Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav rawspont » fre dec 20, 2013 9:03 am

PutteA skrev:En sån som Percy är ju så otroligt enkelspårig i sitt tänk...
...ju problemen med hockeyn utanför högsta ligan om den stängs....
... Annars dödar man all hockey utanför SHL


Ungefär lika enkelspårig som de flesta kritiker.

Det här är ju bara retorik. Vi har ju inte ens nåt alternativ på bordet att prata om. Då är det lätt att säga att man "dödar all hockey" o s v. Är återväxten dålig i Kanada?

Som sagt, jag håller inte med honom. Han är inte alltid så seriös, men det kan man lugnt säga om många motståndare med. Men det är klart, det blir ofta så när tradition möter innovation, affärsvärld möter sport. Man polariserar varann.

EDIT: Man bör tillägga att resonemang som involverar Percy är så nära man kan komma definitionen av ad hominem. Så fort han säger nåt så handlar det inte om vad han säger, utan att det är han som säger det.
Senast redigerad av rawspont fre dec 20, 2013 9:11 am, redigerad totalt 2 gånger.
Sådärja! Det blev ju bra. Nämenvafannudå?
Användarvisningsbild
rawspont
Forumentusiast
 
Inlägg: 358
Blev medlem: mån okt 03, 2011 11:21 am

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav rawspont » fre dec 20, 2013 9:04 am

dubbelpost
Sådärja! Det blev ju bra. Nämenvafannudå?
Användarvisningsbild
rawspont
Forumentusiast
 
Inlägg: 358
Blev medlem: mån okt 03, 2011 11:21 am

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Niles » fre dec 20, 2013 9:22 am

Svartvadet skrev:Jag tror att många sitter och skakar på huvudet när orden "Stängd" och "Wild Cards" kommer upp. Det kan jag förstå. Det jag inte kan förstå att folk klagar på är följande:

Reformering av Kvalserien
Världens orättvisaste liga. Det säger jag, även om vår uppgång är något man kommer minnas i hela sitt liv. Folk pratar om att det är "sportsligt" och "avgörs på isen". Sure, men man får ha i åtanke att det är fyra lag från Allsvenskan som har allt att vinna - mot två som har allt att förlora. Jag vill minnas att vi blev ganska hårt överkörda av MoDo på bortaplan och även SSK borta. Men vi tog poäng båda matcherna med ett igelkott-försvar som knappast är elitseriemässigt. Faktum är att både MoDo och SSK spelade betydligt bättre ishockey än oss! Två väldigt tydliga matcher om hur orättvist ishockey kan vara.

Nya krav på alla klubbar i SHL
Ekonomi, storlek på arena osv. osv. Tycker jag låter sunt.

Aktiebolags-krav
Inget konstigt här heller.

Nytt Disciplinärt-system
War Room har behövts i 10 år. Ungefär lika sjukt att vi inte har det som att fotbollen inte har målkameror.

Lönetak/Lönegolv
Lite tveksam, bör vara relativt högt i tak i min värld.


Håller med dig i det mesta, dock inte om Kvalserien. Argumentet att vissa har allt att vinna-andra allt att förlora är ju inte relevant, samma förhållande råder ju i ett playoffsystem eller vilken annan kvalkonstellation som helst. Andra har påstått att kvalserien är orättvis för att vissa lag fick bättre spelschema än andra och att vissa lag på slutet hade fördelen att möta avsågade lag i slutet av kvalserien. I så fall är ju alla seriesystem orättvisa, inte minst SHL där man förutom att begåvas med ojämnt antal hemma/bortamatcher har ett spelschema som mer relaterar till en firmafest än ett genomtänkt serieupplägg.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav PutteA » fre dec 20, 2013 10:04 am

rawspont skrev:
PutteA skrev:En sån som Percy är ju så otroligt enkelspårig i sitt tänk...
...ju problemen med hockeyn utanför högsta ligan om den stängs....
... Annars dödar man all hockey utanför SHL


Ungefär lika enkelspårig som de flesta kritiker.

Det här är ju bara retorik. Vi har ju inte ens nåt alternativ på bordet att prata om. Då är det lätt att säga att man "dödar all hockey" o s v. Är återväxten dålig i Kanada?

Som sagt, jag håller inte med honom. Han är inte alltid så seriös, men det kan man lugnt säga om många motståndare med. Men det är klart, det blir ofta så när tradition möter innovation, affärsvärld möter sport. Man polariserar varann.

EDIT: Man bör tillägga att resonemang som involverar Percy är så nära man kan komma definitionen av ad hominem. Så fort han säger nåt så handlar det inte om vad han säger, utan att det är han som säger det.


Du frågar om återväxten i Kanada är dålig? Nej, självklart inte. Man har ju nästan 4 ggr så många innevånare för det första, sen det viktigaste. Man har ett heltäckande system, där allt seriespel är stängt, finns ingen upp eller nedflyttning på några nivåer.

Det är därför jag påstår att man kan inte i vår idrottskultur bara stänga en liga, låsa och kasta bort nyckeln och tro att allt annat reder sig. Då står tex HA där helt plötsligt utan någon liga att avancera till, hela framgångsreceptet har gått upp i rök och man måste hitta en ny väg, som nog inte är helt lätt i det läget. Ska HA då också stängas, och hur ska man lyckas göra den attraktiv? Och då kommer nästa underifrån och springer rakt in i en låst dörr, Div 1.
En kedjereaktion alltså. Det är just därför jag anser att man kan inte bara stänga om man ör det minsta intresserad av svensk hockey och inte bara ser en massa dollartecken. Vi är Sverige, inte Nordamerika.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Flanders » fre dec 20, 2013 11:23 am

Niles skrev:I så fall är ju alla seriesystem orättvisa, inte minst SHL

Ditt påstående stämmer till fullo, men en JÄTTESTOR skillnad är att SHL är 55 omgångar, medan kvalserien är 10 omgångar. Dessutom spelar placering en roll i SHL för tio lag av tolv (i Elitserien åtta av tolv), i Kvalserien är ingen exakt placering av någon betydelse, endast att vara över sträcket.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Användarvisningsbild
Flanders
Forumdemon
 
Inlägg: 1494
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:16 pm
Ort: Harlem

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Anfall » fre dec 20, 2013 12:33 pm

Om nu storleken på orten ska bestämma vilka som ska få spela i SHL är jag inte orolig. Så länge Leksand får vara med så sitter vi säkert. Mindre byhåla än Leksand får man leta efter. :lol:

För övrigt undrar jag lite vad War-room kommer att innebära. Jag har bara sett kommentarer att det ska hantera disciplinärenden, avstängningar etc. Jag, och säkert fler, skulle vilja att samma War-room granskar alla målsituationer som domarna ringer på från ALLA matcher. Ta bort de lokala förmågorna som gör bedömningarna idag så slipper vi tveksamma kommentarer på vad de sett eller inte sett.
Växjö Lakers, vinner mot alla!
Anfall
Forumproffs
 
Inlägg: 618
Blev medlem: ons nov 03, 2004 12:09 pm
Ort: Sveriges trädgård

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Svartvadet » fre dec 20, 2013 1:25 pm

Anfall: Det är precis samma sorts War Room som NHL har (det i Toronto), så jag tar för givet att det även kommer innefatta målsituationer.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav rawspont » fre dec 20, 2013 1:25 pm

PutteA skrev:Det är därför jag påstår att man kan inte i vår idrottskultur bara stänga en liga, låsa och kasta bort nyckeln och tro att allt annat reder sig.


Nej, det låter rimligt....
Jag antar att det skulle kräva en seriös diskussion...
Sådärja! Det blev ju bra. Nämenvafannudå?
Användarvisningsbild
rawspont
Forumentusiast
 
Inlägg: 358
Blev medlem: mån okt 03, 2011 11:21 am

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Anfall » fre dec 20, 2013 2:31 pm

Jag hoppas du har rätt Svartis men är det någon som hört att det ska vara så?
Växjö Lakers, vinner mot alla!
Anfall
Forumproffs
 
Inlägg: 618
Blev medlem: ons nov 03, 2004 12:09 pm
Ort: Sveriges trädgård

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Jocke86 » mån jan 27, 2014 10:48 am

If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Användarvisningsbild
Jocke86
Forumterrorist
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: fre dec 19, 2008 6:04 pm
Ort: Uppsala

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Niles » mån jan 27, 2014 11:40 am

Att ändra spelreglerna fem i tolv under innevarande säsong skulle vara rent löjeväckande men föga förvånande.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Power Play » mån jan 27, 2014 1:44 pm

Fort blir fel.

Att fatta omfattande beslut under tidspress blir sällan bra. Varför har de så bråttom?
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon
 
Inlägg: 1893
Blev medlem: tis aug 21, 2007 9:17 am
Ort: Tofta, Tävelsås

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Jck » mån jan 27, 2014 2:40 pm

Kanske för att ett visst lag ligger på kvalserieplats och ett annat lag på playoff-plats i allsvenskan.

Ledtråd: Det laget som skyndar på processen på kvalserieplats är inte Örebro....
Jck
Forumamatör
 
Inlägg: 189
Blev medlem: fre jan 13, 2012 11:20 am

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Svartvadet » mån jan 27, 2014 4:45 pm

Jag tycker det är helt fel tidpunkt att göra detta. I min värld är det för få lag som har en tillräckligt stark organisation i HA.

KHK - Behöver dispens för att klara av arena-frågan. Har gått som tåget i år, men är fortfarande för gröna i Allsvenskan. Behöver öka sin omsättning rejält.
BIK Karlskoga - Behöver dispens för att klara av arena-frågan. Har en alldeles för liten förening för SHL och saknar även publikstödet.
Västerås - Klarar sig på alla punkter. Är OK i min värld om dom får chansen.
MIF - Klarar sig på alla punkter, och långt därtill. Ett lag jag vill se i SHL.
DIF - Samma som MIF.
Rögle - Har varit lite jojo, men inget lag jag jättegärna ser i SHL.
Asplöven - Är inte redo för SHL på någon punkt. Inte ens i närheten. Vore döden för SHL om dom tog klivet upp.

Alltså är det bara 3½ lag som kan klara av minimum-kraven. Ett rent skämt på många punkter om de andra tar klivet upp alltså.

Jag vet att det sticker lite i ögonen på folk att jag säger så om KHK. Men helt ärligt - vad tror ni händer i deras klubb om dom kommer toksist och får pisk i varje match? Dom lever inte på samma villkor än. Tyvärr. Om 2-3 år så hade jag nog kunnat räkna med dom (om arenan blir större), men idag har dom inget i SHL att göra.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Niles » mån jan 27, 2014 6:45 pm

Så är det ju, många har inte förutsättningarna och det vore varken bra för dom själva eller SHL om dom kravlade sig upp i det här läget. Likväl måste dom få chansen, men visst hade det varit en smärre katastrof om Karlskoga eller Asplöven tog sig upp. Nu är nog inte chansen så stor iofs, i Asplövens fall närmast obefintlig.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Swiss » mån jan 27, 2014 7:40 pm

Även om nu Asplöven skulle göra en Örebroare så borde de få chansen att spela i SHL och det kostar för alla lag att möta dem likaså de åka runt. Likväl så ska de åsså få spela SHL om de tar sig upp !
Swiss
Forumamatör
 
Inlägg: 173
Blev medlem: ons sep 25, 2013 5:19 pm

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav rawspont » mån jan 27, 2014 7:51 pm



Det enda han säger i intervjun är att om ett beslut ska fattas om nästa säsong så måste det tas inom 7-10 dagar. Ingenstans indikeras att det vore aktuellt.
Sådärja! Det blev ju bra. Nämenvafannudå?
Användarvisningsbild
rawspont
Forumentusiast
 
Inlägg: 358
Blev medlem: mån okt 03, 2011 11:21 am

Re: Sv: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Jocke86 » mån jan 27, 2014 8:09 pm

rawspont skrev:


Det enda han säger i intervjun är att om ett beslut ska fattas om nästa säsong så måste det tas inom 7-10 dagar. Ingenstans indikeras att det vore aktuellt.


Vad jag har hört på radio under dagen har man pratat om att det kan vara aktuellt till hösten. Om man ändrats sig ikväll har jag inte hunnit kolla.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Användarvisningsbild
Jocke86
Forumterrorist
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: fre dec 19, 2008 6:04 pm
Ort: Uppsala

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Varanen » mån jan 27, 2014 8:37 pm

Och varför är tidpunkten oprecis? 7-10 dagar? Vad händer om 11 dagar? Eller vad kan hända inom 7-9 dagar? Knas som vanligt.

Jag tror vi måste vända perspektivet några grader igen. Om det var för mycket sport inom idrotten förr (vilket det kanske var) så måste någon våga nämna hockeykunnande i den moderna debatten. Grunden i hockey är 25 vs 25 spelare. Det som skrämmer många är att Per Kenttä och hans Asplöven kan knuffa ut Fredrik Stillman och hans HV. Eller ännu värre, AIK. Då dör hockeyn, säger en del. Det tror inte jag. Hockeyn har varit med om värre saker än så och överlevt.

Det är inget fel på spelarnas, eller spelets, kvalitet i svensk hockey. Den håller oerhört god standard. Problemet är bossarna. Det har varit virrigt länge. För många ogenomtänkta beslut, konstigheter, brakförluster. Det enda vettiga vi kan göra nu är att "tvinga" Per Mårts att bli förbundsordförande. Inga revolutionerande beslut innan dess. Inga war-room, inga handbollsmål, ingen utökning/minskning/stängning av serierna (särskilt inte inom 7-10 dagar), inga namnändringar, ingen ny paketereing av produkten, inga fler domare eller powerbreaks osv.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Svartvadet » mån jan 27, 2014 11:24 pm

Jag tror inte det är någon som är dömt ut någon på sportsliga grunder. Det jag och många andra pratar om är att ovan nämnda klubbar har helt enkelt för klen organisation på för många sätt.

Nya ishallar, större sponsoravtal, fler anställda. Osv. osv. Asplöven är ju totalkörda, finns inte en chans för dom. Även om dom kan klara det på sportsliga grunder. KHK då? Sure. Dom kan säkert få ihop en omsättning på 80 millar kanske, men dessvärre så har dom inga möjligheter till att bygga ut sin arena. Det krävs en ny, helt och hållet. Bofors sitter egentligen i en ännu värre sits, för dom har inte pop-statusen som KHK.

KHK kan säkert hålla samma snitt som oss med en större arena. Det tvivlar jag inte på.

Bäst för oss hade varit om MIF tog steget upp. I alla fall rent geografiskt.

Sen kan man också dividera om skadeglädje i att det inte finns något Stockholmslag i SHL. Men i min värld, så är det en mycket roligare serie om både äckel gnaget och DIF är med i högsta ligan. Derbyna, även om dom är stökiga, ger en viss x-faktor till ligan. Likaså Malmös arena.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Varanen » mån jan 27, 2014 11:43 pm

De ekonomiska och organisatoriska fakta du beskriver är säkert 100% korrekta. Men jag är trött på att det alltid är det som ska diskuteras. Naivt? Ja, antagligen.

Min åsikt om Stockholms-syndromet är denna: Få ner AIK, upp med Bajen i AS (på sportsliga grunder givetvis) och låt de tampas med DIF om Stockholms-tronen. Jag tror inte stockholmarna pallar med att ligga i botten och kriga. Särskilt inte mot gödselspridande bönder, dvs alla utanför huvudstaden. Men om de får möta andra kungliga undersåtar maxar intresset. Alltså tror det vore bra för hockeyn i landet om de tre skulle tvingas göra upp i AS några år. Även om kvällspressens första reaktion vore landssorg skulle de snart inse att hockeyn åter är het i huvudstaden. Men antagligen med andra journalister än de gräsätare de har nu.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Svartvadet » tis jan 28, 2014 12:16 am

Det är verkligen naivt, på alla punkter tyvärr. Stockholms-syndromet kan jag köpa. Helt klart. Men för att spräcka din bubbla (tyvärr!) så är hockeyn mer lik pokern idag.

Vill du spela på dom fina borden, så måste du casha upp. Åker du ut, så åker du ut rejält.

Citerar från KHK:s forum:
KHK forum skrev:Växjö Lakers gick från en omsättning på drygt 45 miljoner till 110 miljoner på några månader när de tog steget upp. OM KHK hypotetiskt skulle ta klivet upp så fördubblar man sin omsättning i och med TV-avtalet med drygt 30 miljoner dvs drygt totalt c:a 70 miljoner med dagens omsättning. Det kommer tyvärr inte att räcka för att kunna konkurrera mot övriga lag.
Snittlönen för en SHL-spelare ligger på 100 000 kr/månaden. Räknar man lågt så skulle KHK hamna på i runda slängar inkl. ledare etc. på cirka 47,8 miljoner inkl. sociala avgifter


Lägg då till att om dom ligger sist, under hela säsongen och sedan åker ur i kommande KS, så ligger dom på ruinens brant. Troligtvis konkurs. En klar gambling i min värld.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Niles » tis jan 28, 2014 9:54 am

Några 45 miljoner vet jag inte om vi hade sista året i Allsvenskan men det saknar väl betydelse. Senaste som går att läsa är SHL´s förslag på krav för att få delta i högsta ligan. Hur mycket jag än är för att alla skall ha chansen, måste jag ändå tillstå att det är vettigt att sätta hårda krav på organisation, ekonomi och arenor. Det sista vi behöver i SHL är föreningar på obestånd.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Diskussion om den förslagna reformationen av SHL

Inläggav Power Play » ons jan 29, 2014 11:00 am

Vi omsatte c:a 23 det året.
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon
 
Inlägg: 1893
Blev medlem: tis aug 21, 2007 9:17 am
Ort: Tofta, Tävelsås

Föregående

Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Daste och 18 gäster