Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav vlk » mån jul 09, 2012 3:06 pm

Säsongen närmar sig med stormsteg. Elitserielagen förbereder sig för fullt och de sista pusselbitarna läggs på plats i lagbyggena. Men, det händer saker på andra sidan Atlanten som kan slå omkull allt. NHL kommer inte överens med spelarfacket - igen!!! Nu tror åtminstonne jag att de till sist kommer att komma överens. De har inte råd att ta en lockoutsäsong till. Men, om det trots allt skulle bli så att det blir en lockout; då står hela världens bästa spelare redo att ge sig ut i världen för att hitta tillfälliga arbetsgivare. Hur kommer detta att påverka elitserien och Växjö lakers ? Personligen tror jag inte detta är något som är bra för Växjö, jag tror att vi missgynnas om en lockout skulle bli verklighet. Bara av den enkla anledningen att vi inte har svenska spelare med naturlig anknytning till Lakers. Minns förra lockoutsäsongen när Mora höll sig kvar tack vara grymma värvningar medan ett favorittippat HV höll på att åka ur. Nä, låt oss spela denna säsong utifrån nuvarande förutsättningar.
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8497
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav ollebolle » mån jul 09, 2012 3:17 pm

Jag såg listan på spelare som kan bli aktuella och blev lite fundersam för hur det skulle kunna påverka våra chanser i ES. Utgångspunkten är väl rimligen att det inte blir lockout. Skulle det ändå hända så tror jag att Evertsson löser det. Malkin och Stamkos tack. :D
"Take care to get what you like or you will be forced to like what you get" George Bernhard Shaw
Användarvisningsbild
ollebolle
Forumproffs
 
Inlägg: 864
Blev medlem: sön jan 29, 2012 4:21 pm
Ort: Solna

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav Lemieux » mån jul 09, 2012 4:03 pm

Denna säsongen verkar det ju i så fall bara bli en lockout till januari, vilket förvisso iaf är lite bättre.. Därför blir det också lurigt att värva på för mycket eftersom spelarna mitt i kommer försvinna och då står man där med ett ihåligt lag som kanske inte är så samspelt. Detta gör ju förhoppningsvis att det hålls igen lite på värvandet men givetvis vore det absolut bästa att dom bara löser problemet där borta!

NHL stjärnor fram till januari eller längre ger givetvis en riktigt rolig hockey men nej tack låt NHL spelare spela i NHL!
"A month before the season I stop putting ketchup on my french fries." -Mario Lemieux
Användarvisningsbild
Lemieux
Forumentusiast
 
Inlägg: 322
Blev medlem: tis aug 02, 2011 1:00 pm

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav friberg » mån jul 09, 2012 7:28 pm

ja för min del tror att om det skulle komma till det stadiet så kommer våra krigare kliva fram som de gjorde när vi hade alla toppspelare skadade sist och vi vet ju alla hur det gick då Lakers vann som faan och tog massor av poäng :clap: :clap:
friberg
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3926
Blev medlem: fre okt 20, 2006 9:46 pm

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav nature » mån jul 09, 2012 10:36 pm

Hade blivit massvis av spelare att välja bland. Inte omöjligt att Lakers skulle värva 2-3 spelare

Patrik Elias och Marian Hossa hade varit något 8)
nature
Forumdemon
 
Inlägg: 1119
Blev medlem: ons nov 10, 2010 3:25 pm

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav Ahbez » tis jul 10, 2012 1:10 am

Hoppas verkligen inte på lockout, inte för att Lakers skulle misgynnas utan för att det skulle pissa på hela silly season då alla lag skulle börja tokvärva 2-3 veckor innan säsongsstart, fan va tråkigt
Ahbez
Forumentusiast
 
Inlägg: 482
Blev medlem: lör okt 15, 2011 10:15 pm
Ort: Braås

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav Niles » tis jul 10, 2012 10:01 am

Tycker de groteskt överbetalda NHL-proffsen kan ta semester om det skulle bli en lockout. Åk till havet och bada vet jag.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav Ahbez » ons jul 25, 2012 12:33 am

Vad tycker ni om förslaget att begränsa lockout spelare till 2-3 stycken per lag, som lakers fan kan jag förstå om man är "biased" och tycker det är bra (pga. inga svenskar i NHL kommer välja oss) men jag gillar inte idén ändå, vi har ju redan en gräns på icke-EU spelare räcker inte det?
Ahbez
Forumentusiast
 
Inlägg: 482
Blev medlem: lör okt 15, 2011 10:15 pm
Ort: Braås

Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav Malul » ons jul 25, 2012 11:38 am

Låt alla lag få ta hur många de vill,låt budgetar spricka,låt lagsammanhållningar spricka och gör trotjänare klubblösa.Förutom i Lakers.

Sen när de drar sig tillbaka över haven står vi redo för guldet.
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7962
Blev medlem: tor apr 11, 2002 8:58 pm
Ort: Växjö Lakers

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav nature » ons jul 25, 2012 12:48 pm

Hoppas inte på en lockout men om det nu blir det, då måste ju växjö värva spelare annars kommer man inte ha en chans mot världstjärnorna. Även kassa Timrå hade sett oerhört starka ut om de fyllde med hemvändarna.
nature
Forumdemon
 
Inlägg: 1119
Blev medlem: ons nov 10, 2010 3:25 pm

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav Niles » ons jul 25, 2012 2:08 pm

Många av de utländska stjärnorna som var här vid förra lockouten var ju faktiskt rätt kassa, om det sen hade med den stora isen, överdrivna förhoppningar eller en släng av ointresse skall jag låta vara osagt. OM det nu skulle bli en lockout hade jag önskat att Hockeyligan sagt nej tack till nån överhuvudtaget. Åtminstone om det handlar om nåt annat än resten av säsongen. Jag tycker det förstör väldigt mycket mer än det lagar. Skip it.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav Varanen » ons jul 25, 2012 3:31 pm

Ahbez skrev:Vad tycker ni om förslaget att begränsa lockout spelare till 2-3 stycken per lag, som lakers fan kan jag förstå om man är "biased" och tycker det är bra (pga. inga svenskar i NHL kommer välja oss) men jag gillar inte idén ändå, vi har ju redan en gräns på icke-EU spelare räcker inte det?

Självklart hoppas jag inte på en konflikt. Men vi bör komma ihåg att Mora lyckades få hit bröderna Hossa förra gången det begav sig. Marian Hossa var närmast överlägsen i ES den säsongen och en avgörande faktor till att Mora (nykomlingar) höll sig kvar. Som vanligt vill jag inte ha några begränsningar oavsett om det handlar om nationalitet, tidigare arbetsgivare, sexuell läggning, filmtycke eller tidigare skolgång. Må bäste man vinna! Bring it on biatches! :wink:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14044
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav nature » lör jul 28, 2012 9:45 pm

När får man reda på om det blir lockout?

Iaf, så är känslan att Modo tjänar mest på det. Bröderna Sedin....

Å andra sidan hade det inte varit helt omöjligt för oss att värva Hossa och Gaborik 8)
nature
Forumdemon
 
Inlägg: 1119
Blev medlem: ons nov 10, 2010 3:25 pm

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav Ahbez » lör jul 28, 2012 10:50 pm

Anze Kopitar till Lakers!!!
Ahbez
Forumentusiast
 
Inlägg: 482
Blev medlem: lör okt 15, 2011 10:15 pm
Ort: Braås

Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav PutteA » lör jul 28, 2012 11:03 pm

Jag är ganska säker på att NHL aldrig kommer tillåta en Lockout till, så denna diskussion tror jag är helt onödig!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16440
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav Thelemakos » sön jul 29, 2012 1:26 am

nature skrev:Å andra sidan hade det inte varit helt omöjligt för oss att värva Hossa och Gaborik 8)


Gaborik går ingenstans förutom hit ;)
"Jag unnar ingen annan än Färjestad att vinna SM-guld" - Lars Glennert.
Användarvisningsbild
Thelemakos
Forumentusiast
 
Inlägg: 260
Blev medlem: sön mar 06, 2011 2:10 am

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav ollebolle » fre aug 10, 2012 10:21 am

Bjurman verkar övertygad om att det blir lockout: http://blogg.aftonbladet.se/perbjurman/ ... ir-lockout
"Take care to get what you like or you will be forced to like what you get" George Bernhard Shaw
Användarvisningsbild
ollebolle
Forumproffs
 
Inlägg: 864
Blev medlem: sön jan 29, 2012 4:21 pm
Ort: Solna

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav Bee » tis aug 14, 2012 9:17 am

En lockout hade varit bedrövligt för VLH. Tänk bara vad Zetterberg hade betytt för jumbo Timrå? Inte bara vad han hade uträttat utan även alla hans polare han kan tänkas dra med hit blääää. Modo skulle gå från mediokra till att vinna SM guld (foppa/näslund/Uffe hade skrattat varje kväll med deras kontakter där över). Alla ES lag utom VLH har svenskar i NHL som i sin tur har polare som förmodligen kan tänka sig att haka på en säsong.
Har ingen aning om vad Evert/Öhman ska locka med förutom stålar (som ändå är ett skämt för spelarna där borta) en ny arena kanske :roll:
Bee
Forumentusiast
 
Inlägg: 440
Blev medlem: lör okt 24, 2009 12:14 pm
Ort: Växjö

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav Primeau » tis aug 14, 2012 9:31 am

Vid en eventuell lockout kommer det talas finska i omklädningsrummet :whistle:
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4546
Blev medlem: tor apr 06, 2006 8:38 am

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav Ahbez » tis aug 14, 2012 4:36 pm

Det enda som talar till vår fördel är att vi har ett "NHL-aktigt" namn 8)
Ahbez
Forumentusiast
 
Inlägg: 482
Blev medlem: lör okt 15, 2011 10:15 pm
Ort: Braås

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav nature » tis aug 14, 2012 5:09 pm

Primeau skrev:Vid en eventuell lockout kommer det talas finska i omklädningsrummet :whistle:


Selänne och Timonen? Nice 8)
nature
Forumdemon
 
Inlägg: 1119
Blev medlem: ons nov 10, 2010 3:25 pm

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav Ahbez » tis aug 14, 2012 5:12 pm

In med Tuukka Rask i målet också
Ahbez
Forumentusiast
 
Inlägg: 482
Blev medlem: lör okt 15, 2011 10:15 pm
Ort: Braås

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav nature » tis aug 14, 2012 5:19 pm

Ahbez skrev:In med Tuukka Rask i målet också


Blir det max 3 spelare per lag, hoppas att det blir dessa 3 då :P

Personligen hoppas jag på max 2
nature
Forumdemon
 
Inlägg: 1119
Blev medlem: ons nov 10, 2010 3:25 pm

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav Niles » fre aug 17, 2012 2:00 pm

Hoppas innerligt att Hockeyligan gemensamt bestämmer sig för tack men NEJ tack till en korttidslösning med några överbetalda NHL-proffs i elitserien.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav Varanen » fre aug 17, 2012 5:25 pm

Med all sannolikhet så gör man inte det. Av vad jag förstår så krävs det enighet mellan alla ES-klubbarna, och den enigheten kommer inte skapas. Alltför många har för mycket att vinna (åtminstone kortsiktigt) på att få hit NHL-spelare. Vad den långsiktiga konsekvensen blir är en annan fråga.

Trots det är jag emot en reglering oavsett om det är lockout eller inte. Samtidigt hoppas jag VLH tänker och agerar klokt om en hysterisk värvningskarusell drar igång.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14044
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav spaceghoat » fre aug 17, 2012 5:38 pm

Sen vet vi ju hur det gick för HV när de agerade "klokt" sist.. Givetvis kan iofs "klokt" också innebära att man inte lägger fantasisummor på vissa spelare också..
spaceghoat
Forumamatör
 
Inlägg: 132
Blev medlem: sön sep 18, 2011 7:40 pm

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav Svartvadet » fre aug 17, 2012 6:13 pm

Ingen hysteri, hoppas jag iaf. Möjligtvis att man spetsar med en back och KANSKE en superforward, annars kan det lika gärna kvitta
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6429
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav Varanen » fre aug 17, 2012 7:23 pm

Nja, HV gjorde bedömningen att det inte skulle bli konflikt (en bedömning vi delade). Nu bör vi nog räkna med att det händer. Varje gång det varslats har konflikt utbrutit. Kollar man in HV:s trupp från 04/05 så är den inte kass på något sätt.

Mora var de stora vinnarna med bröderna Hossa. Marian var mer eller mindre överlägsen i ES den säsongen. Flyktad spelare från Dalarna som vänder hem? Nej, en "chansvärvning" som blev en dundersuccé och gjorde Simons till ett aktat namn. Frölunda vann serien. Intressant att kolla in deras trupp. Poängligan totalt är också intressant läsning.

HV:s problem 04/05 kan inte enbart tillskrivas lockouten. Snarare så blev det problem med att de hamnade i panik och började värva för värvandets egen skull. Just det alla sportchefer säger sig aldrig göra och något som förminskar självförtroendet på den trupp man har. Vi hade redan våra "transor", antagligen ingen cash, och inga hemvändare på G, så vi fick köra med det vi hade. Nyköping fick hit Trent Hunter (som enligt rykten erbjöds VLH under säsongen eftersom NH fick problem med cashen). Orättvist? Nej, inte enligt mig. Trots att Hunter inte statistiskt kunde mäta sig med Hossa så var han för jävlig att möta, men handlar inte elitidrott om att vinna med bästa möjliga lag? Hunter-episoden kanske nästan raderade Nyköping från hockeykartan. Och är det något vi kan lära oss från 04/05 så är det just det. Tillfälligt skoj kan ge en sjuhelsikes baksmälla.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14044
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav Jocke86 » fre aug 17, 2012 8:51 pm

När kommer beslut om det blir lockout eller inte? Inte hängt med i vad som händer...
If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Användarvisningsbild
Jocke86
Forumterrorist
 
Inlägg: 2333
Blev medlem: fre dec 19, 2008 6:04 pm
Ort: Uppsala

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav nature » fre aug 17, 2012 9:04 pm

Borde bli 15/16e september?

Vad kan en NHL stjärna kosta en klubb? 3 mille?

Klart värt det om de stannar säsongen ut
nature
Forumdemon
 
Inlägg: 1119
Blev medlem: ons nov 10, 2010 3:25 pm

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav Varanen » fre aug 17, 2012 9:08 pm

Senast midnatt 30 september då det nuvarande avtalet löper ut. Spelarfacket har föreslagit att verksamheten fortsätter enligt det gamla avtalet tills en gemensam lösning kan hittas, men arbetsgivarsidan har sagt blankt nej. Så formellt 1 oktober vet vi. Men parterna brukar vara mer förberedda än så och det är ytterst ovanligt att förhandlingar sker in i det sista. Klubbarna vill ha en konflikt som det ser ut nu. Man var lyckosamma senast och fick igenom flera av sina krav. Jag vet inte vad NHLPA:s strejkkassa innehåller, men skulle vara väldigt förvånad om ens någon får täckning för sitt inkomstbortfall. Alltså är pressen stor på spelarna att acceptera arbetsgivarnas bud. Till skillnad från den "normala" arbetsmarknaden så erbjuder de också bättre villkor för de lägst betalada i utbyte mot att stjärnornas löner kan begränsas. Ett smart sätt att ytterligare sätta press.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14044
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav Jocke86 » fre aug 17, 2012 9:12 pm

Tackar för svar. Hoppas de hittar en lösning på detta...
If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Användarvisningsbild
Jocke86
Forumterrorist
 
Inlägg: 2333
Blev medlem: fre dec 19, 2008 6:04 pm
Ort: Uppsala

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav nature » fre aug 17, 2012 9:14 pm

"Den 15:e september går kollektiv-avtalet i NHL ut. Då blir en NHL-lockout verklighet om inte spelarfacket NHLPA och NHL lyckas komma överens om ett nytt avtal"

http://www.svt.se/sport/ishockey/spelar ... onesakning
nature
Forumdemon
 
Inlägg: 1119
Blev medlem: ons nov 10, 2010 3:25 pm

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav Varanen » fre aug 17, 2012 9:17 pm

My bad. 15 september är det givetvis.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14044
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Är en NHL-lockout en fara för Lakers

Inläggav Jocke86 » fre aug 17, 2012 9:27 pm

Ska följas med spänning fram tills den 15 september. Som sagt, hoppas de hittar en lösning på detta.
If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Användarvisningsbild
Jocke86
Forumterrorist
 
Inlägg: 2333
Blev medlem: fre dec 19, 2008 6:04 pm
Ort: Uppsala

Nästa

Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster