Statistk?!?

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Statistk?!?

Inläggav PP » tor feb 03, 2011 11:42 am

Är det någon som kan förklara följande:

Efter 41 spelade matcher har Joshua Soares följande stats enligt swehockey:
20 mål, 28 assist, totalt 48 poäng
i +/- statistiken har han +31 och -24, dvs + 7 totalt

Innebär inte +/- statistiken att Josh har varit inne på 31 mål framåt och 24 mål bakåt!

Om han själv gjort 20 mål och assisterat till 28 så borde han ju rimligen varit inne på 48 mål framåt och inte 31 som +/- statistiken säger.

Fattar ingenting. Kan någon förklara, tack!

Heja Lakers!
Heja Lakers!!
PP
Forumamatör
 
Inlägg: 156
Blev medlem: fre aug 22, 2003 8:34 am

Re: Statistk?!?

Inläggav Fetisov » tor feb 03, 2011 11:56 am

kanske har han varit inne på 17 mål i powerplay. Det räknas inte i statistiken.
Fetisov
Forumamatör
 
Inlägg: 216
Blev medlem: mån okt 17, 2005 2:43 pm

Re: Statistk?!?

Inläggav PP » tor feb 03, 2011 12:15 pm

Så enkelt var det!

Tack
Heja Lakers!!
PP
Forumamatör
 
Inlägg: 156
Blev medlem: fre aug 22, 2003 8:34 am

Re: Statistk?!?

Inläggav Varanen » tor feb 03, 2011 6:26 pm

+/- räknas bara när lagen är lika många på isen. Förutom när ett lag gör mål i numerärt underläge, då BP-spelarna får + och PP-spelarna -.

Trots att Soares gjorde 2 mål igår spelade han matchen -2 (+/-), men han dubblade samtidigt antal GWG (matchvinnande mål).
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Statistk?!?

Inläggav Varanen » mån nov 23, 2015 2:18 pm

Är det bara jag som retar mig på tjatet om hur många poäng olika kedjor gjort tillsammans? Om RR, Kiiskinen eller Gynge gör mål är sannolikheten rätt stor att någon av de två andra (kanske båda) får ass. Likadant med +/-. Är det så mycket osexigare att säga att vår första kedja gjort 32 mål på 20 matcher än dra till med 68 poäng? Likadant är det när man slår ihop kedjornas +/- vilket jag också sett. RR-linan har inte gått +58, utan 58/3=+19. En siffra som i sig innebär att de vunnit närmast alla sina matcher. Imponerande nog. Ilkka fortsätter att åka snålskjuts som vissa gjort gällande med sina +18 och är bästa back med den noteringen. Enbart slagen Gynge och RR totalt i serien. Ska man fuska sig till bra stats gäller det att göra det med stil. :lol:

Jag gillar verkligen Ilkka bara så inte någon missuppfattar det hela.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Statistk?!?

Inläggav defence » mån nov 23, 2015 2:29 pm

Bra Varanen!
När han dessutom inte blir belastad för rättmätiga minuspoäng, dvs är inne på isen vid baklängesmål eller får plus när han inte är inne på isen är det inte svårt att få bra stats.
Till skillnad mot dig Varanen tycker jag inte ILKKA imponerar...
defence
Forumamatör
 
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jul 02, 2014 1:30 pm

Re: Statistk?!?

Inläggav Varanen » mån nov 23, 2015 2:43 pm

Varför skulle hans stats registreras mer fel än någon annan spelares? Det är intressant att så många verkar tycka Ilkka suger. Kan det bero på skillnaden mot hans debutsäsong? Han spelar mer som en normal back nu eftersom inte så mycket hänger på honom offensivt. Lite ironiskt tänkte jag skriva att den säsongen ställde vi upp med en målvakt, en straffskytt och Ilkka. Bättre så här.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Statistk?!?

Inläggav PutteA » mån nov 23, 2015 3:17 pm

Jag håller med dig Varanen. Har försvarat honom mycket senaste tiden och många blir uppenbart förvånade när jag påpekar att han är vår statistiskt bästa back. Sen tror jag Ilkka kommer bli nyttigare ju längre in i säsongen vi kommer.

Igår spelade dessutom Lundgren +3 med bl.a 2 ass. Laakso snart tillbaka, sen har vi en grym backuppsättning.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Statistk?!?

Inläggav smashinlovely » mån nov 23, 2015 3:48 pm

givetvis är det enbart pga slagkraften i +68! jämfört med +19! som gör att skribenter tycker om att lägga ihop statistiken på det sättet. ruggigt imponerande siffror i vilket fall. Att ligga i "topp" i skytteligga och poängliga utan att vara särskilt framgångsrika i PP är också imponerande, dock inte nödvändigtvis bättre än att som t.ex. brynäskedjan som spottat in massor med PP-mål. Man vinner ju även med PP mål.
Användarvisningsbild
smashinlovely
Forumdemon
 
Inlägg: 1798
Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:00 am

Re: Statistk?!?

Inläggav Varanen » mån nov 23, 2015 4:07 pm

PutteA - Han är inte bara vår statistiskt bästa back. Kollar man på siffrorna så är han nog den bästa i serien sett över alla stats. Många är besvikna över att han exempelvis bara gjort 3 mål, men ingen back i SHL har fler än 5. Och av någon anledning använder vi oss inte av hans skott mer i PP. Började redan under coach Karlssons tid som headcoach då han menade att Ilkka var sönderläst. Kan det vara samma syndrom RR lidit av? Stilen ser loj ut, men är effektiv.

Smashinlovely - Alla mål räknas. Men att som vår första kedja vinna sin match i matchen varje omgång är inte normalt. Någonstans måste det komma en dipp eller att något annat lag än Frölunda och Skaik kan matcha. Det kan också bli så att de andra lagen helt enkelt tvingas anpassa sig mer vilket ger utrymme åt 2:an och 3:an.

Ännu mer konstigheter. Josef tekar som en Gud. 6:a i SHL. Tredje bästa svensk, och bäst av ALLA i egen zon. Tyvärr har inte RR sina vanliga siffror.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Statistk?!?

Inläggav PutteA » tis nov 24, 2015 9:31 am

Det syns att Josen tränat tekning. Han har lite ny teknik tycker jag, och verkar anpassa sin teknik mer nu beroende på om han möter en leftare eller rightare.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Statistk?!?

Inläggav Varanen » ons dec 09, 2015 8:28 pm

Jag skrev ett inlägg nyss om den mest underskattade spelaren utanför Lakers-kretsen, Kiiskinen. Känner att jag vill nämna den mest ifrågasatte spelaren av samma krets, Ilkka. Bäst +/- i hela SHL. Ska du göra något framåt i VLH bör du ha Ilkka bakom dig. :wink:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Statistk?!?

Inläggav Lillklonis » fre dec 11, 2015 12:56 pm

Alla som säger att vi är så jäkla dåliga kan ju titta på den här statistiken
Jämför man med föregående säsong efter 26 matcher så har vi iår

+10p mer
Gjort 5 mål mer
Lika antalet insläppta.

Källa Björn oldeen
"fest med lakers lakejer;)"
Lillklonis
Forumdemon
 
Inlägg: 1726
Blev medlem: mån feb 03, 2003 2:52 pm
Ort: Vitteryd

Re: Statistk?!?

Inläggav vlk » fre dec 11, 2015 1:28 pm

Lillklonis skrev:Alla som säger att vi är så jäkla dåliga kan ju titta på den här statistiken
Jämför man med föregående säsong efter 26 matcher så har vi iår

+10p mer
Gjort 5 mål mer
Lika antalet insläppta.

Källa Björn oldeen


Det är bra, men jag tror inte vi utmanar om guldet med detta lag.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Statistk?!?

Inläggav Anders L » fre dec 11, 2015 1:43 pm

Varanen skrev:Känner att jag vill nämna den mest ifrågasatte spelaren av samma krets, Ilkka. Bäst +/- i hela SHL. Ska du göra något framåt i VLH bör du ha Ilkka bakom dig. :wink:


Eller, skit samma vilken som är bakom, när du har #10, #87 och #19 framför! :roll:
LAKERS framgång är guld värd!
Andra lags motgång är ej heller att förakta!
Anders L
Forumdemon
 
Inlägg: 1658
Blev medlem: sön apr 14, 2002 11:40 am
Ort: Ranchen.


Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster