Vem räknas som egen produkt????

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Inläggav Räven » fre mar 13, 2009 2:24 pm

I långa loppet är det just egna produkter som ger klart mest tillbaka, titta på Stefan Nilsson. Man ska vårda sin egna spelare som guldklimpar, det är det enda som är ekonomsikt försvarbart.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Inläggav Sarrre » fre mar 13, 2009 5:03 pm

Egen produkt anser jag vara en spelare som började lira hockey i klubben/orten. Räknar man bara från juniortiden, så är det ju bara klubbar med hockeygymnasium som kan ha egna produkter i princip (om vi utesluter lingonserierna).

För att ta ett exempel, så har vi Sebastian Arvidsson som bara var en vända i Tingsryd för att plugga hockey. Inte kallar jag honom för TAIF-produkt för det...
Stolthet, hjärta & tradition - since 2001
Användarvisningsbild
Sarrre
Forumentusiast
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tis mar 25, 2008 4:24 pm
Ort: Älmhult

Inläggav Baker » fre mar 13, 2009 5:31 pm

Jo men nog är det så att Stefan Nilsson gör sig bäst i taket där han hänger nu. Hade vi haft en enda av hans kaliber i årets lag hade kvalserien varit en önskedröm. Fantastisk ishockeyspelare från axlarna och neråt. men?
Baker
Forumproffs
 
Inlägg: 727
Blev medlem: ons jan 19, 2005 1:58 pm

Inläggav NEDOMANSKY » lör mar 14, 2009 12:04 am

Den var Meningslös tills det Jag gjorde ett inlägg :P

Även om det smärtar Putte så är det i Junioråldern som Man EVENTUELLT blir en Hockeyspelare, självklart har spelarna i BÄSTA fall lärt sig något åren före som kan visa sig bli betydelsedullt, MEN den intressanta utvecklingen sker med början i J-18.

I det stora hela så är Din näst sista mening helt korrekt.

Tänk OM Jag inte förvånade Putte utan gjorde samma sak hela tiden :eeeh:
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare
 
Inlägg: 3972
Blev medlem: mån mar 06, 2006 3:04 am
Ort: ZinkensDamn

Inläggav Räven » lör mar 14, 2009 12:47 am

Kan bara säga att Stefan Nilsson är en spelare som verkligen visade vägen, vek han ner sig någon gång? Nä, det tror jag knappast!
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Inläggav Sarrre » lör mar 14, 2009 1:05 pm

NEDOMANSKY skrev:Den var Meningslös tills det Jag gjorde ett inlägg :P

Även om det smärtar Putte så är det i Junioråldern som Man EVENTUELLT blir en Hockeyspelare, självklart har spelarna i BÄSTA fall lärt sig något åren före som kan visa sig bli betydelsedullt, MEN den intressanta utvecklingen sker med början i J-18.

I det stora hela så är Din näst sista mening helt korrekt.

Tänk OM Jag inte förvånade Putte utan gjorde samma sak hela tiden :eeeh:


Man måste väl vara lovande för att öht komma in på ett gymnasium? Redan i TV-pucken märker man ju oftast kvalitéerna.
Stolthet, hjärta & tradition - since 2001
Användarvisningsbild
Sarrre
Forumentusiast
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tis mar 25, 2008 4:24 pm
Ort: Älmhult

Inläggav NEDOMANSKY » sön mar 15, 2009 4:52 pm

Stämmer till viss del Sarre, men det tappas fler talanger from. TV-pucken än det blommar ut Top-spelare tyvärr, och ALLA De som Tappar Stinget har varit hyllade Talanger sedan Björnligan.

Att plocka en spelare med Potential till ett HockeyGym som i NU-läget INTE visat ALLT, är det som De flesta KlubbScouter missar, DE värvar för ofta för att spelaren ska bidra NU och inte SEN, (läs. Daniel Alfredsson, som inte var något för en efter 18 års ålder. I Sverige tappas alldeles för många spelare med STOR potential till förmån för medelmåttiga spelare runt TV-pucksåldern allt för att tillfredsställa medelmåttiga Tränares behov av att visa sig duglig för att De ska komma i åtbjutande av Lön för Sin Hobby i Framtiden.

För mig skiljer det mycket mellan begreppen LOVANDE och POTENTIAL, vilket även DE framgångsrika NHL-Scouterna inser :whistle:
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare
 
Inlägg: 3972
Blev medlem: mån mar 06, 2006 3:04 am
Ort: ZinkensDamn

Re: Vem räknas som egen produkt????

Inläggav västrastå » lör jan 21, 2017 5:08 pm

Öppnar denna gamla tråden igen då det är intressant. Vilka spelare i Växjö som har fått istid i SHL denna sessen kan räknas som egna produkter? Uppenbart fler än tidigare år, alltid kul att kunna ge svar på tal när näthatarna klankar ner på vår juniorverksamhet. Rosen, Högberg?, Wisten, Nordsäter?, Storm?
västrastå
Forumentusiast
 
Inlägg: 471
Blev medlem: sön mar 27, 2016 12:34 am

Re: Vem räknas som egen produkt????

Inläggav Svartvadet » lör jan 21, 2017 6:15 pm

Enl. de flesta lag så räknar de "egna" produkter med spelare som plockats upp från J-leden.

Kollar man i norr så är det "killar från närområdet" med.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Vem räknas som egen produkt????

Inläggav mollers » lör jan 21, 2017 6:24 pm

Så kalle rosen är inte egen produkt? Och inte heller Robert Rosen då han gick direkt in i a-lag (som 17 åring??)

I mitt tycke är rosenarna mer egna produkter än högberg till exempel.

Men eftersom egna produkter är så häftigt försöker väl alla claima allt de kan ;)
mollers
Forumdemon
 
Inlägg: 1642
Blev medlem: lör nov 08, 2008 2:20 pm

Re: Vem räknas som egen produkt????

Inläggav DeLarge » lör jan 21, 2017 6:50 pm

Termen 'egna produkter' används av lag som försöker skylla sina motgångar på att "Ah, men vi har i alla fall egna produkter! Jävla köpelag!". Då man refererar till spelare som gått genom egna leden upp till A-laget

För mig är en EGEN produkt en spelare som tagit kliv och utvecklats i föreningen OAVSETT när personen/personerna kom till laget.
Användarvisningsbild
DeLarge
Forumdemon
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: sön jan 22, 2012 3:01 am
Ort: Suffragette City

Re: Vem räknas som egen produkt????

Inläggav Härmapan » lör jan 21, 2017 7:15 pm

Ja, och är det inte egna produkter så är det antal importer...

Stor komik när Eldebrink hånade Hallam för antalet importer när Lakers har 8 mot deras 14...

Men för att återgå till ämnet så är det väl det lag dom är bäst på att köpa juniorer som har flest "egna" produkter...

Jag tror att den definitionen är lika olika som antalet lag...
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: Vem räknas som egen produkt????

Inläggav Sarrre » mån jan 23, 2017 11:55 am

DeLarge skrev:Termen 'egna produkter' används av lag som försöker skylla sina motgångar på att "Ah, men vi har i alla fall egna produkter! Jävla köpelag!". Då man refererar till spelare som gått genom egna leden upp till A-laget

För mig är en EGEN produkt en spelare som tagit kliv och utvecklats i föreningen OAVSETT när personen/personerna kom till laget.


Hmm intressant...så du anser att t.ex. Alexander Bergström som är 31 år och som har utvecklats mycket i KHK senaste 3-4 åren är en KHK-produkt? För att inte tala om Emil Larsson och Kristoffer Söder som varit med sedan div.1 och fortfarande har betydande roller i laget. I så fall har vi tydligen fler egna produkter än jag trodde, kul! :D
Stolthet, hjärta & tradition - since 2001
Användarvisningsbild
Sarrre
Forumentusiast
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tis mar 25, 2008 4:24 pm
Ort: Älmhult

Vem räknas som egen produkt????

Inläggav Dannedd » mån jan 23, 2017 1:31 pm

Jag tycker minst 2 år i vår egna juniorverksamhet (j18+j20) för att kunna säga att de är lakersprodukter . De andra som har vlh som moderklubb är fostrade spelare. Får nog hålla isär de 2 olika benämningarna för att det ska bli rätt. Sedan har vi trotjänare som Josen som ALDRIG kommer bli en lakersprodukt oavsett säsonger och var hans hjärta finns.
#10 Duchon
Användarvisningsbild
Dannedd
Forumproffs
 
Inlägg: 934
Blev medlem: tor jan 12, 2012 12:44 am
Ort: Växjö

Re: Vem räknas som egen produkt????

Inläggav DeLarge » mån jan 23, 2017 9:06 pm

Sarrre skrev:
DeLarge skrev:Termen 'egna produkter' används av lag som försöker skylla sina motgångar på att "Ah, men vi har i alla fall egna produkter! Jävla köpelag!". Då man refererar till spelare som gått genom egna leden upp till A-laget

För mig är en EGEN produkt en spelare som tagit kliv och utvecklats i föreningen OAVSETT när personen/personerna kom till laget.


Hmm intressant...så du anser att t.ex. Alexander Bergström som är 31 år och som har utvecklats mycket i KHK senaste 3-4 åren är en KHK-produkt? För att inte tala om Emil Larsson och Kristoffer Söder som varit med sedan div.1 och fortfarande har betydande roller i laget. I så fall har vi tydligen fler egna produkter än jag trodde, kul! :D


Beror på hur man som individ väljer att definiera benämningen. Men helt klart är han en produkt av KHK's verksamhet då han utvecklats radikalt under tiden han varit där.

Klubbar kan ju fostra "egna produkter" som blomstrar i yngre åldrar och sedan blir det inget utav dem ändå. Varför kan då inte en "late bloomer" få vara en produkt av en förening på äldre dagar?

Går att dividera fram och tillbaka hur mycket som helst. Allt baseras ju på egna åsikter.
Användarvisningsbild
DeLarge
Forumdemon
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: sön jan 22, 2012 3:01 am
Ort: Suffragette City

Re: Vem räknas som egen produkt????

Inläggav Varanen » mån jan 23, 2017 9:19 pm

Min högst personliga åsikt är att jag räknar första seniorklubben. Gör man seniordebut (exklusive utlåning) i VLH så är man en egen produkt.

Sedan gillar jag inte att kalla människor för produkter, men jag vet att uttrycket i det här sammanhanget inte är illa ment.

Vi har även den biologiska sidan som vill att man kommit ur sin mamma på den egna orten för att kunna räknas som äkta produkt. Varför inte ta med själva tillkomsten i så fall? Min mamma och pappa hade sex i...[välj valfri plats]
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13979
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Vem räknas som egen produkt????

Inläggav jebbe » ons jan 25, 2017 11:43 pm

Tex. Han var ju målvakt i Växjö. Stod väl ett par matcher i 1.an eller allsvenskan, och nu storspelar han i Malmö, Är han en Växjöprodukt. Vet inte riktigt vilka kriterium som gäller, trots att jag läst hela linan.
Lakej i med och motgång
Användarvisningsbild
jebbe
Forumentusiast
 
Inlägg: 261
Blev medlem: tor okt 16, 2008 10:07 am
Ort: Växjö

Re: Vem räknas som egen produkt????

Inläggav Svartvadet » tor jan 26, 2017 12:28 am

jebbe skrev:Tex. Han var ju målvakt i Växjö. Stod väl ett par matcher i 1.an eller allsvenskan, och nu storspelar han i Malmö, Är han en Växjöprodukt. Vet inte riktigt vilka kriterium som gäller, trots att jag läst hela linan.


Tex Williamsson har Alvesta SK som moderklubb, men spelade i Lakers från han var kanske nio. Vill absolut påstå att han skulle räknats som egen produkt, både spelat U-hockey i många år samt J-hockey.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Vem räknas som egen produkt????

Inläggav Flanders » lör feb 04, 2017 12:08 pm

Egen produkt kan väl sägas handla om två olika saker, vilket gör att det lätt blir förvirrande när det tas upp.

Den första delen är att kunna identifiera spelare som är 'bygdens son', och då fungerar väl moderklubb-epitetet rätt ok. Dvs, den klubb där spelaren tog sina första organiserade skridskoskär (registrerad spelare i ett pojk-/flicklag) är din moderklubb.

Den andra delen är ju ett försök till att värdera vilka klubbar som har fostrat talanger, och då vore det ju lämpligt att titta på mängden tid som en spelare varit i en viss organisation. Sen om tonvikten för detta skall ligga på junioråren, eller om hela ungdomskarriären skall räknas lika, eller om det borde till ett avancerat viktningssystem där det görs ett försök att lyfta fram de mest kritiska utvecklingsåren. Spontant tycker jag nog själv att en spelares 'utvecklingsklubb' skall vara den där flest år har tillbringats, dvs om spelaren varit i Gislaved från 6-15 års ålder och sedan flyttat till Växjö för att spela juniorhockey mellan 16 och 19, då är det en Gislavedprodukt.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Användarvisningsbild
Flanders
Forumdemon
 
Inlägg: 1494
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:16 pm
Ort: Harlem

Re: Vem räknas som egen produkt????

Inläggav Aleks » tor feb 09, 2017 8:54 pm

Calle Rosén bör väl vara första Lakersprodukten i landslagströja :D
Aleks
Forumdemon
 
Inlägg: 1291
Blev medlem: tor jan 24, 2013 3:22 pm

Föregående

Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster