Målvaktsträning

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Målvaktsträning

Inläggav Varanen » fre jun 30, 2006 12:40 pm

Nu kommer jag diskutera något jag har klart bristande kunskap om. Just därför vill jag ta upp frågan. Min hypotes/frågeställning är följande:

Varför satsar man så lite på att utveckla burväktare i Sverige och även då VLH när man i ord säger att positionen är mycket viktig?

Kan det bero på att:

- Man tycker egentligen inte att målvakten är så viktig?
- Man tycker inte att man har tid för individuell träning överhuvudtaget?
- Man inser hur viktig positionen är men man vet inte hur man skall göra?
- Man anser att relationen mellan input och output är för dålig?
- Man anser att målvakter blir bäst genom att de lär sig själva?

Min uppfattning är att det verkar mest som om målvakterna på träningarna för att det skall vara roligare för utespelarna att spela tvåmål. Hur stor del av målvakternas totala träningstid är individuell? Hur mycket är teori? Självklart skall målvakterna delta i lagets träning och självklart är det utvecklande även för de att delta i de klassiska hockeyövningarna när laget exempelvis tränar på snabba spelvändningar/skott/anfall med numerärt överläge osv.

Jag tror svaret på min frågeställning är en kombination av de orsakerna jag listat ovan. Min förhoppning är att Coach Kempe kommer att bidra till att den individuella träningen och coachningen kommer att öka i klubben, även hos utespelarna.

Vi har trots allt 6 målvakter i föreningen i juniorlagen och a-laget. Dessutom har vi målvakter i damlaget och ungdomssidan som vill se utvecklas hos oss. En heltidsanställd målvaktstränare är inte realistiskt för närvarande med tanke på de ekonomiska resurserna, men vi skulle kunna knyta till oss en målvaktstränare av hög internationell standard som skulle kunna komma till klubben 2-3 ggr per säsong och specialgnugga våra keepers. Han skulle dessutom kunna vara konsult i övrigt också vad det gäller de allmänna träningarna och hur målvakterna kan få ut mer av de. Jag vet att vi har Chief Evertsson i organisationen, men har hans kompetens hittills gett konkreta resultat på det här området?

Mycket glädjande är att vi knytit till oss en målvakt från världens bästa målvaktsskola. Kanske kan vi förutom nyttan i matcherna även kunna dra lärdom av hans erfarenheter av högkvalitativ målvaktsträning?

Som sagt, jag är inte 100% över att mina antaganden är korrekta. VLH kanske redan satsar mest i Sverige på att utveckla sina målvakter, åtminstone mest i AS. Jag vet alldeles för lite om det. Kom gärna med synpunkter.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14056
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Inläggav NEDOMANSKY » lör jul 01, 2006 12:21 am

Utan att veta exakt hur mycket Lakers spenderar på sina målvakter så kan man nog ändå konstatera att det är för lite. Detta är inte unikt i Sverige utan dessvärre vanligt bland landets klubbar.
Skälet är för det första att det saknas kunskap(Evertsson undantagen), det andra skälet är ekonomi dvs. omsätta sin uttalade vilja att bedriva induviduell träning värd namnet stavas pengar, de som är duktiga målvaktstränare runt om i Sverige vet sitt värde.
Vi får hoppas att Lakers fortsätter med att utveckla sin U-J verksamhet ytterligare, det har hänt en del positivt de senaste åren.
I Finland tex. så skall varje lag ha en egen målvaktstränare, detta bestämt på förbundsnivå om jag inte tar miste.
SIF har producerat en mycket bra DVD för målvaktsutbildning, om varje klubb ger sina målvakter var sitt ex så är det ju en början i alla fall.
Om man som intresserad av målvaktsarbetet söker på internet så finns mängder med sajter i Canada/USA och Finland. Börja med hockeycoachingabcs.com Tom Molloys sida om hockeyutbildning men även målvaktsrelaterat, se coaching videos.
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare
 
Inlägg: 3972
Blev medlem: mån mar 06, 2006 3:04 am
Ort: ZinkensDamn

Inläggav Slavik » mån jan 25, 2010 6:20 pm

Hoppas och tror att satsningen ger resultat! :ok:
http://www.troja-ljungby.com/9D47609663 ... B10B8AB19D
Användarvisningsbild
Slavik
Forumproffs
 
Inlägg: 767
Blev medlem: tis jan 01, 2008 10:26 pm
Ort: Ljungby

Inläggav erok » mån jan 25, 2010 9:36 pm

Inte en aning vad dessa maskiner kostar att köpa in. Men med tre hallar och en plast is framöver borde det väl finnas några sådanahär i VLH. Perfekta skott hela tiden sommar som vinter.

http://www.paramecanic.se/pucco/index.html
http://www.dt.se/sport/article148594.ece
Senast redigerad av erok mån jan 25, 2010 9:43 pm, redigerad totalt 1 gång.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7160
Blev medlem: fre jun 21, 2002 5:41 pm
Ort: Ånäset. Mitt imellan umeå-skellefteå

Inläggav Power Play » mån jan 25, 2010 9:43 pm

Ja, och skulle affärsidén med Pucco gå åt skogen så har de tydligen rejäla fallskärmar...
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon
 
Inlägg: 1893
Blev medlem: tis aug 21, 2007 9:17 am
Ort: Tofta, Tävelsås

Inläggav NEDOMANSKY » mån jan 25, 2010 10:38 pm

Puckmaskiner använder inte seriösa Målvaktstränare, har sett ett antal i drift och de ger en statisk räddningsteknik som inte är till godo i matchsituationer där förflyttningar är grunden i Målvaktsarbetet, en målvakt måste följa pucken med blicken, och anpassa position därefter.
En puckmaskin är i princip helt meningslös, man kan nöta in plockningsrörelse, samt att stöta ner puckar i hörnen, men det kan man med vanliga skyttar också.
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare
 
Inlägg: 3972
Blev medlem: mån mar 06, 2006 3:04 am
Ort: ZinkensDamn

Inläggav erok » mån jan 25, 2010 10:41 pm

beror ju på hur man ställer in dem. Skott höger vänster vid stolproten måste ju ge en rörelse som heter duga. Klubbar som har dom lovorda ju dom
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7160
Blev medlem: fre jun 21, 2002 5:41 pm
Ort: Ånäset. Mitt imellan umeå-skellefteå

Inläggav Stoffe » mån jan 25, 2010 10:41 pm

Jaja, men säger Neddo att dom inte är ngt att ha. Så är dom inte det!
Once a laker, always a laker!
Användarvisningsbild
Stoffe
Forumdemon
 
Inlägg: 1656
Blev medlem: sön mar 04, 2007 9:41 pm
Ort: Växjö

Inläggav Lakers00 » mån jan 25, 2010 10:42 pm

ja men Neddo vet bäst så sådan ska vi inte ha.....................
-Vill ni se Hockey med fart? Växjö HC såklart!!-
Användarvisningsbild
Lakers00
Forumterrorist
 
Inlägg: 2176
Blev medlem: sön sep 15, 2002 2:25 pm
Ort: Växjö (Norr)

Inläggav Charlamov » mån jan 25, 2010 10:42 pm

Skellefteå använder sig av vita puckar för att minska sikten för målisarna.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist
 
Inlägg: 2877
Blev medlem: sön jan 09, 2005 10:41 pm
Ort: CSKA, Växjö

Inläggav NEDOMANSKY » mån jan 25, 2010 11:01 pm

De är populära bland de som inte VILL/KAN träna Målvakter.

En puckmaskin är inte annorlunda än utespelare som skjuter puckar, sannolikt beror Målvaktsutbildning av andra ingredienser :wink:
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare
 
Inlägg: 3972
Blev medlem: mån mar 06, 2006 3:04 am
Ort: ZinkensDamn

Inläggav erok » mån jan 25, 2010 11:06 pm

skillnaden är ju att en maskin aldrig blir trött. Att få skott på sig i alla möjliga vinklar å alltid träffa mål är judet som gör en målvakt bra. Varje skott som går utanför är ju ett helt onödigt skott på en träning. :wink:
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7160
Blev medlem: fre jun 21, 2002 5:41 pm
Ort: Ånäset. Mitt imellan umeå-skellefteå

Inläggav Anders83 » mån jan 25, 2010 11:15 pm

Lakers00 och Stoffe har förstås full koll på puckmaskinens funktion och hurvida målvakten utvecklas av densamme?

en puckmaskin utvecklar rimligtvis reaktionsförmågan och fyller väl sin funktion på så vis.

att träna förflyttningar behöver man ingen puck till .


Man nöter mycket grunder som målvakt och man behöver någon som talar om för en när man sackar efter och vilka grunder man tummar på .
Senast redigerad av Anders83 mån jan 25, 2010 11:18 pm, redigerad totalt 1 gång.
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 5945
Blev medlem: tor nov 15, 2007 1:43 pm
Ort: VÄXJÖ

Inläggav erok » mån jan 25, 2010 11:17 pm

tror 00s inlägg var ironi :wink:
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7160
Blev medlem: fre jun 21, 2002 5:41 pm
Ort: Ånäset. Mitt imellan umeå-skellefteå

Inläggav NEDOMANSKY » mån jan 25, 2010 11:22 pm

Egentligen inte erok, eftersom Målvaktens träning består i att ha rätt position för att kunna rädda, Då blir ett antal missade skott inte så betydelsfulla. Tro det OM Ni vill men en målis blir INTE bättre av att få puckar på Sig, bara av att hitta ny position utan att motståndarnas utespelare kan göra mål. :wink:

Trötta skyttar tyder på dåligt tränade Utespelare, de flesta Målvaktstränare av klass sköter skyttet själva :!:
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare
 
Inlägg: 3972
Blev medlem: mån mar 06, 2006 3:04 am
Ort: ZinkensDamn

Inläggav erok » mån jan 25, 2010 11:33 pm

med ditt resumumang nu neddo gorde ju björn borg helt fel med att slå en boll mot en vägg. :wink:
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7160
Blev medlem: fre jun 21, 2002 5:41 pm
Ort: Ånäset. Mitt imellan umeå-skellefteå

Inläggav NEDOMANSKY » mån jan 25, 2010 11:51 pm

Nej, det är en ganska stor skillnad på dessa två exempel.

BB var tvungen att flytta sig efter varje slag, det behöver inte en målvakt med en Puckmaskin. Dessutom är syftet med de båda exemplen helt olika.
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare
 
Inlägg: 3972
Blev medlem: mån mar 06, 2006 3:04 am
Ort: ZinkensDamn

Inläggav erok » tis jan 26, 2010 12:40 am

beror ju på hur du ställer in maskinen. vad jag kunde läsa mig till kunde ju puckarna komma hur som helst efter en enkel inställning. Så då måste ju även målvakten i buren röra sig. Som jag skrev förut skott från höger till vänster sida om stolparna. Sätt därtill in olika hastigheter allt mellan 15 till 150 km i timmen. Duger inte detta så sätt tre maskiner framför buren. Så ska du se att målvakten nog får jobba ett tag tills magasinen är slut :wink:
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7160
Blev medlem: fre jun 21, 2002 5:41 pm
Ort: Ånäset. Mitt imellan umeå-skellefteå

Inläggav Flanders » tis jan 26, 2010 8:57 am

Vet inte om det finns, men en modern ismaskin borde väl kunna byta skottvinkel. Om det inte finns föreslår jag att någon bygger en maskin med ett antal armar som sticker ut nån meter åt vardera håll från maskinens kropp. :wink:
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Användarvisningsbild
Flanders
Forumdemon
 
Inlägg: 1494
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:16 pm
Ort: Harlem

Inläggav NEDOMANSKY » tis jan 26, 2010 4:52 pm

Önsketänkande, en puckmaskin kan RIKTA pucken mot olika delar av målet, men detta innebär inge nämvärd förflyttning för målvakten.
En målvakts räddning utgår från puckens position vid klubban, målvaktens förmåga att läsa av situationen och att kunna förflytta sig därefter. Vid träning med puckmaskin så blir utgångspunkten för skottets uppkomst statiskt vilket INTE utsätter målvakten för några bekymmer, samtidigt som han ser pucken hela tiden.

Målvakter i U10 bör rädda puckarna de ser från en puckmaskin.

Förslaget med 3 maskiner skulle kunna funka om man samtidigt lät en Femma utespelare åka runt i Zonen.

Spindelvarianten som Flanders nämner låter intressant men DYR 8)

Sen ska man veta att dessa maskiner strular ofta, så hela träningen pajar, oftast 50 puckar i magasinet som är snöiga, tränaren får sköta maskinen istället för Målvakterna.

Jag föreslår vanliga skyttar, bättre och betydligt billigare.
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare
 
Inlägg: 3972
Blev medlem: mån mar 06, 2006 3:04 am
Ort: ZinkensDamn

Inläggav erok » tis jan 26, 2010 7:50 pm

Jo kanske men en kille i U tio kan ju aldrig få puckar på sig av en hastighet av 150 km i timmen om det är hans lagkamrater som ska göra skott träningen. Ja ja hur som haver. Vi har fördåliga målvakter och fördåliga målvakstränare. Så nått måste ju göras :lol:
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7160
Blev medlem: fre jun 21, 2002 5:41 pm
Ort: Ånäset. Mitt imellan umeå-skellefteå

Inläggav sjön » tis jan 26, 2010 7:55 pm

En puckmaskin är perfekt redskap till målvaktsträningar. På målvaktsträningar är det viktigaste att pucken kommer på det stället mvtränaren vill att pucken ska komma. Allt handlar om att få in goda vanor i spelet. Vill mvtränaren ha 250 skott på plocken så målvakten får in känlsan så är det bra mycket enklare med puckmaskin än om spelare står och skjuter. Fördelen med att ha med utespelare är att utespelarna tränar upp sitt skott och precisionen i skottet. Sen vid träningar med förflyttningar är det givetvis mycket bättre med vanliga utespelare då en puckmaskin inte kan passa pucken och göra en förflyttning utan att följa pucken påvägen över till stället där skottet kommer är bra mycket svårare än när man inte har något att gå efter (hoppas ni fårstår hur jag menar).
sjön
Forumamatör
 
Inlägg: 196
Blev medlem: mån nov 17, 2003 2:12 pm

Inläggav NEDOMANSKY » tis jan 26, 2010 8:32 pm

Sjön har nästan rätt med den skillnaden, att en målvakt inte ska veta var pucken kommer, det är detta som är själva grejen, VET Målisen så blir agerandet annorlunda mot en matchsituation, koncentrationen behöver då inte vara på topp.

Att träna in grunder i stötblockering och plockning, kan dock vara okey, men varför en dyr maskin :?

Målvaktsspelet är numera mest balans/förflyttning/position och att vara Tät och sammanhållen(se.Fasth). Plocka puckar och mota med stöten är det enklaste för en målis.
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare
 
Inlägg: 3972
Blev medlem: mån mar 06, 2006 3:04 am
Ort: ZinkensDamn

Inläggav mollers » tis jan 26, 2010 11:27 pm

Tränaren måste ju inte säga var skotten ska komma osv. och man kan väl ställa in så ett skott kommer där och ett där sen nästa där osv?
mollers
Forumdemon
 
Inlägg: 1649
Blev medlem: lör nov 08, 2008 2:20 pm

Inläggav sjön » tis jan 26, 2010 11:38 pm

Allt handlar om att börja med grunder och sedan bygga vidare. Kan man inte grunderna när man vet var pucken kommer så lär mig sig aldrig hur man ska göra när man inte vet var den kommer.
sjön
Forumamatör
 
Inlägg: 196
Blev medlem: mån nov 17, 2003 2:12 pm

Inläggav Primeau » tis jan 26, 2010 11:41 pm

sjön skrev:Kan man inte grunderna när man vet var pucken kommer så lär mig sig aldrig hur man ska göra när man inte vet var den kommer.


Eeeh...? :lol: :wink:
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4546
Blev medlem: tor apr 06, 2006 8:38 am

Inläggav NEDOMANSKY » fre feb 05, 2010 5:13 pm

Inte kan väl Kavaliten på MålvaktsTränaren och den träning som denne bedriver betyda något :? ................eller :roll:


Låt se vad Farbror Hink tar fram:

Almtunas målvaktspar är nu TVÅ målisar födda 91, efter att klubben släppt Gusten Törnkvist till ES och Frölunda.

Wentzel (-91)är välbekant, STOR Målvakt, kommer att stå i J-VM
Magnus Hellberg(-91), ännu större målvakt, framtid ljus. Han har fått 469 skott på sig i J-20 Elit, samma serie som Tex i Lakers, Lakers utespelare släpper till 774 skott mot Tex under samma period. Ändå är Han 2:e Målis i ett av HA`s bättre Lag.

Nå, vad kan detta bero på, Tur, rätt inställning, korkade Tränare.

Jag misstänker att det finns en KUNNIG Målvaktstränare i Almtuna, kanske heter Han Micce Andreasson :wink:

ps även detta inlägg kan med fördel Scrollas 8)
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare
 
Inlägg: 3972
Blev medlem: mån mar 06, 2006 3:04 am
Ort: ZinkensDamn

Inläggav Lakersfan_03 » fre feb 05, 2010 5:57 pm

Ja Nedomansky så det är väl tur att Almtuna sparar sina miljoner man har i fickan eller? Juste Almtuna har inga miljoner heller inga mål på att ta sig till kvalserien. Kanske inte så konstigt att man gör det beslutet. Hur kommer det sig att de fattiga klubbarna är de som ''vågar'' ge talangerna chansen tror du? För att man ''måste'' eller för att man vill?

Till och med en gamling som du neddo bör fatta det.

Sedan innan du svarar kan du kolla på va de hade för räddningsprocent innan de tog steget till seniorhockeyn i A-laget ;) Om du har så goda ideér och är duktig varför pratar du inte med lakers?
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6968
Blev medlem: lör dec 11, 2004 12:17 am
Ort: Växjö

Inläggav NEDOMANSKY » fre feb 05, 2010 6:02 pm

Pratar Evert med Dahlbeck :wallbang:
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare
 
Inlägg: 3972
Blev medlem: mån mar 06, 2006 3:04 am
Ort: ZinkensDamn

Re: Målvaktsträning

Inläggav Varanen » mån mar 05, 2012 8:55 pm

Alltid viktigt att ha två kuranta och alerta målvakter med vid varje match. OHL-laget Erie Otter chansade med en, motståndarna valde att köra över den de hade, och så fick forwarden Crisp hoppa in. Noterbart på slutet när Otter´s hämnas riktigt fult för den tidigare överkörningen. Tuffa tacklingar ja, armbågarna över huvudet samtidigt som man hoppar - nej.

Bra med "generösa" regler inom svensk hockey vad gäller lån av målvakter. Publiken vill se riktig hockey med två målvakter på isen.

Klippet
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14056
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Målvaktsträning

Inläggav Varanen » mån mar 05, 2012 9:50 pm

Glömde skriva att chiefen bör lägga Niagaras keeper i minnesbanken. Jag har ingen aning om han är en stor talang, men han har ett extremt coolt namn som passar perfekt i ett tvättäkta poplag, Chris Festarini. Får man läska med en Festarini, månne? :lol:

Måste ha känts som en konstig match för honom särskilt eftersom han startade säsongen i Otter´s.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14056
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Målvaktsträning

Inläggav erok » tis mar 06, 2012 2:30 am

smäll upp ett minitält nån stanns på arenaområdet och in med några sådanhär då. Kan både utespelare och målvakter innom både hockeyn och innebandyn ha nytta av regniga sommardagar, Som det ibland kan vara i växjö


http://www.macskott.se/
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7160
Blev medlem: fre jun 21, 2002 5:41 pm
Ort: Ånäset. Mitt imellan umeå-skellefteå


Återgå till Hockey

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster