Lyckade/Misslyckade importer

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Lyckade/Misslyckade importer

Inläggav Lakershjärta71 » tis aug 24, 2010 2:45 pm

Vet inte hur stort intresse det finns här att vilja diskutera klubbars importer huruvida de varit lyckosamma eller misslyckade under senare år. Startar ändå upp en tråd..

Det som jag spontant kom att tänka på är hur många importer som Nybro misslyckats kapitalt med. Samtliga finnar har exempelvis varit mer eller mindre en bedrövelse. Har de över huvud taget någon scouting värt namnet?

Marius Trygg, Micke Erickson, Jarno Honkonen och i viss mån backen Weston Tardy kan man väl säga har varit klart godkända eller mycket bra.
Nu gör man ett försök till och värvat transatlanten Layne Stopanski.
http://eliteprospects.com/player.php?player=48205

Procentuellt sätt, finns det säkerligen klubbar som misslyckats ännu mer med sina importer än exemplet Nybro.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Inläggav dolitle » tis aug 24, 2010 5:00 pm

Om man ska diskutera lyckade importer. Eller snarare det som oftast är roligast, misslyckade importer. Så kanske man ska begränsa sig till dom som klubben själv har "importerat", inte sådana som redan harvat runt i Sverige i samma division, eller?
Tänkte dels på Jarno Honkonen, han var ju inte direkt ngn chansvärvning. Han hade ju varit 4 raka säsonger i SIK och var deras bästa spelare och en av top 10 i serien (1:an).

- och även Marius Trygg som varit i Elitserien med Färjestad 4 år sen Hammarby (Allsvenskan) 1 säsong.

Däremot Weston Tardy, Stiig Saviano, Brandon Noland, Grand Pierre osv eller någon av Åskarshamns alla Finnar, är ju rätt intressanta att såga/hylla.


Hur lätt är det å andra sidan att scouta en spelare "over there" förutom i några filmade matcher.
Det är en helt annan typ av hockey i Sverige än ex Canada och Usa, så även Finland.
Så gott som alla sådana värvningar är chansningar.
Klubb Poseidon is the shit
Användarvisningsbild
dolitle
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8709
Blev medlem: tor apr 11, 2002 10:09 pm
Ort: Växjö

Inläggav Lakershjärta71 » tis aug 24, 2010 7:00 pm

Jag begränsar det gärna med de importer klubben själv tagit hit.
Man får ju vara liiite snäll mot Nybro ;)

Finns ju klubbar som tar hit utländska spelare på try-out också. Är inte de lika bra scoutade som de Evertsson tar hit till Lakers? Jag kan inte minnas att Lakers nångång har tagit hit en spelare på try-out mer än den schweiziska målvakten Schultz.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Inläggav Stoffe » tis aug 24, 2010 7:32 pm

Om du klankar ner på Nybros importer, är det inte att kasta sten i glashus? :oops: FÖRE Evertssons tid som sportchef hade vi GANSKA många "floppar"

Nolan MacDonald, Adam Calder, Vitryssarna, Rauli Raitanen , Bryan Phillips , Ville Vilse, Mikko Niinikoski ! Har säkert dessutom glömt ngn.... :roll:
Once a laker, always a laker!
Användarvisningsbild
Stoffe
Forumdemon
 
Inlägg: 1656
Blev medlem: sön mar 04, 2007 9:41 pm
Ort: Växjö

Inläggav Svartvadet » tis aug 24, 2010 8:32 pm

Hörru Stoffe! Nu undrar jag om du eller jag har tappat minnet, men visst fan var väl ändå Raitanen KLASS rakt igenom! 7 poäng på 7 matcher för Finland i WC bl.a! Är 99 procent säker på att han hade gått in i vilket AS-lag som helst när han kom till oss!
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6378
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Inläggav Lakershjärta71 » tis aug 24, 2010 8:52 pm

Stoffe, jag tog Nybro som ett exempel.
Inte ens Hucko och Kaye tycktes "trivas" i Nybro.
Finns en hel uppsjö av importer i Nybro sedan ca 2000-talet som man uppenbarligen misslyckats med.

Nu nämnde du Lakers.
Tycker du att Lakers totalt sätt har misslyckats mer än att ha lyckats med sina importer?
Kan du finna fler klubbar som varit riktigt duktiga på att hitta lyckade importer resp. ofta misslyckats med importer, obs! på senare år?

Visst har även Lakers misslyckats med importer under årens lopp. Men under Evertssons tid har han ändå funnit Saviano, Lundbohm, MacNevin, säkerligen blir Johner också lyckad.
Tsimikalis tycker jag var lyckad fram till att han blev skadad.

Som en parentes tycker jag att t.ex. Kevin Marsh, Brad Defauw, Shjon Podein och Aki Heino också var lyckade innan han tillträdde som sportchef.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Inläggav pedda » tis aug 24, 2010 8:56 pm

Har inte Leksand haft en del floppar genom åren???
Alla lag har någon gång misslyckats så det är svårt att leta upp alla.
Bild ©

I have come here today to chew bubblegum and kick ass... and I´m all out of gum
Användarvisningsbild
pedda
Forumdemon
 
Inlägg: 1446
Blev medlem: tis apr 15, 2003 6:44 pm
Ort: Växjö

Inläggav Niles » tis aug 24, 2010 9:24 pm

Svartvadet skrev:Hörru Stoffe! Nu undrar jag om du eller jag har tappat minnet, men visst fan var väl ändå Raitanen KLASS rakt igenom! 7 poäng på 7 matcher för Finland i WC bl.a! Är 99 procent säker på att han hade gått in i vilket AS-lag som helst när han kom till oss!


Tyvärr så tror jag det är du som tappat minnet. En av dom sämsta jag sett i Lakers, kunde ju inte ens åka skridskor. Han hade meriter innan han kom hit, dom syntes inte ett endaste spår av när han var här. En katastrofvärvning (i efterhand) som platsar bra i tråden. Han var allt som Stig inte är om vi säger så. :)
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6444
Blev medlem: tor apr 18, 2002 9:43 am
Ort: Växjö

Inläggav Lakershjärta71 » tis aug 24, 2010 10:12 pm

pedda skrev: Har inte Leksand haft en del floppar genom åren???
Alla lag har någon gång misslyckats så det är svårt att leta upp alla.
Hittade ett inlägg på ett forum som var skrivet 2006:

Leksand under "Maskens" ledning har ett helt gäng.
Jarkko Nikander
Mike Bales
Yan Golubovsky
Patrik Hucko (tid. AIK, Nyköping)
Jari Kauppila (tid. Luleå)
Maurize Rozenthal
Sergej Naumovs
Victors Ignatievs
R-P Lehtonen
Mike Stapelton

Finns säkert fler....
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Inläggav Stoffe » ons aug 25, 2010 6:54 am

Svartvadet skrev:Hörru Stoffe! Nu undrar jag om du eller jag har tappat minnet, men visst fan var väl ändå Raitanen KLASS rakt igenom! 7 poäng på 7 matcher för Finland i WC bl.a! Är 99 procent säker på att han hade gått in i vilket AS-lag som helst när han kom till oss!


Jag vill minnas att Rauli var den största floppen efter hans CV :roll: I hop med Ville Vilse då :lol:
Senast redigerad av Stoffe ons aug 25, 2010 7:06 am, redigerad totalt 1 gång.
Once a laker, always a laker!
Användarvisningsbild
Stoffe
Forumdemon
 
Inlägg: 1656
Blev medlem: sön mar 04, 2007 9:41 pm
Ort: Växjö

Inläggav Stoffe » ons aug 25, 2010 7:02 am

Var det inte Evertsson som plockade hit Kevin Marsh? :roll: Brad Defauw tycker jag var varken eller... Men skulle jag idag få välja på om någon helt "okänd" och Defauw skulle värvas skulle jag helt klart välja någon ny.
Once a laker, always a laker!
Användarvisningsbild
Stoffe
Forumdemon
 
Inlägg: 1656
Blev medlem: sön mar 04, 2007 9:41 pm
Ort: Växjö

Inläggav dolitle » ons aug 25, 2010 8:14 am

Tycker du Kevin Marsh var misslyckad?
Klubb Poseidon is the shit
Användarvisningsbild
dolitle
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 8709
Blev medlem: tor apr 11, 2002 10:09 pm
Ort: Växjö

Inläggav Svartvadet » ons aug 25, 2010 10:49 am

Niles skrev:
Svartvadet skrev:Hörru Stoffe! Nu undrar jag om du eller jag har tappat minnet, men visst fan var väl ändå Raitanen KLASS rakt igenom! 7 poäng på 7 matcher för Finland i WC bl.a! Är 99 procent säker på att han hade gått in i vilket AS-lag som helst när han kom till oss!


Tyvärr så tror jag det är du som tappat minnet. En av dom sämsta jag sett i Lakers, kunde ju inte ens åka skridskor. Han hade meriter innan han kom hit, dom syntes inte ett endaste spår av när han var här. En katastrofvärvning (i efterhand) som platsar bra i tråden. Han var allt som Stig inte är om vi säger så. :)


Skulle snarare vilja säga att han "Gled" i 3 matcher och gjorde 6 poäng! Tror inte att han var motiverad alls faktiskt, om han hade varit det så hade han givetvis pissat in poäng!
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 6378
Blev medlem: lör apr 07, 2007 10:13 pm
Ort: Vaaho

Inläggav PutteA » ons aug 25, 2010 11:06 am

Kevin March, Adam Calder och Mikko Niniikoski tog väl ändå Evert till VLH!!!??
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Inläggav Stoffe » ons aug 25, 2010 11:25 am

dolitle skrev:Tycker du Kevin Marsh var misslyckad?


Absolut INTE! Svarade på "Lakershjärta" att han trodde Marsh kom innan Evert :roll: Marsch var en kanonvärvning :ok:
Once a laker, always a laker!
Användarvisningsbild
Stoffe
Forumdemon
 
Inlägg: 1656
Blev medlem: sön mar 04, 2007 9:41 pm
Ort: Växjö

Inläggav Lakershjärta71 » ons aug 25, 2010 11:30 am

Stoffe skrev:
dolitle skrev:Tycker du Kevin Marsh var misslyckad?


Absolut INTE! Svarade på "Lakershjärta" att han trodde Marsh kom innan Evert :roll: Marsch var en kanonvärvning :ok:
Marsh var här säsongen 07-08 och Evertsson tillträdde som sporthef 08-09. Frågan är då om Evertsson kom hit redan mitt under säsongen under 08 då Marsh ff spelade.

Marsh var duktig, inget snack om det!
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Inläggav Stoffe » ons aug 25, 2010 11:36 am

Lakershjärta71 skrev:
Stoffe skrev:
dolitle skrev:Tycker du Kevin Marsh var misslyckad?


Absolut INTE! Svarade på "Lakershjärta" att han trodde Marsh kom innan Evert :roll: Marsch var en kanonvärvning :ok:
Marsh kom hit säsongen 07-08, Evertsson tillträdde som sporthef 08-09. Vem som sedan kom till Växjö först, det vet jag inte.

Marsh var duktig, inget snack om det!


Har du stirrat dig blind på Elitprospects nu igen :wink:

Året INNAN Marsh kom hit, tränade en viss Kempe Lakers. Han slutade efter 1 säsong, för han kom inte överrens med Evertsson som var sportchef(Som gärna stod i båset) 8)
Once a laker, always a laker!
Användarvisningsbild
Stoffe
Forumdemon
 
Inlägg: 1656
Blev medlem: sön mar 04, 2007 9:41 pm
Ort: Växjö

Inläggav Lakershjärta71 » ons aug 25, 2010 11:38 am

Tur vi har ett "Uppslagsverk" här :wink:
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Inläggav Stoffe » ons aug 25, 2010 11:39 am

PutteA skrev:Kevin March, Adam Calder och Mikko Niniikoski tog väl ändå Evert till VLH!!!??


Ber om ursäkt för Calder och Niniikoski 8)
Once a laker, always a laker!
Användarvisningsbild
Stoffe
Forumdemon
 
Inlägg: 1656
Blev medlem: sön mar 04, 2007 9:41 pm
Ort: Växjö

Inläggav Lakershjärta71 » ons aug 25, 2010 11:40 am

Lakershjärta71 skrev:Tur vi har ett "Uppslagsverk" här :wink:
..till viss del :wink:
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Inläggav PutteA » ons aug 25, 2010 2:34 pm

Stoffe skrev:
PutteA skrev:Kevin March, Adam Calder och Mikko Niniikoski tog väl ändå Evert till VLH!!!??


Ber om ursäkt för Calder och Niniikoski 8)


:wink:
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
 
Inlägg: 16414
Blev medlem: lör apr 24, 2004 1:08 am
Ort: ÅRYD

Inläggav Lakershjärta71 » tis sep 07, 2010 9:09 am

Sannolikheten var väl ganska stor att Layne Stopanski också skulle få lämna.
Misslyckad scouting igen! :ajaj:

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=48205
http://www.nybrovikings.com/index.php?c ... diof1ad9t1
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö

Inläggav Kanonkalle » tor sep 09, 2010 6:47 pm

Har ni glömt denna lilla liraren som inte kunde åka skridskor

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=48187
Användarvisningsbild
Kanonkalle
Forumamatör
 
Inlägg: 104
Blev medlem: ons sep 17, 2003 1:21 pm

Inläggav Mygel » lör sep 11, 2010 11:24 am

Vet inte riktigt vad trådskaparen hade för syfte med tråden då det mest verkade handla om lyckade och misslyckade värvningar av Nybro.

Svårt att jämföra lyckade och misslyckade värvningar historiskt sett om man går många år tillbaka då olika klubbar har olika historik med sådana här värvningar. Ta ert Växjö t.ex., som fortfarande är relativt grön på denna nivå jämfört med vissa andra klubbar. Klubben lirade fortfarande i division 3 (och värvade antagligen inte speciellt många dyra utländska spelare) när mitt Rögle gjorde sina värsta värvningar från utlandet hittills under säsongen 95/96.

Om vi istället begränsar oss till att titta på vilka lag i allsvenskan som har gjort de sämsta och bästa värvningar av spelare från utlandet de senaste 2 - 3 säsongerna så blir det mer relevant (och intressant). Här står vår värvning av Rich Hansen ut som en sanslöst dålig värvning, gjord på goda vitsord. Han var ytterligare ett bevis på att hockeyn i Nordamerika är väldigt olik den i Europa. Poängspruta "over-there" (bättre poängskörd än t.ex. Abbotts) och en rundningskon i Europa då han inte kunde åka skridsko.
Senast redigerad av Mygel lör sep 11, 2010 11:34 am, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mygel
Forumdemon
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: tor maj 22, 2003 12:59 am
Ort: Lilongwe

Inläggav Lakershjärta71 » lör sep 11, 2010 11:32 am

Mygel skrev:Vet inte riktigt vad trådskaparen hade för syfte med tråden då det mest verkade handla om lyckade och misslyckade värvningar av Nybro.

Ta dig friheten att skriva om vad du vill i ämnet. Framgår heller inte att det bara ska handla om Nybro. Det var mitt exempel. Tycker du att det krävs en ny tråd för vad som ska innehålla här så är jag villig att förhandla med dig, så får du skapa en ny :wink:
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum
 
Inlägg: 4130
Blev medlem: fre jun 26, 2009 12:52 pm
Ort: Växjö


Återgå till Silly Season

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster