skarza skrev:Den jag trodde skulle få chans i PP 2 var Åhsberg man får säga var man vill om honom men något han är bra på är passningspelet, bra speluppfattning.
Inte för att vara den som är den, men är det något Åhsberg SUGER på (förutom att spela fysiskt) så är det att leverera bra pass. Dock så lägger han ju inte bröstpass som Linder gör, men det är lite för många gånger som Åhsberg inte sätter den rakt på bladet.
Sen är väl hans speluppfattning en delad fråga, är han bra i spelet med puck? Nja. Är han bra i spelet utan puck? Nja. Är han bra på att ta sig "dit pucken kommer" (Gretzky)? Ja.
Han är en gubben-i-lådan. Det är hans kvalité. Det är hans levebröd. Det är just denna gåvan som gör honom så speciell, då det är helt enkelt något man bara har. Inget man kan träna sig till med andra ord. Utan det så håller Åhsberg skral allsvensk-klass.
När han var och spelade 2-3 matcher med oss för ett par år sedan så var han SÅ JÄVLA bra. På den tiden så trampade han baklänges översteg i uppspelet i samma fart som han åker maximalt framåt idag. På den tiden så förde han gärna in pucken i zonen och utmanade backen. Oerhört begåvad hockeyspelare, som kunde hålla koll på pucken i hög fart och samtidigt fördela pucken i samma hastighet. Dessutom så åkte han ikapp motståndaren och tog pucken - han hakades INTE.
Idag är han inte alls lika frejdig, han vet ungefär vart han ska befinna sig för att få en målchans, inte alls som han förr var med andra ord.
När Patrik Ross var 16 (kan varit 17-18, ej relevant) så fick han vara med och träna med HV:s A-trupp. När spelarna gled ut på isen så trampade alla igång, förutom han. Han tog tre puckar, åkte till mitten i ena zonen och stänkte tre skott stolpe in. När tränaren blåste för samling så åkte Ross fram till honom, tog tavlan och sa: "Patrik Ross heter jag - rykte av locket på pennan och ritade en ring i 'slottet' - här är jag bäst i Sverige".
Sån mentalitet hade Åhsberg när han kom till oss, nu finns den inte där längre.