Samtiden fångad en kort stund

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Samtiden fångad en kort stund

Inläggav Malul » ons feb 01, 2012 1:32 pm

Ibland är det lätt att rusa igenom livet utan att tänka igenom det som sker.Och ibland händer det saker som får en att tvingas tänka till.Så om du har några minuter så läs gärna det jag tänkte förmedla.

Om du vill så har gärna ett fönster öppet i bakgrunden och lyssna på lite musiktips jag bjussar på,sjysst va?
Svt´s suveräna programserie om hitlåtarnas historia handlade senast om Journeys mästerverk och vi som sett Sopranos förknippar nog slutscenen med just denna sång.

Tänkte skriva ner lite om hur vi har det just nu i en tid där den stora klumpen känd som svenska folket ännu inte vet vem Ulrik Munter är,ännu inte vet om sossarna klarar av att komma tillbaka efter Juholts period som partiledare eller var resterna av Saab kommer hamna för någonstans. Kommer Obama klara av att bli vald ytterligare en gång? Kommer parkeringsavgifterna försvinna ifrån Växjö City? Kommer fler dödas i Malmö och är det därför Hugo Stenbeck flyr därifrån?

Iaf,för drygt en vecka sedan låg jag på sjukhus med förmaksflimmer som jag förmodligen fick av att jag helt sonika svimmade när jag skulle upp och dricka på natten.Handlöst landade jag utan att ta emot med händerna och smällen fick mitt hjärta att rusa iväg till 170-180 slag i minuten.För att göra en lång historia kort så fick 8-9 medicineringen mig tillbaka på rätt hjärtfrekvens,om inte den absolut sista dosen hade funkat hade jag fått gå med tung medicin och hög hjärtfrekvens under 4 veckors tid och allt detta för att sedan elkonverteras.Läkaren som var rätt så opsykologisk berättade glatt(!) om att stroke och hjärnblödning var risker jag stod inför.Men så långt behövde det alltså inte gå.Tur så.

Under dagarna på sjukhuset tänkte jag mycket på väsentliga saker i livet och oväsentliga,en sak som genomsyrade de flesta tankarna var att man stressar för mycket.Alltid påväg,alltid redo.

Ta ett andetag o luta er tillbaka när ni kan och tänk på vad Lakers har åstadkommit,hur bra vi gjort det såhär långt.Så underbart vi hade det i Örebro eller framför skärmarna då och hur underbart det fortfarande kan bli framöver.

Hockeyn tar en enormt stor del av mitt liv men kanske viktigast ändå är den sociala del hockeyns bieffekter tar med.Vi har i Växjö gått från helt obefintlig hockeykultur till det modernaste och friskaste i hockeyväg. Vi har ett a-lag som på allvar slåss om en slutspelsplats i högsta serien,vi har en enormt stor ungdomssatsning som förhoppningsvis kommer bära frukt i många år framöver. Vi har en av de största supporterföreningarna som styrs upp med mycket hjärta och kunnande,fantastiska resor runt om till bortamatcher varvas med festligheter knytna till storhelger.Att vara en lakej är det finaste man kan vara,så känner jag stolt.

Är hockeyn så viktigt egentligen då?
Ja.Den genomsyrar mitt liv på ett ibland rätt osunt sätt men samtidigt så identifierar jag mig mer och mer som en hockeynörd,det är en fin sak.

En annan sak som slog mig är jag tar ofta det väldigt personligt när det går dåligt för Lakers,det kan man ju inte ändra på men däremot försöker jag leta upp positiva vibbar då det ser mörkt ut.Lite som man gör i livet sig självt.
Som igår.Vi vann verkligen en pinne mot AIK,de förlorade verkligen en. Djurgården ligger kvar bakom oss tack vare en galen händelse,fy fan vad tungt att förlora i absolut sista sekunden.

Elitserien i år är sämre än det var för 5 år sen och det är bra,nu går det att komma underifrån och överraska såsom AIK gjorde förra året. Lakers har absolut en bra chans i ett slutspel även om SAIK skulle stå på andra sidan.

Vi har ett fantastiskt lag på pappret och de två nya tjeckerna andas framtidstro,Ölvecky fick ju utdelning äntligen igår och det visar igen på fingertoppskänsla att ha förlängt med honom.

Hoppas nu bara laget kan skaka av sig det dåliga spelet,vi kan ju så mycket bättre.Igår var det inte många pass som gick fram.Mycket dumpa och jaga,försök att spela ut pucken bakom ryggen och längs sargen.Mycket lätt att läsa m a o.

Musiken slut? Lyssna gärna på fantastiska Matt Pond PA

ES är ett krig,alla lagen rustar just nu.Vissa har säkrat gränserna redan och börjar samla ihop sig till slutstriden.
AIK,Modo,Lakers,Djurgården och Linköping har en härlig avslutning framför sig.Varje poäng är ännu ett landområde vunnet i kriget.Just nu kanske Modo framstår som starkast av de fem men dagsformen avgör ju allt.Ett fantastiskt slut väntar för alla inblandade och även de utanför.

Om man försöker blicka lite utåt så finns det en ganska markant sak som framkommer,alla de andra elitlagen tycker vi är fel lag på fel plats.Kanske med undantag av Linköping och Skellefteå.

Lagen i allsvenskan verkar heja på oss med undantag av Leksand och Malmö.

Precis så vi vill att det ska upplevas alltså.

En annan fråga man kan ställa sig är hur Janne ska hinna pränta in sitt budskap i de tre nya.Nästa landslagsuppehåll blir därmed extrem viktigt och efter det bör vi kunna se ett mer samspelt(förhoppningsvis) Lakers.

Avslutar med att försöka ge nåt slags betyg såhär 80% spelade av grundserien:

Gerber 4/5
Oscar 4/5

Vi har seriens bästa eller iaf jämnaste målvaktspar.Gerbers retursläppande och Oscars nuvarande självförtroendebrist under straffläggningar håller femmorna borta.

Bono 4/5
Lysande backstjärna fortfarande hos Lakers och extremt jävla viktig i PP.

Gäry 3/5
Hans plusminus räddar honom men ofta ser det väldigt enkelt ut i vissa situationer (läs Blomdahl)

Holøs 3/5
Stabil oftast men blandar och ger,ibland vansinnepass som inte många gör ibland U05-grabbarna.

Skoter-Nisse 2/5
Gör det bra när han väl får chansen,fått göra mål och har potential fortfarande att ta fler steg.

Hållberg 3/5
Inte i närheten av sitt forna jag såhär två matcher efter sin comeback.Men han var jävligt stabil när han väl funnit sin plats och hoppas han snart är där igen.

Jonsson 1/5
Får massor av speltid och är tyvärr inblandad i den ena farligheten efter den andra,har tappat andra halvan av säsongen.

Björn Karlsson 3/5
Gör tvärtom mot JJ en bättre och bättre insats totalt,växer as we speak och kan bli hur bra som helst!

Tom Linder 2/5
Gör det okej när han väl får chansen.

Karel Pilar
Såg lite trött ut och visade inte alls upp vad han kunde igår,även om en viss smartness kanske kunde skymtas bitvis.

Bois 3/5
Påväg mot en svag fyra så förstörs hans säsong av en puck,besvärligt avbräck.

Tjock-Anders 1/5
Får chanser på chanser och väntar på att explodera,eller så förblir det enbart en väntan.Har det svårt att vända även inom straffkunskaperna.

Daggen 2/5
Fysiskt praktexemplar som sliter bra ihop med Josef och #38.Men som kanske lever farligt nu när Netik anslöt.

Hjalmar 2/5
Slåss med Daggen nu om den sista platsen och har svårt att prestera poängmässigt samtidigt som Gurra visar stort hjärta och alltid offrar en hörntand om han kan.

Iggulden 4/5
Det han gjorde var magi även om den sista perioden innan han blev skadad var helt bedrövligt.Saknas egentligen inte om han skulle fortsatt som han gjorde.

Josef 4/5
Vuxit konstant sedan skadorna framkom,var hjärtat i truppen som segerrikt levererade efter nyår.Med de skadade åter i spel så försvinner Josef igen.Verkar hänga ihop det där..

Kallio 3/5
Suverän inledning,svagare avslutning förljt av skada följt av miserabel comeback.Man vet att han fortfarande kan men man vet inte hur han ska återvända dit.

Ny låt? Ta denna pärla

#38 2/5
Kaptenen har svårt att få ihop det,hans kedja är dock navet i vårt lag och hans kämparinsatser sänder goda signaler i de andra leden.

Moran 3/5
Slåss i skymundan och gör det bra,minimerar misstagen dag för dag.Avsluten kunde vara fler och bättre och igår missade han ett öppet mål med lite oflyt av en studsande puck.Men kan bli ledande framöver.

Netik
Svårt att säga,återkommer i ämnet.

Denniz Pop 2/5
Dennis får massor av förtroende och gör det pö om pö väldigt bra.Hoppas på att det ska lossna produktiv för vår framtidsman.

Reddox 3/5
Växte samtidigt som Josef när skadorna uppstod,numera är han het i kläderna i varje match.På uppgång ändå och mer att förvänta.

Saviano 3/5
Svårt att ta sig fram i början och får inte mycket utvisningar med sig men gör det han ska,stärker laget utanför isen och numera även på isen.Viktigt på alla sätt på alla nivåer.

Soares 2/5
Het under en period och sedan tillbaka i limbo.En Chrille i superform i sina bästa stunder och förhoppningsvis lyssnat på Janne att man inte ska slå puck-out i egen zon.

Ölvecky 3/5
Tar för sig nu när kontraktet med klubben är säkrat,kan bli en riktigt joker.

Urbas
Stackarn.


Puh,hoppas det framgick att jag skrev detta på lunchen och att ni därmed har överseende med eventuella felaktigheter :)
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7962
Blev medlem: tor apr 11, 2002 8:58 pm
Ort: Växjö Lakers

Re: Samtiden fångad en kort stund

Inläggav Anders L » ons feb 01, 2012 1:58 pm

Bra jobbat Malul! :golfclap:
LAKERS framgång är guld värd!
Andra lags motgång är ej heller att förakta!
Anders L
Forumdemon
 
Inlägg: 1659
Blev medlem: sön apr 14, 2002 11:40 am
Ort: Ranchen.

Re: Samtiden fångad en kort stund

Inläggav alfax » ons feb 01, 2012 2:13 pm

Malul .du är kung!!!
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11970
Blev medlem: fre apr 12, 2002 3:04 pm
Ort: Växjö

Samtiden fångad en kort stund

Inläggav Power Play » ons feb 01, 2012 2:26 pm

King's speach!
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon
 
Inlägg: 1893
Blev medlem: tis aug 21, 2007 9:17 am
Ort: Tofta, Tävelsås

Re: Samtiden fångad en kort stund

Inläggav Piggelin » ons feb 01, 2012 2:47 pm

:golfclap:
Jag är Lakers-fan, vad fan är du?
Det ÄR pappa som bestämmer!
Användarvisningsbild
Piggelin
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3846
Blev medlem: ons maj 21, 2003 9:51 pm
Ort: Växjö

Re: Samtiden fångad en kort stund

Inläggav Modig » ons feb 01, 2012 4:56 pm

Bra skrivet!
"Du missar 100% av skotten du inte skjuter" - Wayne Gretzky
Användarvisningsbild
Modig
Forumentusiast
 
Inlägg: 327
Blev medlem: ons mar 23, 2011 11:04 pm

Re: Samtiden fångad en kort stund

Inläggav ratscore » ons feb 01, 2012 7:51 pm

Bild
Thats Mr. Ratscore to you..!
Användarvisningsbild
ratscore
Forumproffs
 
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:42 pm
Ort: weXio

Re: Samtiden fångad en kort stund

Inläggav Coffe #800 » tor feb 02, 2012 12:44 am

Fan hade du haft längre håroch silikon läppar hade jag hånglat upp dej på rak arm !

Kungligt skrivit Malul KUNGLIGT !
" Jävla Moped" :D
" Det Är Tajt " ;)
Användarvisningsbild
Coffe #800
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 10695
Blev medlem: tis nov 09, 2004 4:56 pm
Ort: Växjö Stad

Re: Samtiden fångad en kort stund

Inläggav Malul » tor feb 02, 2012 12:59 am

Kul att ni uppskattar alstret och kanske tur jag inte har silikonläppar :lol:
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7962
Blev medlem: tor apr 11, 2002 8:58 pm
Ort: Växjö Lakers


Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster