Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Hur anser du domarstandarden är i Eliteserien?

1. Bra
8
13%
2. Okey, men inte mer
31
49%
3. Dålig
24
38%
 
Antal röster : 63

Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Charlamov » sön jan 06, 2013 3:23 pm

Det blir så när domarna - ffa Sören Persson och Winnerborg - är så jävla nonchalanta och slöåker. Då får dom ta beslut på för långt avstånd.
Jag vet inte hur granskningen av domarna går till idag, men en dålig match borde resultera i färre antal matcher. Nu är väl återväxten inom domarkåren inte den bästa och har du väl skapat dig ett namn så... lär vi få dras med bedrövelsen.
Domarkåren har alltid präglats av nepotism och rövslickeri. Dom får ju inte ens kritiseras :-(.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist
 
Inlägg: 2877
Blev medlem: sön jan 09, 2005 10:41 pm
Ort: CSKA, Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Anders83 » sön jan 06, 2013 3:43 pm

Jag kan inte skylla på domaren att vi förlorar igår , vi hade gott om lägen att fucka upp brynäs ... tex powerplay men det som retar mig är att domarna kan många ggr förstöra underhållningsvärdet pga sitt agerande.

Hockey är en tuff sport, låt den vara det!

Tycker det är rent ut sagt bedrövligt att man inte fått se handskarna ryka EN ENDA GÅNG under denna säsongen? Huh?

Hur många ggr har man inte fått se isprinsessor slänga sig över klubbor och kastat sig hejdlöst så fort en klubba närmat sig magen :evil:

Nä jag tycker det är dags att man tittar över detta omgående annars hoppas jag fan vi åker ur och hamnar i allsvenskan igen för de lär snart ha mer tittare än elitserien.

Mindre rinkar och 5 minutare för lite uppgörelser hade fan inte skadat men som det ser nu så slipper snart spelarna ha skydd på sig och domaren går ghandi på alla
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 5945
Blev medlem: tor nov 15, 2007 1:43 pm
Ort: VÄXJÖ

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Malul » sön jan 06, 2013 9:54 pm

Eftersom jag fått en mini-Malul så ser jag matcherna hemifrån numera.Igår var Wikegård förbannad på att domarna i våran match inte tog nån av alla hakningar som Brynäs gjorde mot oss.Alltså innan förlängningen så var domarna redan sågade,bedrövligt..
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7962
Blev medlem: tor apr 11, 2002 8:58 pm
Ort: Växjö Lakers

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Lakershjärta71 » mån jan 07, 2013 1:13 am

Vem som helst kan nog få döma på den här nivån bara man har de rätta kontakterna.. :roll:
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Malul » tor jan 10, 2013 7:59 am

Föga förvanande artikel om de senaste missade huvudtacklingarna.
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7962
Blev medlem: tor apr 11, 2002 8:58 pm
Ort: Växjö Lakers

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav mollers » tor jan 10, 2013 6:29 pm

Kul att kvällsblaskan tar upp detta.

När dem "jobbar" så oerhört mycket med att få bort huvudtacklingar kanske det inte vore dumt att införa videogranskning vid huvudskada. Domarna har ju ändå alltid flera minuter långa konferenser vid sådana tillfällen så jätte mycket längre tid skulle det nog heller inte ta och kan man utbilda videodomarna och ge dem tydliga riktlinjer så kanske straffen blir mer jämnlika också.
Risken är väl att dem kollar allt för många situationen och segar allt.
mollers
Forumdemon
 
Inlägg: 1642
Blev medlem: lör nov 08, 2008 2:20 pm

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Malul » tor jan 10, 2013 9:51 pm

Ser lite av Hv-FBK.
De två domarna sätter nytt svenskt rekord i märklighet.
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7962
Blev medlem: tor apr 11, 2002 8:58 pm
Ort: Växjö Lakers

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Piggelin » mån mar 18, 2013 11:01 am

Jag är Lakers-fan, vad fan är du?
Det ÄR pappa som bestämmer!
Användarvisningsbild
Piggelin
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3846
Blev medlem: ons maj 21, 2003 9:51 pm
Ort: Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Lakershjärta71 » ons apr 17, 2013 8:35 am

Det som är väsentligt under denna tråd tycker jag måste vara att allvarligt diskutera kring vad som bör göras för att domarstandarden ska bli bättre.

Fler domare behöver vi knappast såvida linjedomarna får mer att säga till om. Vad ska domarna ha för roller?
Ska man införa flertalet domare som sitter på läktaren som får i uppdrag att följa SIN spelare som tittar i en MEGAkikare för att på riktigt nära håll
kunna uppfatta regelvidriga situationer som huvuddomarna missar?
Fler videupptagningar (inte bara vid målsituationer)?

Andra förslag hade varit intressant att diskutera.

eller ska vi ha det som nu?
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Lakershjärta71 » tor maj 23, 2013 11:45 pm

Som sagt..frågan återstår.
Vad kan man göra för att domarstandarden ska bli bättre? KAN den bli bättre? Eller kommer det att se ut som det gör?
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Lakershjärta71 » fre jul 19, 2013 3:38 pm

Är ni helt tomma på idéer? :wink:
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Orange » fre jul 19, 2013 3:57 pm

Lakershjärta71 skrev:Som sagt..frågan återstår.
Vad kan man göra för att domarstandarden ska bli bättre? KAN den bli bättre? Eller kommer det att se ut som det gör?


Jag vet egentligen inte om det är domarnas fel att det ser ut som det gör. Visst, de missar saker lite mer än vad man kan önska, men framförallt tycker jag att det är besluten uppifrån som är konstiga. Jag tycker att man ska ha ett såpass tydligt regelverk att risken för att det är olika bedömningar från match till match, ja, period till period, är minimala.

Jag ser på NHL-hockey och ser en klubba komma upp någonstans och jag kan veta (nåja) exakt vad som kommer hända hos domaren även om han är utanför bild. NHL-domarna får även de mycket spott och spe, och det är väl också en del av supportrars natur att det är så, men jag tycker de håller en nivå som gör att man vet ganska exakt vad man kan förvänta sig i en given situation.

Nu har man ingen aning om den där klubban på höften i Vida är en utvisning eller ej, vilket också måste vara ett problem för spelarna, ledarna, likväl som oss i publiken.
Orange
Forumamatör
 
Inlägg: 239
Blev medlem: lör jul 13, 2013 2:51 am

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Lakershjärta71 » mån jul 22, 2013 1:24 pm

Spelarna har sitt ansvar men det är domaren som har sista ordet. Frågan är då vad man ska blåsa utvisning för om det bara är de mest tydliga "överfallen" han ska blåsa för? Var ska gränsen gå för obstruktion eller regelbrytning? Jag tror att det alltid kommer att råda kritiska diskussioner huruvida man går emot regelboken eller inte. Anarki skulle heller inte funka särskilt bra. Domaren styr ju allt och är så enormt viktig för slutresultatet eftersom 1-2 tveksamma utvisningar kan avgöra en hel match därför är det en ganska otacksam uppgift att döma i ishockey och fotboll också för den delen. Ang offsidesituationer så kommer det alltid att finnas en gråzon för vad människan inte kan uppfatta såvida det inte exempelvis i ishockey införs sensorer vid blålinjerna som reagerar på offside. I tennis finns det redan det på åtminstone vissa banor vid serve.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav utep » tis aug 13, 2013 9:23 pm

http://www.hockeysverige.se/article/146 ... an-domarna

Nu ska det visst bli hårdare tag mot spelförstörande moment och handlingar som rör spelarnas säkerhet.
Ska bli spännande att se hur domarna kommer lyckas med detta i vinter,

Det var väl ett smakprov av detta vi såg nu i första träningsmatchen när de plockade ut folk som genomförde klockrena tacklingar. Förhoppningsvis bara en dålig träningsmatch för domarna!
2015
Användarvisningsbild
utep
Forumentusiast
 
Inlägg: 345
Blev medlem: tor sep 22, 2011 10:34 pm
Ort: Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Daste » tis aug 13, 2013 9:45 pm

Sa de inte samma sak för två-tre år sen?
Daste
Forumdemon
 
Inlägg: 1380
Blev medlem: ons sep 19, 2007 5:35 pm
Ort: Vxo

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Lakershjärta71 » tis aug 13, 2013 10:17 pm

Det var väl då som det spelades PP i typ 50 min!

Men spelarna ska ju känna till de nya reglerna och har sitt ansvar också. Frågan är bara var gränsen går. Att veta detta kommer nog ta tid att sätta sig hos spelarna. Därför lär det blir mycket utvisningar den här vintern.

Snart behöver spelarna inte har några skydd på dig..
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Lakershjärta71 » ons aug 28, 2013 1:55 pm

Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav rawspont » ons nov 13, 2013 11:41 am

Har ni hört, det är helt ofattbart...det har delats ut en tackling. I SHL!!
En tackling...nu får det räcka. Vi vill inte ha några tacklingar här..nej tack. Skönt att han fick matchstraff. Tacklingar...fy fan. Detta...otyg.
Sådärja! Det blev ju bra. Nämenvafannudå?
Användarvisningsbild
rawspont
Forumentusiast
 
Inlägg: 358
Blev medlem: mån okt 03, 2011 11:21 am

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav vlk » ons nov 13, 2013 12:27 pm

För en vecka sedan fanns inte blindside enligt domarna. Nu låter det så här

– Vi står kvar vid 5+Game. Armarna är högt upp i tacklingsögonblicket, han (Tollefsen) har ingen klubba i händerna och trycker upp och är lite vårdslös från lite blindside, säger Sören Persson.


Någon mer än jag som tappat allt förtroende för vår vitsvarta kår.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav rawspont » ons nov 13, 2013 1:44 pm

vlk skrev:– Vi står kvar vid 5+Game. Armarna är högt upp i tacklingsögonblicket, han (Tollefsen) har ingen klubba i händerna och trycker upp och är lite vårdslös från lite blindside, säger Sören Persson.


Rena skämtet. Han tacklar inte mot huvudet, so what om han inte har nån klubba? Alla riktiningar är ju blindside när motståndaren stirrar ner i isen. Vårdslös? Hård tackling.

Och charging? Han glider ju in och tacklar. Det är en suverän tackling.
Sådärja! Det blev ju bra. Nämenvafannudå?
Användarvisningsbild
rawspont
Forumentusiast
 
Inlägg: 358
Blev medlem: mån okt 03, 2011 11:21 am

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Varanen » ons nov 13, 2013 11:40 pm

Ett annat allvarligt problem är att domarna nuförtiden är kungfuninjakillerfighters. Från stryptag till reptilsnabba brazilian mma-moves på spelarna vid minsta antydan till gruff. Jag ska vidareutveckla varför det är ett allvarligt, mycket allvarligt, problem. Det är nämligen så att det riskerar en ung människas hela karriär. Och återigen hänvisar jag till de oskrivna reglerna. Den heligaste av alla heliga principer är att domarna är "untouchables". Och så ska det vara. Men med nuvarande policy väntar vi bara på att ett misstag ska ske. Med nuvarande nolltoleransagerande kommer en spelare begå ett misstag och tro att den reptilsnabba MMA-brottaren är en motståndare som hoppar på en bakifrån och instinktivt reagera. Det är inte en fråga om det kommer att ske, utan när. Lägg av med idiotin nu innan det är för sent. För allas bästa.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Anders L » tis nov 19, 2013 10:37 am

Nu har Lakers på de två sista (HV71 och Leksand) matcherna missat tre mål på grund av spelare i målgården. Jag säger inte att det är fel.
Men hur i hel.e.e kan Luleås #97 Ledin bli ut sed till veckans snyggaste mål vecka 45. Då han står inne i målgården och tar emot pucken på bröstet och slår in den på tennis.
Och hela tiden står han i Örebros målgård!

Det är skillnad på bedömningar och bedömningar.
LAKERS framgång är guld värd!
Andra lags motgång är ej heller att förakta!
Anders L
Forumdemon
 
Inlägg: 1658
Blev medlem: sön apr 14, 2002 11:40 am
Ort: Ranchen.

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav vlk » tis nov 19, 2013 1:20 pm

Anders L skrev:Nu har Lakers på de två sista (HV71 och Leksand) matcherna missat tre mål på grund av spelare i målgården. Jag säger inte att det är fel.
Men hur i hel.e.e kan Luleås #97 Ledin bli ut sed till veckans snyggaste mål vecka 45. Då han står inne i målgården och tar emot pucken på bröstet och slår in den på tennis.

Skrämmande !!!!!! Man blir mörkrädd.
Och hela tiden står han i Örebros målgård!

Det är skillnad på bedömningar och bedömningar.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav albinvlh » sön feb 23, 2014 6:39 pm

Håller med, kolla bara på Morgan Johansson som avgjort flera matcher och b.la. Dömde han bort Kallios 200:de mål :x
albinvlh
Forumamatör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tis dec 17, 2013 12:28 am

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Lakershjärta71 » sön maj 25, 2014 12:30 am

Med tanke på frågeställningen längst upp i denna tråd, hur kan domarstandarden bli bättre? Det kommer ju alltid finnas en gråzon för
situationer som är svårbedömda vilket en/två domare då både kan fria eller fälla för. Kan denna allvarsamma "lek" som ishockey någonsin bli rättvis ur domarsynpunkt?

Är det någon som kan förklara de fyra domarnas ansvarsuppgifter?
Hur tycker ni själva att de två huvuddomarna ska jobba ihop i bedömning av fall för utvisningssituationer? Borde inte alla fyra domarna vara just domare där även linjedomarna har möjlighet att gripa in och ha inflytande? Eller har de det redan? Det skulle i alla fall innebära att man har, mer eller mindre, 8 ögon istället för 4 ögon.

I tennis har man till viss del teknisk hjälp, men kanske inte på alla arenor.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Daste » sön maj 25, 2014 12:49 am

Linjemännen får påtala utvisningar. Oftast är det dock då huvuddomaren inte ser, exempelvis om det sker bakom hans rygg eller när huvuddomarna har huvudet vänt åt ett annat håll.
Sker en förseelse där domaren har fri uppsikt kommer linjemannen inte påtala, då domarna ska agera som ett team och lita på varandras bedömningar, så i en sån här situation undergrävs bara Huvuddomarens auktoritet och trovärdighet om Linjemannen kommenterar hans domslut.

Tänk också på att Linjemännen har andra saker att hålla koll på när spelet är igång. Du kan inte ha fyra man som alla åker och letar utvisningar. Nä, bättre utbildning och större kontakt med allmänheten tror jag är svaret. Man vill ju gärna ta del av deras syn på situationer.
Daste
Forumdemon
 
Inlägg: 1380
Blev medlem: ons sep 19, 2007 5:35 pm
Ort: Vxo

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Lakershjärta71 » sön maj 25, 2014 8:27 am

Tack Daste. Det känns ju som att somliga domare håller olika nivåer ändå (Domarstandarden har väl inte blivit bättre på de senaste 10-20 åren.?), och då skulle inte den bästa utbildning hjälpa. Allvarligt, har det blivit bättre domslut under tvådomarsystemet? Domarna ser mer ja, hoppas man i alla fall, men förhållandevis.. har det lett till fler och bättre domslut? Finns det någon utvärdering av detta?
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Daste » sön maj 25, 2014 2:15 pm

Alla matcher utvärderas på elitnivå om det är vad du frågar efter. Det sitter en kille på läktaren och följer deras beslut.

Själv tycker jag att man kunde plocka in lite expertis från andra sidan pölen, där har de ju ganska skapliga domare. ;)
Ett annat alternativ vore att slussa spelare som lägger av in i en domarroll.

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk
Daste
Forumdemon
 
Inlägg: 1380
Blev medlem: ons sep 19, 2007 5:35 pm
Ort: Vxo

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav jebbe » tor okt 09, 2014 11:21 pm

Jag undrar bara hur Morgan hittade till Växjö, det var väl rak stort , eller hur???
Lakej i med och motgång
Användarvisningsbild
jebbe
Forumentusiast
 
Inlägg: 261
Blev medlem: tor okt 16, 2008 10:07 am
Ort: Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Malul » tor okt 16, 2014 7:51 am

Jag gillar inte Morgan. Jag rentav tycker att han borde varva ner i Div 1 Södra istället.
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7962
Blev medlem: tor apr 11, 2002 8:58 pm
Ort: Växjö Lakers

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Lakershjärta71 » mån okt 20, 2014 10:39 pm

Daste skrev:Ett annat alternativ vore att slussa spelare som lägger av in i en domarroll.
Varför tror du att f.d hockeyspelare ser mer än "vanliga" domare om det nu handlar om att hinna uppfatta allt som sker på isen? Tror att de flesta av dagens domare just har haft sina karriärer som hockeyspelare. Kan iofs finnas en och annan fd rörmokare också som skolat om sig.. Men vad är det för roll denne skulle ha menar du? Du kan ha åtta domare på isen samtidigt som letar utvisningar och det behöver inte bli bättre för det. Eller ska vi ha lika många domare som utespelare för att punkta var sin spelare? Det funkar ju inte heller om du som domare inte kan uppfatta i hög fart vad som är utvisning eller inte.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Daste » mån okt 20, 2014 11:56 pm

De flesta domare börjar i tidig ålder, och när de väl kommer upp i åldrarna brukar det bli svårt att hålla igång både dömandet och spel i lag. Båda tar mycket tid och en elitsatsande domare dömer matcher i ett ganska stort område, så ofta får ett av antingen döma eller spela stryka på foten. Nån omskolad rörmokare i rollen som elitdomare tror jag inte du hittar.

Sen är det ganska känt att det finns en brist på domare med rätt kompetens i både allsvenskan och elitserien. Skulle man slussa in killar som lagt skridskorna på hyllan i 33-års ålder som domare så får du plötsligt grabbar som har koll på hur spelet spelas i landets högsta divisioner. Kan knepen, kan läsa flytet i spelet, vet var man vill lägga nivåerna osv. I lagom ålder. Gratis! Eller, tja, inte gratis i den bemärkelsen, men de skulle inte behöva gå vägen genom div 3/2 i några år innan de klev upp i allsvenskan utan kör lite intensivkurs på dem och släng in dem i div 1 / allsvenskan.

Det handlar liksom inte om att se mer. Det handlar om att ha domare som har en känsla för spelet/spelarna på isen. Som lägger spelet på rätt bedömningsnivå. Som skapar ett flow i matchen utan att ställa sig i händelsernas centrum. Jag tror man skulle kunna hitta bra material för kompetenta domare i den här skaran av pensionerade spelare, om man bara tog till vara på dem.

Sen förstår jag inte vad du är ute efter när du snackar om att se mer eller leta utvisningar och att ha floder med domare på isen. Ingenstans har jag nämnt någonting av vare sig behovet av att se mer utvisningar, ha domare som aktivt går ut och försöker hitta varje lilla regelförseelse eller att stoppa in en domare per spelare på isen. Hela resonemanget känns befängt.
Daste
Forumdemon
 
Inlägg: 1380
Blev medlem: ons sep 19, 2007 5:35 pm
Ort: Vxo

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Jocke86 » fre okt 24, 2014 12:10 pm

Rätt Daste, de flest eller alla jag vet har börjat när de var unga.

De åren jag dömde hände en hel del med reglementet för nya domare. När jag startade blev vi direkt inkastade i hetluften. Eller i alla fall de lite bättre u15 och u16 serierna med riktigt bra spel för sen nivån. Efter några år blev detta helt otänkbart med nya domare och de skulle märke som talade om för alla i hallen om man var nybörjare eller om man sknde märke var man inne på minst sitt tredje år.

Dessa fick dessutom bara dömma upp till en viss ålder.

Som ansvarig bland dessa unga såg man många duktiga som jag tror hämmades av detta system. Antalet dömda spelar inte in på hur duktig man är. Det är just känslan för spelet inget annat.

Sedan att leder och föräldrar kam bli skogstokiga på dessa ungdomar är något som vi får lida av högre upp i serierna.

Att man som domare i Shl får kritik och ledare eller publiks ilska är en helt annan sak så vi nu har heltidsanställda domare och enligt mig en del av spelet. Detta till en viss gräns såklart.

Att skola in äldre spelare tror jag hade varit en bra idé. Dock vet jg inte om detta märke system finns kvar vilket innebär att dessa måste börja med u10 vilket jag inte tror de vill...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Användarvisningsbild
Jocke86
Forumterrorist
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: fre dec 19, 2008 6:04 pm
Ort: Uppsala

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav singapore » fre feb 13, 2015 5:57 pm

Tycker att standaren på domarna blir sämre och sämre för varje år. Det känns som vi blir kraftigt överkörda av hela domarkåren. Tycker det är dags att typ Öhman, Hallam eller spelarna går ut och säger ifrån i media. HV71 eller Frölunda skulle aldrig acceptera att bli så överkörda som vi blir av domarna i matcherna.

Vi är det mest spelskickliga och offensiva laget med mest puckinnehav i matcherna. Ändå lyckas vi varje jävla gång få mer utvisningar än motståndarna. På bortamatcherna spelar vi alltid mer i BB medan på hemmamatcher går vi typ jämt upp, emellertid vi är helt överlägsna med spel i en zone. Även om man är dum i huvudet så kan man ju räkna ut att detta hänger ihop. Och inte för att tala om alla jävla videogranskningar, absurda matchstraff och femminutare som vi får emot oss. Löjligt att de videogranskar Tambys mål när pucken ligger solklart inne. Om domarna som står precis bredvid inte kan se att den är inne så kan de heller inte se offsides och andra viktiga faktorer i matcherna. En sak som våra spelare ska ha credd för är iaf att de inte håller på med filmningar och dylikt.
Ett skott ett mål för Lakers
Ååå VLH
Vi älskar växjö Lakers
Vi sjunger vi krigar vi älskar vårt Lag
singapore
Forumentusiast
 
Inlägg: 271
Blev medlem: tor sep 19, 2013 10:58 pm
Ort: Singapore/Kalmar

Re: Debatt om Domarstandarden i Elitserien

Inläggav Härmapan » fre feb 13, 2015 6:53 pm

Ja, inte nog med att vi "drar på oss" solklart flest utvisningar!
Vi är även det lag som får minst MED oss!

Nu har jag inte örnkoll men jag tror att vi i de 45 hittills spelade omgångarna bara haft mindre antal utvisningsminuter än lagen vi vanligen krossar spelmässigt i typ 5 matcher!

Någon som vet ett enkelt sätt att kolla?

Fattas bara att Lajunen blir avstängd nu!
Men vi ska nog räkna ned i alla fall 5 matcher om idioterna i tombolanämnden är konsekventa...
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

FöregåendeNästa

Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster