Vem räknas som egen produkt????

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Vem räknas som egen produkt????

Inläggav PutteA » ons mar 11, 2009 9:42 pm

Har ställt denna fråga många gånger på vårt forum, men aldrig något svar egentligen. Eftersom vi nu ska möta Rögle på fredag, som givetvis ser sig som ett klassiskt kultlag med många egna produkter, så tänkte jag kolla upp deras hemsida och kanske få lite svar.

Och ja, hehe, både ja och nej. Om jag ska tolka Rögles presentation av sin spelartrupp så räcker det med att en spelare kommer till klubben som junis, så kan han räknas som egen produkt.

Om vi börjar med en stor stjärna som Mathias Stjärnqvist så är han född och uppvuxen i Umeå, och började sin hockeykarriär i Vännäs HC. På Rögles sida står det Moderklubb: Rögle BK (Vännäs HC) och Kom från: Egen produkt 1996-97!

Vi har vidare Daniel Johansson, född i Glimåkra. Moderklubb: Glimma Hockey och Kom från: Egen produkt 1991-92.

Mikael Gath, född i Landskrona, Moderklubb: Landskrona HK och Kom från: Egen produkt 1994-95.

Är det så här det funkar så är det ju inte så konstigt att en del stoltserar med många egna produkter????
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Inläggav Niles » ons mar 11, 2009 9:52 pm

I tingsryd (tvi vale) räcker det med att man nån gång kört på landsvägen mellan sjön och byhålan för att få det epitetet.

Själv ser jag CJ som vår egen produkt :) . Sen har vi ju en hög till förstås med Björn, Ranta, Jerry, Basse, Anton, Lindberg, Anton och Patrik som funnits med i laguppställningen under året.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Inläggav Räven » tor mar 12, 2009 12:05 am

Egen produkt bör väl vara en som från tidig ungdomstid fick sin hockeyutbildning i klubben
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Inläggav Lakersfan_03 » tor mar 12, 2009 12:11 am

Riktig egen produkt är ju en spelare som spelat i en klubb hela sitt liv. och många sånna spelare hittar vi inte i sverige
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6968
Blev medlem: lör dec 11, 2004 12:17 am
Ort: Växjö

Inläggav Svartvadet » tor mar 12, 2009 12:38 am

Säger bara Daniel Håkansson Troja, där snackar vi egen produkt... få som kan matcha Troja där!
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Inläggav Anders83 » tor mar 12, 2009 12:56 am

Man bör väl ha lirat i klubbens juniorverksamhet ett tag och utvecklats där för att räknas som en produkt .
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 5945
Blev medlem: tor nov 15, 2007 1:43 pm
Ort: VÄXJÖ

Inläggav Hatapopcornssupportrar » tor mar 12, 2009 12:57 am

Roger Elvenes, oslagbar!
Hatapopcornssupportrar
Forumproffs
 
Inlägg: 722
Blev medlem: tor mar 22, 2007 9:25 pm

Inläggav Malul » tor mar 12, 2009 12:58 am

jag tycker de skall vara födda i samma stad som laget med,annars kan man ju som taif säga att väckelsångsbor är taifare :lol: (emwall)
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7962
Blev medlem: tor apr 11, 2002 8:58 pm
Ort: Växjö Lakers

Inläggav powerman » tor mar 12, 2009 1:01 am

Malul.. du är rätt glad i o dra fram ordet taif ..du kanske är smygtaifare :lol: :lol:
Tingsryds AIF finns de något annat?? ja de finns de
Användarvisningsbild
powerman
Forumproffs
 
Inlägg: 520
Blev medlem: sön feb 01, 2009 11:32 am

Inläggav Malul » tor mar 12, 2009 1:05 am

jag älskar verkligen tajf!

jag skrattar när jag vaknar när jag tänker på var dom spelar,hur det kom sig att de degraderas,att vi lämnar våra rester(lundström o co) där och att dom blir arga när det går bra för oss.utan tujf skulle det säkert gå flera timmar ibland utan att man skrattade..
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7962
Blev medlem: tor apr 11, 2002 8:58 pm
Ort: Växjö Lakers

Inläggav Lakersfan_03 » tor mar 12, 2009 1:10 am

BIGBUD , med tanke på att du har över 200 inlägg på forumet här kanske du är smyglakej =)
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6968
Blev medlem: lör dec 11, 2004 12:17 am
Ort: Växjö

Inläggav powerman » tor mar 12, 2009 1:13 am

lakersfan få du vara uppe så här sent för din mamma?? :lol:
Tingsryds AIF finns de något annat?? ja de finns de
Användarvisningsbild
powerman
Forumproffs
 
Inlägg: 520
Blev medlem: sön feb 01, 2009 11:32 am

Inläggav NEDOMANSKY » tor mar 12, 2009 2:03 am

Meningslös diskussion eftersom det gäller att vinna matcher i Hockey.

Dock så bör en klubb hyllas för att De kan antingen locka spelare till sin J-verksamhet eller utbilda sina egna under J-åren, dett är under J-åren Man blir Hockeyspelare inte på BB eller i Björnligan, Klubbens förmåga att välja ut rätt spelare med potential till J-Lagen är den svåra konsten som senare kan avspegla sig i hur många som lämnar Klubben för en Högre nivå.
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare
 
Inlägg: 3972
Blev medlem: mån mar 06, 2006 3:04 am
Ort: ZinkensDamn

Inläggav serra » tor mar 12, 2009 9:14 am

Har man fikat på Börjes så är man Tingsryds-produkt
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7007
Blev medlem: fre sep 06, 2002 12:00 pm
Ort: växjö

Inläggav PutteA » tor mar 12, 2009 12:11 pm

NEDOMANSKY skrev:Meningslös diskussion eftersom det gäller att vinna matcher i Hockey.

Dock så bör en klubb hyllas för att De kan antingen locka spelare till sin J-verksamhet eller utbilda sina egna under J-åren, dett är under J-åren Man blir Hockeyspelare inte på BB eller i Björnligan, Klubbens förmåga att välja ut rätt spelare med potential till J-Lagen är den svåra konsten som senare kan avspegla sig i hur många som lämnar Klubben för en Högre nivå.


Trots att du anser detta vara en meningslös diskusion Neddo, så ska du ändå lägga ett inlägg. Och vad gav detta inlägg????
Så alla de åren som lagts som grund med idogen skridskoträning, hantering av klubba och puck m.m m.m är bara i dina ögon inget värt. Det är som junisar dom blir hockeyspelare och därför ska då den klubb dom representerar som junis anses som skapare av produkten???

Du slutar aldrig förvåna mig Nedomanski.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Inläggav Bozze » tor mar 12, 2009 4:25 pm

Om tingsrydspelare och Trojaspelare är födda på BB i Växjö, vad är dom då?
Sug på den, Melin
Användarvisningsbild
Bozze
Forumentusiast
 
Inlägg: 483
Blev medlem: ons okt 19, 2005 10:14 pm
Ort: Växjö

Inläggav Power Play » tor mar 12, 2009 5:06 pm

He-he... Den var fin... :lol:
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon
 
Inlägg: 1893
Blev medlem: tis aug 21, 2007 9:17 am
Ort: Tofta, Tävelsås

Inläggav serra » tor mar 12, 2009 5:09 pm

Frågan är ju me...VART blev dom tillverkade?
På en toa på Oleo så är dom väl växjö produkter?
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7007
Blev medlem: fre sep 06, 2002 12:00 pm
Ort: växjö

Inläggav Charlamov » tor mar 12, 2009 5:21 pm

serra skrev:På en toa på Oleo så är dom väl växjö produkter?


Var HON från Tingsryd :wink:??? Finns toascenen på Youtube?
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist
 
Inlägg: 2877
Blev medlem: sön jan 09, 2005 10:41 pm
Ort: CSKA, Växjö

Inläggav Herr Oberst » tor mar 12, 2009 5:26 pm

serra skrev:Frågan är ju me...VART blev dom tillverkade?
På en toa på Oleo så är dom väl växjö produkter?


Är det så man (in)avlar fram Växjöfolket, på en nattklubbstoalett?
Gäller det för er alla eller?
Användarvisningsbild
Herr Oberst
Forumdemon
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:19 pm
Ort: Enköping

Inläggav powerman » tor mar 12, 2009 5:43 pm

Herr oberst den va ju bra :lol: :lol: :lol: :lol: ......
Tingsryds AIF finns de något annat?? ja de finns de
Användarvisningsbild
powerman
Forumproffs
 
Inlägg: 520
Blev medlem: sön feb 01, 2009 11:32 am

Inläggav KalleB » tor mar 12, 2009 6:06 pm

NEDOMANSKY skrev:Meningslös diskussion eftersom det gäller att vinna matcher i Hockey.

Dock så bör en klubb hyllas för att De kan antingen locka spelare till sin J-verksamhet eller utbilda sina egna under J-åren, dett är under J-åren Man blir Hockeyspelare inte på BB eller i Björnligan, Klubbens förmåga att välja ut rätt spelare med potential till J-Lagen är den svåra konsten som senare kan avspegla sig i hur många som lämnar Klubben för en Högre nivå.


Hahaa! vad har hänt neddomansky, inte en enda smily :D
Växjö: Europas Orangeaste Stad
Användarvisningsbild
KalleB
Forumdemon
 
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre aug 26, 2005 12:46 pm
Ort: Där gräset är grönare

Inläggav Tux Thunderbird » tor mar 12, 2009 8:55 pm

Begreppet egen produkt signifierar som jag ser och förstår det endast att spelaren gått från något av de egna juniorlagen direkt till A-laget. Det har alltså inget att göra med vad de har för moderklubb etc utan enbart varifrån de kom till A-laget. T ex, bröderna Tjärnqvist var 10-11 resp 13-14 år när familjen flyttade från Vännäs utanför Umeå till Vejbystrand om jag inte missminner mig. De spelade sedan ungdoms- och juniorhockey i Rögle BK tills de var mogna för seniorspel och gick från junior- till A-lag och betecknas därför som egna produkter vid den övergången. Mathias som sedan återkommit är på ett sätt inte en egen produkt _den här gången_ utan kom från Dallas Stars. Detta är den snävaste definitionen där egen produkt bara betyder den egna organisationen.

Uttrycket används också oftast lite mer generellt i den bemärkelsen att den som gått från juniorlaget till a-laget i samma klubb betraktas som X-produkt även resten av karriären.

En spelare som spelat J-hockey i klubb X och sedan går direkt till en klubb (t ex i en lägre division) för att spela seniorhockey sägs också ofta vara en X-produkt.

Eller för att ta ett annat exempel, Sebastian Ström. Hans moderklubb är Rögle BK där han också spelade till 15-årsåldern, men han gick på hockeygymnasiet i Armhåla, och därifrån direkt till Rögle BKs representationslag. Han är därför definitionsmässigt inte en egen produkt, men man han är delvis Röglefostrad. Jonas Bergqvist har moderklubb Rögle BK och spelade också hemma till 15-årsåldern, men han kom till Leksands A-lag som egen produkt efter hockeygymnasiet där. Han är också delvis Röglefostrad, men ändå egen produkt i Leksand för att ta ett annat exempel. Jag är osäker på om nomenklaturcentralen slagit fast den korrekta terminologin för att hantera denna typ av situationer.

Att folk sedan använder begreppet "egen produkt" på ett bredare och mer generellt sätt i många sammanhang är en annan sak. Och att läsare/lyssnare sedan lägger sin förförståelse av begreppet i sin tolkning av det som skrivs/sägs leder nog ofta till missförstånd.

/TT
"Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650

"Storartad verbal förnedring åt våra ärade motståndare" -- Tux Thunderbird ~2005
Användarvisningsbild
Tux Thunderbird
Forumamatör
 
Inlägg: 31
Blev medlem: fre feb 25, 2005 10:59 pm
Ort: Lund

Inläggav Herr Oberst » tor mar 12, 2009 9:05 pm

Tux Thunderbird skrev:Eller för att ta ett annat exempel, Sebastian Ström. Hans moderklubb är Rögle BK där han också spelade till 15-årsåldern, men han gick på hockeygymnasiet i Armhåla, och därifrån direkt till Rögle BKs representationslag. Han är därför definitionsmässigt inte en egen produkt, men man han är delvis Röglefostrad.

/TT


Fast i fallet Ström så kom han tillbaka till Rögle som junior, så han borde väl också räknas som en fullvärdig egen produkt?
Användarvisningsbild
Herr Oberst
Forumdemon
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:19 pm
Ort: Enköping

Inläggav Tux Thunderbird » tor mar 12, 2009 9:12 pm

Herr Oberst skrev:Fast i fallet Ström så kom han tillbaka till Rögle som junior, så han borde väl också räknas som en fullvärdig egen produkt?


Gjorde han det? Jag har för mig att han skrev A-lagskontrakt direkt? Det borde iaf vara den springande punkten, dvs värvades han till J20 för att sedan bli befordrad till representationslaget så anlände han till det senare som egen produkt. Annars inte. Hur det egentligen ligger till är jag lite osäker på nu när du säger det.

/TT
"Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650

"Storartad verbal förnedring åt våra ärade motståndare" -- Tux Thunderbird ~2005
Användarvisningsbild
Tux Thunderbird
Forumamatör
 
Inlägg: 31
Blev medlem: fre feb 25, 2005 10:59 pm
Ort: Lund

Inläggav Herr Oberst » tor mar 12, 2009 9:21 pm

Är inte helt 100 på om det från början var J20 eller A-lagskontrakt, men att han räknades som junis gjorde han.
Användarvisningsbild
Herr Oberst
Forumdemon
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:19 pm
Ort: Enköping

Inläggav perry2 » tor mar 12, 2009 9:25 pm

Egen produkt?

Pappa A-lagsspelare och mamma som hjälpt till i kiosken i hallen, sonen från napp med klubbmärke , genom Björnligan och hela vägen upp.

De blev inte många kvar.
Kämpa på RBK
perry2
Forumamatör
 
Inlägg: 201
Blev medlem: mån jan 09, 2006 11:47 am

Inläggav norje » tor mar 12, 2009 9:52 pm

Hittade ett blogg inlägg på Hockeysverige.se som var ganska intressant;)
Nu är det kanske inte helt on-topic, men desto mer läsvärt:)







Egna produkter

Allt gnäbb om köplag hit och köplag dit är alltid inspirerande att läsa. Jag älskar det.

"Vi har flest spelare från egna ledet. Ni bara köper och köper"
Typiskt svenskt att försöka få det till att man på nåt vis är ett bättre företag (som ju hockeyklubbar är) för att man värvar lite mindre, i stora drag för att man är SÄMRE PÅ ATT DRIVA SITT FÖRETAG OCH HAR MINDRE PENGAR.

Oops, caps lock.

Är inte det där tjatet om "Ja, visst vi köper också spelare, men inte lika mycket" lite som att en bonde skulle komma fram till dig i affären och påstå att han är en bättre och mer värdig människa än du eftersom han inte köper eget kött eller egen mjölk, för det tar han från egna produkter hemma på bondgården?

Jag har ju exempelvis sett ganska många av dom fattiga lagen ha sportchefer som uttalar sig om att "dom inte kan värva mer, för det finns inga pengar helt enkelt".

Budgeten anpassas efter den ekonomi man har. Frölunda, HV71, Linköping och Färjestad råkar vara bäst på att driva sina företag och handlar också därefter.

Sen väljer den jättetypiskt svenska avundsjukan att härja in över övriga lags fans.
Frågan är bara om vi någonsin kommer slippa det.

Kanske när och om vi får se en nordisk liga med bara rika lag.
Lag med fans som kallar andra lag för köplag förtjänar ingen plats i en sådan liga.

Dom kan stanna kvar och spela om äran istället i nån obskyr liga där man får bonuspoäng om man spelar med över 50% egna produkter i laget.

Användarvisningsbild
norje
Forumproffs
 
Inlägg: 869
Blev medlem: tor maj 04, 2006 12:43 pm
Ort: Växjö

Inläggav Tux Thunderbird » tor mar 12, 2009 9:57 pm

Herr Oberst skrev:Är inte helt 100 på om det från början var J20 eller A-lagskontrakt, men att han räknades som junis gjorde han.


Jo, men hans ålder menar jag är irrelevant i sammanhanget. Det som är intressant för frågan om användandet av begreppet i den här kontexten är 1) vem nuvarande kontrakt skrevs med och vilken typ det är (junior- eller a-lag) och 2) var han kom ifrån, dvs vilken organisation han var kontrakterad av omedelbart innan nuvarande kontrakt skrevs under.

Om man som perry2 använder begreppet i generell bemärkelse "producerad/fostrad här" så vidgas givetvis mängden relevanta faktorer högst betydligt, men det blir å andra sidan omöjligt att ge ett distinkt svar på frågan om Sebastian Ström är en egen produkt i Rögle BK i detta nu.

Puss på er, imorgon gäller det!
"Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650

"Storartad verbal förnedring åt våra ärade motståndare" -- Tux Thunderbird ~2005
Användarvisningsbild
Tux Thunderbird
Forumamatör
 
Inlägg: 31
Blev medlem: fre feb 25, 2005 10:59 pm
Ort: Lund

Inläggav Herr Oberst » tor mar 12, 2009 10:14 pm

norje skrev:Hittade ett blogg inlägg på Hockeysverige.se som var ganska intressant;)
Nu är det kanske inte helt on-topic, men desto mer läsvärt:)


Fansen och sponsorerna måste har nånting som knyter produkten till området. Om spelarnas ursprung är fullständigt oviktigt tycker jag även att tröjfärg och nummer kan slopas helt. Då räcker det att man delar in gubbarna i ett svart och ett vitt lag, vinnaren får flera miljoner och blir bäst i norden... Skitskoj!
Användarvisningsbild
Herr Oberst
Forumdemon
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:19 pm
Ort: Enköping

Inläggav PutteA » tor mar 12, 2009 10:50 pm

Tack Tux, äntligen någon som verkligen ger ett litet svar på detta!! Sen vad man har för åsikt kring detta är ju en annan sak.

Tycker norjes artikel var riktigt bra skriven, och håller med skribenten i hans åsikter kring det patetiska larvet om köpelag.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Inläggav norje » fre mar 13, 2009 1:28 am

Poängen i detta inlägget är nog lite att sätta fingret på den svenska avundsjukan. eller att smutskasta ett bättre lag genom att kalla lag som kommer in som friska vindar för köpelag.

Då kommer vi osökt in på kultur, ja att ett lag har lång & fin tradition har jag respekt för. Men vad betyder det i matchen som spelas idag eller nästa vecka om motståndarna spelade i smålansserien 1947?!

Man kan dra paraleller med sveriges kulturarv, vi var en gång en stormakt men idag är vi långt därifrån.
För er kultur inbitna kan det ju bara finnas 1 lag, IK Göta som vann det första SM i hockey 1922.

Som sagt jag respekterar & tycker folk ska vara stolta över anor & traditioner, men den är betydelselös i en allsvensk match 2009.
Användarvisningsbild
norje
Forumproffs
 
Inlägg: 869
Blev medlem: tor maj 04, 2006 12:43 pm
Ort: Växjö

Inläggav Herr Oberst » fre mar 13, 2009 3:48 am

Mig veterligen huserar "den svenska avundsjukan" även i Spanien, England, Italien och en hel del andra länder också där många retar sig/ser ner på lag som Chelsea, Milan och Real Madrid.
Man blir faktiskt lite nyfiken på vad just den svenska avundsjukan innebär. Någon som har svar på det?
Användarvisningsbild
Herr Oberst
Forumdemon
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:19 pm
Ort: Enköping

Inläggav Talismanen » fre mar 13, 2009 7:57 am

Den avundsjukan finns nog överallt fast då heter den istället italienska avundsjukan, grekiska avundsjukan, japanska avundsjukan osv osv!
Den som inte sjunger är taifare!!!
Användarvisningsbild
Talismanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4260
Blev medlem: mån dec 10, 2007 11:15 pm
Ort: Växjö

Inläggav Flanders » fre mar 13, 2009 9:50 am

För att se värdet av egna produkter kan vår unga förening redan lyfta fram två stycken.

Vem här tror att Jeremias hade uthärdat alla hundår på bänken om han inte hade varit från Växjö?

Var det nån som INTE såg hur tokglad Basse var efter sista segern mot Almtuna i tisdags, trots att han inte hade spelat en minut i matchen?

Sen är det egentligen inte egna produkter som är det viktigaste, utan att man hittar spelare som lägger ner mer av sitt hjärta i klubben, och inte bara spelar för pengarna eller möjligheten att vinna/visa upp sig. Att ha en stomme spelare som återkommer år efter år är en viktig kugge när det gäller att bygga ett LAG.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Användarvisningsbild
Flanders
Forumdemon
 
Inlägg: 1494
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:16 pm
Ort: Harlem

Nästa

Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster