SHL, går vi åt fel håll? (Rutin)

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

SHL, går vi åt fel håll? (Rutin)

Inläggav Svartvadet » tis jul 14, 2015 7:56 pm

Är det bara jag som sitter och filosoferar över hur ligan, som brukar se så jämn ut på pappret, går åt helt fel håll?

Kikar man överlag så skulle jag vilja dela in det i tre grupper:

1: SAIK, VLH, FBK, LHF, FHC

2: LHC, DIF, HV, ÖHK

3: MIF, RBK, KHK, MODO, BIF

Första gruppen känns ganska självklara. Med självklara så syftar jag på övre HALVAN - inte topp 5.

Den andra gruppen är svårare, då det kan gå lite hur som helst. Klarar HV få ihop det med tränare etc.? Klarar Sallinen/Thorsen bära DIF? Har LHC djupet/bredden? Kommer ÖHK gå ännu bättre i år? Svåra frågor.

Den sista gruppen känns som en pajasgrupp. Ursäkta uttrycket, men vissa uppställningar ser bedrövliga ut. Malmö har t.ex allt och ingenting. Meech, Galiardi och Alsenfelt - hur mycket orkar de? RBK väljer att värva in två spelare idag som jag har spytt över om Lakers tagit in när man spelade i Allsvenskan... Bakom dessa har de absolut ingenting alls. KHK verkar tro att deras föregående trupp är bland de bästa som spelat i Allsvenskan och att SHL inte blir något tufft. MoDo har förvisso lite spets, men sen? Sjukt tunt. Brynäs har varken spets eller bredd.... Stackars Nick...

Bara för att kunna "benchmarka" lite så kikar vi på VLH:s första trupp i SHL, ÖHK:s samt DIF:s

Växjö Lakers experience: 4282 GP
NHL experience: 657 GP
WC experience: 266 GP
OG experience: 22 GP
SHL experience: 4198 GP
Allsvenskan experience: 4451 GP
Liiga experience: 631 GP
KHL experience: 799 GP
AHL experience: 1779 GP

Djurgården experience: 3380 GP
NHL experience: 1490 GP
WC experience: 125 GP
OG experience: 9 GP
SHL experience: 3924 GP
Allsvenskan experience: 3169 GP
Liiga experience: 1105 GP
KHL experience: 210 GP
AHL experience: 978 GP

Örebro experience: 4103 GP
NHL experience: 562 GP
WC experience: 58 GP
OG experience: 4 GP
SHL experience: 4101 GP
Allsvenskan experience: 4726 GP
Liiga experience: 1527 GP
KHL experience: 77 GP
AHL experience: 2454 GP

Det man ser ganska tydligt här är att samtliga lag har bra med matcher i egna laget, mycket erfarenhet i SHL OCH erfarenhet i både NHL, VM och OS för att toppa det lite till. Vi kikar på årets "botten":

Karlskrona experience: 1245 GP
NHL experience: 11 GP
WC experience: 23 GP
SHL experience: 1234 GP
Allsvenskan experience: 3471 GP
Liiga experience: 384 GP
AHL experience: 841 GP

Rögle experience: 1341 GP
NHL experience: 4 GP
WC experience: 120 GP
OG experience: 1 GP
SHL experience: 1179 GP
Allsvenskan experience: 2324 GP
Liiga experience: 79 GP
KHL experience: 163 GP
AHL experience: 942 GP

Malmö experience: 2026 GP
NHL experience: 491 GP
WC experience: 41 GP
SHL experience: 2112 GP
Allsvenskan experience: 3665 GP
Liiga experience: 86 GP
KHL experience: 70 GP
AHL experience: 1354 GP

Någon som ser mönstret?! Jag räkna inte med MoDo och Brynäs, då de har spelat så pass länge i ligan att de naturligt får SHL-matcher... Men, kikar vi snabbt på det hela så slår ett par saker mig:
1. Malmö ligger en mil för både RBK och KHK i rutin på högre nivå, samt klubbnivå.
2. Om man slänger ihop totalen mellan RBK och KHK får man:

RBK/KHK experience: 2586 GP
NHL experience: 15 GP
WC experience: 143 GP
OG experience: 1 GP
SHL experience: 2413 GP
Allsvenskan experience: 5795 GP (Relevant?)
Liiga experience: 463 GP
KHL experience: 163 GP
AHL experience: 1783 GP

Vilket fortfarande inte ens är NÄRA, smaka på det, NÄRA av vad vi hade ENSAMMA:

Växjö Lakers experience: 4282 GP
NHL experience: 657 GP
WC experience: 266 GP
OG experience: 22 GP
SHL experience: 4198 GP
Allsvenskan experience: 4451 GP
Liiga experience: 631 GP
KHL experience: 799 GP
AHL experience: 1779 GP

HUR, låt mig ännu en gång säga det, HUR ska de klara av detta?! Hade jag hållit på något av dessa lag, då hade jag varit mer än rädd inför vad som komma skall. VLH hade alltså nästan 2000 fler matcher i klubbdressen än vad dessa två har ihop. Då pratar vi om ett lag som kallades för "legoknektar" etc. VLH har nästa 44(!) gånger matcherna i NHL, nästan dubbla matcherna i VM, 22 gånger fler i OS, nästan 2000 fler i SHL, nästan fem gånger fler i KHL samt att vi har lika många i AHL.

Tur för dessa att det ska spelas om det, vilket är charmen med denna sporten!
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6422
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: SHL, går vi åt fel håll? (Rutin)

Inläggav Lakershjärta71 » tor jul 16, 2015 9:31 pm

Statistik är väl en sak, men den får man ta med en nypa salt. Det vi kan säga och det vi är överens om är att pucken är rund. Ibland brukar man tala om att motivation slår klass osv. Hur ser historiken ut? Är det bara inför denna säsongen som skillnaderna är så stora? Enligt din statistik så kommer bottenträsket efter grundserien bestå av lagen i din grupp 3, men man kan ju inte alltid luta sig emot statistik. I så fall vet jag inte hur många gånger per år jag hade haft 7 rätt på Lotto.

Fundera själv på varför sämre lag på papperet faktiskt kan besegra bättre lag. Då blir nog statistik och siffror ganska ointressanta. Då tror jag det mer handlar om vad du har för komponenter och skills i ditt lag.
Senast redigerad av Lakershjärta71 fre jul 17, 2015 1:54 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: SHL, går vi åt fel håll? (Rutin)

Inläggav Svartvadet » tor jul 16, 2015 10:46 pm

Håller med dig. Det som dock är intressant är just att de har så få matcher tillsammans. Jag tänker tillbaka på CCCP, som såklart hade skill, men det handlade ändå bara om hur välsvarvade de var på isen som en enhet.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6422
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: SHL, går vi åt fel håll? (Rutin)

Inläggav Jck » mån jul 20, 2015 10:52 am

Oerhört intressant sammanställning.

Sånt uppskattas alltid. Jag är ganska övertygad om att när säsongen summeras kommer denna statistiken visa sig vara väldigt relevant i åtminstone KHK, Malmös och Rögles fall. Ser inte hur dom ska hamna någon annanstans än bottenfyran.
Jck
Forumamatör
 
Inlägg: 189
Blev medlem: fre jan 13, 2012 11:20 am


Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster