Mobbning inom Lakers?

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Svartvadet » fre maj 27, 2016 10:03 am

Exakt Mike.

Diskussionen om vad det blir för "reaktioner" av en Elitsatsning är någon helt annan.

Det måste vara tufft då, det är helt fair. Återigen, det tror jag nog ingen härinne säger något om. Jag syftar på vad som händer INNAN de har blivit U15/U16. Samt att diverse Ledare och Tränare agerar extremt illa.

När jag var tränare i juniorleden så var det en nolltolerans inom teamet, då vi visste om att det varit en väldigt otrevlig jargong i de yngre leden.

Sedan kan man diskutera varför PutteA t.ex tycker att det är okej att Tränare/Ledare kallar de sämre för glåpord som "Bög, hora, slyna, fetto, kärring" etc. Men jag vet inte, han kanske tycker detta tillhör kulturen?

Nåväl, som jag skrev innan, inte lönt att diskutera med någon som inte ens vill diskutera samma ämne. Har redan gett dig rätt i Elitsatsningen, där jag ÅTERINGEN poängterar att vi tycker samma, det andra är om hur man agerar mot människor. Där tycker inte jag det är okej att säga saker där man har för avsikt att kränka någon.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav vlk » fre maj 27, 2016 12:11 pm

Nä, framförallt en yngre ledare borde tagga ner och inte agera som om han hade jordaxeln uppkörd i röven.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Mike Modano » fre maj 27, 2016 12:26 pm

Kanske ska VLH ha en "tränarmall" att jobba utifrån hela vägen från U10-U20? Där man beskriver hur en ledare ska bete sig och agera som ledare innåt och utåt i Lakers. Kanske handlingsplan "Hallam"? När man sedan rekryterar nya U-tränare så söker man en särsklid typ som passar in i VLHs tränarmall!

Vem eller vems stil skulle du själv vilja ha som chef?

1. Calle Steen
X. Janne Karlsson
2. Sam Hallam

Jag kan enkelt gissa vad du svarar.....
Bild
Användarvisningsbild
Mike Modano
Forumentusiast
 
Inlägg: 375
Blev medlem: tis nov 04, 2003 1:26 pm

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Daniel » fre maj 27, 2016 5:12 pm

Det jag tycker är märkligt i denna debatten är att man hänger ut U16 tränaren så mycket
om han har ett spelartrupp som inte håller måttet och Lakers Väljer att flytta upp Ca 5-10
spelare från U15 Då får man nog som tränare välja att godta det beslutet som ens arbetsgivare tagit.


Sedan ska sägas att är man som förälder bitter för att Lakers en gång plockat bort en som tränare i föreningen
så kanske man kan gå ut och kasta lite skit i smp och försöka få lite upprättelse.
Sedan att man sitter och applådera på läktaren när motståndarna gör mål på Lakers och ens egen son
inte är på isen.
Daniel
Forumterrorist
 
Inlägg: 2944
Blev medlem: lör apr 13, 2002 12:26 pm
Ort: Växjö

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav vlk » fre maj 27, 2016 5:16 pm

Smp ger jag personligen inte mycket för. Men man har ju hört en del själv. Dock tror jag fortfarande att det mesta vilar på föräldrarnas besvikelse och oförmåga att på ett sunt sätt stötta sitt barn....


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Niles » fre maj 27, 2016 6:40 pm

En del föräldrar blir ju mer besvikna än sina barn när barnen inte når dit man tänkt sig. Sen tycker jag alltid det är lite B att lipa i knät på lokaltidningen eller lokalradion. Vad hoppas man vinna på det? Knalla in på kontoret och ta ett snack rakt upp och ner om nån tycker sina barn blivit fel behandlade istället. Fjolligt värre.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Orange » fre maj 27, 2016 9:09 pm

Många exempel är inte mobbing som att åka till Norrköping och inte få spela en match när det är U16 utan som Putte med flera säger en del av elitsatsning.

Svårt att bli arg på att de har tävlingar o förloraren får baka tårta eller plocka puckar efter tränings pass men jag kanske är old school.
Orange
Forumamatör
 
Inlägg: 239
Blev medlem: lör jul 13, 2013 2:51 am

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Beckis » fre maj 27, 2016 10:01 pm

Mike Modano skrev:Kanske ska VLH ha en "tränarmall" att jobba utifrån hela vägen från U10-U20? Där man beskriver hur en ledare ska bete sig och agera som ledare innåt och utåt i Lakers. Kanske handlingsplan "Hallam"? När man sedan rekryterar nya U-tränare så söker man en särsklid typ som passar in i VLHs tränarmall!

Vem eller vems stil skulle du själv vilja ha som chef?

1. Calle Steen
X. Janne Karlsson
2. Sam Hallam

Jag kan enkelt gissa vad du svarar.....


tror faktiskt du kommer att bli besviken på det svar många skulle ge dig.

Calle må haft sin kritiserade tid som tränare bland J-lagen, men som U-tränare är han fantastisk på att förmedla sitt nytänkande för i föreningen för utvecklingen av hur vi skall träna (skridsko, passa, skjuta). Ungarna i alla årskullar älskar Calle.

När det gäller JK, så vet jag inte hur han är som U-tränare

Sam känner jag bara till som en fantastisk bra tränare på a-lagsnivå som paketerar mer eller mindre färdigutbildade spelare till ett vinande lag.



Så frågan kvarstår, vem utvecklar kiddsen bäst??
Under rättegången förklarade Olsson att han inte riktigt kom ihåg vad beteckningarna avsett. Möjligen skulle "sv" kunna vara kopplat till sommarvikariat och "vitt" till hans vita blodkroppar, som han hade problem med.
Användarvisningsbild
Beckis
Forumproffs
 
Inlägg: 720
Blev medlem: ons maj 14, 2003 8:57 pm
Ort: Växjö

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Mike Modano » fre maj 27, 2016 11:05 pm

Beckis skrev:Så frågan kvarstår, vem utvecklar kiddsen bäst??

Bra fråga men hittills ha de väl lyckats sådär, eller?
U16 slutade 7 av 10 lag.
U18 slutade 6 av 10 lag.
U20 slutade 9 av 10 lag.
Bild
Användarvisningsbild
Mike Modano
Forumentusiast
 
Inlägg: 375
Blev medlem: tis nov 04, 2003 1:26 pm

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Beckis » lör maj 28, 2016 12:57 am

Mike Modano skrev:
Beckis skrev:Så frågan kvarstår, vem utvecklar kiddsen bäst??

Bra fråga men hittills ha de väl lyckats sådär, eller?
U16 slutade 7 av 10 lag.
U18 slutade 6 av 10 lag.
U20 slutade 9 av 10 lag.


Ah okey, nu är jag med hur du resonerar när du tar upp J20, J18 och U16.
Året som gått har Calle ej varit ansvarigt annat än för J-20 i början på denna säsong.

Det jag pratar om är hur vi ändrar på träningskulturen i Växjö från medioker HC-nivå. Där fd grabbarna grus fortfarande tror de är stjärnor men som inget annat fick glida in på isen mot Åseda i match i serien div "långt bort", tror att man kan träna likadant som för 25 år sedan, till att bli SHL mässigt!
Här är jag helt övertygad efter det jag sett med Calle att han är en fantastisk tillgång. Han är fantastisk att inspirera barn och ledare till att bli en bättre ledare/tränare. Låt inte hans prestationer som J-20 tränare ligga honom till last livet ut, för att inte de facto vara en ypperlig istränare på ungdomsnivå.

Det är en stor förändring på gång i föreningen i hur vi skall träna och lära barnen att träna, tävla men ändå ha roligt på isen. vid dessa förändringar så sker det ofta konflikter hos föräldrar som inte kan hantera detta, och då sker det som just nu gör sig hörd i media från besvikna föräldrar.

Min erfarenhet som fd ledare är att barnen sällan lider, det är föräldrar som gör en "jätte fråga" av situationerna som just deras barn befinner sig i för stunden.
Under rättegången förklarade Olsson att han inte riktigt kom ihåg vad beteckningarna avsett. Möjligen skulle "sv" kunna vara kopplat till sommarvikariat och "vitt" till hans vita blodkroppar, som han hade problem med.
Användarvisningsbild
Beckis
Forumproffs
 
Inlägg: 720
Blev medlem: ons maj 14, 2003 8:57 pm
Ort: Växjö

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav Beckis » lör maj 28, 2016 1:01 am

vlk skrev:Nä, framförallt en yngre ledare borde tagga ner och inte agera som om han hade jordaxeln uppkörd i röven.


Skickas från min iPhone via Tapatalk


vad grundar du detta påståendet på? mig veterligen vann han DM första året som tränare med ett lag som aldrig tidigare kvalificerat sig till slutspel?!?... Så ngt rätt måste han gjort för att utveckla individerna till att bli bättre individer och lag?!?
Under rättegången förklarade Olsson att han inte riktigt kom ihåg vad beteckningarna avsett. Möjligen skulle "sv" kunna vara kopplat till sommarvikariat och "vitt" till hans vita blodkroppar, som han hade problem med.
Användarvisningsbild
Beckis
Forumproffs
 
Inlägg: 720
Blev medlem: ons maj 14, 2003 8:57 pm
Ort: Växjö

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav OnTheWayUp » sön maj 29, 2016 10:35 pm

Calle är en fantastisk tillgång som är otroligt engagerad i ungdomslagen!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
OnTheWayUp
Forumamatör
 
Inlägg: 185
Blev medlem: tor aug 21, 2014 8:57 am

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav £ak3rs » mån maj 30, 2016 6:12 pm

Beckis skrev:
vlk skrev:Nä, framförallt en yngre ledare borde tagga ner och inte agera som om han hade jordaxeln uppkörd i röven.


Skickas från min iPhone via Tapatalk


vad grundar du detta påståendet på? mig veterligen vann han DM första året som tränare med ett lag som aldrig tidigare kvalificerat sig till slutspel?!?... Så ngt rätt måste han gjort för att utveckla individerna till att bli bättre individer och lag?!?

Spel på två femmor, ja knappt det.
"Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."
Användarvisningsbild
£ak3rs
Forumamatör
 
Inlägg: 153
Blev medlem: mån nov 10, 2003 10:42 am

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav vlk » mån maj 30, 2016 8:55 pm

£ak3rs skrev:
Beckis skrev:
vlk skrev:Nä, framförallt en yngre ledare borde tagga ner och inte agera som om han hade jordaxeln uppkörd i röven.


Skickas från min iPhone via Tapatalk


vad grundar du detta påståendet på? mig veterligen vann han DM första året som tränare med ett lag som aldrig tidigare kvalificerat sig till slutspel?!?... Så ngt rätt måste han gjort för att utveckla individerna till att bli bättre individer och lag?!?

Spel på två femmor, ja knappt det.


Det har han säkert gjort. Det är inte det jag bygger det på men det är inget jag tar här på forumet.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav defence » lör jun 11, 2016 12:11 pm

Off topic, men ändå...

Lite som ett sidospår i debatten om mobbing, pennalism mm inom Lakers ungdomssektion har det även pågått en debatt om toppning, elitsatsning samt fördelar för vissa spelare.

Eftersom jag är både hockey- och fotbollsförälder kan jag mycket väl intyga att den nu pågående klappjakten på Lakers av Smålandsposten samt P4 "skämmes ta mig fan" Kronoberg inte på något sätt är unikt för hockeyn, jag skulle säga att det inom fotbollen finns betydligt större problem.

Lakers har nu presenterat ett "styrdokument" om hur bedriva sin verksamhet, samma "styrdokument" finns i de flesta fotbollsföreningar. Den stora vinnaren med detta är den förening, oavsett idrott, som är tydligast i sin kommunikation mot aktiva, föräldrar samt andra inblandade. Den stora vinnaren kommer också vara den förening som bestämt sig för att följa upp samt tillse att verksamheten följer de uppsatta riktlinjerna. Samt än en gång, är tydligast i sin kommunikation.

Som sagt, här har nog fotbollen ett större problem än hockeyn.....

Misstänker att många ledare inom fotbollen just nu går lite nedhukade och småleende i skyttegravarna medans korselden far över deras huvuden i riktning mot Lakers.

Många ledarnamn förekommer i samma åldersgrupper i de bägge idrotterna. Det kanske finns ett samband?

Som någon skrev på twitter om den pågående Stanley Cup finalen:
"En odraftad spelare gör det avgörande målet på en odraftad målvakt. Föräldrar! Sluta tro era barn är elitspelare vid 13 års ålder. Ni måste se det i ett längre perspektiv."

Gäller ju även tränarbarn som blir intalade de är den nya "Messi", eller "Crosby". Min erfarenhet visar att det är just dessa barn som sedan, när det väl börjar "hetta till" faller ur ramen.

Låt barn vara barn.
Låt alla spela i yngre åldrar.
Ha kul.

Tre enkla grundregler...

Givetvis behövs en elitsatsning i en elitförening. Gäller bara att vara extra tydlig om denna satsning till alla involverade, samt inte tjuvstarta med den. Det ideala vore väl om föreningen sedan på något sätt kunde hjälpa till med alternativ till de som just då inte är mogna för satsningen.

Ser fram emot den dagen när våra skjutjärnsjournalister bestämmer sig för att genomlysa hur verksamheterna sköts inom andra idrotter och inte bara den idrott som just för tillfället ger störst rubriker.

Men det är väl att hoppas på för mycket.
defence
Forumamatör
 
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jul 02, 2014 1:30 pm

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav PutteA » lör jun 11, 2016 1:10 pm

Å
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Mobbning inom Lakers?

Inläggav PutteA » lör jun 11, 2016 1:14 pm

defence skrev:Off topic, men ändå...

Lite som ett sidospår i debatten om mobbing, pennalism mm inom Lakers ungdomssektion har det även pågått en debatt om toppning, elitsatsning samt fördelar för vissa spelare.

Eftersom jag är både hockey- och fotbollsförälder kan jag mycket väl intyga att den nu pågående klappjakten på Lakers av Smålandsposten samt P4 "skämmes ta mig fan" Kronoberg inte på något sätt är unikt för hockeyn, jag skulle säga att det inom fotbollen finns betydligt större problem.

Lakers har nu presenterat ett "styrdokument" om hur bedriva sin verksamhet, samma "styrdokument" finns i de flesta fotbollsföreningar. Den stora vinnaren med detta är den förening, oavsett idrott, som är tydligast i sin kommunikation mot aktiva, föräldrar samt andra inblandade. Den stora vinnaren kommer också vara den förening som bestämt sig för att följa upp samt tillse att verksamheten följer de uppsatta riktlinjerna. Samt än en gång, är tydligast i sin kommunikation.

Som sagt, här har nog fotbollen ett större problem än hockeyn.....

Misstänker att många ledare inom fotbollen just nu går lite nedhukade och småleende i skyttegravarna medans korselden far över deras huvuden i riktning mot Lakers.

Många ledarnamn förekommer i samma åldersgrupper i de bägge idrotterna. Det kanske finns ett samband?

Som någon skrev på twitter om den pågående Stanley Cup finalen:
"En odraftad spelare gör det avgörande målet på en odraftad målvakt. Föräldrar! Sluta tro era barn är elitspelare vid 13 års ålder. Ni måste se det i ett längre perspektiv."

Gäller ju även tränarbarn som blir intalade de är den nya "Messi", eller "Crosby". Min erfarenhet visar att det är just dessa barn som sedan, när det väl börjar "hetta till" faller ur ramen.

Låt barn vara barn.
Låt alla spela i yngre åldrar.
Ha kul.

Tre enkla grundregler...

Givetvis behövs en elitsatsning i en elitförening. Gäller bara att vara extra tydlig om denna satsning till alla involverade, samt inte tjuvstarta med den. Det ideala vore väl om föreningen sedan på något sätt kunde hjälpa till med alternativ till de som just då inte är mogna för satsningen.

Ser fram emot den dagen när våra skjutjärnsjournalister bestämmer sig för att genomlysa hur verksamheterna sköts inom andra idrotter och inte bara den idrott som just för tillfället ger störst rubriker.

Men det är väl att hoppas på för mycket.


BRA DÄR!!!!!!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Föregående

Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster