Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav singapore » fre dec 13, 2013 9:33 am

Vad anser ni om den förslagna reformationen av SHL som ska ligga ute i ett dokument från SHL?


"SLOPAD KVALSERIE
Kvalserien kommer inte att finnas kvar. Från och med säsongen 14/15 spelas en matchserie om bäst av sju mellan sista laget i SHL och vinnaren av hockeyallsvenskan.

"WILD CARDS"
SHL skriver själva att valet av lag som får så kallade "wild cards" till att spela i SHL inte enbart kommer att baseras på sportsliga grunder. Man planerar att flytta upp två lag genom att ge dem wildcards efter säsongen 14/15.

NYA KRAV PÅ SHL-KLUBBARNA
I framtiden ska klubbar få ansöka om att få spela i SHL. Krav kommer att ställas på ekonomisk stabilitet, storleken på arenan, klubbens varumärke och även storleken på orten som klubben kommer från.

NY EKONOMI
Det kommer också ställas skarpare ekonomiska krav än vad som görs i dag i samband med utfärdandet av elitlicensen. Klubbarna som spelar i SHL kommer att vara tvungna att driva aktiebolag.

NYTT DISCIPLINÄRT SYSTEM
Enligt SHL ska ett så kallat "war room", som har ansvar för disciplinfrågor, vara färdigt till nästa säsong. Man kommer att ändra i organisationen kring disciplinära frågor.

LÖNETAK OCH LÖNEGOLV
SHL vill införa max- och mininivåer för klubbarnas lönebudgetar, som liknar det system som finns med lönetak och lönegolv i NHL. Det innebär att lag som ska spela i SHL är tvungna betala en viss summa i löner. Samtidigt kommer man inte få spendera hur mycket som helst på spelarlöner".


Källa: http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... onera-shl/
Ett skott ett mål för Lakers
Ååå VLH
Vi älskar växjö Lakers
Vi sjunger vi krigar vi älskar vårt Lag
singapore
Forumentusiast
 
Inlägg: 271
Blev medlem: tor sep 19, 2013 10:58 pm
Ort: Singapore/Kalmar

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav fr12 » fre dec 13, 2013 11:06 am

"SLOPAD KVALSERIE: Hellre Kvalserie än detta förslaget. Ser själv helst att AS nr1 går upp direkt medans SHLs sämsta lag åker ut. SHLs näst sämsta och nr 2 av AS spelar mot varandra om SHL plats.

"WILD CARDS" We're all livin in America! America ist wunderbar! Nej!

NYA KRAV PÅ SHL-KLUBBARNA Ekonomisk stabilitet: Ja, men hur definieras ekonomisk stabilt? Storleken på arenen: Nej!. Varumärke: Nej!. Storleken på orten: Nej!

NY EKONOMI Vet inte vad det skulle innebära. Kan inte svara.

NYTT DISCIPLINÄRT SYSTEM Ja!

LÖNETAK OCH LÖNEGOLV Lönegolv: Nej, ska inte spela nån roll. Lönetak: Vet inte, känns som klubbar måste få bestämma själv.
fr12
Forumamatör
 
Inlägg: 151
Blev medlem: sön feb 26, 2012 12:51 am

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Niles » fre dec 13, 2013 11:34 am

Sjuka förslag av en sjuk organisation. Man lyckas ju inte ens skapa ett normalt spelschema.

NYTT DISCIPLINÄRT SYSTEM Ok

Det är väl allt. Här får vi nog hoppas på förbundets inställning, annars får vi konvertera till en annan idrott där sportsliga grunder styr verksamheten. Den dagen nåt annat styr lämnar jag hockeyn bakom mig.

Dags att en enad kår av supporterklubbar sätter ner foten innan det är för sent!
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Modig » fre dec 13, 2013 12:25 pm

Katastrof det mesta av det. War Room låter ju bra och det är ju vad många har efterfrågat.
"Du missar 100% av skotten du inte skjuter" - Wayne Gretzky
Användarvisningsbild
Modig
Forumentusiast
 
Inlägg: 327
Blev medlem: ons mar 23, 2011 11:04 pm

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Jck » fre dec 13, 2013 1:07 pm

Håller med föregående talare.

Om serien blir så pass stängd och det dessutom lyfts upp lag på annat än sportsliga grunder så tappar jag allt intresse för svensk hockey.

Jag säger inte att det måste fungera som i kvalserien men det måste finnas ett fungerande utbyte av klubbar som inte klarar av den sportsliga biten. Jag själv uppskattar kvalserien mycket och tycker den är otroligt underhållande.

Framförallt är charmen med hockey i mitt tyckte att det alltid finns många nervpirrande streck och placeringar att spela om till skillnad från fotbollen. Dessa ändringar verkar motverka allt det man byggt upp under många år för att skapa fler streck och mer intressant serielunk.

USCH säger jag.
Jck
Forumamatör
 
Inlägg: 189
Blev medlem: fre jan 13, 2012 11:20 am

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Jocke86 » fre dec 13, 2013 1:17 pm

Wild cards måste vara det mest konstiga jag hört! Hur skulle det hjälpa hockeyn? Samtidigt storleken på orten!? Ryker Leksand nu då? Eller hur litet är för litet? Man ramlar ju nästan av stolen när man läser det som föreslås. Ska bli spännande att se hur supporter Sverige svarar på detta.

Hockey Sverige kan ändras fort om man tänker på hur fort det gått för Lakers de senaste åren och så hoppas jag att det i fortsättningen ska vara. Man ska kunna gå från inget till SHL.
If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Användarvisningsbild
Jocke86
Forumterrorist
 
Inlägg: 2333
Blev medlem: fre dec 19, 2008 6:04 pm
Ort: Uppsala

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Niles » fre dec 13, 2013 2:12 pm

Verkar som alla bestämmande i SHL (Klubbarna) tycker ungefär lika av vad man kunde läsa. Innebär det att VLH skriver under på de förslagen blir man ju jävligt bekymrad och uppgiven.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Daste » fre dec 13, 2013 2:24 pm

Löneregleringen känns bra. Det borde göra förutsättningarna jämnare mellan lagen.

Warroom känns också bra på alla plan.

Ändrad KS... ja, man vill få fram en ökad tröghet i upp och nedflyttningen. Spel över sju matcher blir nog mer rättvisande även om jag tycker att lag 11 borde möta lag 2 också. Det är för enkelt att lag blir avhängda och slutar spela som det är nu.

Wild cards, man vill få tillbaka publikdragande lag för att f mer liv i ligan. Inget konstigt egentligen om än ganska orättvist. Tänk på att man antagligen utökar ligan i samma vända.

Kraven på lagen vet jag inte hur de kommer vara utformade. Växjö hade nog haft det tufft att kvala in i ligan i ett sånt läge.

Mycket tycker jag känns bra, det är wild cardsen som svider i ögat men i övrigt finns en del sunda tankar.

Edit:
Glömde nämna fallskärmen. Känns som en bra grej om den utformas rätt. Titta på övriga lag som trillat ur, de ser ut att ha det ganska slitigt. Man ska inte behöva riskera konken vid en nedflytt, en idé som förmodligen är tänkt att byggas på med kraven på ekonomisk stabilitet. Man vill inte ha ett lag som riskerar att gå omkull likt Timrå gjorde för något år sen.
Senast redigerad av Daste fre dec 13, 2013 3:39 pm, redigerad totalt 1 gång.
Daste
Forumdemon
 
Inlägg: 1389
Blev medlem: ons sep 19, 2007 5:35 pm
Ort: Vxo

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Lalin » fre dec 13, 2013 2:38 pm

Jag håller med dig Daste! Jag har även fullt förtroende för vad Öman med styrelse anser i frågan. Öman vet hur man ser om sitt eget varumärke på bästa sätt.
Senast redigerad av Lalin fre dec 13, 2013 3:59 pm, redigerad totalt 1 gång.
Blueshirts United
Användarvisningsbild
Lalin
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3526
Blev medlem: lör sep 29, 2007 5:48 pm
Ort: Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Niles » fre dec 13, 2013 3:02 pm

Jag har inget förtroende alls för Öman om man redan glömt vad man var, varifrån man kom och hur man kom dit. Men jag har ställt frågan, låt se om det blir nåt svar på vad man anser i VLH.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Anfall » fre dec 13, 2013 4:07 pm

Detta är väl bara önsketänkande/förslag från SHL? Förbundet verkar inte ha samma åsikt utan de menar att det är sportsliga grunder som ska vara avgörande.

Jag håller på förbundet i denna fråga. Vad blir SHL om man tar bort det sportsliga? En Ointressant skitliga!
Växjö Lakers, vinner mot alla!
Anfall
Forumproffs
 
Inlägg: 618
Blev medlem: ons nov 03, 2004 12:09 pm
Ort: Sveriges trädgård

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Härmapan » fre dec 13, 2013 4:27 pm

"SLOPAD KVALSERIE
Vet inte? Förvisso kanske det gynnar hockeyn i SHL att kunna slappna av och vara mer offensiv, men samtidigt försvinner ju ett moment som är ruskigt spännande i KS

"WILD CARDS"
Enbart för att kunna rädda Leksand om de åker ut!

NYA KRAV PÅ SHL-KLUBBARNA
Här vill man säkerställa att AIK och Dif alltid klarar sig!

NY EKONOMI
Kommer man att tillåta några andra lag än Leksand att göra planerade rekonstruktioner eller kommer det att förbjudas?

NYTT DISCIPLINÄRT SYSTEM
Jättebra!

LÖNETAK OCH LÖNEGOLV
Vete fan, har svårt att se konsekvensen av detta...? En sak är dock säker och det är att en giftig sportchef blir grymt viktig för att säkra hockey/kr
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3304
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Daste » fre dec 13, 2013 5:17 pm

Fast det sportsliga försvinner väl bara om man tittar på wildcard platserna? Som antagligen kommer bli en one-off för att få upp publikdragande lag från HA. Är en expansion av ligan där man plockar in Djurgården och Malmö verkligen av ondo?

Att KS är spännande är förvisso sant, men det är inte en rättvis serie. Bättre med playoff. Exempelvis är jag helt emot att ett lag ska kunna komma in som 7a i HA och få en plats i elitserien. Det är knappast att komma in på sportsliga meriter.
Daste
Forumdemon
 
Inlägg: 1389
Blev medlem: ons sep 19, 2007 5:35 pm
Ort: Vxo

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Malul » fre dec 13, 2013 5:35 pm

Asplöven är en fara för svensk hockey,de är hemska. Malmö & DIF däremot är bra...

Hockeyrasism tilltalar mig inte.
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7962
Blev medlem: tor apr 11, 2002 8:58 pm
Ort: Växjö Lakers

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Niles » fre dec 13, 2013 6:16 pm

Daste skrev:Fast det sportsliga försvinner väl bara om man tittar på wildcard platserna? Som antagligen kommer bli en one-off för att få upp publikdragande lag från HA. Är en expansion av ligan där man plockar in Djurgården och Malmö verkligen av ondo?

Att KS är spännande är förvisso sant, men det är inte en rättvis serie. Bättre med playoff. Exempelvis är jag helt emot att ett lag ska kunna komma in som 7a i HA och få en plats i elitserien. Det är knappast att komma in på sportsliga meriter.


Märkliga åsikter. Ditt resonemang i första stycket åtsidosätter allt som idrotten står för (Eller borde stå för).

I andra stycket, nu var det väl inte primärt 7:e platsen i AS som gjorde att man gick upp, utan att man slog högre placerade lag i playoff (som du gillar) och dessutom var 1:a eller 2:a i kvalserien. Hur det inte kan vara rättvist övergår mitt förstånd.

Nej, där var du ute och cyklade två gånger. Tandem. Du har en framtid inom SHL.
Senast redigerad av Niles fre dec 13, 2013 6:18 pm, redigerad totalt 1 gång.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Anfall » fre dec 13, 2013 6:17 pm

Att komma 7:a i HA men ändå lyckas ta sig till SHL tycker jag iaf är sportsligt. De spelar ju för fan om det i kvalserien!

Jag har inget emot en utökning av SHL men då ska det ske på sportsliga grunder. Inget annat!
Växjö Lakers, vinner mot alla!
Anfall
Forumproffs
 
Inlägg: 618
Blev medlem: ons nov 03, 2004 12:09 pm
Ort: Sveriges trädgård

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Niles » fre dec 13, 2013 6:53 pm

Var står Lakers Lakejer officiellt i frågan. Vad tycker medlemmarna?
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Daste » fre dec 13, 2013 7:22 pm

Niles skrev:
Daste skrev:Fast det sportsliga försvinner väl bara om man tittar på wildcard platserna? Som antagligen kommer bli en one-off för att få upp publikdragande lag från HA. Är en expansion av ligan där man plockar in Djurgården och Malmö verkligen av ondo?

Att KS är spännande är förvisso sant, men det är inte en rättvis serie. Bättre med playoff. Exempelvis är jag helt emot att ett lag ska kunna komma in som 7a i HA och få en plats i elitserien. Det är knappast att komma in på sportsliga meriter.


Märkliga åsikter. Ditt resonemang i första stycket åtsidosätter allt som idrotten står för (Eller borde stå för).

I andra stycket, nu var det väl inte primärt 7:e platsen i AS som gjorde att man gick upp, utan att man slog högre placerade lag i playoff (som du gillar) och dessutom var 1:a eller 2:a i kvalserien. Hur det inte kan vara rättvist övergår mitt förstånd.

Nej, där var du ute och cyklade två gånger. Tandem. Du har en framtid inom SHL.


Tackar!

Vidare är har systemet med poolspel ett inbyggt problem i att lag kan bli avsågade och sakna motivation att spela efter sin fulla kapacitet. Det kan slå ut i de sista matcherna där ett lag ställs mot motstånd som inte har någonting att spela för, medan andra kanske ställs emot varandra i en match där allting gäller. Är de sportsliga förutsättningarna i en sån här situation verkligen rättvisa? Som jag ser det behövs det att alla lagen går in med full motivation i varje match för att en sån här tabell ska bli rättvis. I en uppgörelse mellan två lag (play off) där vinnaren spelar i SHL slipper du en sån problematik.

Sen anser jag att placeringen över säsongen bättre representerar vilket lag som är bättre och borde platsa i en högre liga och inte de som får till en streak på slutet i en serie som jag redan tycker har brister i hur den utvecklas.

Sen vad SHL står för eller inte kan man nog debattera. Här handlar det förmodligen om en expansion av ligan vari man uttrycker önskemål om att få in några av de större klubbarna i SHL igen. Det kommer knappast bli en återkommande grej eftersom varje wildcard efter en expansion i så fall skulle innebära antingen en expansion till eller att man kastar ut lag. Ingen av alternativen ser särskilt troliga ut, med undantag för lag som havererar ekonomiskt. Och som jag säger, kval finns kvar i form av play off enligt förslaget. Jag har även uttryckt att jag anser att det borde vara två lag från varje liga som spelar play off.

Jag skriver även att wildcardsystemet inte är sportsligt rättvist. Det är helt klart någonting man överväger för att locka mer publik till arenorna. Och SHL är bizniz, deras resonemang här är knappast förvånande i tider av vacklande publiksiffror.

Så för att sammanfatta vad jag har sagt och mina åsikter:
-KS är inte en rättvis serie. Alls. Underhållande och spännande men aldrig rättvis.
-Top/botten 2 i HA/SHL borde mötas i playoff, inte en serie. Det vore mångt mycket mer rättvist.
-Wildcard kommer förmodligen i samband med en expansion (expansion är bra) och kommer förmodligen bara hända en gång, det är orättvist och svider i ögonen men är ett förslag med rötterna i gröna dollares. Kval kommer fortfarande finnas kvar och därmed sportsliga förutsättningar att ta sig in i ligan på merit.
-Större krav ställs på lagen och deras ekonomi. Lex Timrå. Det är bra.
-Lönetak normaliserar lagen och gör förutsättningarna jämnare. Det är bra.
-Fallskärmar skyddar degraderade lag från att plötsligt ställas inför akuta konkurshot och total kollaps. Det är bra beroende på utformning.

Jag har inte sagt att jag stödjer wildcards. Tvärt om.
"Wild cards, man vill få tillbaka publikdragande lag för att f mer liv i ligan. Inget konstigt egentligen om än ganska orättvist. Tänk på att man antagligen utökar ligan i samma vända."
Varefter jag frågar om DIF och MIF i SHL verkligen vore av ondo. Alltså, vore det fel med lag från våra största städer i den högsta ligan, vilket medför mer publik och intresse och i slutändan mer välmående klubbar? Du ser inte varför lagen i SHL sneglar på ett sånt här alternativ?

Nä. om du ursäktar så tänkte jag trampa ner till brevlådan på min nya fina tandemcykel och skicka in min anställningsansökan.
Daste
Forumdemon
 
Inlägg: 1389
Blev medlem: ons sep 19, 2007 5:35 pm
Ort: Vxo

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Lembit25 » fre dec 13, 2013 8:38 pm

Enda sättet att få upp Dif och Malmö i shl? JAg kommer aldrig acceptera detta, det ska vara på sportsliga grunder inte ekonomiska! Detta kommer döda vår sport
Missgynna tajf!
Användarvisningsbild
Lembit25
Forumproffs
 
Inlägg: 523
Blev medlem: fre nov 07, 2003 10:50 am
Ort: Rottne

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Mike Modano » fre dec 13, 2013 9:16 pm

Förslaget ger ju i stort sätt Lakers en garanterad plats i SHL för alltid, vad kan vara dåligt med det?

Självklart ska ju både DIF & MIF spela i SHL! På sikt även SSK och kanske BIK bara för de är hårda och äckliga!
Men som sagt SHL + DIF, MIF, SSK och ut med Örebro så ser den intressant ut! (kanske Björklöven också)

Det är ingen klubb som skulle lipa om vi försvann, så det är dags att se det från egoistiska Lakersögon!
Bild
Användarvisningsbild
Mike Modano
Forumentusiast
 
Inlägg: 375
Blev medlem: tis nov 04, 2003 1:26 pm

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Lembit25 » fre dec 13, 2013 9:30 pm

Jag är enögd lakerssupporter men det ska vara på sportsliga framgångar man går upp i serie systemet inte ekonomiska!
Missgynna tajf!
Användarvisningsbild
Lembit25
Forumproffs
 
Inlägg: 523
Blev medlem: fre nov 07, 2003 10:50 am
Ort: Rottne

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Mike Modano » fre dec 13, 2013 9:45 pm

Varför bara sportsliga?
Om du har ett stort intresse av både fans och motståndare att man ska finnas med i SHL varför då vänta till man lyckas få till den där turträffen där allt lyckas och man går upp? Tog väl LIF 7 år att gå upp! De har ju fans överallt och säljer ut de flesta arenor de kommer till, varför då lnte nyttja dessa intäkter man får från populära lag så snabbt som möjligt?

SHL är ju intresserade av fulla hus och populära lag. Dit LIF åker blir det slutsålt, dit Lakers åker blir det säsongens sämsta publiksiffra! Det är ju krass fakta.

Ligan måste innehålla den populäraste lagen! Och vi är ju redan med i SHL-familjen så gynnas ju bara av detta!
Bild
Användarvisningsbild
Mike Modano
Forumentusiast
 
Inlägg: 375
Blev medlem: tis nov 04, 2003 1:26 pm

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Lembit25 » fre dec 13, 2013 9:55 pm

Gärna utöka shl men det ska vara på SPORTSLIGA framgångar, inte vilka dom har mest flis... Detta kommer ju döda allsvenskan. Jag är verkligen lakers supporter men kvalserien är riktigt bra som den är.
Missgynna tajf!
Användarvisningsbild
Lembit25
Forumproffs
 
Inlägg: 523
Blev medlem: fre nov 07, 2003 10:50 am
Ort: Rottne

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Lembit25 » fre dec 13, 2013 10:00 pm

Missade.. Helt klart drar inte lakers så mycket folk nu.. Men jag tror att det kommer bi ändring på det, kolla spelet i år och tidigare år med Janne. Ingen ont om janne med Sam kör roligare hockey
Missgynna tajf!
Användarvisningsbild
Lembit25
Forumproffs
 
Inlägg: 523
Blev medlem: fre nov 07, 2003 10:50 am
Ort: Rottne

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav rawspont » fre dec 13, 2013 10:46 pm

Det svider lite i den sportsliga nerven, men på sikt tror jag något åt det föreslagna hållet skulle gynna svensk hockey väldigt mycket, inte minst på elitnivå. Och det är ur en sån synvinkel idén är sprungen. Lakers har ju tur i sådana fall förstås. Så är det. Ibland har man tur. Jag tror det skulle bli en roligare liga helt klart, bättre hockey. Nu är ju SHL stendött.
Sådärja! Det blev ju bra. Nämenvafannudå?
Användarvisningsbild
rawspont
Forumentusiast
 
Inlägg: 358
Blev medlem: mån okt 03, 2011 11:21 am

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav erst91 » fre dec 13, 2013 10:49 pm

De tar död på hockeyn, det är ju de som är spänningen med hockeyn, slitas mellan hopp och förtvivlan. Men det är klart, SHL pamparna vill ju inte ha några supportrar på sina matcher, endast besökare.
Hoppas Lakejerna hänger på protestaktionerna som kommer bli och vågar kritisera lite för en gångs skull!
erst91
Forumamatör
 
Inlägg: 28
Blev medlem: tis feb 14, 2012 6:00 pm

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav singapore » fre dec 13, 2013 11:12 pm

Skulle gärna se en utökning till minst 14 lag och om inte annat liknande som vi har nu med att de två sämsta får kvala. Om inte Djurgården eller Malmö fixar att gå upp då så förtjänar dom de inte heller. Mellan lag 14 i SHL och lag ett i Allsvenskan skulle det ju bli ännu mindre skillnad.

Tycker det låter bra med att ha det där kontrollrummet för som det känns just nu så blir det jävligt mycket lotteri. Vi och i synnerhet skulle tjäna som fan på det med tanke på hur många bortdömda mål vi/han har fått mot oss.
Ett skott ett mål för Lakers
Ååå VLH
Vi älskar växjö Lakers
Vi sjunger vi krigar vi älskar vårt Lag
singapore
Forumentusiast
 
Inlägg: 271
Blev medlem: tor sep 19, 2013 10:58 pm
Ort: Singapore/Kalmar

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Aleks » lör dec 14, 2013 12:08 am

Tycker att möjligheten till att klättra i seriesystemet är en grundpelare i svensk elitidrott. Som Lakerssupporter och allmänt idrottsintresserad skulle jag bli väldigt ledsen om den möjligheten blev minimal. Förstår ligans intresse att få upp "publiklagen" men wildcards kan aldrig få mitt stöd. Högre krav på hur klubben sköts samt arenakrav tror jag dock kan vara till godo, ett nytt disciplinärt system är också bra.

Vill väcka frågan om lönetak/lönegolv från ett litet annat perspektiv också. SHL är i dagsläget inte en liga med stora ekonomiska resurser om man tittar globalt. Givetvis främst NHL och KHL men även andra ligor har möjlighet att erbjuda spelare fetare lönekuvert. Att sätta lönebegränsningar i SHL skulle säkert göra det till en jämnare och mer oförutsägbar liga men samtidigt skulle det bli svårt att locka de stora artisterna. Om lönetaket på något sätt begränsar de ekonomiska möjligheter klubben egentligen har i kontraktsförhandlingar är risken stor att vi tappar våra svenska stjärnor samt får det svårt att locka till oss utländsk spetskompetens.
Aleks
Forumdemon
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: tor jan 24, 2013 3:22 pm

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Lakershjärta71 » lör dec 14, 2013 12:24 am

Fattar ni inte att det här är kanonbra! :ok:

SHL måste vara otroligt stolta! Alla som älskar hockey, Nu kör vi!!!

:wink:
Senast redigerad av Lakershjärta71 lör dec 14, 2013 12:29 am, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Mike Modano » lör dec 14, 2013 12:27 am

Vi fans kommer inte få rösta, så att säga att det här förslaget inte får er röst är meningslöst!

Hockeyligan står ju eniga bakom sitt eget förslag så visst stödjer även Lakers detta förslag som medlem i hockeyligan.
Att intervjua mediafolk, spelare och allsvenska klubbchefer är ju meningslöst då de inte är med i hockeyligan.
De är ju medlemmar i ishockeyförbundet och kan rösta emot MEN vad är förbudet utan sin starkaste produkt, SHL?

Jag tror på en kompromiss som vanligt men hockeyligan kommer få igenom mycket av det de har föreslagit! Vi får se vad det blir av detta efter säsongen.
Bild
Användarvisningsbild
Mike Modano
Forumentusiast
 
Inlägg: 375
Blev medlem: tis nov 04, 2003 1:26 pm

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Jocke86 » lör dec 14, 2013 1:23 am

Säg att man exempelvis flyttar upp Malmö för att dra publik men efter 2 år kommer det 2000 på deras hemmamatcher men Västerås i allsvenskan drar 5000 i snitt. Ska vi skifta då? Ett slags press på alla åskådare i respektive stad att alltid gå på matcherna, vilket många redan gör iofs men en tanke bara. Personligen kan jag säga att det inte spelar någon roll vilka Lakers möter, jag vill se mitt lag. Sedan att vissa klubbar drar marginal publiken det förstår jag också.

Hur förslagen kommer att gå igenom eller ej beror väll säkert på om det blir ett bu från publiken eller ett rejällt protesterande och enade supportrar runtom i Sverige.

Kvalserien tycker jag är rättvist, visst kan det avgöras om ett lag får otur med skador med mera men i det långa loppet är ju villkoren samma för alla. Att lag som inte har en chans i sista omgångarna slutar spelar och på så vis "avgör" kan säkert hända men som spelar i ett sådant lag spelar man kanske för kontrakt nästa säsong, sina fans som en då kommer till matcherna men kanske störst av allt ställa till det för de lag man möter och fortfarande har chansen.

Kommer ihåg året innan Lakers gick upp i allsvenskan och vi hade sista matchen borta mot Sunne. Vi hade inte en chans att gå upp men vi var några som satte oss i bilen på morgonen och åkte upp. Lakers vann och vi var glada och nöjda. Men Sunne som om jag inte minns helt fel här (rätta mig gärna) förlorade sin tredje plats (gav ingen direkt plats) men ett lag drog sig ur och trean gick upp istället. Summan av detta, det finns ALLTID något att spela för.

http://www.expressen.se/sport/hockey/hockeyallsvenskan/hockeydodare---sa-protesterade-fansen/
If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Användarvisningsbild
Jocke86
Forumterrorist
 
Inlägg: 2333
Blev medlem: fre dec 19, 2008 6:04 pm
Ort: Uppsala

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Niles » lör dec 14, 2013 4:04 am

Betackar mig för en låtsasliga som tillkommit genom lottning bland folk med makt, och som pissar hockeysverige rakt i ansiktet. Skulle den formen vara alternativet hoppas jag att man lägger ner hockeyn och satsar pengarna på fotboll, innebandy, velodromcykling och boule istället. Antar att initiativtagarna var drogade vid tillfället och att drogtestet aldrig skulle komma ut till allmänhetens kännedom. Otur får man säga, intellektet och publikkännedomen är verkligen inte SHL´s starka sida. Domen kommer bli hård om man lyckas med konsttycket.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Swiss » lör dec 14, 2013 2:04 pm

helt bedrövligt.
hur ställer sig Öman och kompani till detta?
Swiss
Forumamatör
 
Inlägg: 173
Blev medlem: ons sep 25, 2013 5:19 pm

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Mike Modano » lör dec 14, 2013 2:28 pm

Klart VLH & Öman är för, precis som övriga lag i SHL. Det är ju deras förslag!
Bild
Användarvisningsbild
Mike Modano
Forumentusiast
 
Inlägg: 375
Blev medlem: tis nov 04, 2003 1:26 pm

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Mike Modano » lör dec 14, 2013 11:58 pm

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 8024509.ab

Angående den naiva syn vissa fans har här på forumet angående Öman & co.
Bild
Användarvisningsbild
Mike Modano
Forumentusiast
 
Inlägg: 375
Blev medlem: tis nov 04, 2003 1:26 pm

Nästa

Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster