Jokerit till KHL

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Jokerit till KHL

Inläggav Malul » fre jun 28, 2013 9:21 pm

Jokerit lämnar för KHL,detta kommer ge enorma svallvågor och jag är inte säker på att det svenska seriesystemet ser ut som det gör idag om låt oss säga 6-7 år.

Svårt att sia om direkta effekter men tipsen lär väl bli att fattiga aik vill ge sig in i leken och tar de väl steget kan det gå fort och fler lag lär följa.
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7962
Blev medlem: tor apr 11, 2002 8:58 pm
Ort: Växjö Lakers

Re: Jokerit till KHL

Inläggav friberg » fre jun 28, 2013 10:23 pm

dödsdomen för SHL om Svenska lag ansluter
friberg
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3926
Blev medlem: fre okt 20, 2006 9:46 pm

Re: Jokerit till KHL

Inläggav Niles » fre jun 28, 2013 10:33 pm

Kommer aldrig hända så länge vi har 51% regeln kvar och förbundet har frågan i sina händer. Och den kommer nog inte försvinna så länge vi har hälsan i alla fall. Ni kan vara lugna och trygga. De svenska lagen riskerar inte att bli sönderköpta av ryska smutsiga affärsmän likt Jokerit under överskådlig framtid.
Senast redigerad av Niles fre jun 28, 2013 10:35 pm, redigerad totalt 1 gång.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Jokerit till KHL

Inläggav PutteA » fre jun 28, 2013 10:34 pm

Men precis som jag anade så rasar supportrarna som blir dom som blir lidande. Inga mer derby mot stadsrivalen HIFK, och bortaresorna uteblir ju i stort sätt helt. Visst spännade när lag som CSKA Moskva, Dinamo Moskva, dom här stora KHL lagen kommer på besök, som kanske är en 6 stycken till antalet, men sen da? Hur mycket folk kommer till Hartwall Arena när lag som Amur Khabarovsk eller Vityaz Podolsk kommer på besök. Nä, jag tror inte på detta. Detta gör man av en enda anledning, pengar, inget annat. Dom som betalar dyra pengar för att följa laget vinner inte ett skit på detta, det är istället dom som är dom stora förlorarna.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16440
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Jokerit till KHL

Inläggav Varanen » lör jun 29, 2013 4:02 pm

Självklart är pengar den stora anledningen, men pengar ger också möjlighet att få ihop en slagkraftig trupp som presterar en hockey av högsta klass. För bara några år sedan var det finska förbundet stenhård och sa att det inte finns någon återvändo för en klubb som lämnar, desutom skulle man inte acceptera att en KHL-klubb har lag någonstans i det finska seriesystemet.

Nu säger förbundsbasen Kalevi Kummola så här (fritt översatt):

Min åsikt i frågan har svängt radikalt de senaste åren. Det som fick mig att slutligt ändra uppfattning var när SM-liiga tappade både Vehanen och Engren till Prag.

Jag har sedan vi tog oss upp i ES också börjat fundera. Mentalt är jag kvar i den tid då ES var världens näst bästa liga. Det är vi inte längre. Kanske är det dags att acceptera verkligheten. Jag vill fortfarande se hockey av yppersta klass.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14043
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Jokerit till KHL

Inläggav Niles » lör jun 29, 2013 7:35 pm

För mig är det precis tvärtom. Jag skiter fullständigt i om vi har dom bästa eller näst bästa spelarna i världen så länge vi kämpar om att bli ett topplag i Sverige. Det kommer alltid att finnas nån som är liite bättre nånstans, men det är rätt ointressant om vi ändå inte lirar i samma land. Skillnaderna är inte direkt astronomiska, även om lönerna oftast är det. Det inhemska seriesystemet betyder allt för mig. Skulle det falla nån gång i framtiden är min tid som engagerad hockeysupporter slut. NHL har min respekt, KHL har det inte. Jag ser den ligan mer som ett skämt faktiskt.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Jokerit till KHL

Inläggav Malul » lör jun 29, 2013 7:47 pm

Niles,men du sa ju att du alltid velat se Neftekhimik Nizhnekamsk här :lol:
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7962
Blev medlem: tor apr 11, 2002 8:58 pm
Ort: Växjö Lakers

Re: Jokerit till KHL

Inläggav Varanen » lör jun 29, 2013 8:14 pm

Varför är KHL ett skämt? Är alla ligor som inte är SHL eller NHL det? Hur som hur så påverkar Jokerits (och indirekt finska förbundets) beslut även oss vare sig vi vill eller inte. För mig kom det som en blixt från klar himmel. Men låt oss leka med tanken att Jokerits KHL-äventyr blir framgångsrik, dvs att de väljer vilka nordiska spelare de vill ha efter NHL. Jag skulle inte dra mig för att åka till Helsingfors för att se de bästa svenskarna och finnarna utanför NHL. Är jag en hockeyhora för det? Antagligen. :wink: :lol:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14043
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Jokerit till KHL

Inläggav PutteA » lör jun 29, 2013 8:24 pm

Men enligt många experter är KHL fortfarande lite av ett luftslott. Det är förhållandevis mycket pengar, men dom finns hos ett väldigt få antal av de lag som idag finns i ligan. Vad jag förstått ca 6-7 lag av 26. I övrigt ligger inte SHL långt efter lönemässigt. Och SM-liiga ligger väl efter SHL när det gäller ekonomi och löner. Så frågan jag ställer mig är, varför Jokerit automatiskt hamnar på topp nivåerna i KHL pengamässigt? Lag som Prag, Bratislava, Minsk, Riga m.fl har ju inte lyckats hamna på den nivån? Jag tror inte på detta, men samtidigt ska det bli intressant att följa Jokerits öde i KHL som första nordiska inslag!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16440
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Jokerit till KHL

Inläggav Varanen » lör jun 29, 2013 8:31 pm

Jag tror inte heller de vinner Gagarin-cup på många år. Men vi har redan nu svårt att tävla om spelare även med de fattigaste KHL-klubbarna (ex de du nämner). Läget förbättras inte direkt av att Helsingfors nu får ett lag. Ett lag jag tror vill profilera sig med nordiska spelare.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14043
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Jokerit till KHL

Inläggav Niles » lör jun 29, 2013 8:40 pm

Nej Varanen, det är bara KHL som är ett skämt av dom ligor jag känner till. Spelare finns så det räcker till alla, oss också. Om korrupta ryska affärsmän vill gödsla gaspengar över några svenskar rör mig inte i ryggen. Produkten blir inte mer trovärdig för det. Jag hänger nog inte med till Helsingfors för den enorma hockeyns eller seriens skull, men det är ju en trevlig stad så det finns nog sysselsättning ändå.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Jokerit till KHL

Inläggav Malul » lör jun 29, 2013 8:41 pm

Med en oligark bakom sig..
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7962
Blev medlem: tor apr 11, 2002 8:58 pm
Ort: Växjö Lakers


Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster