Dåligt självförtroende

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Dåligt självförtroende

Inläggav Lakershjärta71 » fre jan 18, 2013 1:37 pm

Det pratas ofta om dåligt självförtroende. Vet du vad begreppet betyder i ishockeyns resultatinriktade värld? Begreppet tycker jag är så väsentligt att det förtjänar en egen tråd för att reda ut begreppet för att vi ska komma ihåg vad vi pratar om, gärna i relation till Lakers nuvarande långa förlustrad.

Självförtroende är individens tilltro till sin förmåga att prestera. Det kan röra sig om arbete, skola eller sociala sammanhang. Självförtroendet kan variera från dag till dag och det kan höjas genom bekräftelse utifrån, eller tillfälligt höjas under exempel alkoholpåverkan. Självförtroendet kan snabbt tränas upp. /Wikipedia

Mer alkohol innan match? Ja kanske det skulle behövas, om inte till spelaren själv i dagsläget, så möjligen till Lakerssupportern..

Länk till vad jag antar är någonting som liknar en forskningsrapport:
https://www.google.com/url?q=http://hv. ... jCXj0vPZBQ
Senast redigerad av Lakershjärta71 ons jan 23, 2013 2:42 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Dåligt självförtroende

Inläggav friberg » fre jan 18, 2013 2:02 pm

Det ända som kan få upp självförtroendet nu är att de måste börja producera mer mål å vinna
matcherna för att komma upp ur kvicksanden. sen får de börja visa mer hjärta istället och våga gå in å göra grisgörat utan puck.
friberg
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3926
Blev medlem: fre okt 20, 2006 9:46 pm

Re: Dåligt självförtroende

Inläggav mollers » fre jan 18, 2013 2:04 pm

du har länkat till en fil på din dator och inte på internet bara så du vet
mollers
Forumdemon
 
Inlägg: 1649
Blev medlem: lör nov 08, 2008 2:20 pm

Re: Dåligt självförtroende

Inläggav Räven » fre jan 18, 2013 2:09 pm

Jag vet inte, men ibland kan psykologin till och med krångla till det. Fast den som kan använda sig av detta på ett bra sätt kanske kan förändra.

En teknik idrottare kan använda sig av för att öka deras självförtroende är visualisering. Genom att föreställa sig att man presterar bra i den idrott man utövar ökar tron på att man kan prestera på det sätt man eftersträvar. Genom att föreställa sig att man genomför något så blir det en slags erfarenhet av att man faktiskt har gjort det. Det finns mycket forskning som knyter samman visualisering och självförtroende.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Re: Dåligt självförtroende

Inläggav Lakershjärta71 » fre jan 18, 2013 2:20 pm

mollers skrev:du har länkat till en fil på din dator och inte på internet bara så du vet
Jag hittade rapporten på Internet, men det krävdes ett visst program för att öppna upp, sen kopierade jag bara adressen hit. Kanske finns ett annat sätt att göra det på, men där tar min kunskap stopp.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Dåligt självförtroende

Inläggav rawspont » fre jan 18, 2013 2:36 pm

Vi kommer inte åt din dator vet du. Ladda upp det som en bilaga. Finns nedanför textfönstret när du skriver ett inlägg.
Sådärja! Det blev ju bra. Nämenvafannudå?
Användarvisningsbild
rawspont
Forumentusiast
 
Inlägg: 358
Blev medlem: mån okt 03, 2011 11:21 am

Re: Dåligt självförtroende

Inläggav Lakershjärta71 » fre jan 18, 2013 3:33 pm

Funkar inte att klistra in filen med rapporten. Systemet vill inte det.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Dåligt självförtroende

Inläggav mollers » fre jan 18, 2013 4:13 pm

Koperia länken från hemsidan du hittade pdfn på och klistra in här
mollers
Forumdemon
 
Inlägg: 1649
Blev medlem: lör nov 08, 2008 2:20 pm

Re: Dåligt självförtroende

Inläggav calle73 » fre jan 18, 2013 8:17 pm

Plocka hem Heed från Västerås samt plocka in en junior. Allt för att få in lite nytt blod och tankar i truppen!
91:an Hjalmarsson
Användarvisningsbild
calle73
Forumdemon
 
Inlägg: 1169
Blev medlem: sön okt 17, 2004 8:13 pm

Re: Dåligt självförtroende

Inläggav Lakershjärta71 » fre jan 18, 2013 8:41 pm

Calle73, får spelarna bra självförtroende av det? Då tror jag att du skrev i fel tråd.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Dåligt självförtroende

Inläggav Svartvadet » fre jan 18, 2013 11:23 pm

Det kan ju faktiskt vända på det hållet! Nytt blod och lite spelskickliga, hungriga, juniorer i truppen skulle sitta som en smäck! Men självklart är det inte tillräckligt
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6429
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Dåligt självförtroende

Inläggav Lakershjärta71 » lör jan 19, 2013 1:55 am

Jo, men du vet lika mycket som jag, att det inte lär matchas några juniorer under resten av den här säsongen och förmodligen inte under nästa säsong heller om Lakers blir kvar i ES. Nu handlar det om befintligt lag som kämpar med deras "Hockeyhjärnor" för att få bort denna gigantiska ÖKEN av MÅLTORKA som råder i detta lagbygge!

Som du kan läsa i rapporten så skulle man kunna relatera till Lakers huruvida vår sportchef har värvat spelare med de egenskaper som han bör ha för att tänka rätt i motgång för att komma ur långvariga "dippar".
Det är mer sådana diskussioner och reflektioner relaterat till rapporten som jag skulle vilja höra under denna tråden.

Det pratas ständigt om begreppet Dåligt självförtroende

SAIK kanske bara har som mest i snitt en "dipp" på 2 matcher, sen är de tillbaka i samma vinnartåg igen. Oavsett hur skickliga spelare de än har så är de förmodligen mentalt starka. Är du inte mentalt stark, mår du inte bra, så kan du knappast kompensera det med den spelkvalité du besitter. Som i Lakers fall när hela laget i stort sätt tycks ha dåligt självförtroende och inte förmår att göra mål skulle man kunna tänka sig rent logisk att spelarna har ett ofokuserat och försämrat målskytte. PÅ KÖPET.

Föreställ dig att du går i skolan och du ska plugga till ett prov. Mår du inte bra, är du inte mentalt förberedd, kan du inte koncentrera dig på nuet samtidigt som du har SPÖKEN i huvudet har du svårare med inlärning och presterar sämre på prov än tvärtom.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Dåligt självförtroende

Inläggav Lakershjärta71 » ons jan 23, 2013 2:39 pm

Ännu mer intressant läsning!

Ishockeypublikens påverkan
- ”När det är bra tryck i arenan så är de ju som en sjätte spelare!”

Länk:

https://www.google.com/url?q=http://oru ... MlLvXlE7zA

Nu har jag fixat till länkarna något, men tyvärr funkar inte Bilaga funktionen för mig. Har gjort allt möjligt, men det vill sig inte. När du har öppnat länken behöver du nog byta program för att kunna öppna det. Det fick jag.
Obs! Detsamma för det tidigare dokumentet ovan.

Hoppas att det blir lite enklare för er nu!
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö


Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster