Lakersträningen

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Lakersträningen

Inläggav Lamme9 » ons feb 08, 2012 1:58 pm

Passade på att kika in lite på träningen idag i samband med att jag lunchade i VIDA. Reflekterade över en sak som jag faktiskt tycker är lite anmärkningsvärd. Man körde en 5 mot 5 övning i en zon där syftet var att träna aggressivt försvarspel, antar jag i alla fall. När försvarande femma erövrade pucken skulle den ur zon och därefter fick anfallande femma en ny puck att jobba med. Försvarspelet var aggressivt och bra. Allt väl så långt.
Men det jag slogs av var att när försvarande lag tog pucken skickade man allt som oftast ut pucken ur zon utan tanke på att försöka spela sig ut. Detta helt utan reaktioner från medspelare eller ledare.Hur många ggr som helst hade man i förlängningen kunnat skapa en offensiv situation om man bara spelat ut pucken via helt rena medspelare.

Nu var det ju såklart inte det övningen handlade om men hade inte det extramomentet, att om det är möjligt, spela sig ur zon, varit passande? I varje fall jag har ju efterlyst lite mer konstruktivitet, istället för att sarg ut skall vara standard, när man väl erövrar pucken och ska ställa om. Denna övningen kändes väldigt destruktiv just ur det hänseendet.

Som man tränar spelar man ju sedan i match sägs det ju........
Lamme9
Forumamatör
 
Inlägg: 91
Blev medlem: tis maj 03, 2011 6:21 pm

Re: Lakersträningen

Inläggav vlk » ons feb 08, 2012 2:25 pm

tränade Pilar idag ?
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8502
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Lakersträningen

Inläggav Lamme9 » ons feb 08, 2012 3:09 pm

vlk skrev:tränade Pilar idag ?


Japp. Gick för fulla segel vad det såg ut.
Lamme9
Forumamatör
 
Inlägg: 91
Blev medlem: tis maj 03, 2011 6:21 pm

Re: Lakersträningen

Inläggav vlk » ons feb 08, 2012 3:58 pm

Lamme9 skrev:
vlk skrev:tränade Pilar idag ?


Japp. Gick för fulla segel vad det såg ut.


Gott
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8502
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Lakersträningen

Inläggav Lemieux » ons feb 08, 2012 4:48 pm

Kan jag absolut hålla med om, tränar man inte på att spela sig ur egen zon så är det lätt att man inte försöker i match heller. Tycker just detta med att rensa ut pucken till icing är något vi gör allt för ofta och detta minskar ju inte direkt de heller..
"A month before the season I stop putting ketchup on my french fries." -Mario Lemieux
Användarvisningsbild
Lemieux
Forumentusiast
 
Inlägg: 322
Blev medlem: tis aug 02, 2011 1:00 pm


Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster