Öman är på krigsstigen...

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav rawspont » tis jan 15, 2013 11:37 am

Niles skrev:rawspont, du snurrar in dig i invecklade formuleringar så du inte ens hittar hem om du fick skjuts.


Jag förstår att det verkar invecklat. Än mer invecklat är exempelvis att hockeyligan själva har delgivit marknadsdomstolen själva att det inte finns nåt förbud specifikt mot NHL-spelare, utan mot korttidskontrakt generellt. Så det första du kan göra är exempelvis att förklara varför Männikkö kan hoppa in och sedan lämna, om det nu är fel med korttidskontrakt? Du skulle kunna säga att Männikkö hade ett kontrakt med option att förlänga hela säsongen, men vad spelar det för roll? Det är ett korttidskontrakt. Är det essentiellt väsensskilt från att ha ett säsongskontrakt med klausul att bryta? Eller att bryta utan klausul? Vilka klausuler får man ha om att lämna?

Man kan hävda att exempelvis Brynäs hela tiden hade avsikten att släppa Franson när NHL börjar. Troligen. Men, varför är Männikkö ok?

Det är ett korttidskontrakt så det stinker om det och det sista du kan göra är att hävda något i stil med att han inte har någon koppling till NHL. Hockeyligan själva säger ju att överenskommelsen inte gäller NHL-spelare till marknadsdomstolen.

Det är en soppa. Personligen tror jag inte det bringar klarhet eller tillför något hållbart att bara säga "etik och moral och stupstock på den och den"

Det är helt sanslösa hur många frågor som hänger i luften som ingen kan avgöra definitivt. Så blir det när det inte finns tydliga regelverk, tydliga förhållanden mellan instanser, och saker hänger på eventuellt ej protokollförda överenskommelser vars innehåll beror på vem man frågar. Den sportchefen, den VD:n, hockeyligan som organisation, vid vilken tidpunkt.

Jag har inga svar. Men lite distans kan man begära.
Sådärja! Det blev ju bra. Nämenvafannudå?
Användarvisningsbild
rawspont
Forumentusiast
 
Inlägg: 358
Blev medlem: mån okt 03, 2011 11:21 am

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav Räven » tis jan 15, 2013 12:22 pm

Bee: Jag tycker du ska komma med klara och tydliga exempel på vad Öhman saknar i etik och moral för att du ska bli trovärdig. Vi lägger bara ner en massa onödig energi annars.

Förövrigt stödjer jag ditt uttalande till 100% PutteA.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav Daste » tis jan 15, 2013 12:27 pm

Någon som har bättre kolla får väl rätta mig, men jag utgår ifrån att det är skillnad på att ta in en kille på lån och att skriva korttidskontrakt.
Daste
Forumdemon
 
Inlägg: 1389
Blev medlem: ons sep 19, 2007 5:35 pm
Ort: Vxo

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav rawspont » tis jan 15, 2013 12:35 pm

Daste skrev:Någon som har bättre kolla får väl rätta mig, men jag utgår ifrån att det är skillnad på att ta in en kille på lån och att skriva korttidskontrakt.


Lån med option, är det try out, korttid, lån? Kalla det vad du vill, det är vad det är och frågan är var det hamnar i regelverket som är oklart. Ett tydligt regelverk gör det tydligt vad som gäller i specifika fall. I ett otydligt regelverk får man pussla in de specifika fallen. Top-down eller bottom-up. Ingen vet säkert, och det är det som manar till försiktighet i frågorna.
Sådärja! Det blev ju bra. Nämenvafannudå?
Användarvisningsbild
rawspont
Forumentusiast
 
Inlägg: 358
Blev medlem: mån okt 03, 2011 11:21 am

Öman är på krigsstigen...

Inläggav Malul » tis jan 15, 2013 12:55 pm

Förbudet mot att ta in NHL-spelare har buntats ihop med korttidskontrakt,dessa två skilda ämnen bör diskuteras var för sig. Korttidskontrakten har ju funnits sen förbudet mot just det stiftades.
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7962
Blev medlem: tor apr 11, 2002 8:58 pm
Ort: Växjö Lakers

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav rawspont » tis jan 15, 2013 1:16 pm

Malul skrev:Förbudet mot att ta in NHL-spelare har buntats ihop med korttidskontrakt,dessa två skilda ämnen bör diskuteras var för sig. Korttidskontrakten har ju funnits sen förbudet mot just det stiftades.


Ja, men vem buntar ihop det? Hockeyligan säger ju till marknadsdomstolen att överenskommelsen inte gäller NHL, utan korttidskontrakt generellt. Det är klart att det är en skenmanöver för att undvika att åka dit i marknadsdomstolen utifrån konkurrensverkets beslut. Men man bara gräver sig djupare ner. Antingen åker man dit i marknadsdomstolen, i vilket fall man kan kyssa "överenskommelsen" adjö som blir lagstridig. Eller gör man om överenskommelsen till att handla om korttidskontrakt generellt, vilket man har gjort till marknadsdomstolen som friar, och i det fallet får man svårt att få rätt kring turerna med NHL-spelare, t ex sådana som kommer in och ersätter nyckelspelare, eller som river upp sitt kontrakt under säsongen.

I efterhand är det ju tydligt.
- Vi vill inte ha NHL här.
- Vi säger så.
- Fan, konkurrensverket anser att det är olagligt.
- Vi kommer åka dit i marknadsdomstolen också.
- Vi säger att det inte har med NHL att göra, utan korttidskontrakt generellt.
- Puh...
- Vad gäller nu då?

Ingen vet.
Sådärja! Det blev ju bra. Nämenvafannudå?
Användarvisningsbild
rawspont
Forumentusiast
 
Inlägg: 358
Blev medlem: mån okt 03, 2011 11:21 am

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav Lakershjärta71 » tis jan 15, 2013 1:32 pm

Bee skrev:hahahaah LH71 lakers STYRS av diktatorn Öhman. Vi får gott se glada ut o betala ES dyraste priser på ALLT i arenan.. Hur många personer har inte blivit sparkade i styrelen och innom organisationen senaste åren? för att nickedockor ska komma in o stödja Ö i allt han vill. Öhman har gjort lakers till sitt eget och styr det som en diktatur. Så snacka inte etik o moral om den mannen TACK....

Har jag sagt att Öman är diktator?
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Öman är på krigsstigen...

Inläggav PutteA » tis jan 15, 2013 1:36 pm

Bee skrev:Du menar sin diktator style han kör med Putte? Klart jag står för det också (däremot gör han det grymt bra). Alla har sina egna uppfattningar om Öhman o jag står för mina....


Ja, i så fall är alla affärsmän och företagsledare diktatorer. Dom arbetar på ett speciellt sätt. Det är därför dom är där dom är!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16440
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav InmeDes » tis jan 15, 2013 2:14 pm

Låt oss till att börja med slå fast att ingångna avtal och överenskommelser ska hållas till dess att någon rättsvårdande myndighet förklarar att avtalet är ogiltigt.

Nu har minst 3 klubbar valt att, som det förefaller, i varje fall ”tänja” lite på den aktuella överenskommelsen. Då väljer Öhman i ett för klubben sportsligt ansträngt läge göra utfall och ”rasa” i media. Och då kan man ha olika uppfattning om detta är till fördel eller till nackdel för Öhman och Lakers på kort och på lång sikt.

I Sverige är ju ingen skyldig förrän denne har befunnits skyldig. Så frågan är om det inte hade varit att föredra att Öhman lite mera försiktigt hade tillskrivit hockeyligan och ställt frågan om detta agerande från klubbarna står i överensstämmelse med regelverk och överenskommelser och om så inte är fallet lämpliga sanktioner utfärdas. Risken är stor att om man går ut för hårt att det kan slå tillbaka på en själv.

Nu vet vi ju sedan länge att Öhman står över Gud och kan inte kritiseras. Det kan ju då hända att han tar sitt pick och pack och drar och vi såg ju hur det gick förra gången han lämnade. Till och med vännen Kloker ger sitt förbehållslösa stöd, vilket är förvånande med tanke på att han inte har ett uns till övers för Evertsson. För jag utgår ifrån att Öhman har ett visst ansvar för Evertsson och hans förehavanden. Ansvar kan som bekant inte delegeras, bara befogenheter.
Och livet går vidare på Uda Dan Dara. Vem vinner och vem försvinner? Svaret ges i nästa avsnitt.
InmeDes
Forumentusiast
 
Inlägg: 308
Blev medlem: fre jan 26, 2007 3:58 pm

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav Niles » tis jan 15, 2013 2:38 pm

Öman kan visst kritiseras, om man har nåt relevant att komma med. Vad han åstadkommit är dock värd all beundran. Sen har väl anhängare till Taif nog med sitt korthus kanske, hade motsvarande klubbhantering skett här hade man fått stänga ner forumet för länge sen. Tack och lov är det bara en del som fungerar mindre bra, dock en av de viktigaste så klart.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav rawspont » tis jan 15, 2013 2:46 pm

Om man är anhängare av både TAIF och Lakers då? Som jag.
Borde jag ägna mig åt det ena eller andra? Du som är pigg på att avgöra vad man bör ägna sig åt.-
Sådärja! Det blev ju bra. Nämenvafannudå?
Användarvisningsbild
rawspont
Forumentusiast
 
Inlägg: 358
Blev medlem: mån okt 03, 2011 11:21 am

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav Bee » tis jan 15, 2013 2:54 pm

Jag behöver inte säga ett piss här inne om VARFÖR jag tycker så om Öhman mer än ATT jag tycker så. Gagnar varken mig honom eller någon annan heller för den delen...
Bee
Forumentusiast
 
Inlägg: 440
Blev medlem: lör okt 24, 2009 12:14 pm
Ort: Växjö

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav InmeDes » tis jan 15, 2013 2:58 pm

Du har helt rätt Niles. Vi har nog med vårt eget korthus. Men för den skull är man inte ointresserad av vad som händer i omvärlden, tro det eller ej.
Och livet går vidare på Uda Dan Dara. Vem vinner och vem försvinner? Svaret ges i nästa avsnitt.
InmeDes
Forumentusiast
 
Inlägg: 308
Blev medlem: fre jan 26, 2007 3:58 pm

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav Niles » tis jan 15, 2013 3:10 pm

rawspont skrev:Om man är anhängare av både TAIF och Lakers då? Som jag.
Borde jag ägna mig åt det ena eller andra? Du som är pigg på att avgöra vad man bör ägna sig åt.-


Knyppla kanske?


Inmedes, klart du får vara intresserad. Var bara en enkel reflektion från min sida, närmast ofrånkomlig faktiskt.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav rawspont » tis jan 15, 2013 3:15 pm

Niles skrev:Knyppla kanske?

Ska ge det en chans.
Sådärja! Det blev ju bra. Nämenvafannudå?
Användarvisningsbild
rawspont
Forumentusiast
 
Inlägg: 358
Blev medlem: mån okt 03, 2011 11:21 am

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav Varanen » tis jan 15, 2013 4:18 pm

Trist att allting till slut handlar om personen. Jag gillar Öman. Speciellt hans tydlighet. Vi har inget överskott av den varan inom hockeyn.

Som många av er vet har jag följt silly season rätt länge, och håller med vår VD till 100%. Det måste skapas klarare regler. Dessutom måste man inom en styrelse veta vad det är för beslut som tagits. BIF:s trovärdighet minskar extremt när de hävdar att man först efter ett noggrannt övervägande beslutade sig för att värva Franson. Varför satt man i sin egen kammare och funderade på om värvningen var inom överenskommelsen? Med teknikens hjälp hade man lätt kunnat rådfråga sina styrelsekollegor. Något jag hade gjort om jag funderat på att agera på ett kontroversiellt sätt, eller varit osäker på vad resten av styrelsen tyckt. Hockeyligan är knas på det sätt att man diskuterar en fråga och sedan gör alla som de vill. Hittills utan några som helst konsekvenser.

Märkte igår att BIF betonade att Franson varken hade kontrakt med NHL eller KHL. KHL? Varför lade man till KHL hela tiden?

Svar

Kanske är det solklart vad som gäller i det här fallet. Om inte, kan man slänga in Sveriges eventuella avtal med KHL i utredningen som Hockeyligan dragit igång.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14043
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav Härmapan » tis jan 15, 2013 5:09 pm

Är det någon som lagt märke till att EXAKT ALLT mediafokus flyttas IFRÅN krigsrubriker rörande Lakers resultat den senaste tiden TILL Ömans (förvisso innehållsmässigt med viss substans) ganska plumpa och aningen överilade påhopp!

Snacka om att skydda laget ;) Respekt!
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3307
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav Varanen » tis jan 15, 2013 5:17 pm

Dessutom uppmärksammade jag AIK:s direkta och tydliga stöd i frågan. Hockeyligans VD var också alert. Utspelet hade säkert förankrats (inte ordalydelsen givetvis) hos fler.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14043
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav InmeDes » tis jan 15, 2013 5:28 pm

Om det nu var så förankrat kunde man väl ha gjort ett gemensamt utspel. Det hade väl haft större tyngd än att Öhman ensam kastade sig in i detta med risk för att det skulle uppfattas som panikartat efter Lakers formmässiga kräftgång? Men det var ju bekvämt för de andra lagen naturligtvis.
Och livet går vidare på Uda Dan Dara. Vem vinner och vem försvinner? Svaret ges i nästa avsnitt.
InmeDes
Forumentusiast
 
Inlägg: 308
Blev medlem: fre jan 26, 2007 3:58 pm

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav Varanen » tis jan 15, 2013 5:39 pm

Hade ett gemensamt uttalande verkligen varit effektivare? Hade ett pressmeddelande från de 9 klubbarna som inte tagit in LO-spelare varit lika tydligt? Det tror inte jag. Kritik mot LO-spelarna har framförts, och framförts, och framförts...dock inte gemensamt.

Jag menar inte att tidpunkten för uttalandet eller ordalydelsen med stämningar och annat var förankrat. Men däremot uppfattningen att det får vara nog nu.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14043
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav Räven » tis jan 15, 2013 6:13 pm

Niles skrev:Öman kan visst kritiseras, om man har nåt relevant att komma med. Vad han åstadkommit är dock värd all beundran. Sen har väl anhängare till Taif nog med sitt korthus kanske, hade motsvarande klubbhantering skett här hade man fått stänga ner forumet för länge sen. Tack och lov är det bara en del som fungerar mindre bra, dock en av de viktigaste så klart.



Så bra skrivet så jag kan bara hålla med till 100%
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav Talismanen » tis jan 15, 2013 8:53 pm

Den som inte sjunger är taifare!!!
Användarvisningsbild
Talismanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4260
Blev medlem: mån dec 10, 2007 11:15 pm
Ort: Växjö

Öman är på krigsstigen...

Inläggav petbir » tis jan 15, 2013 9:33 pm

Såg ni inte vad Öman skrev till rosenrasande på Twitter.
Användarvisningsbild
petbir
Forumentusiast
 
Inlägg: 259
Blev medlem: tor sep 09, 2004 8:34 am
Ort: Växjö

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav rawspont » tis jan 15, 2013 9:39 pm

Det såg man. Återigen...smidigt Öman.
Välkommen till 2013.
Sådärja! Det blev ju bra. Nämenvafannudå?
Användarvisningsbild
rawspont
Forumentusiast
 
Inlägg: 358
Blev medlem: mån okt 03, 2011 11:21 am

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav Svartvadet » tis jan 15, 2013 9:51 pm

Vad var osmidigt med det uttalandet? Båda två pekade ut varandra som Nazister?
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6423
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav rawspont » tis jan 15, 2013 10:13 pm

Båda?
Sådärja! Det blev ju bra. Nämenvafannudå?
Användarvisningsbild
rawspont
Forumentusiast
 
Inlägg: 358
Blev medlem: mån okt 03, 2011 11:21 am

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav ollebolle » tis jan 15, 2013 10:40 pm

Man kan tycka vad man vill om Ros och hans smak för skämt, men den som framstår som fånig i det här sammanhanget är Öman. Ros får skrattarna på sin sida mest för Ömans reaktion på tramset.
"Take care to get what you like or you will be forced to like what you get" George Bernhard Shaw
Användarvisningsbild
ollebolle
Forumproffs
 
Inlägg: 864
Blev medlem: sön jan 29, 2012 4:21 pm
Ort: Solna

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav PLAN 4 » tis jan 15, 2013 11:48 pm

HaHaHa, Stor Humor, Magnifik översättning!!!! Fingerspitzgeful ! :P

Öhman inser inte Hur Lik jämförelsen är, att ge sig på en STOR motståndare beväpnad endast med ett dåligt humör och dåliga rådgivare.

De få omdömesgilla som funnits i Lakers har sedan länge slutat, precis på samma sätt gjorde Hitler med Sina Fältmarskalker Mannstein och Rommel, vilka bägge var kompetenta som få men ansåg att Hitler var en Idiot, vilket medförde avslutade uppdrag för Fuhrern.
Hitler förlitade sig på Skrivbordsgeneralen keitel istället, med känt resultat :roll:

Historia är intressant, inte mycket nytt under Solen, dåligt ledarskap avslöjar sig alltid.
PLAN 4
Forumamatör
 
Inlägg: 14
Blev medlem: lör okt 06, 2012 7:23 pm

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav mollers » tis jan 15, 2013 11:49 pm

Videon var ju as rolig, men kan förstår om många här inne är för gammla för att tycka det.
Har stått bakom Öman, men att han börjar tjabba med tönten ros är ju löjligt
mollers
Forumdemon
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: lör nov 08, 2008 2:20 pm

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav Daste » tis jan 15, 2013 11:59 pm

Jag får hålla med, good shizzles. :P
Daste
Forumdemon
 
Inlägg: 1389
Blev medlem: ons sep 19, 2007 5:35 pm
Ort: Vxo

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav Talismanen » ons jan 16, 2013 12:04 am

Ja den är sjukt rolig :lol:
Den som inte sjunger är taifare!!!
Användarvisningsbild
Talismanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4260
Blev medlem: mån dec 10, 2007 11:15 pm
Ort: Växjö

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav Mike Modano » ons jan 16, 2013 12:37 am

Fan vad rolig den va... Klockren! Skönt att få skratt lite mitt i denna skammens tid. Man är ju inte precis stolt med en sådan Vd till sitt lag. Hoppas han blir snabbt nedröstad av hockeyligan så det här glömms bort så snabbt som möjligt och att VLH tar 3 pinnar på torsdag!
Bild
Användarvisningsbild
Mike Modano
Forumentusiast
 
Inlägg: 375
Blev medlem: tis nov 04, 2003 1:26 pm

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav Lakershjärta71 » ons jan 16, 2013 1:57 am

Hur vore det om vi går tillbaka till den mer seriösa debatten? Har vi redan glömt vem Öman är och varför han över huvud kritiserade ex Brynäs?
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Öman är på krigsstigen...

Inläggav mollers » ons jan 16, 2013 2:14 am

Det mesta är nog sagt på två och en halv sida, men har du något att tillägga så gör det?
mollers
Forumdemon
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: lör nov 08, 2008 2:20 pm

Öman är på krigsstigen...

Inläggav ON THE WAY UP » ons jan 16, 2013 10:39 am

Humor på högsta nivå :)
BÄTTRE ETT HÅRT SKOTT I SARGEN ÄN ETT LÖST PÅ MÅL
Användarvisningsbild
ON THE WAY UP
Forumproffs
 
Inlägg: 798
Blev medlem: ons feb 26, 2003 9:48 am
Ort: Hovshaga

FöregåendeNästa

Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster