SHL tippas inför 16/17

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

SHL tippas inför 16/17

Inläggav PutteA » tis jun 28, 2016 9:53 am

Här kommer första tippningen av kommande säsongens SHL signerat Mats Wennerholm, Aftonbladet.

1. Skellefteå
Kommentar: Fyra raka seriesegrar och sex raka SM-finaler säger allt om hur Skellefteå lyckats bygga nya topplag trots alla spelarförluster år för år. Nu har tolv spelare försvunnit sedan SM-finalförlusten mot Frölunda, men nyförvärven håller toppklass. Både Joakim Lindström och Oscar Möller återkommer efter sina utflykter till KHL och backen Johan Alm är tillbaka från Nordamerika. Det är väl målvaktssidan som känns lite skakig. Håller Erik Hanses och hemvändaren Gustaf Lindvall från AIK? I så fall blir det en sjunde SM-final för västerbottningarna.
Bästa värvningen: Jocke Lindström – den ständige hemvändaren
Tyngsta förlusten: Markus Svensson – kan lämna ett stort hål efter sig
Skulle behöva: En toppmålvakt

2. Växjö
Kommentar: Växjö har etablerat sig som ett topplag i SHL och faktiskt snabbare än Skellefteå lyckades med när de gick upp 2006. Smålänningarna känns som en utmanare den här säsongen också, även om de tappat några tunga namn. Men sportchefen Henrik Evertsson är skicklig på att fylla på med noggrant scoutade spelare. Det är få importer som blir besvikelser i Växjö. Ska också bli intressant att se vad Jörgen Jönsson kan tillföra som assisterande tränare. Mycket erfarenhet där. Från alla nivåer.
Bästa värvningen: Joacim Eriksson – om han spelar som i Skellefteå 2012-13
Tyngsta förlusten: Richard Gynge – där försvann många mål
Skulle behöva: En back med Ilka Heikkinens skott från blå

3. Linköping
Kommentar: Gjorde en mycket stark säsong 2015-16, innan man föll ihop i SM-kvartsfinalen mot Växjö. Linköping är laget som aldrig håller hela vägen. Nu har man tappat tungt, framförallt på backsidan där båda ikonerna Jonas Junland och Daniel Rahimi försvunnit till Schweiz. Men klubben har värvat bra och framåt ser det starkt ut. Norska bröderna Olimb var strålande i VM senast - kan bli succé i Saab Arena. Nödvändigt om LHC ska bryta trenden och räcka hela vägen.
Bästa värvningen: Kristian Näkyvä – spelskicklig back
Tyngsta förlusten: Jonas Junland – lämnar moderklubben
Skulle behöva: En tung center – SHL:s eviga bristvara

4. Frölunda
Kommentar: Frölunda har överlevt alla spelartapp de senaste åren, men är gränsen nådd nu? I stort sett varenda back är borta plus båda poängkungarna Ryan Lasch och Artturi Lehkonen. Det är många hål att fylla och en ny grupp som ska växa till ett topplag. Roger Rönnberg har lyckats med det förr och göteborgarna tog hem båda de tyngsta titlarna säsongen som gick - både SM-guld och CHL-mästare. Men jag tvivlar på att det blir ens någon kommande säsong.
Bästa värvningen: Simon Hjalmarsson – levererar varje kväll
Tyngsta förlusten: Ryan Lasch – poängkungar växer inte på träd
Skulle behöva: En ny Oliver Lauridsen

5. Örebro
Kommentar: Fjolåret blev inte vad Örebro hoppats på med flera värvningar som slog fel. Dessutom var Julius Hudacek långt ifrån samma vägg i målet som säsongen 2014-15. Men nu har Örebro värvat tungt och lyckats landa både Joakim Andersson och Tom Wandell, två toppcentrar som jag förmodar alla SHL-klubbar slogs om. Det är backsidan som ser lite tunn ut, men tillräckligt bra för att ligga på över halvan.
Bästa värvningen: Joakim Andersson – kan vara bästa värvningen i hela SHL
Tyngsta förlusten: Kan inte hitta någon som var värd att behålla
Skulle behöva: En ledande back – svagaste lagdelen

6. Luleå
Kommentar: Luleås storsatsning förra säsongen skapade gulddrömmar i Norrbotten. Men satsningen kraschlandade mot blivande mästarna Frölunda i SM-semifinalen. Norrbottningarna har fastnat lite för mycket i gammal tradition, mer än nytänkande. Och trenden går igen även i lagbygget inför nästa säsong. Det känns lite trögt och tungt och ihåligt. Nej, Luleå känns som ett lag i mitten av tabellen den här gången.
Bästa värvningen: Petter Emanuelsson – ung, utvecklingsbar
Tyngsta förlusten: Jonathan Granström – slutspelskung
Skulle behöva: Mer fart under rören

7. Malmö
Kommentar: Det känns som det kan lyfta för Malmö den här säsongen. Det är hög klass på nyförvärven. Och de är många. Kan Peter Andersson få ihop det här gänget till ett lag, tror jag Malmö klättrar en bra bit från fjolårssäsongens tolfteplats. Spelarmaterialet är två snäpp bättre och den offensiva skickligheten har ökat med 200 procent. Kul också att se vad Skellefteåikonen Erik Forsell kan tillföra skåningarna. En perfekt ledartyp.
Bästa värvningen: Ilari Filppula – ruskig högstanivå
Tyngsta förlusten: Henrik Hetta
Skulle behöva: En spelskicklig back

8. HV71
Kommentar: Det blev ingen riktig ordning på HV71 förra säsongen, trots ett namnkunnigt lag. Det är samma spelare klubben får lita till i vinter, för hittills har det inte kommit några tunga nyförvärv. Jag ser ändå assisterande coachen Stephan "Lillis" Lundh som bästa värvningen. Ett perfekt komplement till orutinerade Johan Lindbom. Han kommer att tillföra massor av erfarenhet och smartness i båset. Men HV känns väldigt svårbedömda, förutom att det är inte som förr. Det är andra som regerar i toppen av tabellen numera.
Bästa värvningen: Stephan Lundh – assisterande coach
Tyngsta förlusten: –
Skulle behöva: Backsidan ser väldigt tunn ut

9. Brynäs
Kommentar: Brynäs har värvat bra och kanske borde jag ha dem högre upp. Men att tappa Anton Rödin och Greg Scott är tungt. Alla såg vad Rödin betydde i vintras. Brynäs var på gränsen till topplag innan han blev skadad. Sedan sjönk laget som termometer på Antarktis. Mycket hänger på hur lagets nya nordamerikaner kommer att leverera och där går det aldrig att vara säker, oavsett meritlista. Titta bara på Modo i fjol.
Bästa värvningen: Backen Ryan Gunderson – back in town
Tyngsta förlusten: Anton Rödin – tyngre förlust finns inte
Skulle behöva: En förstecenter

10. Färjestad
Kommentar: Jag tror aldrig jag haft Färjestad så långt ner i ett förhandstips och risken är att jag får äta upp det här. Men det känns som värmlänningarna fastnat i sin egen lilla hockeyvärld, där historien styr mer än nutid. Det är rundgång både i båset och i laguppställningen. Jag hade gärna sett en satsning på lite modernare hockey och ställt undan ryggsäckarna. Backsidan håller toppklass, men laget ser ändå trögt ut.
Bästa värvningen: Per Åslund – om han hittar målformen
Tyngsta förlusten: Mikael Johansson – många poäng försvann där
Skulle behöva: En playmaker med Johanssons handleder

11. Djurgården
Kommentar: Ingen SHL-klubb har blivit av med så många ledande spelare som Djurgården. Som ett uppätet smörgåsbord, från norske stjärnan Patrick Thoresen till målvakten Mantas Armalis. Djurgården har försökt fylla hålen, men det har inte gått att fylla tomrummet fullt ut. Långt därifrån. Djurgården ser betydligt svagare ut än förra säsongen och får räkna med en mellansäsong på nedre halvan av tabellen.
Bästa värvningen: Calle Ridderwall – vänder hem från KHL
Tyngsta förlusten: Patrick Thoresen – poängkungen
Skulle behöva: En spelfördelare

12. Rögle
Kommentar: Rögle klarade comebacken i SHL och undvek kval med bred marginal. Inför nästa säsong har Anders "Masken" Carlsson legat lågt med värvningarna, men jag räknar med att det kommer mera. Förre AIK-aren Robin Kovacs får väl räknas som ett nyförvärv, även om han ryckte in och spelade fyra matcher i fjol. Rögle har också Alexander Nylander på kontrakt och lånar Buffalo ut honom blir det hockeyfeber i Ängelholm. Men chanserna är väl minimala.
Bästa värvningen: Sebastian Collberg – här finns potential
Tyngsta förlusten: Ivan Baranka – slovakisk landslagsback
Skulle behöva: En back som kan styra från blå

13. Karlskrona
Kommentar: Karlskrona gör en väldigt försiktig satsning inför sin andra säsong i SHL. Men jag har svårt att se att de klättrar särskilt många placeringar från den jumboplats de parkerade på hela förra säsongen. Spelarmaterialet räcker inte till och ska Karlskrona skrälla måste de växa som lag, där alla spelare sätter personliga rekord i vinter. Men viktigt att Johan Holmqvist blev kvar. Betyder massor både på och utanför isen.
Bästa värvningen: Marcus Paulsson – hem till gården igen
Tyngsta förlusten: Jesper Olofsson – hans fart kommer saknas
Skulle behöva: Både en ledande back och center

14. Leksand
Kommentar: Leksand gör en "Karlskrona" den här säsongen. Till viss del av nödvändighet, då man precis som blekingelaget inte räknat med avancemang och har många allsvenska spelare på kontrakt. Men jag kan inte hitta något lag som är sämre på papperet och leksingarna kan bli avsågade lika snabbt som Karlskrona blev den säsong som gick. Smart med tanke på förutsättningarna och att det blivit betydligt enklare att hänga kvar.
Bästa värvningen: Jesper Ollas – rutin och hjärta
Tyngsta förlusten: Jonas Frögren – i kvalform
Skulle behöva: Det mesta – här finns fler hål att fylla än hos tandläkaren
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: SHL tippas inför 16/17

Inläggav Kloker » tis jun 28, 2016 4:52 pm

Jag håller med Wennerholm i det mesta. Däremot så har jag stora förväntningar på Platt (han petar Eriksson enligt mig) OCH att en back av rang också borde in. Men det är nog att hoppas för mycket...

Men på det stora hela en helt okej fingerspetsvisning. Det finns en hel del att plussa för i årets upplaga av VLH. Många skillade godisbitar!
Användarvisningsbild
Kloker
Forumterrorist
 
Inlägg: 2564
Blev medlem: fre sep 17, 2010 12:53 pm

Re: SHL tippas inför 16/17

Inläggav Svartvadet » tis jun 28, 2016 5:29 pm

Alltså, Örebro kommer aldrig sådär högt! Det skulle vara årets skräll, på alla sätt och vis.

Luleå? Har ju tappat allt och ersatt med inget. Wallmark, Rajala, Sigalet, Mickflikier, Petrell m.fl. Har ersatt dessa pjäser med offensiva *host* hot så som Rydahl, Falk och Junttila. Kommer de topp sex så blir jag mer än förvånad.

Malmö sjua? Ja, då ska fan allt stämma. Har ett gammalt gäng, hur är motivationen? Kan lika gärna bli tia.

Färjestad tia?! Har ju gjort sig av med all dödvikt och har många spelare som kan prestera på en hög nivå. Tror fan de klarar slutspel, runt 5-6:a.

Sedan har vi de tre i botten, där LIF känns som nya KHK. Vem som blir plats 13 eller 12 blir en fajt mellan RBK och KHK hela säsongen. Blir OTROLIGT förvånad om någon av dessa tre skulle ha hugg på topp 10.

Alla andra är väl ganska okej gissningar, även om topp fyra kan justeras en hel del. Samt att DIF känns jätteskumma, kan mycket väl bli topp sex med om de får stäm.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6377
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: SHL tippas inför 16/17

Inläggav Daniel » tis jun 28, 2016 8:08 pm

Brynäs borde vara bra mycket högre upp
Daniel
Forumterrorist
 
Inlägg: 2944
Blev medlem: lör apr 13, 2002 12:26 pm
Ort: Växjö

Re: SHL tippas inför 16/17

Inläggav vlk » tis jun 28, 2016 8:34 pm

Jag tror vi faller på centersidan för att utmana fullt ut


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8403
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: SHL tippas inför 16/17

Inläggav Varanen » ons jun 29, 2016 12:12 am

Ja, centersidan bygger på att Hillding och/eller Hennessy gör en bättre säsong än senast. Varför jag skriver och/eller är att det räcker att EN av de kan axla rollen som stabil center i andra kedjan. För tredje kedjan har vi mängder av alternativ, exempelvis Fröberg. Med den forwardsbesättningen vi har bör vi kunna pussla ihop en fungerande andra kedja värdigt ett topplag i SHL.

Min största oro är backsidan. Absolut bra spelare. Men om den gamle mestadels bidrar med ledarskap off ice och Laakso måste stå vid sidan av under perioder, så krävs ledarskap i spelet från övriga. Ett par har nyligen slagit igenom, pressen på Holm, men även Lundberg, är hyfsat stor även om alla kan spela och bidra förväntat. Bohm har givetvis sin interna press, och kan visa sig enormt viktig om han håller sig till enklast möjliga och fokuserar på rätt saker.

Det är sällan jag håller med Wennerholm, men ytterligare en etablerad back hade känts bra. Samtidigt gillar jag att ge spelare förtroende och ansvar. Klubben kommer inte stå handlingsförlamad om det visar sig att en lagdel är knas.

Topp 4 var målet förra säsongen och det finns ingen anledning att sänka den målsättningen.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: SHL tippas inför 16/17

Inläggav Härmapan » ons jun 29, 2016 9:34 am

Varanen skrev:Ja, centersidan bygger på att Hillding och/eller Hennessy gör en bättre säsong än senast. Varför jag skriver och/eller är att det räcker att EN av de kan axla rollen som stabil center i andra kedjan. För tredje kedjan har vi mängder av alternativ, exempelvis Fröberg. Med den forwardsbesättningen vi har bör vi kunna pussla ihop en fungerande andra kedja värdigt ett topplag i SHL.

Min största oro är backsidan. Absolut bra spelare. Men om den gamle mestadels bidrar med ledarskap off ice och Laakso måste stå vid sidan av under perioder, så krävs ledarskap i spelet från övriga. Ett par har nyligen slagit igenom, pressen på Holm, men även Lundberg, är hyfsat stor även om alla kan spela och bidra förväntat. Bohm har givetvis sin interna press, och kan visa sig enormt viktig om han håller sig till enklast möjliga och fokuserar på rätt saker.

Det är sällan jag håller med Wennerholm, men ytterligare en etablerad back hade känts bra. Samtidigt gillar jag att ge spelare förtroende och ansvar. Klubben kommer inte stå handlingsförlamad om det visar sig att en lagdel är knas.

Topp 4 var målet förra säsongen och det finns ingen anledning att sänka den målsättningen.


Håller med! Har dryftat en lätt oro inför backsidan tidigare men blivit "lugnad" av mer insatta personer med argumenten att backsidan är både bättre och intressantare än tidigare!

Men vår backsida har (om vi som du räknar med att Murphy har sett sina bästa dagar och att Laakso fortsätter att spela sporadiskt) en medelålder på 21.8 år (då räknar jag in även en junis).

Martinsson var skitbra efter jul i år och Rosén gjorde sin första säsong i SHL (förvisso en riktigt bra sådan) men nu är det de som skall leda laget och vara våra fältherrar när det verkligen gäller!

I ett slutspel när det tightar till sig är rutin en icke försumbar faktor!

Jag har verkligen skitdålig koll på både Bohm, Lundberg, Holm och den junior (Högberg?) som vi ställer på isen i höst men har fortfarande skitsvårt att se att de redan nu axlar Lundgren, Varakas, Heikkinen och Larsson, som ju samtliga var väldigt stabila och beprövade pjäser!

Jag gillar satsningen på yngre spelare men tror att de behöver något/några år på sig (typ Niklas L) innan de blir varma i kläderna... Jag tycker att det är lite för många som befinner sig där men hoppas såklart att jag har fel!

Jag hade också känt mig lugnare om det kommit in en stabil, etablerad back till!

Målvaktssidan och forwardssidan ser ju oförskämt bra ut! Tror säkert att Hennessey kan leverera tillsammans med ex Everberg och Platt! Han gjorde det ju helt ok med Rakshani och Tamberlini!

Nåja, vi får såklart ge dem chansen att visa att de klarar att axla ledarroller på isen och Lakers kommer såklart inte att sitta med händerna i byxorna om satsningen inte slår väl ut!
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: SHL tippas inför 16/17

Inläggav vlk » ons jun 29, 2016 10:45 am

Härmapan skrev:
Varanen skrev:Ja, centersidan bygger på att Hillding och/eller Hennessy gör en bättre säsong än senast. Varför jag skriver och/eller är att det räcker att EN av de kan axla rollen som stabil center i andra kedjan. För tredje kedjan har vi mängder av alternativ, exempelvis Fröberg. Med den forwardsbesättningen vi har bör vi kunna pussla ihop en fungerande andra kedja värdigt ett topplag i SHL.

Min största oro är backsidan. Absolut bra spelare. Men om den gamle mestadels bidrar med ledarskap off ice och Laakso måste stå vid sidan av under perioder, så krävs ledarskap i spelet från övriga. Ett par har nyligen slagit igenom, pressen på Holm, men även Lundberg, är hyfsat stor även om alla kan spela och bidra förväntat. Bohm har givetvis sin interna press, och kan visa sig enormt viktig om han håller sig till enklast möjliga och fokuserar på rätt saker.

Det är sällan jag håller med Wennerholm, men ytterligare en etablerad back hade känts bra. Samtidigt gillar jag att ge spelare förtroende och ansvar. Klubben kommer inte stå handlingsförlamad om det visar sig att en lagdel är knas.

Topp 4 var målet förra säsongen och det finns ingen anledning att sänka den målsättningen.


Håller med! Har dryftat en lätt oro inför backsidan tidigare men blivit "lugnad" av mer insatta personer med argumenten att backsidan är både bättre och intressantare än tidigare!

Men vår backsida har (om vi som du räknar med att Murphy har sett sina bästa dagar och att Laakso fortsätter att spela sporadiskt) en medelålder på 21.8 år (då räknar jag in även en junis).

Martinsson var skitbra efter jul i år och Rosén gjorde sin första säsong i SHL (förvisso en riktigt bra sådan) men nu är det de som skall leda laget och vara våra fältherrar när det verkligen gäller!

I ett slutspel när det tightar till sig är rutin en icke försumbar faktor!

Jag har verkligen skitdålig koll på både Bohm, Lundberg, Holm och den junior (Högberg?) som vi ställer på isen i höst men har fortfarande skitsvårt att se att de redan nu axlar Lundgren, Varakas, Heikkinen och Larsson, som ju samtliga var väldigt stabila och beprövade pjäser!

Jag gillar satsningen på yngre spelare men tror att de behöver något/några år på sig (typ Niklas L) innan de blir varma i kläderna... Jag tycker att det är lite för många som befinner sig där men hoppas såklart att jag har fel!

Jag hade också känt mig lugnare om det kommit in en stabil, etablerad back till!

Målvaktssidan och forwardssidan ser ju oförskämt bra ut! Tror säkert att Hennessey kan leverera tillsammans med ex Everberg och Platt! Han gjorde det ju helt ok med Rakshani och Tamberlini!

Nåja, vi får såklart ge dem chansen att visa att de klarar att axla ledarroller på isen och Lakers kommer såklart inte att sitta med händerna i byxorna om satsningen inte slår väl ut!


Hillding hade hela förra säsongen på sig att visa vad han gick för men visade att han inte klarade att leda en kedja....dom andra ska göra honom bra och sådana centrar fungerar inte


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8403
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: SHL tippas inför 16/17

Inläggav Härmapan » ons jun 29, 2016 2:04 pm

Nä, det gjorde han väl inte men det gjorde ju å andra sidan inte Rosén sin första säsong (i SHL) här heller...
Han fick rätt mycket skit här inne 2013 och nu är han ju en av de bästa centrarna i hela SHL...

Det bästa hade naturligtvis varit att alla hade fungerat med alla men omgivningen spelar ofta ganska stor roll!

Nu säger jag inte att Hilding kommer att dominera och jag ser gärna en ny center men det är inte heller omöjligt att han gör 40p med "rätt" spelare omkring sig!
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: ons mar 16, 2011 11:32 pm

Re: SHL tippas inför 16/17

Inläggav vlk » ons jun 29, 2016 2:15 pm

Härmapan skrev:Nä, det gjorde han väl inte men det gjorde ju å andra sidan inte Rosén sin första säsong (i SHL) här heller...
Han fick rätt mycket skit här inne 2013 och nu är han ju en av de bästa centrarna i hela SHL...

Det bästa hade naturligtvis varit att alla hade fungerat med alla men omgivningen spelar ofta ganska stor roll!

Nu säger jag inte att Hilding kommer att dominera och jag ser gärna en ny center men det är inte heller omöjligt att han gör 40p med "rätt" spelare omkring sig!


Vi får hoppas....


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8403
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am

Re: SHL tippas inför 16/17

Inläggav Lakershjärta71 » ons jun 29, 2016 3:43 pm

Det stör mig att Hillding är kvar :x
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: SHL tippas inför 16/17

Inläggav ratscore » tor jun 30, 2016 8:55 am

Dito

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Thats Mr. Ratscore to you..!
Användarvisningsbild
ratscore
Forumproffs
 
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:42 pm
Ort: weXio

Re: SHL tippas inför 16/17

Inläggav rican » fre jul 01, 2016 1:15 pm

Tycker han blixtrade till i ett par matcher i slutspelet förra säsongen där han faktiskt jobbade hem ordentligt, tacklade och gjorde ett gediget försvarsjobb. Tar han med sig de matcherna till nästa säsong tror jag det kan gå bra.

Hoppas detta har diskuterats till denna säsong så han vet vad som förväntas. Att målen skall trilla in har jag gärna tålamod med ifall det dröjer, så länge han slutar att vara en säkerhetsrisk bakåt.
rican
Forumamatör
 
Inlägg: 162
Blev medlem: fre sep 19, 2003 3:30 pm

Re: SHL tippas inför 16/17

Inläggav Lakershjärta71 » sön jul 03, 2016 2:03 am

Det räcker inte att blixtra till i ett par matcher, i så fall hade vi haft kvar Adam Calder.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: SHL tippas inför 16/17

Inläggav Towen » sön jul 03, 2016 5:14 am

Handlade inte den här tråden om LIGAPLACERINGEN 16/17..?? :roll:

Tycker vi ser tillräckligt fina ut för att ro hem den där platsen som förr om åren gav de där slantarna från Hockeyligan - som sedan avskaffades av klubbarna själva då det alltid var FÄRJESTAD som vann, år efter år.. :)

Vore roligt att få se ett lag som plockar poäng redan under hösten i år.
Towen
Forumdemon
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: lör apr 21, 2012 6:05 pm

Re: SHL tippas inför 16/17

Inläggav PutteA » ons jul 13, 2016 12:24 pm

SportExpressens Emanuel Otterhall rankar SHL-lagen i dagsläget:

1. Växjö
Målvakter 3 getingar
Backar 4 getingar
Forwards 5 getingar
Totalt: 12/15 getingar
Kommentar: Var på vippen att gå till final för andra året i rad – men föll på målsnöret i semifinalen mot Skellefteå. Har värvat väldigt intressant under sommaren. Målvakten Joacim Eriksson och forwardsduon Dennis Everberg och Geoff Platt kommer bli tre viktiga nyckelspelare. Sam Hallams gäng måste ses som en guldkandidat på förhand.

2. Frölunda
Målvakter 3 getingar
Backar 3 getingar
Forwards 4 getingar
Totalt: 10/15 getingar
Kommentar: Har fått bygga om en hel del i laget sedan SM-guldet i våras. Många viktiga pjäser har lämnat, däribland Spencer Abbott, Artturi Lehkonen och Oliver Lauridsen. Flera unga lovande spelare har anslutit, däribland Modo-duon Victor Olofsson och Carl Grundström. Simon Hjalmarsson är en klassvärvning.

3. Skellefteå
Målvakter 2 getingar
Backar 3 getingar
Forwards 5 getingar
Totalt: 10/15 getingar
Kommentar: Skellefteå har nått final sex säsonger i rad. För att göra det igen bör man se över sin backuppsättning som visserligen består av viktiga pjäser som Niclas Burström och Sebastian Aho, men bredd saknas. Stort frågetecken för målvaktspositionen. Hanses har varit tvåa bakom Svensson tidigare och Lindvall är oprövad på SHL-nivå. På forwardssidan ser det dock riktigt, riktigt bra ut. Seriens vassaste forwardsuppsättning.

4. Linköping
5. Malmö
6. Örebro
7. Djurgården
8. Färjestad
9. Luleå
10. HV71
11. Brynäs
12. Rögle
13. Karlskrona
14. Leksand
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: SHL tippas inför 16/17

Inläggav Varanen » sön jul 17, 2016 10:54 am

Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: SHL tippas inför 16/17

Inläggav 2footredheadmidget » sön jul 17, 2016 10:24 pm

Mindre än 3:e plats är ju en flopp. Tror vi är ännu bättre i år och har större fokus på grundsäsongen.
2footredheadmidget
Forumamatör
 
Inlägg: 1
Blev medlem: ons jul 06, 2016 10:01 pm

Re: SHL tippas inför 16/17

Inläggav Varanen » mån jul 18, 2016 11:03 am

Det är fortfarande några toppspelare som ska in i ligan, och som kan ändra styrkeförhållandena. Exempelvis så ser Saiks backbesättning ovanligt svag ut, men om de landar Cumiskey ser den genast bättre ut.

Topp4 anser jag vara en bra målsättning för oss. Med ytterligare en etablerad back kan vi höja målsättningen till serieseger. Så små är marginalerna.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 13980
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: SHL tippas inför 16/17

Inläggav vlk » mån jul 18, 2016 11:05 am

Varanen skrev:Det är fortfarande några toppspelare som ska in i ligan, och som kan ändra styrkeförhållandena. Exempelvis så ser Saiks backbesättning ovanligt svag ut, men om de landar Cumiskey ser den genast bättre ut.

Topp4 anser jag vara en bra målsättning för oss. Med ytterligare en etablerad back kan vi höja målsättningen till serieseger. Så små är marginalerna.


Hellre en ny center....förra året var ingen höjdare


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8403
Blev medlem: tis jan 02, 2007 10:29 am


Återgå till Silly Season

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 14 gäster