Geoff Platt

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: Geoff Platt

Inläggav nature » sön dec 18, 2016 10:53 pm

Svartvadet skrev:Sedan kan man ju dividera vidare. Flera härinne verkar tro att Evertsson inte tyckte att Platt var tillräckligt hockey/krona. Att vi ville "bli av med hans kostnad" även nästa år. Låter urbota korkat i min värld.

ZAP skrev att "vi fick pengar motsvarande 2½ spelare". Säger vi att Platt har haft 250k/mån så är det 3mkr per år.
3mx2,5m=7,5mkr.

Menar han att vi fick pengar "motsvarande 2½ Platt" eller "motsvarande 2½ för genomsnittet i SHL"? Det är det som är frågan...


Platt hade 1 års kontrakt med klubben. En utländsk spelare pratar aldrig brutto när han skriver kontrakt, utan netto och i euro/usd

Kan inte tänka mig att han kostade mindre än 200k euro netto
nature
Forumdemon
 
Inlägg: 1119
Blev medlem: ons nov 10, 2010 3:25 pm

Re: Geoff Platt

Inläggav Svartvadet » sön dec 18, 2016 11:13 pm

Nature: Väldigt sant. Den matematiken tog jag inte in i ekvationen.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Geoff Platt

Inläggav StenhårtSlagskott » sön dec 18, 2016 11:18 pm

Svartvadet skrev:
Vi betalade ju 5 millar för Rosén. Då omsatte vi typ 100 millar.

CSKA:s spelarbudget ligger på $70m - ganska så exakt 700 miljoner kronor. Vad klubben omsätter kan jag inte hitta.

Men, vi kan säga såhär, 10 millar för dem är typ samma som vad kaffebrödet kostar Lakers på deras styrelsemöten.


Att CSKA kan betala 10 millar råder de väl ingen tvekan om. Frågan är ju bara om de ville göra det när de kan få spelaren gratis om några månader. Tveksamt enligt mig, men fick vi 10-20 millar så har jag gärna fel ;)

När det gäller rosen var summan hög, delvis för att det skrevs ett långt kontrakt.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Geoff Platt

Inläggav Svartvadet » sön dec 18, 2016 11:40 pm

Men det är ju det som är det finurliga i det hela.

Är tio miljoner orimligt för honom om det var t.ex Bern som köpte honom? Ja. Troligtvis för de flesta lagen i Världen. Men inte en klubb som CSKA.

Vår spelarbudget ligger på 42 miljoner, deras på 700. De har 16 gånger mer deg att jobba med. 10mkr för dem, är som 625k för oss.

Om vi hade köpt en spelare för HA, säg Carl Persson från Bofors, för 625k idag för säsongen ut - hade det varit orimligt? Plus att vi säkrar honom till nästa år också. Jag vill säga - nej. Det är inte orimligt, sen är det kanske mer otroligt, men inte orimligt.


Det som vi dock ska komma ihåg - fick vi 5mkr så är det också en bra deal.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Geoff Platt

Inläggav StenhårtSlagskott » sön dec 18, 2016 11:58 pm

Ja, 5 millisar skulle vara bra.
Jämför tex med vad vi får av NHL för våra bästa spelare kontra deras budgetar: http://www.shl.se/artikel/zbhlains1-403 ... -torsdagen.

Men islutändan kvittar det vad vi fick, nu handlar det om hur vi förvaltar dem.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Geoff Platt

Inläggav Varanen » mån dec 19, 2016 7:26 pm

NHL är en kriminell organisation. De ger oss tröstpengar. På nåder.

Gary Bettman skiter i svensk hockey. Men det är inte heller hans uppdrag. De svenska förhandlarnas uppdrag bör vara att inte omsluta Bettmans penis med sina läppar. Åtminstone inte när de förhandlar. I övrigt bryr jag mig inte.

Bild
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Geoff Platt

Inläggav Svartvadet » mån dec 19, 2016 8:57 pm

Varanen: Håller helt med. Det är beklämmande hur billigt de kommer undan, förstår mig faktiskt inte på det. Visst, vi kan inte stoppa spelaren, men ersättningen som är idag är skandal.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Geoff Platt

Inläggav Daste » mån dec 19, 2016 9:00 pm

Det börjar bli lite OT, men avtalet om ersättning ska väl omförhandlas nu i samma vända som löneavtalen i NHL löper ut. (Dvs när nu nästa lock-out-risk närmar sig.) Snacket har varit att man vill pressa upp ersättningen just med hänvisning till mängden spelare som SHL blöder bort till andra sidan pölen och den bristande ersättningsnivån. I övrigt är NHL en piratliga, ja.
Daste
Forumdemon
 
Inlägg: 1380
Blev medlem: ons sep 19, 2007 5:35 pm
Ort: Vxo

Re: Geoff Platt

Inläggav Varanen » mån dec 19, 2016 9:23 pm

Hoppas vi kan ha en så här bra OT-diskussion i den här tråden. Inser att det pajar lite för Plattan.

Västeuropas förhandlingar gentemot den allsmäktiga NHL har varit pinsamma. Inte minst Sverige ska skämmas. Inte för läpparna runt penishuvudet i sig, utan för det det fjäsk det signalerar.

Tjeckien körde ett tag utan ersättning. Vill inte ens kalla det ersättning, mer pengar i rännstenen Bettman erbjöd oss för att vi skulle förstå vår roll. Som undersåtar.

Både Sverige och Finland vek ner sig. Det är sådana vi är. Speciellt i Sveriges fall så betonades att det är bättre att få något än inget. Höjden av stolthet. Vem vill inte omfamna Bettmans penishuvud med sina läppar? Risken är att vi blir utan?

Västeuropa måste återigen samla sig. Hålla ihop. Våga vara utan NHL-avtal tills ett rimligt avtal kan tecknas. Kommer enskilda klubbar, särskilt i lägre divisioner som hade haft pengar att vänta, att rasa? Ja, men vi kan inte hålla på att utveckla talanger "gratis" bara för att vi är rädda för Bettman. Ingen snubbe jag hade velat möta i en mörk gränd, men låt oss ha lite stolthet.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Geoff Platt

Inläggav StenhårtSlagskott » tis dec 20, 2016 6:39 pm

Sorry. Länkade fel. De har just förhandlat, inte mycket bättre :D http://bloggar.expressen.se/nordstrom/2 ... tal-klart/

Någon som vet när Platt debuterar för CSKA?
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4820
Blev medlem: sön dec 18, 2016 7:31 pm

Re: Geoff Platt

Inläggav Varanen » tor dec 22, 2016 4:56 pm

Ville inte kommentera tidigare eftersom jag riskerade bli avstängd från nätet (kanske tom fängelse):

– Vi är mycket tacksamma över det nya avtalet samt att vi kommer att arbeta tillsammans i ytterligare fem år och där vi har löpande diskussioner kring olika frågor hela tiden, säger Peter Forsberg.

Jag känner mig SÅÅÅ tacksam. Tack Bettman! Tack Foppa!

Känns alltid bra när man kan avtala om att bli utnyttjad. Tacksamt.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Geoff Platt

Inläggav smashinlovely » lör jan 14, 2017 10:27 pm

Just nu känns det som att Platt är årets spelare i VLH. Tack vare hans gästspel har vi nu uppgraderat C och D nått enormt jämfört med i början av säsongen. Så arg jag var samma dag som jag hörde att Platt skulle lämna, lika glad är jag just nu över att det blev som det blev. Eller om man ska tillskriva senaste framgång #64's fot...Men det tycker jag låter lite elakt.
Användarvisningsbild
smashinlovely
Forumdemon
 
Inlägg: 1798
Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:00 am

Re: Geoff Platt

Inläggav DeLarge » lör jan 14, 2017 11:53 pm

smashinlovely skrev:Just nu känns det som att Platt är årets spelare i VLH. Tack vare hans gästspel har vi nu uppgraderat C och D nått enormt jämfört med i början av säsongen. Så arg jag var samma dag som jag hörde att Platt skulle lämna, lika glad är jag just nu över att det blev som det blev. Eller om man ska tillskriva senaste framgång #64's fot...Men det tycker jag låter lite elakt.


Visst är det en aning oschysst, men samtidigt är det ju fakta och den sanning om varit orsaken till medvinden. Om man INTE ser sambandet bör man ifrågasätta sina hockeykunskaper :o
Användarvisningsbild
DeLarge
Forumdemon
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: sön jan 22, 2012 3:01 am
Ort: Suffragette City

Föregående

Återgå till Silly Season

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster