Gnethockey

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Gnethockey

Inläggav Primeau » sön feb 12, 2012 9:55 am

För nästan exakt ett år sedan kunde man läsa detta i SMP:
Växjö Lakers leder Hockeyallsvenskan och är just nu målfarligast i hela Sverige. Men laget tillhör även de mest målfarliga elitlagen i världen, om man ser till de allra största ligorna, inklusive NHL.

Lakers snittade då suveräna 3,83 mål per match*. Den siffran har ett år senare sjunkit till 2,26. Efter målorgien mot Färjestad för knappt en månad sedan, där man lyckades göra hela fyra mål, har VLH bara lyckats klämma ur sig 11 mål på sju matcher dvs katastrofala 1,57 mål per match i snitt.

Nu är det stor skillnad på hockeyn i ES jämfört med HA, målsnittet i ligan sjunker dessutom för varje säsong som går. Tyvärr! Men jag tycker ändå att det som nu sker är lite sorgligt; jag hade verkligen förhoppningar om att Växjö Lakers skulle fortsätta stå för en offensiv och förhållandevis målrik hockey. Att man skulle fortsätta gå mot strömmen också på den här nivån.

* Örebro leder just nu HA överlägset, laget har också gjort överlägset flest mål i sin serie. Ändå ligger deras målsnitt ”bara” på 3,54 – det säger en del om hur sylvassa framåt Växjö Lakers faktiskt var i fjol.
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4546
Blev medlem: tor apr 06, 2006 8:38 am

Gnethockey

Inläggav Power Play » sön feb 12, 2012 1:25 pm

Det där säger egentligen ingenting om Växjö Lakers, men desto mer om hur dagens hockey mer och mer ser ut ju längre upp i seriesystemen man tittar. Något jag för övrigt tycker är svårt tragiskt, och jag tror att man snart måste se över detta på allvar inom hockeyn i stort. Utöver en vinst för egna laget, är det mål man vill se.
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon
 
Inlägg: 1893
Blev medlem: tis aug 21, 2007 9:17 am
Ort: Tofta, Tävelsås

Re: Gnethockey

Inläggav erok » sön feb 12, 2012 6:29 pm

Att göra mål innerbär att inte bara kunna skjuta utan även våga avlossa skott. kanske några sådanhär lite var stanns runt om i växjö framöver.

http://www.macskott.se/ eller detta.
http://www.youtube.com/watch?v=nk8QdtE5 ... re=related

Man ser inte så ofta nu förtiden ungdommar som står timme ut timme som spelar tennis mot en vägg. Inte häller ser man detta som länk nr två visar. Hela samhället har förändrats sen jag var ung nån gång på 70 talet. Var är alla ungar idag som byggde kojor i skogen spelade fotboll på gräsmattorna eller stod å måttade skott på en cykelväg ? Får inte 4-6 åringarna chansen att kunna leka spontant kommer det märkas längre upp i åren. Syns tydligt på tennisen idag. Dyra hallar byggs där inte den vanliga svensson har råd att skicka sina ungar till. Och så gnälls det att klubbarna har förlite medlemmar. Så fram för fler områden där ungarna kan vara och leka idrott utan tränare eller ledare. Man ska nog inte gnälla förmycket på komunen i detta läget utan tror klubbarna själva skulle kunna göra mycket för barnen i de unga åren. Några tennisplank, nån skottramp, ett fotbollsmål kan inte vara så svårt att ställa upp på skolgårdar osv. Allt för att på längre sikt få dem till klubbarna framöver.

Lite detta man är rädd för när så många mindre klubbar går på knäna rent ekonomiskt. Sen har ju målvakterna en väldig stor roll i det hela med. En trygg målvakt får laget att våga anfalla mer. Så summa sumarium av detta då? Jo, våga skjuta tufft att göra mål
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7160
Blev medlem: fre jun 21, 2002 5:41 pm
Ort: Ånäset. Mitt imellan umeå-skellefteå


Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster