervju, inget, inget och inget.
Användarvisningsbild
AN
Forumentusiast
 
Inlägg: 255
Blev medlem: mån sep 27, 2010 4:39 pm

Re: Går SHL mot fel håll?

Inläggav Lakersfan_03 » tor nov 24, 2016 5:40 pm

Ner till 12 lag igen känns som att shl blir sämre och sämre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6968
Blev medlem: lör dec 11, 2004 12:17 am
Ort: Växjö

Re: Går SHL mot fel håll?

Inläggav Kloker » tor nov 24, 2016 7:32 pm

AN skrev:Gick in på VLH hemsida nyss, tre timmar kvar till match:

Överst en bild på Oliver Bohm som vill att vi ska spela på hästar.

Nästa block som drar blicken till sig är reklam för "Black Friday" med erbjudanden om låga priser på lakers-grejor.

I en liten ruta till höger upptäcker jag "förhands" för matchen. 80% av den texten är referat från Leksand och historiska återblickar på tidigare matcher mot LHC.

Vem uppmuntras av detta att köpa biljett i sista stund?

Ingen information om förutsättningarna för matchen. Vad står på spel just idag? Varför är just denna matchen viktig?

Inget om laget, ingen intervju, inget, inget och inget.

Jag instämmer. Bedrövligt informationsflöde från VLH till sina supporters. En ordentlig inför-uppdatering är väl det minsta man ska kunna förvänta sig. Snart så kommer det väl en julkalender. Undra vem som ska vara tomte, Höna eller barista i år?

Undermåligt så till den milda grad. Tugget sprakade starkare på hemsidan när vi spelade i HA.

(...och sedan vattengympande laakso som matchens profil...) :ajaj:
Användarvisningsbild
Kloker
Forumterrorist
 
Inlägg: 2564
Blev medlem: fre sep 17, 2010 12:53 pm

Re: Går SHL mot fel håll?

Inläggav Varanen » tor nov 24, 2016 7:41 pm

Vi kan ju inte dissa Laakso för att han är skadad. Lite crazy, ungefär som att attackera någon random som inte klarar av att gå till jobbet. Die m-fucker! Die!

Kanske borde vi värva en ersättare, men vi måste utgå från att de som inte kan spela faktiskt inte kan göra det. Annars har vi fullt upp att organisera tjära och fjädrar. Vi får nöja oss med att de som spelar gör sitt bästa. Kloker kan vara sjukkontrollant för de övriga om han vill. Ingen rapport nödvändig.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö


Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ettan och 16 gäster