Ny fotbollsarena

Sånt som inte passar in nån annanstans skrivs här. Självklart kan du diskutera även sånt som inte berör hockeyn här.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Ny fotbollsarena

Inläggav majjen » ons nov 24, 2010 2:17 pm

Det var väl bra att man bygger en ny arena till matchen mellan Rumänien -Holland i dam-EM? :lol: Eller? :evil:
Under förutsättning att Sverige inte kommer att spela någon match i Växjö under dam-EM kommer ingen match där locka 1000 åskådare.

Eller är det ÖIF som behöver så mycket plats? Den gångna säsongen var det inte väl inte så trångt på Vallen?

Om man nu tror att det blir fart på Växjöfotbollen bara för att man bygger en ny arena så borde väl den anpassas efter de behov som finns.
Jag har uppfattat det som att man vill bort från gamla Vallen för att den är stor och ödslig. Så planerar man en ny jättestor och öde arena.
Bygg för 6000 åskådare med möjlighet att utöka om ÖIF skulle ta sig upp ur den träskvandring där man befunnit sig de senaste åren.
majjen
Forumproffs
 
Inlägg: 529
Blev medlem: sön maj 04, 2003 9:38 pm

Re: Ny fotbollsarena

Inläggav buck » ons nov 24, 2010 2:20 pm

majjen skrev:Bygg för 6000 åskådare med möjlighet att utöka om ÖIF skulle ta sig upp ur den träskvandring där man befunnit sig de senaste åren.


Det där skriver jag också under på.

men visst, det är inte "min" klubb som ska betala. och förhoppningsvis inte min kommun heller.
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 5260
Blev medlem: lör nov 09, 2002 3:46 am
Ort: oped.

Re: Ny fotbollsarena

Inläggav majjen » ons nov 24, 2010 2:22 pm

Det är just det som är problemet Buck: Det är min kommun som får betala.
majjen
Forumproffs
 
Inlägg: 529
Blev medlem: sön maj 04, 2003 9:38 pm

Re: Ny fotbollsarena

Inläggav Lalin » ons nov 24, 2010 2:26 pm

Väl använda pengar. Precis som pengarna för den nya ishallen är väl använda pengar.
Blueshirts United
Användarvisningsbild
Lalin
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3526
Blev medlem: lör sep 29, 2007 5:48 pm
Ort: Växjö

Re: Ny fotbollsarena

Inläggav widiot » ons nov 24, 2010 3:02 pm

Nackdelen med en arena för 6000 är det inte blir så många bra platser. Du får då ca 3500 på långsidorna varav hälften är åt sponsorer. Det är de bra platserna man ska ta bra betalt för, så det måste finnas fler än en halv långsida. 12 000 är ingen stor arena. Går ju också att stänga av en hel kortsida om så önskas.

Arenan kostar dessutom 185-190 mkr. Mindre än Lakers :)
Användarvisningsbild
widiot
Forumentusiast
 
Inlägg: 478
Blev medlem: sön jan 10, 2010 10:48 pm
Ort: Där lavinen faller ner

Re: Ny fotbollsarena

Inläggav Anders83 » ons nov 24, 2010 3:28 pm

Kanonkul att anläggningarna blir bättre för idrotten!

Lakers först ut
Vipers är på g
Fotbollen får sitt

Kanonkul för Växjö!
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 5945
Blev medlem: tor nov 15, 2007 1:43 pm
Ort: VÄXJÖ

Re: Ny fotbollsarena

Inläggav alfax » ons nov 24, 2010 3:44 pm

Helt rätt Anders nu kan alla vara nöjda inte minst innebandyn som verkligen liksom ishockeyn är i stort behov av fler träningsplaner.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11970
Blev medlem: fre apr 12, 2002 3:04 pm
Ort: Växjö

Re: Ny fotbollsarena

Inläggav PutteA » ons nov 24, 2010 4:59 pm

Känns grymt kul detta. Hoppas detta skapar en stor möjlighet för idrotten i Växjö. Drömmen vore VLH i ES, Öster i Allsvenskan och Vipers i SL. Och alla spelar och tränar på samma område. Forza Växjö!!!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16440
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Ny fotbollsarena

Inläggav Anders83 » ons nov 24, 2010 5:48 pm

Ja då kan vi snacka idrottsstad på allvar!!
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 5945
Blev medlem: tor nov 15, 2007 1:43 pm
Ort: VÄXJÖ

Re: Ny fotbollsarena

Inläggav majjen » ons nov 24, 2010 7:49 pm

Widiot: Finns väl ingen anledning att bygga "dåliga platser"?
Ta bort kortsidorna, det är där man bygger ooooommmmm ÖIF behöver så många platser. För att det ska hända måste de vara inblandade i guldstriden i Allsvenskan eller ha haft jätteflyt i lottning och fått attraktivt motstånd OM de tagit sig ut i de Europeiska cuperna.
En jämförelse med Kalmar FF: De hade i årets Allsvenska ett snitt på 4285 personer. En (1) enda gång hade det inte räckt med 6000 platser. (Det var sista matchen mot Häcken! Måste varit fri entré?)

Jag kan till och med tycka (förlåt, det jag säger nu är väl som att svära i kyrkan) att Vida Arena är i största laget. Det finns få stämningssänkare som är värre en en halvtom arena.
Just nu är det lite kris med alla publika arrangemang i konungariket. Musik, idrott eller vad som, har svårt att sälja ut. En stor orsak, tror jag, är att vi kan sitta hemma i vardagsrummet och zappa mellan världsattraktioner som El Classico, Premier Ligue (stavas det så, jag tittar så lite på fotboll) hockey från HA, ES, NHL och KHL eller olika konserter från jordens alla hörn.
Som om inte det skulle va nog kan vi idag ta del av en stor del av den regionala och lokala idrotten via internet.

Detta utbud kommer inte att minska framöver! Det kommer att öka, MYCKET! Därför ska man bygga ganska små, nära arrenor dit vi nördar fortsätter att komma. Vi behövs för att skapa stämning! Ekonomiskt kommer mer och mer av inkomsterna för klubbarna att övergå från biljettförsäljning till mediarättighetskontrakt ock sponsring.
majjen
Forumproffs
 
Inlägg: 529
Blev medlem: sön maj 04, 2003 9:38 pm

Re: Ny fotbollsarena

Inläggav Escargot » ons nov 24, 2010 9:55 pm

majjen skrev:Det var väl bra att man bygger en ny arena till matchen mellan Rumänien -Holland i dam-EM? :lol: Eller? :evil:
Under förutsättning att Sverige inte kommer att spela någon match i Växjö under dam-EM kommer ingen match där locka 1000 åskådare.

Eller är det ÖIF som behöver så mycket plats? Den gångna säsongen var det inte väl inte så trångt på Vallen?

Om man nu tror att det blir fart på Växjöfotbollen bara för att man bygger en ny arena så borde väl den anpassas efter de behov som finns.
Jag har uppfattat det som att man vill bort från gamla Vallen för att den är stor och ödslig. Så planerar man en ny jättestor och öde arena.
Bygg för 6000 åskådare med möjlighet att utöka om ÖIF skulle ta sig upp ur den träskvandring där man befunnit sig de senaste åren.


Det där var ju inte ett särskilt begåvat inlägg.

En arena handlar ju inte om att "man inte har fyllt den gamla". Då skulle ju inte en enda anläggning byggas i denna staden.

Att bygga för 6 000 åskådare är ju inte aktuellt. Det är grytkänslan man vill åt på en modern arena, och inte med två långsidor. Att bygga ut kostar enorma pengar, betydligt mer än att bygga ordentligt från början. Jämför med Vida Arena som kostar osannolika 250M för en arena för 5 000 åskådare, när elitseriearenor som tar drygt 8 000 har kostat 130-160M. Att bygga till de extra 2000 platserna vid ett elitserieavancemang kommer kosta massor för Lakers.

Det är kul att vara kommuninvånare i Växjö! Toppmoderna arenor i Sveriges förmodat finaste idrottsområde.
Det finns plats för två lag i Växjö
Escargot
Forumamatör
 
Inlägg: 126
Blev medlem: tor jan 15, 2004 7:41 pm
Ort: Campus

Re: Ny fotbollsarena

Inläggav Malul » ons nov 24, 2010 10:31 pm

Ett hotell ska in nånstans,det vore en fin sak att binda samman alla sportkonferanser i södra Sverige och ge plats för hitresta supportrar till evenemang!Nån som har koll på hotelldelen?
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7962
Blev medlem: tor apr 11, 2002 8:58 pm
Ort: Växjö Lakers

Re: Ny fotbollsarena

Inläggav PutteA » ons nov 24, 2010 10:39 pm

Vet inte vart du får dina uppgifter ifrån Escargot, men jag vet att Cloetta Center kostade vid byggnationen 2004 ca 249 milj kr. Det är sex år sedan. Jag har för mig att Kinnarps kostade 289 milj kr. Malmö Arena kostade drygt 600 milj kr. Att få en toppmordern Arena för mellan 130-160 milj kr idag är knappt möjligt. Sen kostar givetvis en hockeyarena mer pengar än en fotbolls arena av Östers tänkta storlek. Dy bygger upp läktare runt om en yta, lägger gräsmatta. Det dom har gemensamt är att det ska byggas omklädningsrum i kring arenans kärna. Men fotbollsarenan behöver ju knappast någon vetilation där ute. Och sen ska vi bara inte prata om vad ett isagregat kostar. Takstolar, takplåt, fasadbeklädnad m.m. Inomhusarenor är nog generellt dyrare att bygga i sverige, där våra fotbollsarenor är förhållandevis små jämfört med kontinenten tex.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16440
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Ny fotbollsarena

Inläggav majjen » ons nov 24, 2010 10:45 pm

Begåvat eller inte?
Om jag är riktigt sugen på bira köper jag ..... många.
Om jag är halvsugen köper jag .... några.
Är jag inte sugen alls köper jag inga .... alls.

Jag anpassar handlingen efter behovet.

Men va fan om vi bygger en cykelvelodrom med plats för 12 000 så kanske det kommer att locka folk. Eller ett nytt vattenpolostadium? Eller ...
Självklart är det kul med nya grejer. Men de ska betalas också. Då tycker jag det är bra att anpassa inköpen efter behov.
majjen
Forumproffs
 
Inlägg: 529
Blev medlem: sön maj 04, 2003 9:38 pm

Re: Ny fotbollsarena

Inläggav PutteA » ons nov 24, 2010 10:53 pm

Jag tror det är så här Majjen. Allt går till en viss gräns, sen jämnas det ut om man säger så. Vad jag menar är att jag inte tror att en fotbollsarena för 12000 åskådare är så där jätte mycke dyrare än en för 6000. Ytan för arenan krävs ändå, det handlar om att göra läktare bara, och den kostnaden tror jag inte är så där jäkla stor.

När det gäller VIDA så tror jag kostnaden var 239 milj kr inkl träningshallen.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16440
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Ny fotbollsarena

Inläggav Niles » tor nov 25, 2010 9:32 am

Escargot skrev:Det där var ju inte ett särskilt begåvat inlägg.

En arena handlar ju inte om att "man inte har fyllt den gamla". Då skulle ju inte en enda anläggning byggas i denna staden.

Att bygga för 6 000 åskådare är ju inte aktuellt. Det är grytkänslan man vill åt på en modern arena, och inte med två långsidor. Att bygga ut kostar enorma pengar, betydligt mer än att bygga ordentligt från början. Jämför med Vida Arena som kostar osannolika 250M för en arena för 5 000 åskådare, när elitseriearenor som tar drygt 8 000 har kostat 130-160M. Att bygga till de extra 2000 platserna vid ett elitserieavancemang kommer kosta massor för Lakers.

Det är kul att vara kommuninvånare i Växjö! Toppmoderna arenor i Sveriges förmodat finaste idrottsområde.


Du får nog forska lite mer innan du skriver för mycket tokigheter. Bygger du en högklassig arena för 8000 åskådare för 130-160 miljoner idag är det nog utan tak och väggar i så fall. Sen kostar inte arenabygget 250 utan 239. Och det inkluderar en träningshall med 4 omklädningsrum samt garage också. Till sist skall det inte byggas till några 2000 platser utan runt 1000 till om det behövs. Och det kommer inte kosta några astronomiska summor alls eftersom man inte behöver lyfta taket eller bygga till nån våningsstruktur invändigt då den redan finns http://www.vaxjo.se/upload/75002/LBA%20 ... an%205.PDF.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Re: Ny fotbollsarena

Inläggav alfax » tor nov 25, 2010 1:52 pm

Malul skrev:Ett hotell ska in nånstans,det vore en fin sak att binda samman alla sportkonferanser i södra Sverige och ge plats för hitresta supportrar till evenemang!Nån som har koll på hotelldelen?

Det finns mark till en hotellbyggnad som ägs av Lakers AB (marken)så den dagen intressenter för detta finns så kommer det ett hotell.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11970
Blev medlem: fre apr 12, 2002 3:04 pm
Ort: Växjö

Re: Ny fotbollsarena

Inläggav Räven » sön nov 28, 2010 11:13 pm

Om man lever och får ha hälsan så kommer det att bli fullständigt underbart med alla nya arenor i stan. Det här kallas för att bygga för framtiden, helt fantastiskt allting. :lol:
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Re: Ny fotbollsarena

Inläggav Power Play » mån nov 29, 2010 8:27 am

alfax skrev:
Malul skrev:Ett hotell ska in nånstans,det vore en fin sak att binda samman alla sportkonferanser i södra Sverige och ge plats för hitresta supportrar till evenemang!Nån som har koll på hotelldelen?

Det finns mark till en hotellbyggnad som ägs av Lakers AB (marken)så den dagen intressenter för detta finns så kommer det ett hotell.


Jag tror Anders redan håller på att prospektera för detta faktiskt. Hotellet ska ligga i det hörnet som bildas mellan gamla ishallen och nya arenan, till höger om arenaentrén. Och känner jag Anders rätt, så kommer hotellet att drivas av ett Växjö Lakersägt bolag. LHC är en stor förebild för hur föreningen vill bygga upp sin ekonomi.
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon
 
Inlägg: 1893
Blev medlem: tis aug 21, 2007 9:17 am
Ort: Tofta, Tävelsås

Re: Ny fotbollsarena

Inläggav Malul » mån nov 29, 2010 1:18 pm

Säger som Räven,hoppas man inte går och dör snart så man får uppleva det nya coola Växjö som växer fram!
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7962
Blev medlem: tor apr 11, 2002 8:58 pm
Ort: Växjö Lakers

Re: Ny fotbollsarena

Inläggav widiot » mån mar 14, 2011 10:57 am

"Bättre att bygga efter behov" osv osv.

Vill bara bumpa tråden lite.

Man får inte att glömma bort att Öster har en ambition att på sikt ta sig tillbaka till allsvenskan i fotboll. Visst var det lite folk på matcherna ifjol, ca 2 200 i snitt. Detta dels för att varumärket Öster fått sig en törn efter att man åkt ned i divison 1 samtidigt som hockeyn tagit över i stan med sin framgång. Detta också för att man var ett bottenlag i superettan... Vänder det plötsligt sportsligt så kommer också fler människor.


Sen kan jag tycka det är nästan större chans att Öster inom en 5-årsperiod spelar i allsvenskan än att lakers spelar i elitserien. Faktum är att Öster snittade över 7000 åskådare i allsvenskan för några år sedan och 2003 var det fullsatt på Värendsvallen, plus mer så att siffran blev inofficiellt 16 000 vad jag hört. Men det var som sagt ett par år sedan.

En förening som Öster ska inte bygga en arena som tar 6-9000.. Det kan lag som Trelleborg göra som snittar 2-3 i allsvenskan.. Råsunda är allt som ofta halvfull exempelvis, Gamla Ullevi etc.. Hoppas ni förstår mig. 12 000 är inte så stort om man jämför med andra fotbollsarenor och det är trots allt inte lika dyrt att bygga och för den delen heller driva.

Gläds med staden Växjö som inom några år kommer ha en unik och toppmodern arenastad, det gör jag!
Användarvisningsbild
widiot
Forumentusiast
 
Inlägg: 478
Blev medlem: sön jan 10, 2010 10:48 pm
Ort: Där lavinen faller ner

Re: Ny fotbollsarena

Inläggav Räven » mån mar 14, 2011 12:01 pm

Japp Malul, exakt vad jag också hoppas. Jag tycker det är underbart att växjö äntligen håller på att växa in i den kostymen som kallas för idrottsstad av fulla mått, helt underbart faktiskt. :D
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Re: Ny fotbollsarena

Inläggav majjen » ons mar 23, 2011 11:49 am

Åkte förbi Gamla Värendsvallen i morse. Där fanns ett stort j-la hål och en massa grävmaskiner.
Å så var det en skyllt uppsatt:

VAR MED OCH TA FÖRSTA SPADTAGET 31 MARS

Var inte det lite sent? Eller ska man komma dit och fylla igen hålet? 8O
majjen
Forumproffs
 
Inlägg: 529
Blev medlem: sön maj 04, 2003 9:38 pm

Re: Ny fotbollsarena

Inläggav Anders83 » ons mar 23, 2011 1:16 pm

Smidigt :lol:
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 5945
Blev medlem: tor nov 15, 2007 1:43 pm
Ort: VÄXJÖ


Återgå till Off-Topic

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster