Mobbning inom Lakers?

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Mobbning inom Lakers?

Inläggav Svartvadet » tis maj 24, 2016 12:58 pm

Med tanke på senaste dagarnas skriverier, så kände jag att en tråd borde finnas kring ämnet.

Jag tror vi alla känner till att det har funnits, och finns fortfarande, problem inom ungdomsverksamheten. Tycker det är beklagligt att Lakers fortsätter att slå ifrån sig. Hade det inte varit bättre att säga att "Vi ska gå till botten med detta, det är absolut inte okej och något vi inte står bakom"?

Nu gräver man ned huvudena i sanden och låtsas som att folk har hittat på saker. Som den biten med att "plocka puckar" där Janne säger: "Det där är ju en tävling, det tycker jag är helt okej". Men då är frågan, är det okej att man gör femmor med de som är tidigt utvecklade alt. de som faktiskt är bättre i den åldern och sedan gör femmor med de som ligger lite efter och sedan låta dessa tävla? Det fattar ju alla att de som är lite sämre får plocka puckar 100 gånger av 100...

Sedan är det själva jargongen, visst, hockeyomklädningsrum är grabbigt. Det kan vara gött "tugg" och hela den biten, men samtidigt är det så sjukt mycket mobbning som ingen reagerar mot. Har flera storys jag kan berätta om, men de är så störda så knappt värda att ta upp.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav PutteA » tis maj 24, 2016 5:08 pm

Man ska också vara lite försiktig om man inte har full insyn och vet vad som pågår på vissa håll och kanter. Att sprida rykten vidare från någon/några som sagt nått specifikt om läget är inte heller smart. Det finns vissa barnsjukdomar i föreningen som nödvändigtvis INTE behöver bero på föreningen och dess ledare och som kommer att växa bort allt eftersom saker och ting sätter sig och ALLA utvecklas. Något som de flesta elitföreningar gått igenom. Bara att kolla med SAIK. Dom kan nog berätta ett och annat.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Svartvadet » tis maj 24, 2016 5:27 pm

Jag har själv spelat i Lakers, så är absolut inte något som jag "hört" eller liknande utan jag har upplevt det själv. Det har gett mig många mörka nätter om inte annat
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Daste » tis maj 24, 2016 5:35 pm

Jag kan iofs tänka mig att kritiken är befogad. Den ledare man tillsatt för u16 elit är en aning ung med sina 22 år och jag tror en stor del av kritiken bottnar i just detta - ung, lite oerfaren, saknar kanske breda perspektiv. Det verkar dock vara en driftig kille, om än hetsig, så ge det lite tid och lite snävare livrem från Karlsson så ska det nog bli bra.
Daste
Forumdemon
 
Inlägg: 1380
Blev medlem: ons sep 19, 2007 5:35 pm
Ort: Vxo

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav PutteA » tis maj 24, 2016 6:00 pm

Svartvadet skrev:Jag har själv spelat i Lakers, så är absolut inte något som jag "hört" eller liknande utan jag har upplevt det själv. Det har gett mig många mörka nätter om inte annat


Ja jag spelade i Växjö HC och upplevde väl också en del. Men det är ju knappast relevant nu när det gäller en elitförening som håller på att växa in i kostymen. Problemet ligger inte hos ungarna eller ungdomarna utan hos föräldrar som inte har haft några förhållningsregler att hålla sig till. Nu finns det levande styrdokument som ska få verksamheten på rätt spår. Något som tar tid. Dagens problem i verksamheten finns där ungdomsverksamheten övergår i elitverksamhet. Problem som kommer växa bort!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Jocke86 » tis maj 24, 2016 7:53 pm

Tävlingar och förlorar får göra eller bära saker har jag varit med om i div 3 klubbars ungdomslag. Ingen som såg det som pennalism eller bestraffning (kan tillägga att jag var en av de sämre spelarna). Sedan finns det säkerligen mobbning som det väl gör i alla ungdomslag och även bland vuxna spelare i olika sporter tyvärr. Det hoppas jag man jobbar med hela tiden. Sedan jargongen är hård i omklädningsrummet när man är 14 och uppåt. Alla vill vara värst.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Användarvisningsbild
Jocke86
Forumterrorist
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: fre dec 19, 2008 6:04 pm
Ort: Uppsala

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav vlk » tis maj 24, 2016 8:27 pm

Jag ställer den givna frågan; Vad skulle syftet vara att mobba barn och deras föräldrar ?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Baker » tis maj 24, 2016 8:32 pm

Jag har som de flesta ingen koll hur det fungerar på u-sidan. Dock känns det dom om klubben alltid tycker att det är bagateller det som sker. Tyvärr ligger sanningen i betraktarens ögon och det verkar klubben inte riktigt förstå. Allt handlar om tydlighet mot alla parter detta inklusive SMPs läsare. Där brister det som vanligt.
Baker
Forumproffs
 
Inlägg: 727
Blev medlem: ons jan 19, 2005 1:58 pm

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Baker » tis maj 24, 2016 8:35 pm

vlk skrev:Jag ställer den givna frågan; Vad skulle syftet vara att mobba barn och deras föräldrar ?

Finns givetvis inget syfte med det men en skopa okunskap från någon ledare räcker länge.

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Baker
Forumproffs
 
Inlägg: 727
Blev medlem: ons jan 19, 2005 1:58 pm

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Orange » tis maj 24, 2016 11:51 pm

Mycket som är rent löjligt snack... alla får inte vara med i U16 ELIT :?: Förlorar man en tävling så får man plocka puckar, jajaja. Känns som precis som allt annat att när ens egen barn inte är bäst så är de nån annans fel som inte sett min sons situation. Tråkigt VLH inte kan svara upp lite tydligare bara att så funkar de om de nu inte e mer än hockey jargong?
Orange
Forumamatör
 
Inlägg: 239
Blev medlem: lör jul 13, 2013 2:51 am

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav vlk » ons maj 25, 2016 7:05 am

Orange skrev:Mycket som är rent löjligt snack... alla får inte vara med i U16 ELIT :?: Förlorar man en tävling så får man plocka puckar, jajaja. Känns som precis som allt annat att när ens egen barn inte är bäst så är de nån annans fel som inte sett min sons situation. Tråkigt VLH inte kan svara upp lite tydligare bara att så funkar de om de nu inte e mer än hockey jargong?


Nä , det kan inte vara en rättighet att komma in på en elitsatsandes förenings hockeygymnasium.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Jocke86 » ons maj 25, 2016 10:12 am

Verkar finnas en helt annan sida på detta från andra jag pratat med. Verkar som att SR Kronoberg inte kollat upp detta så noggrant som man kanske skulle gjort?

Personer har också hört av sig till både SMP och Radio Kronoberg med en annan sida av storyn. Se om de tar upp det eller om de inte bryr sig om det :oops:
If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Användarvisningsbild
Jocke86
Forumterrorist
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: fre dec 19, 2008 6:04 pm
Ort: Uppsala

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Orange » ons maj 25, 2016 12:21 pm

Jocke86 skrev:Verkar finnas en helt annan sida på detta från andra jag pratat med. Verkar som att SR Kronoberg inte kollat upp detta så noggrant som man kanske skulle gjort?

Personer har också hört av sig till både SMP och Radio Kronoberg med en annan sida av storyn. Se om de tar upp det eller om de inte bryr sig om det :oops:


Vad menar du?
Orange
Forumamatör
 
Inlägg: 239
Blev medlem: lör jul 13, 2013 2:51 am

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Jocke86 » ons maj 25, 2016 12:32 pm

Orange skrev:
Jocke86 skrev:Verkar finnas en helt annan sida på detta från andra jag pratat med. Verkar som att SR Kronoberg inte kollat upp detta så noggrant som man kanske skulle gjort?

Personer har också hört av sig till både SMP och Radio Kronoberg med en annan sida av storyn. Se om de tar upp det eller om de inte bryr sig om det :oops:


Vad menar du?


Jag har hört att det som nämns inte stämmer och att det finns en annan sida där SR och Smp inte rapporterat/fått hela sanningen...
If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Användarvisningsbild
Jocke86
Forumterrorist
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: fre dec 19, 2008 6:04 pm
Ort: Uppsala

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav smashinlovely » ons maj 25, 2016 2:28 pm

Jocke86 skrev:
Orange skrev:
Jocke86 skrev:Verkar finnas en helt annan sida på detta från andra jag pratat med. Verkar som att SR Kronoberg inte kollat upp detta så noggrant som man kanske skulle gjort?

Personer har också hört av sig till både SMP och Radio Kronoberg med en annan sida av storyn. Se om de tar upp det eller om de inte bryr sig om det :oops:


Vad menar du?


Jag har hört att det som nämns inte stämmer och att det finns en annan sida där SR och Smp inte rapporterat/fått hela sanningen...


Finns väl alltid två sidor, e ju inte lika bra säljvärde i de positiva omdömena.

Å andra sidan ska ingen känna sig kränkt eller felbehandlad, då är det något som är fel. Problemet kan finnas även om någon som ej är utsatt för det, men medverkande, inte upplever det som ett problem. Eller så kan det vara så att två personer får samma behandling, den ene tycker inte det är något problem alls medans den andre tar illa vid sig. Är det rätt behandling då?

Ett elitsatsande lag är givetvis ingen välgörenhetsaktivitet och någonstans måste utsållningen börja, men det finns olika sätt att sköta det på.
Hur det skötts här har jag ingen aning om men jag skulle inte bli förvånad om det finns en del problem.
Hockeyintresset har givetvis ökat enormt på kort tid i byn och allt hänger inte med, samarbete finns väl med ex. Lenhovda men är ju inte så enkelt att man bara kan skicka iväg spelare dit när de inte längre platsar. 3 mil enkel resa och ny miljö är inte alltid så enkelt att lösa. Det är ju trots allt barn vi snackar om.

Föräldrarna är helt säkert inte heller utan skuld i detta, kan tänka mig att det hetsas och pressas en hel del. Det satsas hårt och när ens unge sedan inte får vara med i samma utsträckning längre så kan man inte förstå.
Användarvisningsbild
smashinlovely
Forumdemon
 
Inlägg: 1798
Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:00 am

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav vlk » ons maj 25, 2016 2:31 pm

smashinlovely skrev:
Jocke86 skrev:
Orange skrev:[quote="Jocke86"]Verkar finnas en helt annan sida på detta från andra jag pratat med. Verkar som att SR Kronoberg inte kollat upp detta så noggrant som man kanske skulle gjort?

Personer har också hört av sig till både SMP och Radio Kronoberg med en annan sida av storyn. Se om de tar upp det eller om de inte bryr sig om det :oops:


Vad menar du?


Jag har hört att det som nämns inte stämmer och att det finns en annan sida där SR och Smp inte rapporterat/fått hela sanningen...


Finns väl alltid två sidor, e ju inte lika bra säljvärde i de positiva omdömena.

Å andra sidan ska ingen känna sig kränkt eller felbehandlad, då är det något som är fel. Problemet kan finnas även om någon som ej är utsatt för det, men medverkande, inte upplever det som ett problem. Eller så kan det vara så att två personer får samma behandling, den ene tycker inte det är något problem alls medans den andre tar illa vid sig. Är det rätt behandling då?

Ett elitsatsande lag är givetvis ingen välgörenhetsaktivitet och någonstans måste utsållningen börja, men det finns olika sätt att sköta det på.
Hur det skötts här har jag ingen aning om men jag skulle inte bli förvånad om det finns en del problem.
Hockeyintresset har givetvis ökat enormt på kort tid i byn och allt hänger inte med, samarbete finns väl med ex. Lenhovda men är ju inte så enkelt att man bara kan skicka iväg spelare dit när de inte längre platsar. 3 mil enkel resa och ny miljö är inte alltid så enkelt att lösa. Det är ju trots allt barn vi snackar om.

Föräldrarna är helt säkert inte heller utan skuld i detta, kan tänka mig att det hetsas och pressas en hel del. Det satsas hårt och när ens unge sedan inte får vara med i samma utsträckning längre så kan man inte förstå.[/quote]

Om någon känner sig kränkt är det den personens val. Ingen kan ta ansvar för en annan människas reaktion. Dock ska lakers representanter alltid verka för att behandla alla med respekt.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav smashinlovely » ons maj 25, 2016 3:15 pm

vlk skrev:Om någon känner sig kränkt är det den personens val. Ingen kan ta ansvar för en annan människas reaktion. Dock ska lakers representanter alltid verka för att behandla alla med respekt.


Känns som ett farligt tankesätt, skulle man lägga allt ansvar på den som känner sig kränkt så skulle det inte finnas någon mobbare i samhället utan bara personer som blir kränkta. Allt kan inte vara svart eller vitt. Jag tycker absolut man måste ta hänsyn till andra människors reaktion, speciellt som ungdomsledare.

Men är problemet att alla behandlats lika men reagerat olika så är det ändå ett mycket mindre problem än om det är en fråga om särbehandling.
Användarvisningsbild
smashinlovely
Forumdemon
 
Inlägg: 1798
Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:00 am

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav vlk » ons maj 25, 2016 3:29 pm

Om jag uppträder med respekt för dig kan jag inte ta ansvar för din reaktion om jag meddelar dig att dom son inte kommer in på gymnasiet . Hur du hanterar detta har med din erfarenhet att göra samt dina verktyg att ta hand om dig. Jag kan bara ta ansvar för att jag uppträder korrekt och respektfullt.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav PutteA » ons maj 25, 2016 6:27 pm

Det är helt riktigt att det finns andra versioner, motsatta versioner. Det har bl.a kommit ut ett mail till samtliga inom ungdomsleden där kritik framförs mot det som sägs och skrivs. Mailet kommer från en ledare från de yngre leden, men som samtidigt är förälder i de äldre leden. Ska inte avslöja nått innehåll, för det har jag inte rätt till, men det är mycket välformulerat! Borde bli offentligt egentligen för alla att ta del av.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Niles » ons maj 25, 2016 7:41 pm

Vi vet ju alla hur skandalkåta radio Kronoberg är så fort man kan ana nåt smaskigt nånstans. Sanningen, eller nyanser och röster som möjligen minskar smaskigheten kan jag garantera att man inte är ett dugg intresserad av.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Mike Modano » tor maj 26, 2016 12:44 pm

Hmm, ingen rök utan eld heter det väl?!
Är inte insatt i läget med U-verksamheten men tänker ändå om det då skulle vara något speciellt med Växjös ungdomar, ledare och föräldrar? Många här skriver att alla klubbar har elitsatsning, hård jargong, krav och tuffingar m.m. MEN varför läser vi inte om andra klubbars pennalism, machokultur och mobbing? Bara om Lakers x2!!??

Så är Växjö speciellt eller kan det vara så att andras U-elitsatsningar inte alls ser ut som här? Kanske jobbar med andra metoder och "värdegrunder" för att nå sina mål?

Många frågor finns det hoppas det kommer både svar och lösningar... Tråkigt att läsa om VLH i sådana sammanhang!
Bild
Användarvisningsbild
Mike Modano
Forumentusiast
 
Inlägg: 375
Blev medlem: tis nov 04, 2003 1:26 pm

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav PutteA » tor maj 26, 2016 12:47 pm

Skriv ett mail till tex Skellefteå AIK och fråga hur det såg ut i deras begynnelse. Vad som gjordes, sas och skrevs. Tror du kommer känna igen mycket av det.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Svartvadet » tor maj 26, 2016 1:52 pm

PutteA skrev:Skriv ett mail till tex Skellefteå AIK och fråga hur det såg ut i deras begynnelse. Vad som gjordes, sas och skrevs. Tror du kommer känna igen mycket av det.


Var tio år sedan jag spelade, var samma visa då. Helt otroligt hur man kan vara så blåögd.

Att föräldrar lipar om U16Elit t.ex, det är ju för att det vägrar inse verkligheten. Sånt var lika klart på min tid. Då slussades yngre, som faktiskt också var bättre, fram till U16Elit också.

Problemet kommer ju sedan, hur ledarna agerar kring alla grabbarna. Det är öknamn och mobbning stup i kvarten, vissa skämt görs med glimten i ögat - andra görs för att håna. Jag har varit med om skrämmande saker, som absolut inte ska förekomma. Saker som fortfarande förekommer dock.

Det är helt okej att man vill göra en Elitsatsning, men det är absolut inte okej att nedvärdera människor bara för att man inte kan utföra en idrott/hobby (som det är upp till U16Elit/J18) lika bra som en annan. Föräldrar betalar ju för fan för att de ska få spela för Lakers, det är minst sagt respektlöst när deras barn blir pissade i nyllet när de är där för att de inte håller måttet då.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Orange » tor maj 26, 2016 2:22 pm

Mike Modano skrev:Hmm, ingen rök utan eld heter det väl?!
Är inte insatt i läget med U-verksamheten men tänker ändå om det då skulle vara något speciellt med Växjös ungdomar, ledare och föräldrar? Många här skriver att alla klubbar har elitsatsning, hård jargong, krav och tuffingar m.m. MEN varför läser vi inte om andra klubbars pennalism, machokultur och mobbing? Bara om Lakers x2!!??

Så är Växjö speciellt eller kan det vara så att andras U-elitsatsningar inte alls ser ut som här? Kanske jobbar med andra metoder och "värdegrunder" för att nå sina mål?

Många frågor finns det hoppas det kommer både svar och lösningar... Tråkigt att läsa om VLH i sådana sammanhang!


Snabb google på SHL Elitsatsning Skellefteå LHC Rögle

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/?articleid=7344200

http://www.expressen.se/kvallsposten/sp ... litsatsar/

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5738122

http://www.corren.se/sport/ishockey/for ... 03993.aspx

http://www.folkbladet.nu/130263/hart-kl ... leftea-aik

https://battrehockey.wordpress.com/2013 ... kelleftea/
Orange
Forumamatör
 
Inlägg: 239
Blev medlem: lör jul 13, 2013 2:51 am

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Svartvadet » tor maj 26, 2016 2:38 pm

Orange skrev:
Mike Modano skrev:Hmm, ingen rök utan eld heter det väl?!
Är inte insatt i läget med U-verksamheten men tänker ändå om det då skulle vara något speciellt med Växjös ungdomar, ledare och föräldrar? Många här skriver att alla klubbar har elitsatsning, hård jargong, krav och tuffingar m.m. MEN varför läser vi inte om andra klubbars pennalism, machokultur och mobbing? Bara om Lakers x2!!??

Så är Växjö speciellt eller kan det vara så att andras U-elitsatsningar inte alls ser ut som här? Kanske jobbar med andra metoder och "värdegrunder" för att nå sina mål?

Många frågor finns det hoppas det kommer både svar och lösningar... Tråkigt att läsa om VLH i sådana sammanhang!


Snabb google på SHL Elitsatsning Skellefteå LHC Rögle

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/?articleid=7344200

http://www.expressen.se/kvallsposten/sp ... litsatsar/

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5738122

http://www.corren.se/sport/ishockey/for ... 03993.aspx

http://www.folkbladet.nu/130263/hart-kl ... leftea-aik

https://battrehockey.wordpress.com/2013 ... kelleftea/


Återigen, detta handlar om själva Elitsatsningen. Tror alla köper detta, är det föräldrar som gnäller över det (vilket det förstås är) så är det bara för att de inte kan inse fakta att deras barn inte kommer bli hockeyspelare. Dock går detta göra på ett juste sätt, inte genom mobbning etc
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Mobbning inom Lakers?

Inläggav PutteA » tor maj 26, 2016 6:20 pm

Om du kallar någon som är i alltihop och följer allt från insidan för blåögd får det stå för dig. Vad som hände för 10 år sedan eller under min/din tid är totalt irrelevant i sammanhanget. De flesta problem uppstår när breddverksamhet övergår i elitverksamhet och gallringar förekommer. De problem som nu diskuteras kommer allt från detta i grund och botten. Att ens barn inte anses tillräckligt bra kan få en del föräldrar att agera på totalt felaktiga sätt och saker och händelser förstoras upp och omvandlas till pennalism m.m. Hårt arbetande ledare framställs som monster, mobbare m.m. Visst begås fel, från ALLA, men det här handlar inte om DOM felen, utan om föräldrar som agerar i frustration.

Blåögd? Som sagt, jag ser det från insidan. Och jag tycker också länkarna talar sitt tydliga språk. Och bakom dessa klagomål döljer sig garanterat besvikna föräldrar.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Svartvadet » tor maj 26, 2016 7:17 pm

PutteA skrev:Om du kallar någon som är i alltihop och följer allt från insidan för blåögd får det stå för dig. Vad som hände för 10 år sedan eller under min/din tid är totalt irrelevant i sammanhanget. De flesta problem uppstår när breddverksamhet övergår i elitverksamhet och gallringar förekommer. De problem som nu diskuteras kommer allt från detta i grund och botten. Att ens barn inte anses tillräckligt bra kan få en del föräldrar att agera på totalt felaktiga sätt och saker och händelser förstoras upp och omvandlas till pennalism m.m. Hårt arbetande ledare framställs som monster, mobbare m.m. Visst begås fel, från ALLA, men det här handlar inte om DOM felen, utan om föräldrar som agerar i frustration.

Blåögd? Som sagt, jag ser det från insidan. Och jag tycker också länkarna talar sitt tydliga språk. Och bakom dessa klagomål döljer sig garanterat besvikna föräldrar.


Jag ser det med från insidan, har slutat som tränare från klubben väldigt nyligen.

Jag delar din syn om föräldrar, precis som det jag skrev, men om du på fullaste allvar tror att det är där som det stora "problemet" ligger, då är du aningen blåögd ja. Det är ungefär som att säga att invandring till Sverige inte har skapat problemområden.

Däremot så ser jag, till skillnad från dig, hellre att man försöker jobba fram någon form av Div.3 lag som kan härja i Doomen (typ Linné) med ett tillhörande J20/J18, än att spelare ska må dåligt över att komma till ishallen för att deras ledare leker Göbbels.

Ska spelare bli bättre, så måste de spela mot likvärdiga, det gäller både bra och dåliga. Det tror jag alla fattar. Därför fungerar det inte heller att göra lag där de "sämre" från årskullen över spelare med de bättre från den yngre.

Problemet är, återigen, inte själva satsningen i sig. Där kommer folk bli ledsna, så är livet. Dock är det skillnad på att göra "teamaktiviteter" där de sämre inte får vara med, eller ta med "sämre" på bortamatcher och låta de åka upp till Norrköping etc. och inte få spela en minut när de är 13-14-15. Då är det bättre att låta de vara hemma.

Hade en tränare som kallade de två "sämsta" femmorna, där den ena var Gul och den andra Röd, för "De pissgula" och "Mens-barnen" samt de två bättre (Blå och Svart) för "Blåa" och "Svarta".

Bara som ett exempel.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav noneedforaname » tor maj 26, 2016 9:31 pm

PutteA skrev:Det är helt riktigt att det finns andra versioner, motsatta versioner. Det har bl.a kommit ut ett mail till samtliga inom ungdomsleden där kritik framförs mot det som sägs och skrivs. Mailet kommer från en ledare från de yngre leden, men som samtidigt är förälder i de äldre leden. Ska inte avslöja nått innehåll, för det har jag inte rätt till, men det är mycket välformulerat! Borde bli offentligt egentligen för alla att ta del av.


Ja, det hade varit intressant att ta del av. Fast bara att höra att det kommit ett välformulerat svar från en trovärdig källa känns betryggande.
noneedforaname
Forumentusiast
 
Inlägg: 278
Blev medlem: sön aug 03, 2014 4:52 pm

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav PutteA » tor maj 26, 2016 9:32 pm

Det märks att du inte har koll på hur upplägget är på sikt enligt det nya styrdokumentet. Inte bara mig du i så fall kallar blåögd av de som är på insidan. Inget är perfekt. I så fall hade vi redan idag varit bäst i Sverige även på J o U-sidan. Problem finns i alla föreningar och är nått klubbarna får jobba med kontinuerligt.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Baloo » tor maj 26, 2016 10:56 pm

Svartvadet skrev:
PutteA skrev:Skriv ett mail till tex Skellefteå AIK och fråga hur det såg ut i deras begynnelse. Vad som gjordes, sas och skrevs. Tror du kommer känna igen mycket av det.




Problemet kommer ju sedan, hur ledarna agerar kring alla grabbarna. Det är öknamn och mobbning stup i kvarten, vissa skämt görs med glimten i ögat - andra görs för att håna. Jag har varit med om skrämmande saker, som absolut inte ska förekomma. Saker som fortfarande förekommer dock.

Det är helt okej att man vill göra en Elitsatsning, men det är absolut inte okej att nedvärdera människor bara för att man inte kan utföra en idrott/hobby (som det är upp till U16Elit/J18) lika bra som en annan. Föräldrar betalar ju för fan för att de ska få spela för Lakers, det är minst sagt respektlöst när deras barn blir pissade i nyllet när de är där för att de inte håller måttet då.


Självklart ska man behandla alla med respekt och mobbing borde såklart bannlysas inom alla verksameter, hockey som skola osv...
Men i min värld måste man börja en elitsatsning någon gång och här är det satt till U-16 men nog om det.

Ta skolan som exempel har du inte drivet eller talangen att plugga och få bra betyg så får du omvärdera och inse att du kanske inte kommer in på "Frisörlinjen" eller på den tilltänkta "Tekniklinjen" för att betygen inte räcker till, där har man ju gjort en "elitsatsning" på dom som har bra betyg och det accepterar ju alla och ingen som ringer Radio Kronoberg för att dennes son eller dotter inte kommer in på tilltänkt linje, utan man vet att man får omvärdera och helt enkelt välja något annat som passar om man nu inte har en växel till att lägga i.

Detta handlar ju inte om Lakers elitsatsning i sig utan om mobbingen som verkar finnas i U-Lagen få bukt med den är ju prio ett, sen att det blir bortfall ju högre upp i åldrarna man kommer är ju fullt naturligt. Se bara till att det sker på ett schysst sätt.
VENI VIDI VICI

Once a Laker always a Laker...
Användarvisningsbild
Baloo
Forumdemon
 
Inlägg: 1875
Blev medlem: fre aug 20, 2004 3:51 pm
Ort: Hovshaga

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Mike Modano » tor maj 26, 2016 11:07 pm

Orange skrev:
Mike Modano skrev:Hmm, ingen rök utan eld heter det väl?!
Är inte insatt i läget med U-verksamheten men tänker ändå om det då skulle vara något speciellt med Växjös ungdomar, ledare och föräldrar? Många här skriver att alla klubbar har elitsatsning, hård jargong, krav och tuffingar m.m. MEN varför läser vi inte om andra klubbars pennalism, machokultur och mobbing? Bara om Lakers x2!!??

Så är Växjö speciellt eller kan det vara så att andras U-elitsatsningar inte alls ser ut som här? Kanske jobbar med andra metoder och "värdegrunder" för att nå sina mål?

Många frågor finns det hoppas det kommer både svar och lösningar... Tråkigt att läsa om VLH i sådana sammanhang!


Snabb google på SHL Elitsatsning Skellefteå LHC Rögle

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/?articleid=7344200


http://www.expressen.se/kvallsposten/sp ... litsatsar/

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5738122

http://www.corren.se/sport/ishockey/for ... 03993.aspx

http://www.folkbladet.nu/130263/hart-kl ... leftea-aik

https://battrehockey.wordpress.com/2013 ... kelleftea/


Fint! Artiklar om elitsatsningens baksida, spelare som inte får plats bland de 20-25 i truppen. MEN ingen artikel om mobbing och pennalism som artiklarna om Lakers handlade om!
Bild
Användarvisningsbild
Mike Modano
Forumentusiast
 
Inlägg: 375
Blev medlem: tis nov 04, 2003 1:26 pm

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Svartvadet » fre maj 27, 2016 6:35 am

PutteA skrev:Det märks att du inte har koll på hur upplägget är på sikt enligt det nya styrdokumentet. Inte bara mig du i så fall kallar blåögd av de som är på insidan. Inget är perfekt. I så fall hade vi redan idag varit bäst i Sverige även på J o U-sidan. Problem finns i alla föreningar och är nått klubbarna får jobba med kontinuerligt.


Varför skulle jag inte ha koll på det?

Diskussionen handlar återigen om mobbning och pennalism, inte om själva Elitsatsningen och vad den medför. Eller, om nu Elitsatsningen medför "mobbning", så handlar den till viss del om detta.

Det är som att debattera med en Miljöpartist, du tror att vi pratar om samma sak och att du vinner, men i verkligheten så pratar vi om två HELT skilda saker och du framstår bara som egocentrisk.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav PutteA » fre maj 27, 2016 7:30 am

Snacka om att attackera. Kalla någon en massa saker påminner mer om andra skribenter här. Vi talar om samma sak. Det du och media pratar om när det pennalism och mobbing kommer ur, precis som du själv påpekar, elitsatsningen. Men jag tänker inte fortsätta diskutera det här med dig, och eftersom du ser mig som egocentrisk och miljöpartist, och snart även annat också så tror jag du gärna avstår också. Du har din åsikt och jag min. Vi låter det stanna där! Tack!!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Mobbning inom Lakers?

Inläggav vlk » fre maj 27, 2016 7:35 am

Fungerar på exakt samma sätt i vöikers tjejer innebandy. Massor av spelare fick beskedet då de var 15 år att de inte längre var välkomna i föreningen. Man tog de spelare i laget man vill ha i A och B-lag, resten fick beskedet att söka sig till annan klubb. Tjejerna och föräldrar informerades via ett mail om detta. Många som var både ledsna och besvikna.




Skickas från min iPhone via Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Mike Modano » fre maj 27, 2016 9:21 am

vlk skrev:Fungerar på exakt samma sätt i vöikers tjejer innebandy. Massor av spelare fick beskedet då de var 15 år att de inte längre var välkomna i föreningen. Man tog de spelare i laget man vill ha i A och B-lag, resten fick beskedet att söka sig till annan klubb. Tjejerna och föräldrar informerades via ett mail om detta. Många som var både ledsna och besvikna.




Skickas från min iPhone via Tapatalk


Knappast nyhetsstoff! Men det som händer i Lakers är tydligen annorlunda eftersom artiklarna inte handlar uteslutande om utslagning ur truppen utan om mobbning...
Bild
Användarvisningsbild
Mike Modano
Forumentusiast
 
Inlägg: 375
Blev medlem: tis nov 04, 2003 1:26 pm

Nästa

Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster