Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav erst91 » sön dec 15, 2013 12:24 am

"Vi gör det för supportrarna" Jo men tjena, de har väl aldrig lyssnat på oss supportar, det enda dom bryr sig om är pengar. Deras dröm är väl att alla ska sitta ner i hallen med varsin klappa och äta popcorn.
erst91
Forumamatör
 
Inlägg: 28
Blev medlem: tis feb 14, 2012 6:00 pm

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav alfax » sön dec 15, 2013 12:29 am

Det bästa ikväll i Cloetta Arena var när deras klack hade talkör mot förslaget och vi Lakejer stämde in det det förenade våra klackar och Järnkaminerna i Djurgården går helt emot detta ...läs mer i morgondagens Expressen de har mer supporterklubbar med sig och det är vi som supportrar som har det i vår hand utan oss så kan de spela inför tomma läktare.
Senast redigerad av alfax sön dec 15, 2013 12:41 am, redigerad totalt 1 gång.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11970
Blev medlem: fre apr 12, 2002 3:04 pm
Ort: Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav erst91 » sön dec 15, 2013 12:32 am

alfax skrev:Det bästa ikväll i Cloetta Arena var när deras klack hade talkör mot förslaget och vi Lakejer stämde in det det förenade våra klackar och Järnkaminerna i Djugrården går helt emot detta ...läs mer i morgondagens Expressen de har mer supporterklubbar med sig och det är vi som supportrar som har det i vår hand utan oss så kan de spela inför tomma läktare.

Hoppas Lakejerna skrivit under bara, förövrigt var det pct som kontaktade LHC fansen å frågade om de var sugna på delningsramsa.
erst91
Forumamatör
 
Inlägg: 28
Blev medlem: tis feb 14, 2012 6:00 pm

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav alfax » sön dec 15, 2013 12:49 am

Visste inte att förslaget kom därifrån men det var uppskattat från vår sektion och de fick med oss och jag är övertygad att Lakejerna skriver under och hoppas att alla supporterklubbar gör det annars gräver SHL sin egen grav tysta läktare utan supporterstöd ...ja det är vad de kommer att få.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11970
Blev medlem: fre apr 12, 2002 3:04 pm
Ort: Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav PutteA » sön dec 15, 2013 2:36 am

Mike Modano skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/article18024509.ab

Angående den naiva syn vissa fans har här på forumet angående Öman & co.


Dra inga förhastade slutsatser. Men betänk regelverket för hur en styrelse fungerar. När ett majoritetsbeslut tas i en styrelse så stå alla i gruppen bakom förslaget utåt, annars blir det anarki. Man kan som enskild ledamot reservera sig mot beslutet i protokollet, men efter det tar man sitt ansvar som styrelseledamot och ställer sig bakom beslutet.

SHL ägs av klubbarna, och klubbarna finns med i styrelsen. Stödjer majoriteten av gruppen detta förslag så står ju givetvis alla officiellt bakom beslutet. Men för den sakens skull behöver det inte betyda att Lakers med Öman och Marchal tycker likadant. Det är ju ganska enkelt, och så SKA det fungera. Så fungerar det i LL:s styrelse, vi är inte alltid överens, men majoriteten avgör, och då står vi alla bakom det utåt. Vi får inte glömma att SHL inte bara är Jörgen Lindgren, utan SHL är klubbarna. Så det här blir ett krig mot våra egna föreningar.

Ingen mening alltså att ställa frågan vad Öman och Marchal tycker. Det har ingen som helst betydelse, då dom står bakom sin egna grupp, för dom har inget val, och som sagt, det är rätt, så ska det vara. Detta är ett krig mot den gruppen vi måste ta tillsammans med resten av supporter Sverige.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16437
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Lakersfan_03 » sön dec 15, 2013 11:04 am

Tycker att förslaget är helt horribelt. Kvalserien är det mest intressanta att följa på hela säsongen, dessutom när det på senare år har varit fler och fler lag som gått upp från HA via Kvalserien. Det visar att gapet blir mindre och mindre till SHL med tanke på att HA slagit ihop Norra och Södra serien så har det blivit bättre nivå även där.

Att dela ut Wild Cards är riktigt dåligt med, Jag ser att Percy Nilsson börjar ''pressa'' SHL och säger att Malmö eventuellt kommer att spela i KHL men att man helst av allt spelar i SHL, beroende på hur man ''förändrar'' ligan eftersom det är ''lite publik'' på matcherna. Jag ser hellre på HV71 i Vida än Novisibirisk eller vad fan dom heter, ingen vill se de lagen.

Man kan förändrar och göra SHL bättre på mycket andra sätt, genom att enbart ett lag från HA ''kan'' gå upp via en bäst av sju matcher mot ett SHL lag så har man i princip stängt SHL. Jag är helt övertygad om att många av er som tycker att det här är en bra lösning, hade haft en annan åsikt om Växjö spelade i Hockeyallsvenskan. Detta är helt fel och jag hoppas såväl LL, som övriga supportersverige står enade. Malmö Och Djurgården är i Hockeyallsvenskan eftersom de förtjänar att vara där. Jag vill hellre ha upp Karlskrona, Karlskoga eller Västerås som på sportsliga grunder ligger bra till i HA.

Stängd SHL? - NEJ TACK!
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6968
Blev medlem: lör dec 11, 2004 12:17 am
Ort: Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Anders83 » sön dec 15, 2013 7:05 pm

Tycker att man dödar den Svenska Hockeyandan med dessa förslagen. Det finns så mycket mer att göra innan man går till ytterligheter!

Mina förslag hade sett ut såhär baserat på vad jag skulle anse vara ett lyft

War room : en given lösning och det har de ju redan snappat upp

Reglerna: Sätt 5 minuter på en holmgång och ut med dem gång nummer två , många avvisar våld men det ger ett publikvärde och det bidrar till lite snack emellan matcherna och håller intresset vid liv . Lite släppta handskar förstör inte sporten. Döm oftare för diving! Låt det vara kamp om pucken , snubblar man över en klubba efter en närkamp så är det ofta helt oavsiktligt så låt det fightas lite!!! Hockey är en kontaktsport.

Rinkarna: Ja jag är ett NHL freak, jag älskar intensiteten på de mindre rinkarna och det bidrar till mer fysiskt spel och jag tycker mig inte sakna brist på teknik och finlir. Tvärt om jag tycker om speeden i spelvändningarna och jag tror att det skulle locka mer marginalpublik utan styrspel i absurdum . Jag upplever dessutom att de svenska spelarna tycker det är vansinnigt kul med mindre rinkar.

Arenorna: Gör dem mer supportervänliga. Man ska inte behöva bli intryckt i en hörna någonstans i arenan och få en dålig upplevelse. Klackfighter på läktaren är underbart och där är IKO ett gott föredöme med sin bortastå.
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 5945
Blev medlem: tor nov 15, 2007 1:43 pm
Ort: VÄXJÖ

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Mike Modano » sön dec 15, 2013 7:22 pm

PutteA skrev:
Mike Modano skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/article18024509.ab

Angående den naiva syn vissa fans har här på forumet angående Öman & co.


Men för den sakens skull behöver det inte betyda att Lakers med Öman och Marchal tycker likadant.


Som sagt den naiva syn vissa fans har här på forumet angående Öman & co. :oops:
Bild
Användarvisningsbild
Mike Modano
Forumentusiast
 
Inlägg: 375
Blev medlem: tis nov 04, 2003 1:26 pm

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav rawspont » sön dec 15, 2013 8:50 pm

Lite diskussion, hyfsat balanserat.
Sådärja! Det blev ju bra. Nämenvafannudå?
Användarvisningsbild
rawspont
Forumentusiast
 
Inlägg: 358
Blev medlem: mån okt 03, 2011 11:21 am

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Bestil » sön dec 15, 2013 10:41 pm

Är väldigt kluven till detta, men måste ändå så säga att jag är mer för än emot. För tänk er scenariot att både HV71 och Färjestad skulle byta plats med BIK Karlskoga och Asplöven? Det av nåt skulle vara döden för den här ligan. Visst hade de förtjänat att vara i SHL eftersom de har tagit sig upp, men med de två lagen i SHL skulle publiktappet och intresset bli ännu mindre. Och jag tror att just det här är en stor faktor till varför klubbarna har kommit fram till det de har gjort.

Wild Cardsen är väl det som är värst så klart, men jag anser att Malmö Och Djurgården ska få dessa för dessa lag behövs, vad än alla säger. För båda dessa lag kommer locka fullt hus i princip varje match. Det hade varit bättre om de hade tagit sig upp sportsligt, men nu är det inte så och jag tror aldrig det kommer delas ut fler Wild Cards framöver. Hur hade de annars gjort om de hade bestämt sig för att utöka ligan med två lag? Hade 1:an och 2:an i Allsvenskan fått gått upp direkt? Helt enkelt dags att acceptera en förändring som jag tror kommer leda till att den här ligan blir bättre.

PS: Såg din länk efteråt rawspont :)
Bestil
Forumamatör
 
Inlägg: 36
Blev medlem: ons dec 29, 2010 6:36 am

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav alfax » mån dec 16, 2013 9:37 am

Läs Enestubbes förslag i dagens SMP ,det kan jag köpa.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11970
Blev medlem: fre apr 12, 2002 3:04 pm
Ort: Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Anders L » mån dec 16, 2013 10:19 am

Ja, stubbens förslag är inte alls dumt.
http://www.smp.se/sport/wildcards-nej-m ... 0844%29.gm
LAKERS framgång är guld värd!
Andra lags motgång är ej heller att förakta!
Anders L
Forumdemon
 
Inlägg: 1659
Blev medlem: sön apr 14, 2002 11:40 am
Ort: Ranchen.

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Niles » mån dec 16, 2013 10:32 am

Frågan är väl hur han har tänkt att få nån spänning i SHL? Man måste riskera nåt för att få spänning i en serie, annars är det bara en transportsträcka. Ner med minst ett lag direkt, upp med ett annat direkt och lägg till nån form av kvalspel på det. Lipandet inom hockeyn för risken att ramla ur borde få ett slut. Anpassa verksamheterna efter möjligheten att det kan ske. Det är fullt möjligt att ta sig upp igen med ett system som inte har hänglås och kedjor på dörrarna. Själva hade vi aldrig varit i SHL om dessa förslag hade fått rot för några år sen. Nåt att tänka på.

Bra krönika..igen. http://www.expressen.se/sport/kronikore ... ten-i-shl/
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav rawspont » mån dec 16, 2013 1:09 pm

Jag är inte så säker på att spänningen med risken att åka ur är något som bidrar till bättre spel, bättre hockey, och en mer långsiktig kvalité. Jag håller helt med om att skrota kvalserien i alla fall. Det är något bisarrt i att sjuan i allsvenskan kan gå upp i SHL och hela upplägget är som gjort för att det ska bli successiva orättvisor.

Sen köper jag inte riktigt det här argumentet om att Lakers gick ju upp via en kvalserie och då kan vi inte vara emot det för vi hade inte varit här utan en kvalserie. Det är klart att om det här hade varit 2009 eller nåt, då hade vi säkert varit enormt emot skrotande av kvalserien. Jag förstår alla allsvenska klubbar ur det perspektivet. Frågan för mig är vilket som ger bäst hockey i längden. Det ska vara svårt att gå upp i SHL, att vinna allsvenskan eller spela playoff i en serie matcher är inga orimliga krav. Hela tanken med att man ska kunna göra en halvdan säsong i hockeyallsvenskan och sen få lite feeling i kvalserien och det ska räcka är nåt vi råkar ta för givet för att det är så nu.

Lakers hade mycket väl kunnat gå upp i SHL via de nya premisserna, vilka det nu blir. Det är svårt att säga att det skulle varit omöjligt. Och oavsett vilket så är vi i SHL nu. Jag vet inte om varje supporter måste rannsaka historien bakom hur ens förening gick upp för att ha nåt att säga om detta, och hur långt tillbaka i tiden.
Sådärja! Det blev ju bra. Nämenvafannudå?
Användarvisningsbild
rawspont
Forumentusiast
 
Inlägg: 358
Blev medlem: mån okt 03, 2011 11:21 am

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav PutteA » mån dec 16, 2013 1:21 pm

Mike Modano skrev:
PutteA skrev:
Mike Modano skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/article18024509.ab

Angående den naiva syn vissa fans har här på forumet angående Öman & co.


Men för den sakens skull behöver det inte betyda att Lakers med Öman och Marchal tycker likadant.


Som sagt den naiva syn vissa fans har här på forumet angående Öman & co. :oops:


Du har inte provat att tänka utanför boxen nån gång. Allt är inte svart eller vitt. Det skulle ju faktiskt kunna vara så, även om du har svårt att tro det, att jag vet mer än dig. En liten hint bara, sen kan du ju hantera det som du vill!!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16437
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Niles » mån dec 16, 2013 5:28 pm

rawspont skrev:Jag är inte så säker på att spänningen med risken att åka ur är något som bidrar till bättre spel, bättre hockey, och en mer långsiktig kvalité. Jag håller helt med om att skrota kvalserien i alla fall. Det är något bisarrt i att sjuan i allsvenskan kan gå upp i SHL och hela upplägget är som gjort för att det ska bli successiva orättvisor.

Sen köper jag inte riktigt det här argumentet om att Lakers gick ju upp via en kvalserie och då kan vi inte vara emot det för vi hade inte varit här utan en kvalserie. Det är klart att om det här hade varit 2009 eller nåt, då hade vi säkert varit enormt emot skrotande av kvalserien. Jag förstår alla allsvenska klubbar ur det perspektivet. Frågan för mig är vilket som ger bäst hockey i längden. Det ska vara svårt att gå upp i SHL, att vinna allsvenskan eller spela playoff i en serie matcher är inga orimliga krav. Hela tanken med att man ska kunna göra en halvdan säsong i hockeyallsvenskan och sen få lite feeling i kvalserien och det ska räcka är nåt vi råkar ta för givet för att det är så nu.

Lakers hade mycket väl kunnat gå upp i SHL via de nya premisserna, vilka det nu blir. Det är svårt att säga att det skulle varit omöjligt. Och oavsett vilket så är vi i SHL nu. Jag vet inte om varje supporter måste rannsaka historien bakom hur ens förening gick upp för att ha nåt att säga om detta, och hur långt tillbaka i tiden.


Visst kan vi skita i varifrån vi kom och bara tänka på oss själva, men då har man nog inte tänkt färdigt. Kan väl också påminna om att SHL vilken dag som helst troligen kan flytta ner Lakers om man vill ha upp nåt annat istället. Inget är heligt när sportsliga faktorer inte styr längre. Vi ska nog inte bli alltför naiva. En kvalserie är inte mindre orättvis än SHL där lagen inte ens kan lira lika många hemmamatcher. En mer eller mindre stängd SHL med godtycke av tillhörighet är för mig inget som helst alternativ. Att en transportsträcka skall bli intressant och välbesökt tvivlar jag på, hur bra hockeyn än är. Och den kommer inte bli ett skit bättre för att man stänger, troligen tvärtom. Vi är i Sverige och folket kräver spänning på andra sätt. Fotbollen spelar bara på, hockeyn ägnar säsongerna mest åt regeltjafs och rädsla för att bli av med TV-pengarna. Patetiskt i sin egen lilla linda.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav rawspont » mån dec 16, 2013 5:46 pm

Men om du lägger ursprung och wild cards åt sidan för tillfället, tror du att en variant där man lägger ner kvalserien och har playoff i en serie matcher (t ex sista i SHL mot ettan i allsvenskan, alternativt automatiskt ur från sistaplatsen SHL, automatiskt upp förstaplatsen allsvenskan) gynnar eller hämmar hockeyn i stort på elitnivå?
Sådärja! Det blev ju bra. Nämenvafannudå?
Användarvisningsbild
rawspont
Forumentusiast
 
Inlägg: 358
Blev medlem: mån okt 03, 2011 11:21 am

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Daste » mån dec 16, 2013 5:49 pm

Mycket tjaffs om stängd liga. Vad sägs om att skrota det begreppet då det inte är verklighetsförankrat?
Daste
Forumdemon
 
Inlägg: 1389
Blev medlem: ons sep 19, 2007 5:35 pm
Ort: Vxo

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Varanen » mån dec 16, 2013 5:56 pm

Även KS har rent sportsliga problem. 4 av de 6 lagen har mött varandra tidigare, vilket är en fördel. Jag kan tänka mig ett PO istället. Sista laget i SHL möter vinnaren i AS i bäst av 7 matcher och där AS-laget har hemma-fördel vid en eventuell 7:e match. Det nästsista SHL-laget får möta tvåan i KS och ha hemmafördel.

Kan det vara så att Wildcardsen inte egentligen har med DIF och MIF att göra? Kanske är de till för att garantera nuvarande SHL-lag max en AS-säsong vid degradering?
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14041
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Niles » mån dec 16, 2013 6:37 pm

rawspont skrev:Men om du lägger ursprung och wild cards åt sidan för tillfället, tror du att en variant där man lägger ner kvalserien och har playoff i en serie matcher (t ex sista i SHL mot ettan i allsvenskan, alternativt automatiskt ur från sistaplatsen SHL, automatiskt upp förstaplatsen allsvenskan) gynnar eller hämmar hockeyn i stort på elitnivå?


Ja, det är ju två olika scenarior. Standarden på ligan tror jag i det korta perspektivet inte påverkas alls av vilket kvalsystem man kör, på längre sikt blir den troligen sämre (se längre ner). Mer pengar till lagen ramlar ju inte ner oavsett. Och jag kan definitivt inte se att försvåring att ta sig upp kan gynna hockeyutvecklingen nånstans. Varken på kort och framför allt inte på lång sikt. Ta bort en del av köttbenen från den breda basen av seriesystemet och spelarproduktionen så får du se vilka morötter som frodas. Att sämsta laget fladdrar ur är en självklarhet för mig, DESSUTOM skall det kvalas på ett eller annat sätt. Kan fotbollen utmana sin rädsla borde SHL kunna.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Niles » mån dec 16, 2013 6:38 pm

Daste skrev:Mycket tjaffs om stängd liga. Vad sägs om att skrota det begreppet då det inte är verklighetsförankrat?


Mer eller mindre stängd skrev jag. Jag utgår nästan också ifrån att SHL sett till att SHL-laget leder med 2-0 i varje playoffmatch innan domaren blåser igång den. Så rädda är man nämligen att bli av med TV-pengarna och statusen.

Sen är jag övertygad om att SHL´s allra högsta önskan är att bomma igen högsta ligan helt och fullt den dagen RÄTT lag finns där och försegla innehållet med både kedjor och betong. Make no mistake about that. Dock inte alls säker på att vårt kära lag finns med i den ekvationen.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav rawspont » mån dec 16, 2013 7:40 pm

Niles skrev:Inget är heligt när sportsliga faktorer inte styr längre. Vi ska nog inte bli alltför naiva. En kvalserie är inte mindre orättvis än SHL där lagen inte ens kan lira lika många hemmamatcher. En mer eller mindre stängd SHL med godtycke av tillhörighet är för mig inget som helst alternativ. Att en transportsträcka skall bli intressant och välbesökt tvivlar jag på, hur bra hockeyn än är. Och den kommer inte bli ett skit bättre för att man stänger, troligen tvärtom. Vi är i Sverige och folket kräver spänning på andra sätt.


Jag tror inte vi ska lägga för mycket fokus på det här med sportsliga faktorer. Wild cards kommer blir svårt att få igenom, sannolikt. Jag tycker det är svårt att lägga enorm vikt vid något som man inte ens vet vad det är för något än.

Allt övrigt har inte att göra med huruvida sportsliga faktorer ska styra eller ej direkt. Eller, i den mån det har det så talar det emot en kvalserie (som inte är särdeles sportslig i vissa avseenden). Men jag skulle nog se det mer som en kalibreringsfråga.

Jag noterade i ovanstående citat att du kombinerade ditt resonemang med en inte helt trivial teori om vad människor vill ha och vad människor finner spännande och gångbart i längden. Jag tror vi kan enas om en sak dock, hockeyn har blivit sämre de senaste åren i Sverige, och publiken avtar. Men borde inte allt frodas och vara underbart om nu kvalserie och massa nya lag är det som är så fantastiskt? Borde vi inte njuta av att lag spelar för att undvika att åka ur? Borde vi inte tycka det är oerhört givande med spänningen i botten? Varför går inte folk och bevittnar denna spänning som är så underbar? Jag är inte säker på att teorin håller. Jag är bara inte säker.


Niles skrev:Standarden på ligan tror jag i det korta perspektivet inte påverkas alls av vilket kvalsystem man kör, på längre sikt blir den troligen sämre (se längre ner). Mer pengar till lagen ramlar ju inte ner oavsett. Och jag kan definitivt inte se att försvåring att ta sig upp kan gynna hockeyutvecklingen nånstans. Varken på kort och framför allt inte på lång sikt.


En enkel grundtanke är bara kontinuitet. Nedflyttning = ekonomikris = dåliga förutsättningar. Uppflyttning = omställning = nya förutsättningar, tar tid att etablera sig. På det sättet kan man möjligen argumentera för att större omsättning ger sämre kvalite i längden.

En annan enkel grundtanke är det blir en mer offensiv ishockey med lägre (både verklig och potentiell) omsättning på lag. Det är förstås ett långt mer skakigt argument. Men man ser det väl som att nuvarande system premierar ett defensivt förhållningssätt i olika avseenden. Man spelar för att inte förlora.

Niles skrev:Jag utgår nästan också ifrån att SHL sett till att SHL-laget leder med 2-0 i varje playoffmatch innan domaren blåser igång den. Så rädda är man nämligen att bli av med TV-pengarna och statusen.
Sen är jag övertygad om att SHL´s allra högsta önskan är att bomma igen högsta ligan helt och fullt den dagen RÄTT lag finns där och försegla innehållet med både kedjor och betong. Make no mistake about that. Dock inte alls säker på att vårt kära lag finns med i den ekvationen.


Ja, om det är förutsättningarna då riskerar du nog inte att vara oenig med så många. Men låt oss hålla oss till vad som är på bordet än så länge. Den dagen dom föreslår att stänga ligan fullt, då kan du ju få protestera mot det. Jag håller dock med om att man är rädd att bli av med tv-pengarna. Det är ju en oerhört central del i ekonomin, och utan ekonomin så blir hockeyn lidande, så det är en central del i resonemanget. Det är en ganska explicit faktor. Men jag tror inte det blir till priset av genuina wild cards i slutändan.
Sådärja! Det blev ju bra. Nämenvafannudå?
Användarvisningsbild
rawspont
Forumentusiast
 
Inlägg: 358
Blev medlem: mån okt 03, 2011 11:21 am

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Niles » mån dec 16, 2013 10:09 pm

Den aningen naiva tror naturligtvis att förslaget om wild cards var nåt man bara skämtade om eller ville förhandla om. Förhandla om vad? Det är exakt vad man vill och man hoppades få igenom det utan att det basunerades ut i media långt innan. SHL är amatörer på att kommunicera med hockeyfolket, och tyvärr tror jag inte det är en tillfällighet. Man saknar onekligen Rikard Fagerlund ibland som kunde satt ner foten mitt bland nötterna.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Varanen » mån dec 16, 2013 10:33 pm

Wild cardsens syfte är att skydda de 12 nuvarande klubbarna tillsammans med den ekonomiska livlinan alla glömt bort. Vi riskerar alltså from nu max ett AS-år som straff ifall vi trillar ur. Ekonomin blir inte så lidande eftersom den till stora delar garanteras under "straff-året". Går vi upp på sportsliga meriter - fine. Om inte - ett wildcard.

Konstigt att detta blev den viktigaste frågan för SHL precis när HV och FBK ligger och plaskar i gyttjan. :wink:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14041
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav rawspont » mån dec 16, 2013 11:14 pm

Det är klart att det är p g a HV och Färjestad till stor del. Det är ju precis det handlar om, att skydda de etablerade organisationernas position för att stärka långsiktighet, utan att göra det omöjligt att gå upp för den delen, bara svårare.

Jag är kanske naiv, men jag tror inte det blir några wild cards det är ju tveklöst den delen som sticker i ögonen mest.

Men man kan ju vända på det, om det nu är så underbart med omsättning, varför inte gå ännu längre? Varför inte byta ut 3-4 lag från SHL mot allsvenska lag varje säsong?

Vad är det som säger att nuvarande seriesystem är optimalt? Det är det jag menar med kalibreringsfråga. Vad är en optimal omsättning? Vad är en lagom svår nivå? Att bara tycka att kvalserien är spännande är liksom inte svar på det.
Sådärja! Det blev ju bra. Nämenvafannudå?
Användarvisningsbild
rawspont
Forumentusiast
 
Inlägg: 358
Blev medlem: mån okt 03, 2011 11:21 am

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Härmapan » mån dec 16, 2013 11:39 pm

Enda anledningen till wild card är naturligtvis att man inser att dif är för dåliga för att gå upp av egen kraft!
När man väl fått upp dem (om inte leksand trillat ur) tror jag wild carden kommer att användas ytterst sparsamt!
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3302
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Jck » tis dec 17, 2013 10:25 am

Jag måste säga att jag är väldigt förvånad över hur få det är som faktiskt diskuterar förändringarna utifrån vad det gör med spänningen i en serie. Och då menar jag inte nödvändigtvis kvalserien som sådan.

Men ponera att SHL utökas med två lag och bara ett lag ska kvala neråt. Då har vi 16 lag, kanske 6 direkt till slutspel och 7-10 kvalar om slutspelsplatser. Lag 11-15, vad ska dom göra under den här perioden? Ska vi ha ett gigantiskt ingenmansland som ett hål mitt i serien? Visst skulle man teoretiskt kunna utöka slutspels-playoffet där lag 7-10 istället blir 7-14 eller något i den stilen men det känns som att det redan är uttänjt till maxgränsen över hur många lag som faktiskt har chansen på SM-guldet i slutet av säsongen.

Och tittar man på allsvenskan blir ju exemplet ännu värre, då får man ett riktigt stort hål mellan 1a plats som får kvala och dom 2 sista lagen som får kvala negativt. Det som gjort vår svenska serielunk så spännande och välmående i mina ögon de senaste åren är just hur pass många streck det finns och att så gott som alla lag har någonting att spela för ända in på de sista omgångarna.

Jag har sett förslag om att ha ett slutspel i allsvenskan med mera, men hur skulle det se ut? plats 1-8 får spela slutspel om vilka som får kvala uppåt? Känns ju otroligt ointressant och isåfall är vi återigen tillbaka i problematiken att ett allsvenskt lag långt ner i tabellen kan teoretiskt gå upp i SHL.

Nej jag tycker dessa förändringar pekar på ett stort kliv tillbaka, utöka SHL, mer än gärna, på sportsliga grunder. Men i samband med en utökning bör man i mina ögon snarare utöka utbytet mellan allsvenskan och SHL varje säsong samtidigt som man fokuserar på att minska det ekonomiska gapet så att en degradering inte blir samma stenhårda smäll. Det är så vi skapar ett hockey-sverige med bredd.
Jck
Forumamatör
 
Inlägg: 189
Blev medlem: fre jan 13, 2012 11:20 am

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav KalleB » tis dec 17, 2013 7:57 pm

Vad är det som säger att Malmö lockar publik? (Ang wildcards)
Växjö: Europas Orangeaste Stad
Användarvisningsbild
KalleB
Forumdemon
 
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre aug 26, 2005 12:46 pm
Ort: Där gräset är grönare

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Niles » tis dec 17, 2013 8:09 pm

Dom har en hyfsad arena, det räcker för SHL-konstruktörerna.

Nåt får mig att tro att SHL också är ensam konstruktör till Champions :lol: Hockey Leage, med samma lag varje år. Dom bästa får inte vara med. Herre min skapare :clappy:

Kloka ord. http://www.expressen.se/sport/kronikore ... in-vadjan/

"Sverige är inte NHL eller KHL eller....." (Och tur är väl det)
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Niles » tor dec 19, 2013 9:20 pm

Wild Cards slopade, antar att vanligt folks motstånd mot galenskapen blev för jobbig att hantera till slut. Gott så, tyvärr har det plumpa förslaget kostat dom mer än det smakat vilket inte stärker förtroendet. Håll ögonen öppna, det kommer nog mer lysande ideér från det hållet är jag rädd.

Hur som, de bestämmande i SHL har i alla fall tappat mycket av mitt förtroende. "Spela hockey bonnjävlar" är väl ett uttryck som borde prägla den organisationen istället för allt jävla tjafs om förändringar hit och dit.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Jocke86 » tor dec 19, 2013 11:09 pm

If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Användarvisningsbild
Jocke86
Forumterrorist
 
Inlägg: 2333
Blev medlem: fre dec 19, 2008 6:04 pm
Ort: Uppsala

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav rawspont » fre dec 20, 2013 12:10 am



Man säger att det var väl bra att dom skippade wild cards.

I övrigt så är det inte så skandalöst med Percy i just den artikeln. Det är som han säger, business vs. sport. De två bästa ligorna i världen är stängda. Det är ju inte så att man är dum i huvudet bara för att man ser det likadant här, d v s rent affärsmässigt och underhållningsmässigt. Personligen håller jag inte med honom, att det ska vara helt stängt, men jag förstår hans synvinkel. Det är inte så svårt egentligen.
Sådärja! Det blev ju bra. Nämenvafannudå?
Användarvisningsbild
rawspont
Forumentusiast
 
Inlägg: 358
Blev medlem: mån okt 03, 2011 11:21 am

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Daste » fre dec 20, 2013 1:10 am

rawspont skrev:


Man säger att det var väl bra att dom skippade wild cards.

I övrigt så är det inte så skandalöst med Percy i just den artikeln. Det är som han säger, business vs. sport. De två bästa ligorna i världen är stängda. Det är ju inte så att man är dum i huvudet bara för att man ser det likadant här, d v s rent affärsmässigt och underhållningsmässigt. Personligen håller jag inte med honom, att det ska vara helt stängt, men jag förstår hans synvinkel. Det är inte så svårt egentligen.


^This.
Daste
Forumdemon
 
Inlägg: 1389
Blev medlem: ons sep 19, 2007 5:35 pm
Ort: Vxo

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav PutteA » fre dec 20, 2013 2:19 am

En sån som Percy är ju så otroligt enkelspårig i sitt tänk och tror verkligen på allvar att det skulle slå väl ut med en stängd liga. Problemen som han inte ser bakom alla dollartecken är ju problemen med hockeyn utanför högsta ligan om den stängs. Han inser inte att om man ska stänga högsta ligan så måste all annan hockey inkluderas i planerna , och säkras. Annars dödar man all hockey utanför SHL och det skulle inbära döden även för SHL på lite sikt. Han tror säkert även på fullt allvar att Lev Praha, Donbass Donetsk och Admiral Vladivostok kommer dra fulla hus i Malmö Arena. Ska bli fantastiskt spännande att följa Jokerits öden i KHL.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16437
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Svartvadet » fre dec 20, 2013 2:21 am

Jag tror att många sitter och skakar på huvudet när orden "Stängd" och "Wild Cards" kommer upp. Det kan jag förstå. Det jag inte kan förstå att folk klagar på är följande:

Reformering av Kvalserien
Världens orättvisaste liga. Det säger jag, även om vår uppgång är något man kommer minnas i hela sitt liv. Folk pratar om att det är "sportsligt" och "avgörs på isen". Sure, men man får ha i åtanke att det är fyra lag från Allsvenskan som har allt att vinna - mot två som har allt att förlora. Jag vill minnas att vi blev ganska hårt överkörda av MoDo på bortaplan och även SSK borta. Men vi tog poäng båda matcherna med ett igelkott-försvar som knappast är elitseriemässigt. Faktum är att både MoDo och SSK spelade betydligt bättre ishockey än oss! Två väldigt tydliga matcher om hur orättvist ishockey kan vara.

Nya krav på alla klubbar i SHL
Ekonomi, storlek på arena osv. osv. Tycker jag låter sunt.

Aktiebolags-krav
Inget konstigt här heller.

Nytt Disciplinärt-system
War Room har behövts i 10 år. Ungefär lika sjukt att vi inte har det som att fotbollen inte har målkameror.

Lönetak/Lönegolv
Lite tveksam, bör vara relativt högt i tak i min värld.

Kollar man igenom dessa alternativ lite mer noggrant (bortse från Kvalserien lite) så är det följande lag som KAN ta en plats i SHL:

Djurgården - Passar perfekt in.
Västerås - Kanske lite för få fans. Men annars klarar dom nog av allt.
Malmö - Passar perfekt. Lite få fans kanske, men ändå.
Björklöven - Passar perfekt.
Timrå - Lite få fans och dålig ekonomi, annars har dom arenan för det.
SSK - Lite som Timrå, men har nog lite mer fans.

Ingenmansland:
Rögle - För liten ort. Bör ändå räknas till ovanstående.

Som inte kan ta plats:

BIK Karlskoga - För liten ort. För få fans. För dålig arena. För dålig ekonomi.
KHK - För liten arena. Dom lär inte kunna bygga ut på ett bra sätt heller. Kan ha för få fans (låter vara osagt)
Mora - För liten arena. För liten ort. För få fans. För dålig ekonomi.
Oskarshamn - För liten hall. För liten ort. För få fans. För dålig ekonomi.
Asplöven - Behöver jag ens nämna? Skulle vara döden för SHL.
Almtuna - Byggs det en ny hall så finns alla möjligheter. Har för få fans dock+ekonomi.
Troja - Samma visa. För liten hall, för liten ort, för få fans, för dålig ekonomi.

Slår man ut det såhär, så låter SHL:s förslag inte så tokigt alls i min värld. Men hade nog tyckt tvärtom om vi var i HA istället för SHL idag.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6422
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

FöregåendeNästa

Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster