Tomi Kallio

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: Tomi Kallio

Inläggav PutteA » lör apr 16, 2011 10:36 am

Niles skrev:
Lakershjärta71 skrev:Om Kallio är så omåttligt populär och älskad och med det hockeyhjärta han har osv, då kan man fråga sig varför inte varenda elitserieklubb vill ha Kallios underskrift.?? Det kan väl omöjligt bara ha handlat om Lakers? :roll:


Nej, det har inte bara handlat om Lakers. Linköping har åtminstone varit intresserade, liksom klubbar i KHL och NLA..och så slipsknuttens lilla Malmö. Alla dessa är dock borta ur resonemanget. Killar som nobbar KHL har min respekt, ett tydligt tecken på att det inte ENBART är pengar i huvudet på alla.


Exakt Niles. Och att han också väljer bort Malmö för att han vill spela på högsta nivå, betyder ju att han ser till hockeyn före pengarna!!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16434
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Tomi Kallio

Inläggav IceWOMEN » lör apr 16, 2011 10:50 am

......och det handlar inte om lite pengar :!: Här gäller det att leverera 8 dagar i veckan om VLH:s motto mycket hockey/krona inte helt ska tappa sin mening:

Hur många spelare i den här löneklassen (se länk) kan Lakers tänkas ha råd med?

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/frolunda/article12509640.ab
Användarvisningsbild
IceWOMEN
Forumdemon
 
Inlägg: 1812
Blev medlem: fre nov 03, 2006 1:44 pm

Re: Tomi Kallio

Inläggav Lakershjärta71 » lör apr 16, 2011 11:23 am

IceWOMEN skrev:......och det handlar inte om lite pengar :!: Här gäller det att leverera 8 dagar i veckan om VLH:s motto mycket hockey/krona inte helt ska tappa sin mening:

Hur många spelare i den här löneklassen (se länk) kan Lakers tänkas ha råd med?

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/frolunda/article12509640.ab

Läser man första kommentaren längst ner i länken så kan det mycket väl ligga något i det..också.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Re: Tomi Kallio

Inläggav Varanen » lör apr 16, 2011 12:14 pm

Enligt den här artikeln (på finska) hade lagledningen i TPS ett möte igår angående Kallio. Står inget i dagens media om detta så vad man kom fram till är oklart.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 14033
Blev medlem: lör jan 11, 2003 7:22 pm
Ort: Hockeyns mecka - Växjö

Re: Tomi Kallio

Inläggav Räven » lör apr 16, 2011 1:55 pm

300 000 kr/månad är helt otänkbart för Lakers, det funkar inte.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 11570
Blev medlem: tis sep 17, 2002 8:35 pm
Ort: Teleborg

Re: Tomi Kallio

Inläggav Malul » lör apr 16, 2011 2:24 pm

Holmqvist hade 370 000:- i månaden. :roll:

I vårt grundrecept på hockey/krona rimmar Kallio helt fel.Som att salta istället för att sockra.
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 7962
Blev medlem: tor apr 11, 2002 8:58 pm
Ort: Växjö Lakers

Re: Tomi Kallio

Inläggav nature » lör apr 16, 2011 2:32 pm

Inte så konstigt att han hade den lönen i Frölunda, med tanke på att han var deras stora stjärna och en toppspelare i ES.

Lönen i växjö skulle förmodligen ligga på runt 200k/månaden. Vi får ju TV pengarna för att värva bra spelare. 8)

Och Kallio är det bästa man kan få på ES marknaden just nu
nature
Forumdemon
 
Inlägg: 1119
Blev medlem: ons nov 10, 2010 3:25 pm

Re: Tomi Kallio

Inläggav Lakersfan_03 » lör apr 16, 2011 2:43 pm

Tomi Kallio kommer inte få 200k i Lakers om han kommer hit.
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6968
Blev medlem: lör dec 11, 2004 12:17 am
Ort: Växjö

Re: Tomi Kallio

Inläggav nature » lör apr 16, 2011 2:52 pm

Och jag säger att han kommer inte att få 300k... :lol:
nature
Forumdemon
 
Inlägg: 1119
Blev medlem: ons nov 10, 2010 3:25 pm

Re: Tomi Kallio

Inläggav Lakersfan_03 » lör apr 16, 2011 2:56 pm

Tror att han max skulle få runt 100k av Evert. 200k är löjliga siffror för Tomi Kallio. Vi kan aldrig konkurrera med de lönerna.
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6968
Blev medlem: lör dec 11, 2004 12:17 am
Ort: Växjö

Re: Tomi Kallio

Inläggav nature » lör apr 16, 2011 2:59 pm

Skämtar du, eller? Bara av TV avtalet får man 26-28 miljoner, sedan kommer publikökning/biljetthöjning, sponsorer, Stefan Eberg etc

En vanlig ES lön ligger på 100k/mån!
nature
Forumdemon
 
Inlägg: 1119
Blev medlem: ons nov 10, 2010 3:25 pm

Re: Tomi Kallio

Inläggav Lakersfan_03 » lör apr 16, 2011 3:30 pm

så bara för att vi kan så ska vi ge Kallio runt 200k?
Vi har aldrig tänkt så hittills och jag tror inte vi börjar nu heller bara för att vi kan.
Hellre jämt fördelat över hela laget som det varit hittills.
200k/månad på en spelare kan du räkna ut själv vad det blir på ett år. Det är inte bara spelarna som kostar dessutom. Våra miljoner försvinner rätt så snabbt.
Kolla på AIKS spelarlöner föregående säsong.
Smarta löner och en smart placering.
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6968
Blev medlem: lör dec 11, 2004 12:17 am
Ort: Växjö

Re: Tomi Kallio

Inläggav nature » lör apr 16, 2011 3:47 pm

.....

Visste du ens att Soares, Lundbohm, Saviano och Johner stod för mer än 1/3 av lagets spelarbudget i AS?

Och ja, jag tycker att vi ska värva bra spelare nu när vi kan det. Nu kan vi sprida guldet över hela laget och ändå ha pengar över
nature
Forumdemon
 
Inlägg: 1119
Blev medlem: ons nov 10, 2010 3:25 pm

Re: Tomi Kallio

Inläggav Lakersfan_03 » lör apr 16, 2011 4:05 pm

Det förstår jag nature. Men om du tror att Evertsson ger Kallio fantasisiffror som 200k/månad.
Vad tror du då våra transatlanter med förmodad NHL-rutin kommer att tjäna isf?
Mer än Kallio absolut.
Då har vi spelare i laget som tillhör en av de dyraste i hela elitserien, och det tror jag inte ett smack på.
Kan tänka mig att de nya transatlanterna skulle kunna tjäna uppemot 150/k per månad. Det är dessa två herrar krutet kommer att spenderas på.
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6968
Blev medlem: lör dec 11, 2004 12:17 am
Ort: Växjö

Re: Tomi Kallio

Inläggav Thelemakos » lör apr 16, 2011 4:10 pm

Toyspeed skrev:Ursäkta... Men en Avdankad Finne på ca 35år som har blivit ratad av ett lag som va påväg ner i negativ kvalserie..

Is it ringing any bells... anywhere... perhaps...


Anledningen till att han fick gå var ju till största del att frölunda gick back så fruktansvärt mkt att man nu i stort sett måste göra om hela laget. Kallio satt nog på en hyfsat fin lön.

Han va i mina ögon en av ytterst få i det laget som faktiskt gjorde en ok säsong.
"Jag unnar ingen annan än Färjestad att vinna SM-guld" - Lars Glennert.
Användarvisningsbild
Thelemakos
Forumentusiast
 
Inlägg: 260
Blev medlem: sön mar 06, 2011 2:10 am

Re: Tomi Kallio

Inläggav PutteA » lör apr 16, 2011 4:32 pm

Jag skulle kunna tänka mig att våra bäst betalda spelare under den gångna säsongen har legat på mellan 80-100k. När man nu tar steget upp en division, kommer man för det första att öka den totala omsättningen från ca 20 milj till 100 milj kr. Spelarlönerna tror jag generellt ökar med 2-3 ggr. Detta innebär att våra bäst betalda spelare i ES kommer att ligga mellan 200-300k. Håller med L_03 att detta är fantasi summor, men det är där det ligger i ES. Vill vi vara med och slåss om några riktiga ess måste vi vara beredda på detta. Vår totala spelarbudgett tror jag kommer att öka från 8.4 milj kr till ca 25 milj kr. Att en 3-4 spelare plockar in ca 2-3 milj av dessa 25 tycker jag låter ganska så logiskt. Spelarna precis under stjärnorna kommer ligga på mellan 100-150k per månad, och resten mellan 50-100k. Detta är vad jag tror, inget annat.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16434
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Tomi Kallio

Inläggav Leyker » lör apr 16, 2011 6:45 pm

:?: Vad ligger lönerna på i sm-liiga? Skulle han få samma typ av summa där som han ligger på i Sverige?
Eller är det lägre? Någon som vet? :?:
Användarvisningsbild
Leyker
Forumentusiast
 
Inlägg: 436
Blev medlem: tor aug 12, 2010 6:22 pm
Ort: Växjö

Re: Tomi Kallio

Inläggav Ericsson » lör apr 16, 2011 6:52 pm

Putte: Jag kan bara bekräfta här att dina siffror du har nämnt, stämmer ganska så bra överens med vad snittet ligger på som spelarlöner i Elitserien.

T.ex Månsson hade i SSK 60.000:- 10/11. (Månadslön)
Vissa har över 300.000 inkl pensioner och grejjer.

Honken i Brynäs sänker nu sin lön med över hälften när han kommer tillbaka.
Vissa tackar faktiskt nej till pengar så länge man vet att man kommer trivas i sin nya klubb så pengar betyder faktiskt inte allt.
Användarvisningsbild
Ericsson
Forumproffs
 
Inlägg: 943
Blev medlem: mån jan 31, 2011 6:31 pm

Re: Tomi Kallio

Inläggav Ericsson » lör apr 16, 2011 7:04 pm

Användarvisningsbild
Ericsson
Forumproffs
 
Inlägg: 943
Blev medlem: mån jan 31, 2011 6:31 pm

Re: Tomi Kallio

Inläggav Leyker » lör apr 16, 2011 7:24 pm

Ericsson skrev:http://www.hockeysverige.se/article/346334/spelarlonerna-sjunker-i-finland

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 8671735.ab



:ok:
Användarvisningsbild
Leyker
Forumentusiast
 
Inlägg: 436
Blev medlem: tor aug 12, 2010 6:22 pm
Ort: Växjö

Re: Tomi Kallio

Inläggav Ericsson » lör apr 16, 2011 7:38 pm

Saxat från Magnus Lindbergs blogg.

"Tomi Kallio fick ju som bekant inte fortsätta i Frölunda utan är på jakt efter ny klubb och det är väl ingen hemlighet att han gärna vill vara kvar i Elitserien.
Han har tackat nej till ett bra bud från Leksand tidigare, och efter helgen så vet vi lite mera om vart han kan komma att spela. Kallio ska ha fått ett kontraktsförslag från Växjö Lakers, och han ska bestämma sig under helgen om det blir Växjö eller inte.

Personligen tror jag att han tackar ja, för i Växjö kommer att han att få grymt med förtroende och istid. Han kommer även att bli den stora profilen i laget, oavsett vad andra säger."
Användarvisningsbild
Ericsson
Forumproffs
 
Inlägg: 943
Blev medlem: mån jan 31, 2011 6:31 pm

Re: Tomi Kallio

Inläggav nature » lör apr 16, 2011 7:41 pm

SM liiga laget TPS spelarbudget ligger på runt 16 miljoner, Växjös förväntas ligga runt 30. Så nej, tvivlar att TPS kan matcha Lakers bud.

Idag är det ingen som höjer ögonbrynet när en spelare i förstakedjan tjänar 200k kr/månaden. De bäst betalda spelarna i ES ligger på över 400k kr/mån. Bäst betalda spelaren genom tiderna, över en säsong, är Jan Hlavac. Första säsongen tjänade han runt 7,4 miljoner kr. Ganska intressant att veta 8)

Angående transatlanterna, så tror jag att deras lön kommer att ligga på runt 300k/mån

Nu blev det mycket snack om lönerna, men det är så det ligger till! Nu väntar man med spänning, om det blir Lakers eller inte!
nature
Forumdemon
 
Inlägg: 1119
Blev medlem: ons nov 10, 2010 3:25 pm

Re: Tomi Kallio

Inläggav Lejkers » lör apr 16, 2011 7:57 pm

Tycker att det vore en drömvärvning med tomi kallio!!! säga vad man vill om dyra avdankade finnar men kallio
ÄR en spelare med ett grymt hockeyhjärta och han är en av dom största profilerna i elitserien ever! vet att han skulle göra sitt yttersta i Växjö och definitivt göra skäl för pengarna vad han nu än kostar!
Lejkers
Forumamatör
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tor mar 31, 2011 10:33 pm

Re: Tomi Kallio

Inläggav Kanonkalle » lör apr 16, 2011 8:01 pm

Användarvisningsbild
Kanonkalle
Forumamatör
 
Inlägg: 104
Blev medlem: ons sep 17, 2003 1:21 pm

Re: Tomi Kallio

Inläggav PutteA » lör apr 16, 2011 8:01 pm

Lejkers skrev:Tycker att det vore en drömvärvning med tomi kallio!!! säga vad man vill om dyra avdankade finnar men kallio
ÄR en spelare med ett grymt hockeyhjärta och han är en av dom största profilerna i elitserien ever! vet att han skulle göra sitt yttersta i Växjö och definitivt göra skäl för pengarna vad han nu än kostar!


Absolut! :ok:
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16434
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Tomi Kallio

Inläggav nature » lör apr 16, 2011 8:07 pm

Medans vi väntar kan vi underhållas lite 8)

Kallios bössa, ca 2 minuter in i klippet:

http://www.youtube.com/watch?v=4FXijZDszOo

och

http://www.youtube.com/watch?v=H_WQGbkkm2k
nature
Forumdemon
 
Inlägg: 1119
Blev medlem: ons nov 10, 2010 3:25 pm

Re: Tomi Kallio

Inläggav Svartvadet » lör apr 16, 2011 9:01 pm

Om det nu är så att det bara är Lakers och TPS kvar, så gäller följande:

Talar för:

- Han får spela på en högre nivå än SM-Liiga
- Han får spela i en ny fin Arena
- Han kan studera på Universitetet ("Jag har inte varit på Campus sedan två veckor tillbaka" vilket jag får till att han pluggar)
- Han får chansen att ta emot stående ovationer i Scandinavium nästa år.
- Lönen. Får han runt 200 lök så är det troligtvis lite mer än vad TPS kan erbjuda.
- Han har relativt nära till Göteborg och kan då ha kvar sin bostad där om han vill.

Talar emot:

- Moderklubben i Finland
- Modersmål för hela familjen och allt vad det innebär
- Han känner att "det är lika bra att avsluta karriären" vilket han nog helst gör i Finland.

Allt handlar om motivation. Tror inte att Kallio kommer bli SVINDYR, för om han hade varit ute efter pengar så hade han lämnat familjen för ett år i KHL med 10 millar på kontot.

Vi får se helt enkelt! Vågar dock sticka ut hakan mot alla belackare som säger att "Kallio kan bara göra mål när Niklas Andersson har spelat fram honom till öppen kasse" - jag tror att Soares kan lägga några mackor också 8)

Regards, Svartvadet
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6416
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Tomi Kallio

Inläggav Razzel » lör apr 16, 2011 9:04 pm

Campus Frölunda var nog det han refererade till. Det är Frölundas tränings och rehab center, ligger vid Frölundaborg.
When you pull on that jersey, the name on the front is a hell of alot more important than the one on the back.
Razzel
Forumentusiast
 
Inlägg: 421
Blev medlem: lör mar 01, 2003 1:57 am

Re: Tomi Kallio

Inläggav Svartvadet » lör apr 16, 2011 9:08 pm

Aha okej, mitt detektivarbete sket sig lite då! :lol:

Då kan man ju stryka "pluggar" från listan 8O
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6416
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Re: Tomi Kallio

Inläggav Piggelin » lör apr 16, 2011 11:31 pm

Från MrMadhawks blogg:

Janne Karlsson har träffat Kallio
2011-04-16 19:43:21
Här kommer en uppgift som stärker att Växjö är ute efter Tomi Kallio.
Enligt uppgifter till MrMadhawk.se så har bland annat Janne Karlsson synts till när han träffat Kallio.
Mötet ska ha skett på Öjaby Wärdshus, som ligger en bit utanför Växjö centrum för att undvika uppmärksamhet.
När jag konfronterar Janne på uppgiften så lägger han bara locket på totalt.
Om ni tar det som en bekräftelse på att mötet ägt rum eller inte, det vet jag inte.
Jag är Lakers-fan, vad fan är du?
Det ÄR pappa som bestämmer!
Användarvisningsbild
Piggelin
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3846
Blev medlem: ons maj 21, 2003 9:51 pm
Ort: Växjö

Re: Tomi Kallio

Inläggav Socker » sön apr 17, 2011 12:08 am

Bara för att ge er ett perspektiv på vad det kostar med stjärnor i ES kan jag delge att RBK betalade drygt
400 000:-/månaden för bl a Eric Beaudoin säsong 09-10. Plus att man stod för övriga kostnader så som boende, bil osv.
Så tro inte ni får Kallio för 100 000:-/månaden.
Vem fan är Måtta och varför skall jag dricka med honom?
Användarvisningsbild
Socker
Forumamatör
 
Inlägg: 74
Blev medlem: fre mar 05, 2004 12:35 am

Re: Tomi Kallio

Inläggav PutteA » sön apr 17, 2011 12:33 am

Helt rätt Socker. Vi måste alla förstå att vi pratar helt andra pengar nu i ES, det är bara så.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16434
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Re: Tomi Kallio

Inläggav Hatapopcornssupportrar » sön apr 17, 2011 3:25 am

Beaudoin, en av Hanssons alla lysande värvningar den säsongen..Herrejävlar, tror inte ens jag hade kunnat göra ett sämre jobb även om jag hade försökt...
Hatapopcornssupportrar
Forumproffs
 
Inlägg: 722
Blev medlem: tor mar 22, 2007 9:25 pm

Re: Tomi Kallio

Inläggav friberg » sön apr 17, 2011 8:40 am

friberg
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 3926
Blev medlem: fre okt 20, 2006 9:46 pm

Re: Tomi Kallio

Inläggav nature » sön apr 17, 2011 2:34 pm

Gissar på att denne Beaudoin hade 6 månaders kontrakt?
nature
Forumdemon
 
Inlägg: 1119
Blev medlem: ons nov 10, 2010 3:25 pm

FöregåendeNästa

Återgå till Silly Season

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster