Gammal är äldst

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Gammal är äldst

Inläggav Varanen » mån feb 04, 2008 11:33 pm

Helt oväntat tog finlands förbundskapten, Doug Shedden, ut legendaren Raimo "Raipe" Helminen till landskampen mot Tjeckien (ingår i LG Hockey Games). Den snart 44-årige centern är den ende hockeyspelaren som deltagit i 6 st OS och han är den som gjort flest landskamper (328). Han landslagsdebuterade 1983 och har allt sedan han lämnade Malmö 1996 representerat Ilves från Tammerfors (lagkamrat där med Männikkö).

Med tanke på att han enbart är uttagen till Tjeckien-matchen, och att den spelas i Tammerfors, kan jag inte se det på annat sätt än att förbundet vill hylla en av de riktigt stora inom finsk hockey. Skoj tycker jag.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Inläggav Baloo » mån feb 04, 2008 11:39 pm

Får ju gåshud av att läsa killens meritlista... Som du sa en av de stora.....
VENI VIDI VICI

Once a Laker always a Laker...
Användarvisningsbild
Baloo
Forumdemon
 
Inlägg: 1875
Blev medlem: fre aug 20, 2004 3:51 pm
Ort: Hovshaga

Inläggav Mygel » tis feb 05, 2008 5:50 pm

Baloo skrev:Får ju gåshud av att läsa killens meritlista... Som du sa en av de stora.....


Samma här, stora skräcken! Malmö...brrrrrrrrrrrrrr
Användarvisningsbild
Mygel
Forumdemon
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: tor maj 22, 2003 12:59 am
Ort: Lilongwe

Inläggav Komodoödlan » tis feb 05, 2008 5:59 pm

Malmö brukar ju ha en tendens att vilja värva "pensionärer". Något för Malmö kanske hehe Tänker på bl.a Rihijärvi.
Komodoödlan
 

Inläggav norje » tis feb 05, 2008 6:20 pm

Juha Riihijärvi var nog ett dåligt exempel.
Värvades till malmö 1996, då var han 26 år gammal.. sen spelade han i malmö över 470 matcher.
Användarvisningsbild
norje
Forumproffs
 
Inlägg: 869
Blev medlem: tor maj 04, 2006 12:43 pm
Ort: Växjö

Inläggav Varanen » ons feb 06, 2008 1:18 pm

De finska veteranerna fortsätter att göra comeback. I natt gjordeThe finnish flash - Teemu Selänne sin säsongsdebut då Anaheim vann över Islanders 3-0. Selänne fick en assist och spelade 18 minuter.

"Jag tvingar mig till att jobba stenhårt, jag vill trötta ut mig fullständigt, så ringrostigheten försvinner", var Teemus kommentar efter matchen.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Inläggav Varanen » fre feb 08, 2008 2:47 am

Expressen hockeybloggar om händelsen:

http://blogg.expressen.se/hockey/entry. ... sid=339464
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Gammal är äldst

Inläggav Varanen » sön dec 18, 2011 6:47 pm

The Finnish Flash återvände i natt till Winnipeg efter 15 års exil. Uppenbarligen minns man fortfarande honom i den hockeytokiga staden. Ett känslomässigt möte minst sagt.

Klipp från i natt.
Artikel på hockeysverige.se
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Gammal är äldst

Inläggav Anders83 » sön dec 18, 2011 9:53 pm

Selänne är riktigt kul att titta på , han är 41 år och mäktar ändå med 1 pinne per match i världens bästa liga och det har respekt med sig.

Handleder av guld :clap:
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 5945
Blev medlem: tor nov 15, 2007 1:43 pm
Ort: VÄXJÖ

Re: Gammal är äldst

Inläggav Varanen » sön dec 18, 2011 10:15 pm

Anders83 - Han bevisar att årtalet som står i passet inte är avgörande. Något som känns bra med tanke på de rykten som omger VLH just nu...*host* Micke Nylander *host*

Nu kanske någon undrar varför en spelare som bara gjort 3,5 säsong i Winnipeg hyllas på det sätt som skedde i natt. Den här excellenta artikeln av en Anaheim-supporter förklarar det hela bra.

Det handlar inte bara om Selänne, utan även om den bitterhet som försäljningen av laget till Phoenix 1996 innebar (en flytt som TS alltså inte ens fick följa med på). Dessutom finns traumat som utvecklingen sedan mitten av 80-talet, med försäljningen av Gretzky till LA 1988 som främsta exempel, med i bilden. En utveckling som innebar mindre Kanada och norra USA, och mer palmer och solbränna i Kalifornien för NHL.

Här är en samtida dokumentär om Selännes rookiesäsong 1992-93. HD var inte uppfunnet ännu. Då kallades det VHS. :wink:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Gammal är äldst

Inläggav Varanen » mån mar 26, 2012 3:31 pm

The finnish flash känner att han har mer hockey i sig och allt lutar åt en fortsättning i NHL. Varför lägga skridskorna på hyllan när man kan göra 62 poäng (23+39) på 75 matcher som 41-åring? Vi har diskuterat värdet av skills här på forumet. Den här gubben har ett par sådana i alla fall. Tror vi åtminstone kan vara överens om det. :wink: :lol:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Gammal är äldst

Inläggav Varanen » sön apr 29, 2012 5:50 pm

De finska veteranerna kan än. Idag var det Ville Peltonen, 39, som imponerade i landskampen mot Sverige. Ett mål + att han skapade en del heta lägen. 48 poäng (24+20) på 49 matcher i SM-liga säsongen som gick, 21.17 min/match (!!). Ville Peltonen har spelat flest VM-matchaer (107), gjort flest VM-poäng (81) och flest VM-mål (34) för sitt Finland genom alla tider. Han gjorde VM-debut redan 93/94 och tycker fortfarande hockey är tokskoj!

Bild <- Peltonen är taggad inför VM
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Gammal är äldst

Inläggav Varanen » sön apr 29, 2012 7:14 pm

Och precis när jag hade skrivit mitt inlägg kom beskedet att coach Jalonen petar Peltonen, så gammal är inte äldst denna gången. Men han är en bra spelare för det.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Gammal är äldst

Inläggav Varanen » fre jul 13, 2012 12:36 am

The Finnish Flash fortsätter i Anaheim ytterligare en säsong (minst). 42-åringen blir därmed äldst i NHL. Bodin på Hockeysverige har hittat ett klipp där han själv skämtar om att han inte pallar ett vanligt jobb och att det är anledningen till förlängningen. Finns inte heller några vanliga jobb som ger 4,5 miljoner dollar/år. :wink:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Gammal är äldst

Inläggav Varanen » ons jun 10, 2015 10:27 pm

De gamla bastubadarna är sega. 40-årige Timonen får förtroende. Snacket om markeringssäkerhet kan tyckas trams med tanke på vem han ersätter (och det som hänt), men Timonen har varit en av de mest följdsamma offensiva backarna de senaste decennierna. Defensivt.

http://www.hockeysverige.se/2015/06/10/ ... sagbarhet/
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Gammal är äldst

Inläggav Varanen » ons jan 03, 2018 8:30 pm

Varanen skrev:Nu kanske någon undrar varför en spelare som bara gjort 3,5 säsong i Winnipeg hyllas på det sätt som skedde i natt. Den här excellenta artikeln av en Anaheim-supporter förklarar det hela bra.

Det handlar inte bara om Selänne, utan även om den bitterhet som försäljningen av laget till Phoenix 1996 innebar (en flytt som TS alltså inte ens fick följa med på). Dessutom finns traumat som utvecklingen sedan mitten av 80-talet, med försäljningen av Gretzky till LA 1988 som främsta exempel, med i bilden. En utveckling som innebar mindre Kanada och norra USA, och mer palmer och solbränna i Kalifornien för NHL.


För 7 år sedan skrev jag inlägget ovan. Cmore har en dokumentär som handlar om just detta som heter Kings Ransom. Dokumentären handlar om Gretzky men borde ändå visat den större utvecklingen i NA-hockeyn på ett bättre sätt. Ni som har Cmore bör kolla in den som ett stycke hockeyhistoria.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Gammal är äldst

Inläggav Kenny jönsson » fre jan 05, 2018 5:41 pm

Varanen skrev:
Varanen skrev:Nu kanske någon undrar varför en spelare som bara gjort 3,5 säsong i Winnipeg hyllas på det sätt som skedde i natt. Den här excellenta artikeln av en Anaheim-supporter förklarar det hela bra.

Det handlar inte bara om Selänne, utan även om den bitterhet som försäljningen av laget till Phoenix 1996 innebar (en flytt som TS alltså inte ens fick följa med på). Dessutom finns traumat som utvecklingen sedan mitten av 80-talet, med försäljningen av Gretzky till LA 1988 som främsta exempel, med i bilden. En utveckling som innebar mindre Kanada och norra USA, och mer palmer och solbränna i Kalifornien för NHL.


För 7 år sedan skrev jag inlägget ovan. Cmore har en dokumentär som handlar om just detta som heter Kings Ransom. Dokumentären handlar om Gretzky men borde ändå visat den större utvecklingen i NA-hockeyn på ett bättre sätt. Ni som har Cmore bör kolla in den som ett stycke hockeyhistoria.
Tack för tipset intressant att titta på :ok:
"Lakershjärta71 skrev"Jag är inte helt övertygad om att vi behöver Rasmussen i laget. Jag tycker han är överskattad och det håller nog flera med mig om också.
Användarvisningsbild
Kenny jönsson
Forumamatör
 
Inlägg: 181
Blev medlem: sön dec 01, 2013 7:29 pm

Re: Gammal är äldst

Inläggav Varanen » tor apr 01, 2021 8:38 pm

Towen skrev, med glimten i ögat, att vår egen Ilari Melart håller på att bli den bästa finska backen genom tiderna alla kategorier (tråden Evertssons VLH). Lite over the top kan någon tycka. Andra kandidater

Hårdaste enforcern:

Sami Helenius
Stenhård. Spelade bara 155 matcher i NHL och drog på sig 260 utvsiningsminuter. Jani Honkanen skrattar åt tönteriet. 220 minuter på 40 matcher i VLH 05/06. Ännu en gång bevisas det att VLH är hårdast i branschen.

Bubblare: Jere Karalahti, Aki-Petteri Berg

Bästa allround backen:

Kimmo Timonen
Kunde allt. En specialitet han hade i min bok var följdsamheten. Han visste vad forwards ville göra och han var där för att stoppa det. 1108 matcher i NHL och Stanley Cup ring 2015.

Bubblare: Janne Niinimaa, Sami Salo

Bästa offensiva backen:

Reijo Ruotsalainen
Spelade bl a i HV på den tiden de kunde hockey (87-88). 5 st 55+ poäng säsonger i NHL. 2 Stanley cup ringar (1987 och 1990)

Bubblare: Risto Siltanen, Joni Pitkänen

Bästa defensiva back:

Toni Lydman
Vann aldrig titeln trots finalspel. Pålitlig som bara den. 847 matcher i NHL.

Bubblare: Ossi Väänänen, Aki-Petteri Berg
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö


Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster