Geoff Platt

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: Geoff Platt

Inläggav smashinlovely » tis dec 06, 2016 11:55 am

västrastå skrev:Tror ni verkligen att Da Costa skulle kunna vara aktuell för Lakers? Känns alldeles för bra för SHL med 30 kassar i KHL för 2 år sen.

Nej. Möjligtvis då om han skulle se det som en möjlighet att ta det som lite rehab och glida runt i SHL denna säsongen.
Användarvisningsbild
smashinlovely
Forumdemon
 
Inlägg: 1798
Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:00 am

Re: Geoff Platt

Inläggav Svartvadet » tis dec 06, 2016 12:14 pm

Exakt. Det är den enda möjligheten, att CSKA känner att de vill få igång honom till nästa år.

Känns dock extremt långsökt
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Geoff Platt

Inläggav Varanen » tis dec 06, 2016 4:35 pm

Tror inte heller på Da Costa.

Är det någon som har koll på KHLs utlänningskvot? De ändrar den rätt ofta. Vitryssarna räknas nog som inhemska i vilket fall.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Geoff Platt

Inläggav PutteA » tis dec 06, 2016 7:46 pm

När det gäller Da Costa är det ett långskott. Men min tanke var just rehab för att få igång honom inför nästa säsong. Men det är som sagt ett långskott.

Däremot GS!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Geoff Platt

Inläggav Towen » ons dec 07, 2016 2:51 am

I Vladimir PUTINS Ryssland räknas väl balter, tjecker, finnar och polacker också som inhemska spelare snart :wink:
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: Geoff Platt

Inläggav Kloker » fre dec 16, 2016 5:06 pm

Någon som mellan tummen och pekfingret vågar sig på en gissning om hur mycket CSKA Moskva betalade för Platt? Vi snackar givetvis miljoner, men hur många?

Jag har inte en jävla susning men det skulle vara intressant att få ett litet hum om det.
Användarvisningsbild
Kloker
Forumterrorist
 
Inlägg: 2564
Blev medlem: fre sep 17, 2010 12:53 pm

Re: Geoff Platt

Inläggav vlk » fre dec 16, 2016 5:26 pm

Kloker skrev:Någon som mellan tummen och pekfingret vågar sig på en gissning om hur mycket CSKA Moskva betalade för Platt? Vi snackar givetvis miljoner, men hur många?

Jag har inte en jävla susning men det skulle vara intressant att få ett litet hum om det.


Gissar på runt 10 milj


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Geoff Platt

Inläggav Kloker » fre dec 16, 2016 5:32 pm

Om vi snackar 10 miljoner och uppåt så är det ju en jävla massa pengar. En värvning som slutar i en rejäl vinst (tänk om vi kunde göra en sådan varje säsong). Nu är ju även Hillding borta så pengar finns det ju till råge för att visa musklerna.

Guldsits för rejäla förstärkningar.
Användarvisningsbild
Kloker
Forumterrorist
 
Inlägg: 2564
Blev medlem: fre sep 17, 2010 12:53 pm

Re: Geoff Platt

Inläggav vlk » fre dec 16, 2016 5:33 pm

Men jag vet inte...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Geoff Platt

Inläggav jahak » fre dec 16, 2016 5:33 pm

Enestubbe avfärdar några 10 miljoner. Säger snarare runt 1 miljon men det låter väldigt futtigt tycker jag...?
Användarvisningsbild
jahak
Forumamatör
 
Inlägg: 131
Blev medlem: tor apr 21, 2011 2:30 pm

Re: Geoff Platt

Inläggav vlk » fre dec 16, 2016 5:35 pm

Med tanke på att vi gav 5 miljoner för Robban så är jag benägen att inte lita på stubben i detta fall


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Geoff Platt

Inläggav Kloker » fre dec 16, 2016 5:36 pm

En miljon verkar lite klent. Hönan sa att det var "an offer you cant refuse" - så det är nog en hel del mer än så.
Användarvisningsbild
Kloker
Forumterrorist
 
Inlägg: 2564
Blev medlem: fre sep 17, 2010 12:53 pm

Re: Geoff Platt

Inläggav vlk » fre dec 16, 2016 5:41 pm

Kloker skrev:En miljon verkar lite klent. Hönan sa att det var "an offer you cant refuse" - så det är nog en hel del mer än så.


Ja, det uttalandet kan man ju inte haspa ur sig över en miljon, om det inte bara var politik i att inte göra fansen uppförda över att man sålt platt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Geoff Platt

Inläggav Kloker » fre dec 16, 2016 5:51 pm

vlk skrev:Ja, det uttalandet kan man ju inte haspa ur sig över en miljon, om det inte bara var politik i att inte göra fansen uppförda över att man sålt platt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är just det som vi får se framöver. Pengarna av försäljningen av Platt ska ju gå oavkortat till att förstärka laget. Och som sagts, resurserna finns nu med råge.
Användarvisningsbild
Kloker
Forumterrorist
 
Inlägg: 2564
Blev medlem: fre sep 17, 2010 12:53 pm

Re: Geoff Platt

Inläggav Varanen » fre dec 16, 2016 8:18 pm

Hur vet vi att de oavkortat ska användas till något specifikt?

Önsketänkande är inte detsamma som fakta. Vi vet inte hur mycket vi fick för Platt, och vi vet inte hur de resurserna ska användas. Jag kan tänka mig att vi fick sign-on bonusen + lite till. Inte pjåkigt men inte heller 20% av vår spelarbudget.

Sitt lugnt i båten.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Geoff Platt

Inläggav Kloker » fre dec 16, 2016 8:30 pm

Och din gissning är?

Inte oavkortat rätt av kanske, men en stor del av kakan förutsätter jag används till att förstärka laget. Finnjävel! :wink:
Användarvisningsbild
Kloker
Forumterrorist
 
Inlägg: 2564
Blev medlem: fre sep 17, 2010 12:53 pm

Re: Geoff Platt

Inläggav ollebolle » fre dec 16, 2016 8:49 pm

Nu sa väl Stubben närmare en än tio miljoner?
"Take care to get what you like or you will be forced to like what you get" George Bernhard Shaw
Användarvisningsbild
ollebolle
Forumproffs
 
Inlägg: 859
Blev medlem: sön jan 29, 2012 4:21 pm
Ort: Solna

Re: Geoff Platt

Inläggav nature » fre dec 16, 2016 9:15 pm

Gissar att vi fick runt 3 mille för Platt

Det räcker för en klassback och FW (Platts lön)
nature
Forumdemon
 
Inlägg: 1119
Blev medlem: ons nov 10, 2010 3:25 pm

Re: Geoff Platt

Inläggav Varanen » fre dec 16, 2016 10:02 pm

Kloker - Som vanligt måste flera faktorer beaktas. Några ut - några in. I vanliga fall måste man pröjsa för sina misstag. Har man spelare under kontrakt man vill ska lämna kan det kosta. I bästa fall tar någon annan hand om kontrakten, i andra fall står vi för ett avgångsvederlag. Har ingen aning om vad som hänt förutom att vi tagit hand om Peterssons kontrakt. Kostar/de Hillding och Marklund?

Dealen med CSKA (Putins klubb) är bra enligt vår standard. Så mycket vet vi. Frågan vi alla spekulerar kring är vad det innebär? 1 mille - 10 mille?. Väldig differens.

Klubben i sig har också en verksamhet som måste bedrivas. Publiksiffror? J-verksamhet? Andra offensiva satsningar. En satsning många önskar sig är bättre kommunikation med vanliga dödliga (hemsida osv). Inget är gratis - allting har en alternativ kostnad.

A-truppen lämnas inte vind för våg.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Geoff Platt

Inläggav Daste » lör dec 17, 2016 2:02 am

Glöm inte heller Laaksos lön när ni tittar på förmodat tillgängligt kapital. Jag utgår ifrån att han kostar klubben ganska billigt just nu, med tanke på försäkringar och dyl. Enligt EP är han beräknad åter i Feb-Mars.
Daste
Forumdemon
 
Inlägg: 1380
Blev medlem: ons sep 19, 2007 5:35 pm
Ort: Vxo

Re: Geoff Platt

Inläggav PutteA » lör dec 17, 2016 2:09 am

CSKA har ju köpt ut Platt. Hur sätter man prislappen? Vad är värdet på Platt för Lakers? Hur beräknar man det. Han är ju kontrakterad över 2 år. En tid han skulle avlönas av Växjö men också betala av genom att spela och tillföra något till laget och klubben. Kontraktet som Platt hade med Växjö borde ju ha ett värde över 2 år. Vad kan hans lön ligga på 250.000kr/månad kanske? På 2 år är det 6 milj kr plus ev. sign on och sign off samt andra bonusar. Detta borde ju vara värdet på kontraktet och det jag förväntar mig som minst CSKA betala.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Geoff Platt

Inläggav Svartvadet » lör dec 17, 2016 4:18 am

Är ganska säker på att prislappen landade på tio millar. Det är ändå CSKA vi pratar om, plus att Evert sa "Vi kunde inte säga nej"
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Geoff Platt

Inläggav nature » lör dec 17, 2016 9:10 am

10 miljoner? Knappast

Platt hade bara 1 års kontrakt. För 10 miljoner hade Evert sålt Rosén förra säsongen, garanterat.
nature
Forumdemon
 
Inlägg: 1119
Blev medlem: ons nov 10, 2010 3:25 pm

Re: Geoff Platt

Inläggav ZAP » lör dec 17, 2016 11:20 am

Enligt Evertsson så fick man en ersättning för Platt som motsvarar kostnaden för ca 2½ spelare. 8)
Användarvisningsbild
ZAP
Forumamatör
 
Inlägg: 136
Blev medlem: lör okt 02, 2004 7:57 am

Re: Geoff Platt

Inläggav nature » lör dec 17, 2016 1:09 pm

ZAP skrev:Enligt Evertsson så fick man en ersättning för Platt som motsvarar kostnaden för ca 2½ spelare. 8)


Så med andra ord, 3 miljoner :lol:

Snittlönen i shl=100k i månaden×12 månader x 2.5
nature
Forumdemon
 
Inlägg: 1119
Blev medlem: ons nov 10, 2010 3:25 pm

Re: Geoff Platt

Inläggav vlk » lör dec 17, 2016 1:47 pm

Konstigt med hockeyn. I fotbollen är alla övergångssummor öppna och det skrivs om det. I hockeyn gäller musselteknik


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8402
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: Geoff Platt

Inläggav AN » lör dec 17, 2016 3:08 pm

Alltid när vi pratar löner för idrottsmän måste vi först klargöra vad bi talar om, nominell lön eller arbetsgivarens kostnader. Om vi talar om nominell lön ingår inte försäkringar, pensionsförsäkringar eller andra kostnader. Olika spelare har sannolikt olila typer av avtal i detta avseende. Vore jag spelare skulle jag nog vilja ha ganska stor del i kapitalförsäkringar om jag vore andtälld. Arbetar jag genom eget bolag får jag klumpsumma, ungefär som en konsultfirma. Då för jag sköta förvaltningen av mina pengar själv. Imgen är väl så korkad att han tar ut 250/mån och skattar normalt. Det vore ju mer än korkat. Så alla spekulationer blir fel om vi inte klargör förutsättningarna.
Användarvisningsbild
AN
Forumentusiast
 
Inlägg: 255
Blev medlem: mån sep 27, 2010 4:39 pm

Re: Geoff Platt

Inläggav AN » lör dec 17, 2016 3:36 pm

Jag tror att vi istället för löner ska tala om kostnader för klubbarna, det blir med största sannolikhet mest rättvisande. Om Putte har rätt om Platts lön, 250/mån, så är det kanske egentligen VLHs kostnader för honom. Alltså inkluderande pensionsförsäkringar och liknande. Jag tror inte att Platt tar ut 250 i månaden och betalar 60% i skatt på det.
Om jag vore Platt med samtidiga arbetsgivare (dvs under ett år) i tre länder (Sverige, Ryssland och Vitryssland) skulle jag ha ett konsultbolag i något rimligt skatteparadis, Jungfruöarna låter väl trevligt. Detta bolag skulle löpande fakturera de intäkter företaget ska ha för att jag utför "konsultjobb" år olika företag i tre olika länder. I vårt fall är det inte VLH som betalar kostnaderna för spelarna, utan Växjö Lakers Idrott AB. Säkert samma sak i CSKA och i Vitryssland kommer väl pengarna från någon gammal Ericsson eller Telia-muta, som hamnat hos någon hockeyintresserad oligark eller idrottsminister.

Hela min poäng är att så länge ingen här kan branschens (professionell hockey) ekonomiska logik och funktion blir lönediskussioiner inte intressanta. En jämförelse dock - jag vill minnas att VLH köpte lös #87 från AIK med fem miljoner. Åtminstone sades det så. I ljuset av detta blir det ju inte så troligt att VLH skulle nöja sig med en miljon nu för Platt.
Användarvisningsbild
AN
Forumentusiast
 
Inlägg: 255
Blev medlem: mån sep 27, 2010 4:39 pm

Re: Geoff Platt

Inläggav DeLarge » lör dec 17, 2016 6:10 pm

vlk skrev:Konstigt med hockeyn. I fotbollen är alla övergångssummor öppna och det skrivs om det. I hockeyn gäller musselteknik


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Men så är ju fotbollen en korrupt Kalle Anka-idrott också. Om det stämmer att vi fick 10miljoner, så är det helt rätt av Sir Evert att släppa Dr Platt
Användarvisningsbild
DeLarge
Forumdemon
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: sön jan 22, 2012 3:01 am
Ort: Suffragette City

Re: Geoff Platt

Inläggav Kloker » lör dec 17, 2016 6:49 pm

Spekulationerna är många, vilket är kul. Men det finns nog ingen på portalen som vet hur många miljoner det blev. Bolag hit och dit, konsulter och paradisöar. Huvudsaken är ju att Vi tjänade en (rejäl?) hacka och förhoppningsvis kan använda dessa pengar för att till viss del krydda till representationslaget. Jag skulle inte bli förvånad om någon mer spelare ryker.

Försäljningen av Platt, skeppandet av Hillding och med Laakso på försäkringslistan så känns ju rekryterings-daler-påsen safe.

Spännande!

:D
Användarvisningsbild
Kloker
Forumterrorist
 
Inlägg: 2564
Blev medlem: fre sep 17, 2010 12:53 pm

Re: Geoff Platt

Inläggav PutteA » lör dec 17, 2016 10:09 pm

Ok, så vi pratar alltså snittspelare, inte spetsspelare då?
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Geoff Platt

Inläggav StenhårtSlagskott » sön dec 18, 2016 7:47 pm

Tror inte på några 10 miljoner, såvida vi inte inkluderar hans lön och hela lagets bonus vid SM-guld och CHL-Buckla, samt lagets samtliga resor till Skellefteå, Lule, Gävle och Leksand. Tur&retur.

Tror inte endast anledningen till att Vänsterkroken Evertsson sa "offer you can refuse" stavas miljoner. Visst, det Är pengar inblandat men tror att en stor vinst är att få spelare som kan stanna även nästa säsong. Platt skulle försvunnit till 100% utan en krona, då blir ju genast 1-3 miljoner genast fina pengar.

Just saying.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Geoff Platt

Inläggav Svartvadet » sön dec 18, 2016 10:33 pm

StenhårtSlagskott skrev:Tror inte på några 10 miljoner, såvida vi inte inkluderar hans lön och hela lagets bonus vid SM-guld och CHL-Buckla, samt lagets samtliga resor till Skellefteå, Lule, Gävle och Leksand. Tur&retur.

Tror inte endast anledningen till att Vänsterkroken Evertsson sa "offer you can refuse" stavas miljoner. Visst, det Är pengar inblandat men tror att en stor vinst är att få spelare som kan stanna även nästa säsong. Platt skulle försvunnit till 100% utan en krona, då blir ju genast 1-3 miljoner genast fina pengar.

Just saying.


Vi betalade ju 5 millar för Rosén. Då omsatte vi typ 100 millar.

CSKA:s spelarbudget ligger på $70m - ganska så exakt 700 miljoner kronor. Vad klubben omsätter kan jag inte hitta.

Men, vi kan säga såhär, 10 millar för dem är typ samma som vad kaffebrödet kostar Lakers på deras styrelsemöten.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Geoff Platt

Inläggav Svartvadet » sön dec 18, 2016 10:46 pm

Sedan kan man ju dividera vidare. Flera härinne verkar tro att Evertsson inte tyckte att Platt var tillräckligt hockey/krona. Att vi ville "bli av med hans kostnad" även nästa år. Låter urbota korkat i min värld.

ZAP skrev att "vi fick pengar motsvarande 2½ spelare". Säger vi att Platt har haft 250k/mån så är det 3mkr per år.
3mx2,5m=7,5mkr.

Menar han att vi fick pengar "motsvarande 2½ Platt" eller "motsvarande 2½ för genomsnittet i SHL"? Det är det som är frågan...
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Geoff Platt

Inläggav nature » sön dec 18, 2016 10:50 pm

Vi betalade en fantasi summa för Rosén för att aik var rätt förbannade över affären och ville egentligen inte släppa honom. Detta hade annars aldrig hänt i SHL

Vem är det som har sagt att summan som CSKA betalade är 10 miljoner? Låter för bra för att vara sant
nature
Forumdemon
 
Inlägg: 1119
Blev medlem: ons nov 10, 2010 3:25 pm

FöregåendeNästa

Återgå till Silly Season

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster