Statistik

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Statistik

Inläggav teddy » ons dec 31, 2014 1:15 pm

http://shl.se/statistics/teams/attendan ... ec?lang=sv

Trisst att vi ligger sist i publikligan. Är kanske Växjö publiken på väg att ge upp sitt lag. Har vi till slut kommit dit alla andra supportrar hoppats på. Den dagen då nyhetens behag lagt sig.
Vi som ändå ligger topp sex med en av SHL:s minsta arenor SKA ha fullt varje match.

Eller är det bara så enkelt (som ALLA vet) att vi har alldeles för dyra biljetter?
Dyrast i hela serien i en Arena som är medelmåttig. Där utrymmena är alldeles för små. Där kiosk köerna täpper till dom alldeles redan för trånga utrymmena. Där avsaknaden av kassaapparater gör flödet till att betala större. Där toaletterna är för få. Där en enda utgång gör det trångt och livsfarligt vid slutsignalen om något skulle uppstå. Där avsaknaden av ett arena torg som uppsamlingsplats vid perioderna gör att det inte finns något att göra i pauserna om man inte dricker alkohol och vill svettas i kaosköer.

För handen på hjärtat. Vår arena är inte så bra som vi tror om vi ska se till tillgänglighet, utrymme mm i pauserna. Det som däremot är bra är mediakuben och ljudet, att man också ser bra från sina platser på sittplats (ej den allt för dåligt lutande ståplatsen).
Det känns som om man sparat in på det mesta bara för att ha råd att bygga. Nu har vi ändå haft den här arenan ett par år men knappt något har hänt. Hur tänker man angående kioskerna och kö bildningen som uppstår vid dom? Tex vid isterband kioskerna. Sen att man har en sovernirshop Mitt i allt bara för att stoppa upp allt ännu mer. Bättre att ta bort sakerna som står mitt i gången där alla går och sätt dom i kanterna.
Arenan som den är idag är inte gjord för mer än 4500 i utrymmena bakom. Så fort det blir fler än 4500 så blir det kaos.

Men vi leder ligan i antal gjorda mål i boxplay överlägset. 7 st gjorda. Närmaste skuggande lagen har bara gjort 2 st.
I always tell the truth, even when i lie
Användarvisningsbild
teddy
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3971
Blev medlem: fre okt 29, 2004 11:00 pm
Ort: Växjö

Statistik

Inläggav PutteA » ons dec 31, 2014 3:00 pm

Den är lite missvisande och irrelevant tycker jag eftersom arenorna har så olika kapacitet. Kolla Örebro som är så nära fullsatt varenda match men ligger bara 8:a i publikligan. Jag tycker man ska se till publik i % i förhållande till kapacitet. Oavsett om vi skulle ligga på 100% i beläggning skulle vi inte vara bättre än femma ändå. Vi har nu en beläggning på 85,6 %. Jämfört med Frölunda som har en beläggning på endast 75.9 %, trots att man leder publikligan och har 320000 mer invånare än Växjö.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16438
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Statistik

Inläggav Svartvadet » tor jan 01, 2015 4:11 pm

Personligen så har jag inte gått senaste tiden för att vi spelar så fruktansvärt tråkig ishockey. Extremt tradigt att kolla på. Värre sömnpiller än vad Ivanhoe är idag...

Spelar vi en rolig hockey, där vi bjuder upp till lite finess och frenesi och sen får stryk med 0-5, då går jag gärna varje dag. Jag kan vara oerhört lättroad, men mitt öga klarar inte av när vi inte ens kan spela oss in i anfallszon i 5 mot 4 eller när vi inte ens kan slå en passning back-back. Eller när Centern ska plocka upp något dropp som back kommer med (oerhört J18...).

Det kostar ändå en slant, då vill jag ha valuta för pengarna. Gå dit och se sitt hjärta spela så oerhört dåligt, men ändå vinna, det är jag inte intresserad av alls.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6423
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Statistik

Inläggav Niles » tor jan 01, 2015 8:12 pm

"Nu ska jag inte gå förrän dom spelat bra minst 2 matcher i rad" för att citera en röst utanför Myran efter en fotbollsmatch i höstas :)

Men vi har alla orsaker till att gå eller inte gå. Support på plats i alla former är dock ett måste för långsiktig framgång. Där är vi ganska bra, förvisso i en historisk uppgångsspiral av sällan skådat slag men ändå. Riktig jävla motgång kan vi egentligen inte stava till som tur är. Där är vi fortfarande nybörjare och huden ganska soft.

Vad gäller vårt publiksnitt är det minimal skillnad från första året. Tittar man blint på siffror kan man utläsa att det är mer hockeyintresse i Växjö än i Göteborg som stad räknat. Och det stämmer kanske..
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Statistik

Inläggav Orange » tor jan 01, 2015 9:33 pm

Vad kommer behövas för att växa som publik o sälja varje match eller kunna bygga ut? Ny arena nya i SHL gjorde inte det.. att ligga i toppen gjorde inte det förra året... Måstea staden växa mer förts?
Orange
Forumamatör
 
Inlägg: 239
Blev medlem: lör jul 13, 2013 2:51 am

Re: Statistik

Inläggav PutteA » tor jan 01, 2015 11:44 pm

Den här statistiken tycker jag är mer intressant att se!

Namnlös.png
Namnlös.png (17.99 KiB) Visad 7367 gånger
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16438
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Statistik

Inläggav Dannedd » fre jan 02, 2015 12:03 am

PutteA skrev:Den här statistiken tycker jag är mer intressant att se!

Namnlös.png


Sedan skulle man kunna lägga km en parameter till och det är antal invånare...
#10 Duchon
Användarvisningsbild
Dannedd
Forumproffs
 
Inlägg: 934
Blev medlem: tor jan 12, 2012 12:44 am
Ort: Växjö

Re: Statistik

Inläggav vlk » fre jan 02, 2015 8:07 am

Hur som helst måste lakers på sikt upp mot 5500 i snitt. Det skulle betyda mycket.....


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8490
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Statistik

Inläggav teddy » fre jan 02, 2015 10:47 am

PutteA skrev:Den här statistiken tycker jag är mer intressant att se!

Namnlös.png


Ser mycket bättre ut Putte.
Men problemen med själva upplevelsen kvarstår dock.
Vet inte hur man ska göra, men något måste göras med utrymmena bakom. I pauserna är det alldeles för trångt. Samt för dyra biljetter.

Tänk så här.
Om man räknar ihop kärnsupportrarna dvs säsongkortsinnehavarna samt dom som alltid går men inte har säsongskort. Det är väl ca 3500-4000 personer.
Min syster och hennes familj tillhör dom sk marginalåskådarna. Alltså övrig publik som går ibland.

När dom går på match (två vuxna och två barn) så väljer dom sittplats pga vissa själ.
Om en sittplatsbiljett kostar i snitt 300 kr (billigaste kostar väl 250?) så blir det 1200 kr. Sen tillkommer merköp så som läsk, kaffe, vatten, korv och kanske popcorn. Ca 200 kr för en familj.

Låt oss sedan säga att dom gick på Luleåmatchen (1-2) eller Leksandsmatchen (1-5) och såg detta miserabla spel. När dom sedan ska ut i paus så kommer dom knappt ut, kommer knappt fram till toaletterna. Och väl där får dom stå i en kvart innan dom får en toalett. Att köpa korv är nästan stört omöjligt då köerna och trängseln är enorm. Tid tar det då det endast finns en eller två kassamaskiner vilket stoppar upp köerna.

Vad motiverar dom att gå nästa match igen och lägga ut nästa 1500 kr?
Spelet är kasst, upplevelsen är katastrof. Trångt, trisst och tråkigt.

Vi som bara har Lakers i våra hjärtan kommer ju självklart att gå oavsett. men hur motiverar man marginalåskådarna att komma tillbaka?
Öman pratar ju oavbrutet om att det är underhållning, upplevelse och en show som dom säljer.
Vad är underhållningen och upplevelsen förutom när lakers vinner?

Jag kanske är kräsen, men jag vill att vår klubb blir bäst i Sverige, kanske världen på allt. Och då har jag höga krav :-)

ÄLSKA LAKERS.
I always tell the truth, even when i lie
Användarvisningsbild
teddy
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3971
Blev medlem: fre okt 29, 2004 11:00 pm
Ort: Växjö


Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster